Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pekaill

#1
Har HTC HD2 og den fungerer OK.
#2
Sitat fra: I-MIEV på lørdag 29. januar 2011, klokken 20:02
Test av I-MIEV idag første test godt kledd uten å bruke varmeapp.
Strekningen som ble kjørt var i flatt terreng ved ca +3 grader. hastighet likt fordelt mellom 50, 60 og 70 Km/t. Rekkevidde 118 Km da var det igjen 1 prikk.

Andre test var med behagelig temp i bilen ca 20 grader. Samme utetemperatur og terreng samme fordeling av hastighet, men i mørke med hovedlys på.
Rekkevidde 100 Km 2 prikker igjen.

Bilen er veldig god å kjøre oppfører seg helt som en vanlig bil. Kjørte i D og ble veldig imponert av regen systemet som virket helt likt en fosil bil som slipper gassen.
Det virket som om regen startet svakt og ble sterkere når pedalen ble helt sluppet.
Jeg ble og imponert over hvor presis gjenværende rekkevidde var, på Km riktig.
Det kan komme av at jeg kjørte veldig rolig og økonomisk.

...Nå kan det høres ut som mye skryt, men jeg har altså en Buddy som jeg har brukt frem til nå og det skal vel ikke så mye til for å forbedre kjøreopplevelsen fra den.
Var kjørelengde som forventet slik som du testet bilen? Regner med du har mye erfaring siden du har en Buddy fra før.
#3
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 26. januar 2011, klokken 21:53
Boksen er til for å sikre at det ikke er spenning i kontakten når den ikke er tilkoblet. Bilen gir beskjed til boksen om å åpne for strøm, og boksen vil rapportere tilbake om hva maks strømtrekk er.
Dermed slipper du å bli fritert om du mister ladekabelen ned i en sølepytt og plukker den opp igjen.
Sikkerhet. Sikkerhet Sikkerhet.

Du kan ikke få denne funksjonaliteten ved å bygge boksen inn i bilen.
Derimot kan man stille spørsmål om hvorfor denne funksjonaliteten ikke er bygd inn i de mange ladestolper som utplasseres. Da kunne man ha en enkel kabel mellom bil og stolpe, evt at ledning og kontakt er fastmontert i ladestasjonen.

Er muligens litt kort i hodet, men forstår ikke hvorfor denne funksjonaliteten endrer seg ved å flytte boksen inn i bilen? Håper noen kan forklare meg dette.
#4
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: ekstern lader?
tirsdag 25. januar 2011, klokken 22:57
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 25. januar 2011, klokken 21:30
Sitat fra: Pekaill på tirsdag 25. januar 2011, klokken 17:49
Hvorfor kan ikke denne boksen monteres inn i bilen? hva er den egentlig til? Dette forstår jeg bare ikke!!!
Tror det er så enkelt at siden det er forskjellige standarder man kan kople bilen til for lading har man (både Mistubishi og Think) valgt å løse dette med en ledning med "kladd" på. Man kunne ha valgt å lage forskjellige ladere i bilene for de ulike markedene, men det gjorde man ikke. Ulempen er at denne ledningen med "kladd" på er dyr og alt for lett å stjele for klåfingrede tjuvradder. Vi får håpe at det etterhvert blir et ettermarked for slike og at Biltema eller Clas Ohlsson begynner å levere slike til en fonuftig pris.

;-D Hans
Får håpe det er mulighet å koble boksen til ledningen inne i bilen. Hvis "rampen" får vite hvor dyr den er, blir vel dette ett yndet objekt å hive på elva i stedet for sykler. De er jo for det meste låst nå :-\ Får sjekke ut når bilen kommer.
#5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: ekstern lader?
tirsdag 25. januar 2011, klokken 17:49
Hvorfor kan ikke denne boksen monteres inn i bilen? hva er den egentlig til? Dette forstår jeg bare ikke!!!
#6
Sitat fra: Think_08 på fredag 21. januar 2011, klokken 21:55
Sitat fra: Pekaill på fredag 21. januar 2011, klokken 17:45
Har bestilt en I-Miev som jeg går og venter på i spenning. Dessverre ser det ut til at rekkevidden er langt kortere enn jeg først håpet på. Til daglig bruk er rekkevidden muligens ok, men bruken vil helt sikkert få en annen karakter enn jeg først hadde planlagt.

Fra neste år er det mange flere biler å velge mellom, så da får vel hver og en av oss muligheten til å kjøpe den bilen som passer oss best.


En av årsakene til min avbestilling var forventet restverdi etter 2-3 år når jeg skjønte hvor dårlig rekkevidden var. Jeg tror elbiler vil utvikle seg voldsomt de neste årene, og en bil som selv i deg er tvilsom ift rekkevidde vil neppe være folkets favoritt noen år ned i veien. Bykjørere er bare en liten del av målgruppen for elbiler, det er pendlere som utgjør volumet.  Her snakker vi potensielt om et prosentvis verdifall på 2-3 årssikt som er lite pent...

Er nå ikke så sikker på at dette med rekkevidde vil bli så mye bedre de første årene dersom vi ser på EL-biler i dette pris/størrelse-segmentet. Nå vet jeg ikke hva prisen på Nissan Leaf blir, men jeg tviler på at rekkevidden blir så mye lengre på den, når man ser på batterikapasitet opp mot størrelse. Dette er også biler som er beregnet for transport av 4-5 personer pluss bagasje. Det vil vel ikke komme strøm frem til lysene i vestlandske undersjøiske tunneler tenker jeg.
Første skritt jeg har gjort for å øke daglig kjørelengde er å spørre arbeidsgiver om lade kontakt. Dette vil iallefall øke kjørelengden med 2 mil pr dag de fleste dagene. Får prøve å gjøre det beste ut av det, uansett om jeg kanskje er litt skuffet over at jeg ikke sjekket mer før jeg bestilte.
#7
Jeg har vært fast leser av i-mievs facebook side den siste tiden. Fant mye bra informasjon der. I går la jeg faktisk merke til at denne informasjonen ble fjernet. Naiv som jeg er, var jeg sikker på at dette skjedde med en feiltagelse. Nå som jeg vet at så ikke er tilfelle, blir denne siden helt sikkert mindre lest av meg, og den vil helt sikkert bli lest med mer kritiske øyne.

Har bestilt en I-Miev som jeg går og venter på i spenning. Dessverre ser det ut til at rekkevidden er langt kortere enn jeg først håpet på. Til daglig bruk er rekkevidden muligens ok, men bruken vil helt sikkert få en annen karakter enn jeg først hadde planlagt.

Fra neste år er det mange flere biler å velge mellom, så da får vel hver og en av oss muligheten til å kjøpe den bilen som passer oss best.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA