Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bobakka

#1
BMW iX / Sv: Bytte fra Model Y til Ix50?? Trenger hjelp!
fredag 02. august 2024, klokken 11:18
Sitat fra: Vaduz på fredag 02. august 2024, klokken 10:56Kort fortalt, nei. Det blir som Apple og android, begge kan gjøre det samme, men førstnevnte fikser oldemor, sistnevnte må man tenke litt selv og lære seg.
Det er en myte dette med Apple. Jeg fikk min første Apple telefon for 10 år siden - og klarte ikke engang å ta en innkommende telefon på strak arm. Jeg fikk min første Mac for 2 år siden og klarte ikke å jobbe pga at høyre museknapp ikke virket og klarte ikke å innstallere nye Apper uten å se på en YouTube video. Alt må læres.

For iX 50 navigasjon så har muligens Tesla noen finesser som ikke BMW har, men det går greit å legge inn en destinasjon og få god rutevisning dit med kamerastøtte i veikryss og forslag til lading. IX 50 har også dynamisk visning av trafikk og køer som har reddet meg flere ganger. Jeg har alltid kommet frem dit jeg skal :-)
#2
Førerdøra åpner seg bare delvis.
Jeg skulle inn i bilen min for første gang på 2 uker - og førerdøra lot seg bare åpne til 1 av 3 "knepp". Passasjerdøra var helt OK. Jeg tør ikke å ta i for hard av frykt for å ødelegge noe. Det virker på meg som om den henger på "staget" midt på døra - det virker som om den styrer "kneppene". Noen som har vært ute for noe tilsvarende?
Og har forslag til hva jeg kan gjøre for å "reparere" - eller er det verksted som gjelder?
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
torsdag 18. juli 2024, klokken 21:33
Sitat fra: RJK på torsdag 18. juli 2024, klokken 21:08Kort og godt, det finnes ingen mer rettferdig måte å gjøre dette på, enn å betale etter evne via skatten! Alle betaler inn etter evne, og alle får enten direkte eller indirekte glede av den transporten som utføres!
Ja, hvis det hadde vært så enkelt så hadde jeg vært enig. De som ikke liker å betale etter evne flytter til Sveits..

Ellers er jeg enig i at bompenger ikke nødvendigvis er rettferdig slik du nevnte over, de rammer vilkårlig de som akkurat trenger å kjøre igjennom de. Og da er en form for veiprising mer rettferdig (hvis man ikke skal ha det over skatteseddelen), men vanskelig å få til. Skal vi ha en fullstendig overvåkning av hvor alle biler kjærer og befinner seg til enhver tid?
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
torsdag 18. juli 2024, klokken 19:04
Sitat fra: RJK på onsdag 17. juli 2024, klokken 22:28Hvorfor så glad i ekstra utgifter? Betaler du ikke skatt allerede, som nettopp forklares med at skal gå til felleskostnader som vegutbygging og vedlikehold?

Jeg er ikke glad i ekstra utgifter, men innser vel at jeg må betale min del for å holde samfunnet i gang. Og da bør avgiftene være både "rettferdig" og "fungerende".

Jeg syns det er rettferdig at jeg som bruker veiene skal være med på å betale for dem - både nye og eksisterende - selv om jeg kjører elbil. Alle utgifter skal ikke finansieres av skattlegging av lønn og formue.

Jeg kjørte forbi Beitostølen på vei hjem hvor det stort sett bare er elbiler - store og med lang rekkevidde. I Nordland var det stort sett fossilbiler jeg møtte. For meg blir det ikke rettferdig at jeg som turist nesten ikke betaler for de gode veiene, bla Helgelandsbroa og tunnel til Mosjøen, fordi jeg kjører elbil.

Uansett tror jeg vi som har elbil må innse at tiden for sterke incentiver er over og at vi blir mer og mer likebehandlet med andre bilister. Personlig lurer jeg på når mva fra første krone og engangsavgift kommer.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Solceller og elbillading
torsdag 18. juli 2024, klokken 18:50
Sitat fra: Ferry på torsdag 18. juli 2024, klokken 08:55
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 18. juli 2024, klokken 07:20Det fins mange måter å lagre energi på som ikke krever brannfarlige kjemiske batterier. Hva med et "gravity battery"? Altså at man bruker strømmen på å løfte opp et tungt lodd, og når man trenger strømmen produserer man strøm ved å senke loddet. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gravity_battery

Det er jo en mulighet, men det er overraskende lite energi som kan lagres. Det trengs et veldig stort lodd som må heises mange meter for å få noe meningsfylt ut av det. E=mgh Selv en elbil på et par tonn opp Trollstigen tar bare noen prosent av et batteri på 80 kWh. Det blir en gedigen konstruksjon å ha i hagen for å matche. Høydeforskjellen blir betydelig mindre, så massen må være tilsvarende mer.

Ja, jeg tror eneste realistiske mulighet er en "konto" så jeg kan lagre virtuelt i "strømnettet". Det er jo bare en enkel avregning for min del, men noen må tilby det. Tror ikke investering i en dyr batteripakke eller bruke elbilen som lager er noe jeg vil vurdere
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
onsdag 17. juli 2024, klokken 21:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. mai 2024, klokken 09:23
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 29. mai 2024, klokken 21:16
Sitat fra: Panduck på onsdag 29. mai 2024, klokken 19:12Ting koster penger. Noen må betale.

Vei koster penger, men vei koster stort sett mye mindre enn det bilistene betaler. Når Erna satt ved makta var det første gang at bilistene betalte mindre i avgifter enn det de fikk tilbake i vei. Argumentet ditt fungerer bare om veiprising hvis du samtidig er for at veiavgifter skal gå til vei. Å bruke "Ting koster penger. Noen må betale" som argument for at man må betale mer enn det noe koster gir ingen mening.

Det er jeg absolutt helt enig i. Og da er det jo litt snodig at de som må kjøre langt er de som skal betale ekstraskatten. Er jo og ok å minne om at vi i dag har over 3,1 millioner i Oljefondet per innbygger. Sammenlignbare land har 0 kroner og ofte gjeld. Så at Johnny fra Lampeland skal måtte betale flere kroner milen for å komme seg til jobb er helt urimelig. Dersom en (mot min vilje) skulle begynne med veiprising må en samtidig begynne med mye mer fradrag for reisevei til jobb. Men en kan ikke først lure innbyggerne i landet til å investere mange hundre tusen i elbil ved å lokke med lave driftskostnader, og så smelle masse veiprisingspenger i hodet på dem. Da har jeg mer tro på dagens system med litt bompenger inn til byer for å gjøre viljen til kollektiv større, samt noe bompenger i forbindelse med direkte finansiering av veier. Altså ikke for å øke Oljefondet.
Poenget må være å lage et system som "fungerer" og er "rettferdig".

Jeg kjørte den tunge elbilen min rundt 2500 km t/r Nordland i sommer. Jeg betalte ikke stort i bompenger og ikke noe i veiavgift (hurtigladestasjonene betaler vel ikke til staten - de får tilskudd av staten). Dette systemet er ikke "rettferdig" spør du meg.

Vanskelig å få et system som fungerer uten en form for veiprising eller kjørelengdeprising. Jeg ser ikke for meg et fungerende system hvor vi betaler "veiavgift" på strømmen hjemme. Hva er da alternativet? At bare fossilbiler betaler over drivstoffpumpa?
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Solceller og elbillading
onsdag 17. juli 2024, klokken 20:11
Sitat fra: Vaduz på onsdag 17. juli 2024, klokken 17:36Du har jo allerede ren vannkraft i Norge, og strømprisen på dagtid er så lav at det vil være vanskelig å forsvare karbonavtrykket fra solcellene dine, for ikke å snakke om ekstremt lang avskrivning.
Du blander sammen mye her.
Ja, strømprisen på dagtid er meget lav, og kan gi ekstrem lang avskrivning, men det er min risiko og derfro søker jeg løsninger som er bedre enn å selge overdkuddskraft på dagtid til lav spotpris.
Ja, Norge har ren vannkraft, men ikke alle våre naboland som vi importerer fra, og langsiktige prognoser tilsier at vi trenger mer kraft - helst ren. Vindmøller er stygge, mens solceller på et eksisterende tak ikke gjør stor estetisk forskjell.
Sier du at solcellene har høyt karbonavtrykk over sin levetid? Da vet du noe jeg ikke vet, fint om du har kilder. For noen misbrukes det faktum at elbil i produksjonen har høyere karbonavtrykk enn fossilbiler (i et livsløp er elbilen bedre mhp karbonavtrykk).
#8
Elbilen i Samfunnet / Solceller og elbillading
onsdag 17. juli 2024, klokken 14:23
Jeg vurderer å installere solceller - blant annet med for å kunne lade elbilen min med "ren solkraft".

En utfordring at at solcellene produserer på dagen - i sol- mens jeg vanligvis lader i løpet av kvelden og natta - uten sol.

Finnes det noen ordninger nå som gjør at jeg kan lade (og ellers bruke) "min egen" rene solkraft for å lade elbilen. Jeg vet at noen hadde en kontoordning tidligere, men at den er borte.
#9
BMW iX / Sv: BMW charging erfaringer
onsdag 17. juli 2024, klokken 14:05
Sitat fra: RJK på onsdag 17. juli 2024, klokken 10:54Inntil videre, er det ihvertfall blitt enkelt å følge med via f.eks. chargefinder.no eller chargefinder-appen! Den er jeg "avhengig" av... ;)
Takk for tipset - var innom på Chargefinder nå - veldig bra med god oversikt over alle ladepunkter samt vurderinger - og pris med og uten medlemsskap (ihverfall på Tesla og Ionity).

Ellers har iX-en så lang rekkevidde at jeg kun i april i fjor, juli ifjor og nå i juli har ladet på hurtigladestasjon. All annen lading har vært hjemme. på jobb eller på hytta. Så selv om jeg er en erfaren elbileier med over 250 000 km i elbil - så har jeg veldig liten erfaring med hurtiglading.
#10
BMW iX / Sv: BMW charging erfaringer
onsdag 17. juli 2024, klokken 10:34
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juli 2024, klokken 23:20Men, som du kanskje har fått med deg, Uno-X har jo sin Tour de France-kampanje med normalt sett 3,- kr/kWh, og i starten gikk de fort ned til 1,- kr/kWh. Var en god del å spare på å benytte disse der de var i nærområdet.

Heldigvis har jeg 3  mnd gratis månedsabonnement + første måneden til halv pris, pga ny Passport-avtale og prising samt en takk for å ha deltatt i en spørreundersøkelse om forskjellige prisstrukturer! Så har ikke vært så nøyer at jeg ikke har utnyttet den avtalen bedre. Uansett, jeg har jo bare kommet bedre ut av det! 8)

Jeg hadde fått med meg UNO-X - men hjernen var opptatt av andre ting så glemte helt å sjekke på veien oppover. Jeg ladet totalt for rundt 1300 kr på turen (snitt ca. 3,50 kr per kWh) - nok til 50-60 liter fossilt drivstoff. Med UNO-X 1 kr/kWh hele veien hadde regningen blitt 1000 kr lavere eller nok til 10-15 liter fossilt.

Jeg ble positivt overrasket over at det var så enkelt og raskt å fullade iX-en til 100%.

Ellers hadde jeg Ionity i fjor og det gikk OK men litt mer stress pga færre ladepunkter og et par situasjoner med ladere som ikke ville lade bilen min samtidig som resten av laderne var opptatt.

Det er jo mange ladere av ulike leverandører rundt omkring men ikke enkelt å vite hva prisen er. Det gjør at jeg holder meg unna disse stasjonene. På fossilt er det store skilt med prisen på drivstoff. Når kommer vi dit (bortsett fra UNO-X) på EL?
#11
BMW iX / Autostyring klager
tirsdag 16. juli 2024, klokken 22:39
Jeg har stort sett kjørt med autostyring og ACC i sommer. Jeg holder da alltid i rattet med minst en hånd. Noen ganger får jeg gul advarsel om at jeg må holde i rattet raskt selv om jeg har to hender på rattet og andre ganger kan jeg kjøre lenge med en hånd på rattet uten gul advarsel.
På meg så virker de litt vilkårlige og irriterende at den varsler så ukonsekvent.
Noen som har triks for å få den til å slutte å varsle?
#12
BMW iX / Sv: BMW charging erfaringer
tirsdag 16. juli 2024, klokken 22:35
Sitat fra: RJK på lørdag 25. mai 2024, klokken 01:48
Sitat fra: daktari på fredag 24. mai 2024, klokken 23:48
Sitat fra: bobakka på fredag 24. mai 2024, klokken 21:44Jeg bestilte en Ionity avtale i fjør og da var bindingstiden 12 mnd, men brukte den bare i juli en en gang i august. Sjekket nå og månedsprisen har omtrent doblet seg, men kun 1 måneds bindingstid - og løper til den sies opp. Jeg skal på ferie i sommer fra Oslo til Træna og tenker at jeg trenger en Ionity avtale da. Noen som ville valgt annerledes?
Er ikke 1 måned Tesla-abo nesten like billig som Ionity passport, og vesentlig flere ladere og ladeplasser - særlig norraførr?
115 vs 65. Så du får nesten 2 mnd for samme prisen som en måned hos Tesla.

Du kan få billigere lading noen steder, men forskjellen er vel ikke dramatisk. Men det er mange steder som virker å være dyrere enn Ionity ladepriser, så om man beveger seg i områder der Ionity er mer utbredt, så er det absolutt vel verdt å vurdere.

178 km fra "siste" Ionity-lader på Namskogan til Sandnessjøen, der man kan ta hurtigbåt ut til Træna, som ett av alternativene!

Da er man stort sett dekket med Ionitystasjoner, og trenger bare toppe opp på stasjon nær Sandnessjøen om man skal kjøre litt rundt i det området!

https://www.visitnorway.no/listings/Øya-træna-på-helgelandskysten/217107/

Jeg gikk for Tesla-laderene og er veldig fornøyd med det.

På vei oppover ladet 38 kWh 26 min på Øyer, 47 kWh 38 min på Hjerkinn og fulladet 35 kWh til 100% på 40 min på Stjørdal dag 1.
Fullading 36 kWh 27 min på Grong og etter en tur til Brønnøysund, Dønna og Herøy så fullladet 85kWh i Mosjøen 51 min.
Etter t/r Sandnessjøen og tur uten bil til Træna fulladet 29kWh i Mosjøen i 34 minutter.
Det holdt til Steinkjer hvor vi overnattet og fulladet 49 kWh i 45 min.
En liten ladeklatt på 17 kWh i 10 min på Berkåk var nok for å komme til hytta på Lenningen med 17%.

Det som imponerte med Tesla stasjonene var antall ladestasjoner, antall ladere og pålitelighet.
De 4 første ladestoppene og den siste i Mosjøen og på Berkåk var uproblematiske - ledig lader og den fungerte.
Den første i Mosjøen litt trøbbel da jeg både fant full stasjon (pga iX plugg på høyre og Tesla plugg venstre) og en av laderne ga rødt lys (det samme på Dombås på vei hjem) - men løste seg greit.

#13
BMW iX / Sv: Takstativ IX
fredag 24. mai 2024, klokken 21:46
Jeg kjøpte originale BMW takstativ ferdig montert da jeg kjøpte bilen.
Det er alltid noe tull når du skal kjøpe utenom - og da har jeg ihvertfall et sted å klage.
Har ikke brukt det ennå etter 1,5 år - og demontert nå - men kjekt å ha.
#14
BMW iX / Sv: BMW charging erfaringer
fredag 24. mai 2024, klokken 21:44
Jeg bestilte en Ionity avtale i fjør og da var bindingstiden 12 mnd, men brukte den bare i juli en en gang i august. Sjekket nå og månedsprisen har omtrent doblet seg, men kun 1 måneds bindingstid - og løper til den sies opp. Jeg skal på ferie i sommer fra Oslo til Træna og tenker at jeg trenger en Ionity avtale da. Noen som ville valgt annerledes?
#15
BMW i3 / Sv: Drivverk. Kontroller snarest.
fredag 12. januar 2024, klokken 17:06
Den forsvant igjen i går da det ble varmere - både når jeg startet bilen og fra Kjøretøytilstand i menyer.

Det kan tyde på at det er en transient feil eller feil med en sensor koblet til kulde.

Forstår at feilmeldingen kan komme ved mange ulike typer feil.

Ser det an før jeg gjør noen fremstør mot verkstedet.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA