Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hva skjer med utbyggingen av chademo lader i vestfold, telemark og aust agder?

Startet av timingbeltkiller, torsdag 13. november 2014, klokken 08:41

« forrige - neste »

timingbeltkiller

SE http://www.dagbladet.no/2014/10/28/kultur/meninger/elbilfordeler/kronikk/debatt/35943402/

Hovedbegrunnelsen synes å være pengene som satses på elbilfordeler
gir langt mindre resultat enn alternativ pengebruk:

"En EU-klimakvote for å redusere CO2-utslipp med et tonn koster ca. 50kr. Å redusere klimautslipp med elbilfordelene koster 8 000 kr per tonn. Til sammenligning ble Mongstad lagt ned fordi det ble for dyrt med en pris på 1500kr per tonn kutt i Co2-utslipp."

Noen med detaljkunnskap om emnet som kan be- eller avkrefte disse tallene?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

#1
Hvis man ser på insentivene som et virkemiddel for å redusere CO2 utslippene fra de bilene som bli insentivert, så stemmer det at reduksjonene blir dyre.

Men dette misforstår fullstendig hva insentivene skal oppnå. Insentivene skal hjelpe til med å løfte elbilene opp til kommersiell levedyktighet og suksess. Målet er *ikke* 50.000 elbiler i Norge. Målet er 2.000.000.000 elbiler i verden.

Når man ser på det store bildet er insentivene i Norge (og resten av verden) helt ubetydelige.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Kan ikke se AS misforstår skattyternes penger brukes her til å støtte det gode  formål  = reduksjon av klodens CO2 utslipp.

Hans poeng er at skattyterpenger til dette formålet kan med fordel brukes til andre langt billigere CO2 reduserende tiltak.

Dette har han rett i eller tar feil i den utstrekning tallene hans er (u)riktige.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 10:14
Kan ikke se AS misforstår skattyternes penger brukes her til å støtte det gode  formål  = reduksjon av klodens CO2 utslipp.

Hans poeng er at skattyterpenger til dette formålet kan med fordel brukes til andre langt billigere CO2 reduserende tiltak.

Dette har han rett i eller tar feil i den utstrekning tallene hans er (u)riktige.
La oss si at insentivene til elbiler koster 20 mrd totalt før de avvikles. Antatt 50 tonn CO2 besparelse per bil og 50.000 elbiler blir dette 8.000 kr/tonn CO2.

Antatt 1000 mrd insentiver totalt globalt og 2.000.000.000 elbiler med 50 tonn CO2 besparelse per bil, så blir tallet 10 kr/tonn.

Insentivene er en investering i fremtiden. Da må man faktisk se litt fremover i tid.

Så klart, man kan jo se på det slik at Norge burde sitte på hendene og la de andre landene ordne opp i miljøproblematikken. Men moralsk sett tenker jeg at dette er galt. Norge er ett av de få landene i verden med romslig økonomi, og vi bør dra vår del av lasset.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Man kan også se litt mer Norge-fokusert på det hele. Om insentivene koster totalt 20 mrd, og vi på grunn av disse insentivene klarer å komme oss til 2.500.000 elbiler i Norge, med 50 tonn CO2 besparelse per bil, så vil dette ha kostet 160 kr/tonn. Men det vil jo også komme biler senere. Etter 15-20 år vil hele bilparken være byttet ut, og vi kan fordele kostnaden på 5 mill biler. Da snakker vi om 80 kr/tonn. Etter 45-60 år vil hele bilparken være byttet ut 3 ganger, og vi kan fordele kostnaden på 10 mill biler. Da snakker vi om 40 kr/tonn.

Og sånn går det. Når vi har fått byttet bilparken over på el, så vil vi trolig høste gevinstene av dette i tiår eller hundreår.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

#5
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 10:37
Man kan også se litt mer Norge-fokusert på det hele. Om insentivene koster totalt 20 mrd, og vi på grunn av disse insentivene klarer å komme oss til 2.500.000 elbiler i Norge, med 50 tonn CO2 besparelse per bil, så vil dette ha kostet 160 kr/tonn. Men det vil jo også komme biler senere. Etter 15-20 år vil hele bilparken være byttet ut, og vi kan fordele kostnaden på 5 mill biler. Da snakker vi om 80 kr/tonn. Etter 45-60 år vil hele bilparken være byttet ut 3 ganger, og vi kan fordele kostnaden på 10 mill biler. Da snakker vi om 40 kr/tonn.

Og sånn går det. Når vi har fått byttet bilparken over på el, så vil vi trolig høste gevinstene av dette i tiår eller hundreår.

Burde være enkelt å demonstrere grafisk, og kanskje noe for elbilfakta.no?

Jo flere elbiler (0-utslippsbiler) som man kan "fordele avgiftsfritaket " på antall biler solgt til f.eks. tom 2020 på forventet antall utslippsfrie biler i 2030, 2040 og 2050 (egentlig absurd regnestykke men la gå for diskusjonens del) og antall tonn CO2 de ikke slipper ut vil man se at stykkprisen på tonn CO2 raskt reduseres.

Jo raskere 0-utslippsbiler blir konkurransedyktige jo raskere vil "investering" via avgiftsfritak gi avkastning.

Kronikforfatteren sier at små biler med lave utslipp ikke har noen fordeler. Det stemmer jo heller ikke helt, da de har lavere CO2 avgift og bruker mindre drivstoff. At folk velger større bil skyldes vel i hovedsak at de små bilene ikke dekker behovene, noe som er uavhengig av av slags energibærer bilen benytter. Incentiver for å kjøpe små bensin/dieselbiler er der, og jeg tviler på at folk velger mindre bil om den ikke dekker behovet deres.

Edit:
Dersom dagens små elbiler, særlig de som kun er elektrifisering av bensin/diesel-utgaven (ja VW jeg ser på deg) hadde utnyttet fordelene med en elbil-plattform med drivlinje som maksimerer bagasjeplass vil de kunne erstatte eksosbiler som er hakket større i utvendige dimensjoner. Kanskje kunne de fått lengre rekkevidde også.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 10:14
Kan ikke se AS misforstår skattyternes penger brukes her til å støtte det gode  formål  = reduksjon av klodens CO2 utslipp.

Hans poeng er at skattyterpenger til dette formålet kan med fordel brukes til andre langt billigere CO2 reduserende tiltak.

Dette har han rett i eller tar feil i den utstrekning tallene hans er (u)riktige.

Feilen er at ved å kjøpe disse kvotene så reduseres ikke utslippet med ett eneste gram noe som helst sted, man bare kjøper seg god samvittighet på supertilbud - grunnen til at de er så billige er jo nettopp fordi det er så mange som har så mange kvoter de ikke klarer å bruke selv :p

Så derfor har kjøp av kvoter i dag null og niks med å redusere noe utslipp. Den dagen kvotesystemet evnt. vil begynne å virke som tenkt snakker man nok om noen helt andre summer enn i dag. Kvotene flytter heller ikke de lokale utslippene og hjelper derfor null og niks for helseproblemer man får i Norge grunnet lokale utslipp.

Dette er ren "blåruss snakk" på sitt aller verste.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Smudsm

Det blandes også litt hatter her.
Det står riktignok "Det er urettferdig at jeg skal få kjøre forbi all kø" i ingressen, men hele saken er skrevet av Atle Simonsen som er formann i fremskrittspartiets ungdo -, og det er jo en kjent sak at FPU er mot at el-biler skal være billigere enn vanlige biler. Det stemmer sikkert at AS kjører elbil (hva vet jeg), men dette leser jeg like mye som et utspill fra FPU som fra AS privat.

Forøvrig reagerer jeg på "En liten bensin, -dieselbil eller en plugin hybrid forurenser mindre enn en Tesla"-utsagnet. Man leser det innimellom, typisk brukt av motstandere av elbilfordelene. Er det noen som vet om det er noe hold i dette - og ikke minst hvem det er som har påstått dette i utgangspunktet!?!

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amoss

Sitat fra: Smudsm på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 13:11
Forøvrig reagerer jeg på "En liten bensin, -dieselbil eller en plugin hybrid forurenser mindre enn en Tesla"-utsagnet. Man leser det innimellom, typisk brukt av motstandere av elbilfordelene. Er det noen som vet om det er noe hold i dette - og ikke minst hvem det er som har påstått dette i utgangspunktet!?!

Nå sitter ikke jeg med noen direkte sammenlignbare regnestykker med påstanden stemmer i alle fall ikke i Norge.

Men her er ett par faktapunkter:
- Produksjon av en elbil krever normalt mer energi/råstoff enn en tilsvarende fossilbil.
- Produksjon av en stor bil krever normalt mer energi/råstoff enn en liten bil.
- I bruk forbruker en elbil mindre energi enn en tilsvarende fossilbil, og skaper derfor mindre utslipp enn fossilen - selv om strømmen skulle komme det skittneste kullkraftverket.
- I Norge bruker vi så å si kun ren strøm.
- I følge Elon står Model S ikke for mer utslipp under produksjonen enn en tilsvarende fossilbil. Men har ikke sett noe tallmateriale som underbygger dette.

Så ja, når Teslaen står på kaia i Drammen så har den en utslipps"gjeld" sammenlignet med en blitteliten ecoboks av en fossilbil. Avhengig av den eksakte bilen man sammenligner med så vil det variere hvor langt man må kjøre for "gjelden" er betalt. Vrakes Model S'en før dette skjer så stemmer påstanden. Så skal jeg ikke spekulere noe her om hvor mange km vi her snakker om...

Se også:
http://www.elbil.no/elbilfakta/elbilmyter/3235-elbil-gir-hoyere-utslipp

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Smudsm

En annen ting jeg stusser på er navnet på grafen han har i toppen av artikkelen: "Elbileiere som andel av alle bileiere".

Folk som eier elbil, som prosentandel av alle som eier bil? Betyr det at blandt folk som tjener 4 mill eller mer er det 12% som har elbil?
Og hvorfor tar grafen bare for seg 55-60%. Har sittet og sett på disse ordene og søylene i 5 minutter nå, og fatter ikke hva det egentlig betyr, annet enn at han spiller på folks misunnelse: 2de som tjener millioner sparer store penger på elbilfordelene".


timingbeltkiller

#11
Sitat fra: Smudsm på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 13:11
Forøvrig reagerer jeg på "En liten bensin, -dieselbil eller en plugin hybrid forurenser mindre enn en Tesla"-utsagnet. Man leser det innimellom, typisk brukt av motstandere av elbilfordelene. Er det noen som vet om det er noe hold i dette - og ikke minst hvem det er som har påstått dette i utgangspunktet!?!
Vi vet ny fra fabrikken har Tesla S mer forurensing fra produksjonen av bilen enn eksempelvis en Yaris.
Derfor må begge bilene kjøre X km før du har et break even hvor samlet forurensing av produksjon og bruk er lik.

X er igjen avhengig av elmixen S mates med.
I Norge med fornybar strøm er X vesentlig lavere enn i land med mye skitten el i mixen.

Helt millimeter nøyaktig må S i tillegg tjene inn storbilens økede forurensing på andre punkter enn drivstoffet.
Dette gjelder eksempelvis dekk, karosserivedlikehold og veislitasje.

I verste fall sliter S ned 21 tommers dekk på 10 til 20K km sammenlignet med
50-100K for 14 tommers på Yaris.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

NegativeElectrode

Sitat fra: Smudsm på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 15:32
En annen ting jeg stusser på er navnet på grafen han har i toppen av artikkelen: "Elbileiere som andel av alle bileiere".

Folk som eier elbil, som prosentandel av alle som eier bil? Betyr det at blandt folk som tjener 4 mill eller mer er det 12% som har elbil?
Og hvorfor tar grafen bare for seg 55-60%. Har sittet og sett på disse ordene og søylene i 5 minutter nå, og fatter ikke hva det egentlig betyr, annet enn at han spiller på folks misunnelse: 2de som tjener millioner sparer store penger på elbilfordelene".

Eneste måten å tolke grafen på er vel å se hver søyle som prosentandel innen hver inntektsgruppe. Hvor mange nordmenn tjener over 4 mill vs 800k f.eks? Statistikk kan brukes til så mangt, men skult i grafen så ligger det nok en hovedvekt av elbileiere rundt 600k - 800k antar jeg.

Grafen viser ikke fordeling av elbileiere fordel på inntektsgruppe og summering av søylene gir derfor ikke 100%.

Det burde være positivt at de med mest penger bidrar til å dra lasset slik at flere elbiler kan komme markedet. Istedet blir det rabalder om "subsidiering" av de rikeste.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

timingbeltkiller

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:13

Det burde være positivt at de med mest penger bidrar til å dra lasset slik at flere elbiler kan komme markedet. Istedet blir det rabalder om "subsidiering" av de rikeste.
Rabalderet skyldes i dag dras lasset i Norge (motsatt av i Sverige og Tyskland) av skattyterne med elbilkjøperne som gratispassasjerer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA