Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Crash sensoren

Startet av Think_08, torsdag 10. februar 2011, klokken 21:18

« forrige - neste »

elektrolux

Egentlig er det bare en fordel at Imiev'en ikke kan erstatte fossilbilene.

Den dagen det skjer er også begynnelsen på slutten for insentivene Elbilen har.

Vi må ikke glemme at vi er helt avhengig av fossilbilistene for å beholde fordelene våre. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Tull  ;D

Målet er full elektrifisering og at elbiler skal utkonkurrere fossilbiler. Insentivene vi har, har vi som et plaster på såret fordi vi ofrer endel ved å kjøre elbil. Jeg har i utgangspunktet ingen fordeler av å kjøre elbil, kun ulemper. Samfunnet har derimot store fordeler av at så mange som mulig kjører elbil.

Når fordelene blir større, og ulempene færre, må vi godta at insentivene forsvinner.

Prisen på Leaf blir trolig ikke langt unna prisen på en tilsvarende golf. Etterhvert som stordriftsfordelene øker for elbil, vil prisene bli lavere og behovet for f.eks mva fritak blir dermed mindre.

Rent personlig har jeg hatt stor glede av elbil-incentivene. (Synd jeg ikke har noen elbil i øyeblikket....)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Baltor

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. januar 2011, klokken 10:43
Tull  ;D
-
Samfunnet har derimot store fordeler av at så mange som mulig kjører elbil.
Ja, VI har store fordeler av at flest mulig kjører elbil, vi og alle andre, kanskje aller mest de som bor i de landene som allerede nå merker at klimakrisen svir under føttene.
Her i Norge blir det nok tut og kjør endel tiår framover.

Vi bør minne hverandre om at det ikke gjelder å kjøre mest mulig med elbil, men minst mulig med fossilbil :)

Og et annet lite poeng som mange glemmer i gleden over alle de nye modellene:
Også en elbil bidrar til store co2 utslipp (og et ressursforbruk) når den blir produsert.  Grovt regnet kan vi si at etter 100.000km er forholdet mellom elbil og fossilbil 1 til 2 i utslipp. Når begge bilene har passert 200.000km har vi da 1 til 3. Dette forteller at det er fornuftig å holde eldre biler i gang, og når vi kjøper nye bør vi legge mye vekt på at de er varige og såpass servicevennlige at vi kan holde de i gang lenge.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

bosonic

Sitat fra: Baltor på onsdag 26. januar 2011, klokken 11:13
Og et annet lite poeng som mange glemmer i gleden over alle de nye modellene:
Også en elbil bidrar til store co2 utslipp (og et ressursforbruk) når den blir produsert.  Grovt regnet kan vi si at etter 100.000km er forholdet mellom elbil og fossilbil 1 til 2 i utslipp. Når begge bilene har passert 200.000km har vi da 1 til 3. Dette forteller at det er fornuftig å holde eldre biler i gang, og når vi kjøper nye bør vi legge mye vekt på at de er varige og såpass servicevennlige at vi kan holde de i gang lenge.

Derfor er det også bra å konvertere gamle biler til elektrisk drift
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Sitat fra: bosonic på onsdag 26. januar 2011, klokken 11:27
Derfor er det også bra å konvertere gamle biler til elektrisk drift
Ja, og veldig bra at de evigvarende "nesten som ny" 10 år gamle elbilene blir oppgradert til ny batteriteknologi.
edit:
Men tilbake til ditt poeng: de modellene av gamle fossilbiler som er godt egnet, og desuten holdbare og relativt trafikksikre bør bli blinket ut og tatt vare på.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Heisan

Hei Granheim, du skriver:

"Og så en faktaopplysning: For de som er redde for å miste laderen sin kan jeg opplyse at det lar seg gjøre å låse den fast til bilen via ladekontakten."

Jeg har lest hele instruksjonsboka til MiEV, men ikke funnet noe om låsing av ladekabelen, kan du forklare hvordan dette gjøres?

mvh Heisan
i-MiEV, Lillestrøm

ducktolate

Det er et hull i hendelen som løsner ladekabel fra kontakt i bilen som det går an å henge en hengelås i. Er det lås i det hullet får du ikke trykket ned for å løsne kontakten...

Elmo

Sitat fra: ducktolate på søndag 13. februar 2011, klokken 13:10
Det er et hull i hendelen som løsner ladekabel fra kontakt i bilen som det går an å henge en hengelås i. Er det lås i det hullet får du ikke trykket ned for å løsne kontakten...

Sakset fra Nissan LEAF Owners Manual (regner med de er like)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lunde

@Heisann Om Granheim mener laderen sitter på kablen deler han den oppfattningen med flere journalister og andre. MEN den boksen enkelte har valgt å kalle en lader er intet mindre enn en boks som via kommunikasjon med bilens elektronikk velger å sette spenning frem til bilen eller ei. Om bilens elektronikk vil ha spenning og med det melder at bilen er frisk og rask får den spenning. Om bilen har isolasjonsfeil eller annet som gjør det utrygt å spenningssette bilen får den ikke spenning.

Hørt om elektrikere så måler etter spenning i ladepluggen med negativt resultat og konkluderer med at "laderen" er gåen.  Man må i tilfelle sjekke om det er spenning i stikkontakten "sikkerhetsboksen" plugges inn i først. Om bilen deretter ikke får strøm kan det være så enkelt som at det er brudd i ladekablen til boksen (erfart selv), at bilen ikke er i orden eller at det kan skyldes nettfeil der bilen skal lades  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

commiesoft

Hele denne debatten er litt surrealistisk for meg. Om iMiev har 'dårlig' rekkevidde er uinteressant
om rekkevidden er tilstrekkelig for hver enkelt kunde.

For meg duger ikke iMiev sin rekkevidde, så det ble en Think istedet, fordi den har et 50% større batteri.

For andre er dette irrelevant, og de handler en iMiev, eller en Buddy.

Men, akkurat dette med kapasiteten på batteriet, og vekt på  bilen burde vært kommunisert mye tydeligere.

Resten finner vi ut av på internett, og biljournalistene burde ta seg videreutdannelse i realfag.

Et eksempel på det siste er at ingen av dem greier å snakke om dieselmotorer uten å skrive
'råsterk' for så å nevne det fantastiske dreiemomentet...

(Dreiemomentet på drivhjula er gitt av motoreffekten alene, ikke dreiemomentet i motoren
i seg selv... ) ;)

Heisan

i-MiEV, Lillestrøm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA