Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bobakka

#1
BMW i3 / Sv: OBD app
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 18:08
Jeg trenger ikke kabel..

Jeg har en iPhone med Bluetooth og Wifi.
Jeg har en OBD adapter til Bloetooth.
Derfor lurte jeg på om jeg kan bruke eksisterende adapter eller om jeg må kjøpe en ny - og da evnt en rimelig Elm327.
#2
BMW i3 / Sv: OBD app
mandag 30. oktober 2017, klokken 21:22
Sitat fra: Mr.Zero på søndag 29. oktober 2017, klokken 22:16
BimmerCode gjør susen!
Jeg lastet den ned og ser den trenger en OBD med WiFi.
Går det med Bluetooth eller må den ha WiFi mot telefonen?
Kan jeg kjøpe en enkel ELM27 fra Kina?

Kjørte den i Demo modus og ser at man kan stille på en del parametre.
Kan man gjøre noen store feil her, eller er det bare småting som kan endres?
#3
BMW i3 / OBD app
lørdag 28. oktober 2017, klokken 20:48
Finnes det en OBD app for i3 ala LeafSpy eller Canion for trillingene?
Jeg har søkt på forumet, men ikke funnet noen referanse for det.
#4
Sitat fra: Karl-Wilhelm på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:40
Har desverre ikke OBD som EvBatMon støtter.
Hvordan fikk du da gjort avlesningen?
#5
Superforsikring koster under 1000 kr mer enn vanlig kasko for min iMiev.
I tillegg til å dekke havari følger det også med en skade uten egenandel per år, gratis veihjelp mm.

Grunnen til at jeg tar kasko er at bilen skal brukes av en nybakt sjåfør som har økt skaderisiko slik jeg vurderer.
Bilen er fremdeles verdt rundt 50 000 kroner slik at den fortjener ikke å bli skrotet etter en mindre skade.
Og hvis bilen min har "skyld" så må jeg uansett bruke forsikringen for å betale for den andre bilen.

Så for meg er kasko fremdeles nødvendig.
#6
Det er noe rart med denne avlesningen.

Når måleren går til 1 bar er det på grunnlag at bilens BMS sier SoC = 17%.
Det har jeg selv sett utallige ganger på Canion.

Hvorfor EvBatMon leser av SoC = 17% når det er 2 barer igjen forstår jeg ikke.
Enten er du like i nærheten av 17% slik at bilens BMS ikke har rukket å sende SoC = 17% eller så leser EvBatMon en annen verdi enn Canion.

Fra 16 barer til 0 barer er SoC = 100; 92,5; 85; 80; 75; 70; 65; 60; 55; 50; 45; 40; 34; 28; 22: 17; 12.

Kan du prøve en gang til -og bruke EvBatMon når antall barer blir 1 (eller 2 eller 3 er også OK, jeg har måledata for de også)

#7
Jeg har lest flere innlegg rundt superforsikring og at det dekker batteri/elektronikkfeil.
Noen som har synspunkter om jevnlig service er nødvendig for å tilfredsstille forsikringsvilkårene?

Jeg har selv en iMiev som har kjørt 135 000 km og hadde stor service på Motorforum rett før den passerte 100 000 km for to år siden. Jeg har ikke hatt service siden. Den gikk igjennom EU kontroll uten feil i våres.

Jeg vurderer nå å gå over på If Superforsikring eller Gjensidige Plus eller tilsvarende som har i vilkårene at de dekker batteri/elektronikkfeil.
I vilkår for If superforsikring står det:
2.3 sikkerhetsforskrifter motor, gir og kraftoverføring
Motorvognens vedlikehold skal tilfredsstille – fabrikantens krav (service).

For Gjensidige Plus står det:
Dekning for maskinskade
Bil Pluss dekker skader på motor og girkasse, og tilhørende elektronikk inntil bilen er 8 år eller har kjørt 200 000 km. Bilen må ha fulgt alle service­intervallene.

Må jeg da gjennomføre en - etter min oppfatning unødvendig - service til 3000 kr for at jeg skal kunne få dette dekket?
#8
Tenkte jeg skulle invitere til dokumentasjon av batterispenning ved nesten utladet batteri.

Jeg bruker Canion jevnlig og har igjennom flere år dokumentert egenskaper ved batteriet og ladingen - for å ha kontroll på batteriet. Det har vist seg å være interessant og nyttig.

Hvis det er flere som har Canion som kan dokumentere spenningen ved SoC = 17 (1 bar) kunne vi sammenlignet litt.

Denne uka har jeg målinger ved SoC = 17% hvor total batterispenning er 323 V og laveste spenning 3,58 V.
Den 22.12.2015 ved SoC = 17%  var det 307 V igjen på batteriet og laveste spenning var 3,385 V.
#9
Sitat fra: Karl-Wilhelm på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:59
Du kunne ikke tenke deg å gjøre en ny måling av batteriet etter en fullading hvor du har vært nede i 2-3 barer?
Jeg har gjort en ny måling og jeg er stadig i området 2-3 barer og mindre. I dag var jeg feks på 1 bar.

Sitat fra: Karl-Wilhelm på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:59
Jeg vil gjette at den nå ligger på ca 66-67% ;)
På EvBatMon måling i september var den nede i 68%.
Dog - jeg tror batteriet reelt sett ligger betydelig over - kanskje opp mot 75%.
Grunnen til at jeg sier det er at den nå viser SoC = 17% (1 bar) med 323V igjen på batteriet og laveste spenning 3,58 V
Den 22.12.2015 har jeg målinger som viste at for SoC = 17% (1 bar) var det 307V igjen på batteriet og laveste spenning var 3,385.
I mellomtiden har jeg byttet 12V batteriet.
Min teori er at byttet av 12V batteriet trigget "BMS hjernen" til å tro at bilen var ny og med mere marginer på batteriet.  Det er kjent at "opplevd rekkevidde" øker plutselig rundt hver 12 måned pga at marginene på batteriet reduseres. Det har som konsekvens at med ny bil kan du kjøre mange km (opp mot 20) etter at bilen er "tom", mens for eldre biler blir denne ekstra rekkevidden dårligere og med tiden helt borte.

Sitat fra: Karl-Wilhelm på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:59
(Gratulerer med i3 forresten, det er en artig liten sak!)
Hentet i3'en på onsdag 18.10 - gleder meg fantastisk til å ta den i bruk.
iMiev'en blir til bruk i familien inntil videre da den er "gratis" å eie og kjøre (59 kr i rushtidsavgift..) samt at jeg kjenner den i detalj nå og kan enkelt holde den i drift til den passerer 200 000 km (selv om det skulle innbære batteriutskifting og noe reparasjoner)
#10
Sitat fra: Karl-Wilhelm på torsdag 19. oktober 2017, klokken 09:44
Lev50 datablad:
http://www.gs-yuasa.com/en/technic/vol5/pdf/05_1_021.pdf
I databladet står det en kurve som viser kapasitet som en funksjon av antall ladecycler, men den stopper ved 1000 cycler.
Min iMiev som har gått 135000 km antar jeg minst 1500 cycler (dvs. maks 90 km per cycle)
Finnes det data for disse batteriene over 1000 cycler?
Eller mer spesifikt - kan vi forvente en gradvis reduksjon inn i uendeligheten, eller en skarp drop-off ved et spesielt antall ladecycler?
#11
BMW i3 / Sv: Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 19:12
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:44
Ett lett tall og huske 3km pr 100 høydemeter :-)

3 km pr 100 høydemeter en enkel tommelfingerregel å huske :-)

En annen god regel er 4-5 kWh på 1000 høydemeter.

Mange gode bidrag :-)
#12
BMW i3 / Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:35
Jeg skal bruke min i3 på hytta som ligger 20 mil unna og rundt 1000 m høyere enn startpunktet.

Er det noen som har oversikt over hva 1000 m høydeforskjell tilsvarer i km rekkevidde?

De siste 80 km er uten hurtiglader så jeg må være trygg på at jeg etter siste hutiglader både klarer 80 km sitanse og klatring av 700 høydemetre.
#13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: "Null hull!"
mandag 09. oktober 2017, klokken 21:34
Sitat fra: Hamiso på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 19:10

Nestan fordi parkeringslysa framme var gått. Litt irriterande at eg ikkje la merke til det. For det kostar småsure 289 kroner ekstra å møta opp hos NAF på nytt og visa at lyspærene er skifta.

Jeg skiftet det ene nærlyset i fjor og i vinter før EU kontrollen sjekket jeg lysa og fant at det andre nærlyset var gått samt retningslyset. Fikk skiftet det og det ble "null hull". Fikk også skryt fra verksmesteren om at bilen var tight og fin på alle mulige måter.

Bremseskivene med klosser skiftet jeg i fjor på 110 000 km - skiftet olje på 100 000 km service - regner med at de tok med bremsevesken der. Ellers har den nå gått i to år og 35 000 km uten service - og ser ikke noe behov for verksted før noe går i stykker.
#14
Jeg har kjørt 134 000 med min iMiev og går for BMW i3 nå.
Det er for liten rekkevidde for meg med iMiev og jeg har hatt mange kalde turer og flere ganger blitt stresset om jeg kommer frem - men har alltid kommet frem eller funnet en hurtiglader som virker.
iMiev er en enkel bil og jeg har ikke hatt problemer med den.

Men - det blir ikke iMiev en gang til.
Synd at ikke Mitsubishi har gjort mer for å oppgradere sitt elbiltilbud.

Gleder meg veldig til ny i3 nå etter nok en kald kjøretur i går kveld - uten varmeapparat - for å komme helt hjem.
#15
For å endre spørsmålet litt.
Hva er den korteste rekkevidden man kan regne med når det er kaldt og snø med "optimale" hastigheter?
Snakker vi om rekkevidde ned mot 15 mil eller også godt under 15 mil?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA