Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW charging erfaringer

Startet av kmi, tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:09

« forrige - neste »

turfsurf

#15
Sitat fra: hELgenen på onsdag 12. april 2023, klokken 22:48Jeg har en we charge avtale og i alle fall på ionity ladere er det sperret for lading av andre biler enn en bestemt bil,nemlig den de knyttet opp mot avtalen. Dvs det fungerte en periode å lade med kortet på flere biler - og avtalen var først inngått mellom meg og we charge,men så koblet de ladekort mot bil og endret avtalen til å knyttes til en bestemt bil og klarte således å sperre for bruk av ladekort for andre biler på Ionity. Mot andre operatører hvor kortet også gir rabatt fungerer det uavhengig av bil,trolig fordi man ikke har roaming av data på tvers av ladeselskap. Så ionity leser noe info fra bil,kobler det så mot avtalen og åpner eller sperrer for lading basert på data den leser fra bilen og matcher det mot ladekort. Jeg har testet dette ut i praksis over 2 år og vet med sikkerhet at Ionity må utveksle informasjon mot we charge/Elli.
Det kommer jo helt an på hva Ionity og bilen kan utveksle av informasjon. F.eks har vi en i3 registrert, og den kan ikke utveksle noe som helst info med Ionity. Da kan ikke Ionity sperre noe som helst.

Er vel og bare biler med plug n charge som vil bli låst. Det er forresten en helt idiotisk ordning for de som har to biler. 
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Sitat fra: Orbit på torsdag 13. april 2023, klokken 08:11:+1: Det var jeg ikke klar over. Ved fornying i fjor var dette et krav, men ser at jeg i dag får lov til å legge til Ionity Plus selv på gratisabonnementet Flex.
Det var rart. Det var ikke et krav da jeg opprettet abonnementet i mars 2022.

Elektrowagen

Hvordan fungerer dette om man kjøper brukt BMW? Ser ut som pris for abonnement er for nye biler? https://bmw-public-charging.com/web/nb/bmw-no/tariffs
Eller gjelder den prisen som står der for bruktbiler også?
BMW i3s - 2019

Orbit

Jeg ikke sett at bruktbil skal være noen hindring. De kampanjene du ser i blått på toppen av prislisten er at en får første året uten månedsgebyr for nybil. Er det noe annet som også tilsier at bruktbil skal være ekskludert?

Du må først sette opp konto hos BMW og registrere eierskapet til bilen (krever kode som sendes til bilen). Deretter kan du knytte ladeavtale til denne bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elektrowagen

Ok, så da er grunngebyret for begge avtaler 19 kr pr mnd?
BMW i3s - 2019

Orbit

Flex er uten månedsavgift, mens Active er 19 kr/mnd for å få litt lavere strømpris.

Om ønskelig, kan du legge til en Ionity Plus pakke på begge disse, for ytterligere 89 kr/mnd, for å få Ionity-lading til 3,50 kr/kWh. (Denne avtalen er ca doblet i pris fra i fjor, men fremdeles ganske greit priset)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Jeg bestilte en Ionity avtale i fjør og da var bindingstiden 12 mnd, men brukte den bare i juli en en gang i august. Sjekket nå og månedsprisen har omtrent doblet seg, men kun 1 måneds bindingstid - og løper til den sies opp. Jeg skal på ferie i sommer fra Oslo til Træna og tenker at jeg trenger en Ionity avtale da. Noen som ville valgt annerledes?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

RJK

Sitat fra: bobakka på fredag 24. mai 2024, klokken 21:44Jeg bestilte en Ionity avtale i fjør og da var bindingstiden 12 mnd, men brukte den bare i juli en en gang i august. Sjekket nå og månedsprisen har omtrent doblet seg, men kun 1 måneds bindingstid - og løper til den sies opp. Jeg skal på ferie i sommer fra Oslo til Træna og tenker at jeg trenger en Ionity avtale da. Noen som ville valgt annerledes?
Sammenlignet med Ionity Passport direkte fra Ionity? 65,- per måned og 3,82 NOK/kWh i Norge. Andre priser når du er i utlandet, riktignok!

Muligens at BMW Charging har bedre avtale, men det har ikke jeg mulighet til å sjekke. Men ChargeMyHyundai er ihvertfall dyrere enn Ionity Passport!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: bobakka på fredag 24. mai 2024, klokken 21:44Jeg bestilte en Ionity avtale i fjør og da var bindingstiden 12 mnd, men brukte den bare i juli en en gang i august. Sjekket nå og månedsprisen har omtrent doblet seg, men kun 1 måneds bindingstid - og løper til den sies opp. Jeg skal på ferie i sommer fra Oslo til Træna og tenker at jeg trenger en Ionity avtale da. Noen som ville valgt annerledes?
Er ikke 1 måned Tesla-abo nesten like billig som Ionity passport, og vesentlig flere ladere og ladeplasser - særlig norraførr?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på fredag 24. mai 2024, klokken 23:48
Sitat fra: bobakka på fredag 24. mai 2024, klokken 21:44Jeg bestilte en Ionity avtale i fjør og da var bindingstiden 12 mnd, men brukte den bare i juli en en gang i august. Sjekket nå og månedsprisen har omtrent doblet seg, men kun 1 måneds bindingstid - og løper til den sies opp. Jeg skal på ferie i sommer fra Oslo til Træna og tenker at jeg trenger en Ionity avtale da. Noen som ville valgt annerledes?
Er ikke 1 måned Tesla-abo nesten like billig som Ionity passport, og vesentlig flere ladere og ladeplasser - særlig norraførr?
115 vs 65. Så du får nesten 2 mnd for samme prisen som en måned hos Tesla.

Du kan få billigere lading noen steder, men forskjellen er vel ikke dramatisk. Men det er mange steder som virker å være dyrere enn Ionity ladepriser, så om man beveger seg i områder der Ionity er mer utbredt, så er det absolutt vel verdt å vurdere.

178 km fra "siste" Ionity-lader på Namskogan til Sandnessjøen, der man kan ta hurtigbåt ut til Træna, som ett av alternativene!

Da er man stort sett dekket med Ionitystasjoner, og trenger bare toppe opp på stasjon nær Sandnessjøen om man skal kjøre litt rundt i det området!

https://www.visitnorway.no/listings/Øya-træna-på-helgelandskysten/217107/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

bobakka

Sitat fra: RJK på lørdag 25. mai 2024, klokken 01:48
Sitat fra: daktari på fredag 24. mai 2024, klokken 23:48
Sitat fra: bobakka på fredag 24. mai 2024, klokken 21:44Jeg bestilte en Ionity avtale i fjør og da var bindingstiden 12 mnd, men brukte den bare i juli en en gang i august. Sjekket nå og månedsprisen har omtrent doblet seg, men kun 1 måneds bindingstid - og løper til den sies opp. Jeg skal på ferie i sommer fra Oslo til Træna og tenker at jeg trenger en Ionity avtale da. Noen som ville valgt annerledes?
Er ikke 1 måned Tesla-abo nesten like billig som Ionity passport, og vesentlig flere ladere og ladeplasser - særlig norraførr?
115 vs 65. Så du får nesten 2 mnd for samme prisen som en måned hos Tesla.

Du kan få billigere lading noen steder, men forskjellen er vel ikke dramatisk. Men det er mange steder som virker å være dyrere enn Ionity ladepriser, så om man beveger seg i områder der Ionity er mer utbredt, så er det absolutt vel verdt å vurdere.

178 km fra "siste" Ionity-lader på Namskogan til Sandnessjøen, der man kan ta hurtigbåt ut til Træna, som ett av alternativene!

Da er man stort sett dekket med Ionitystasjoner, og trenger bare toppe opp på stasjon nær Sandnessjøen om man skal kjøre litt rundt i det området!

https://www.visitnorway.no/listings/Øya-træna-på-helgelandskysten/217107/

Jeg gikk for Tesla-laderene og er veldig fornøyd med det.

På vei oppover ladet 38 kWh 26 min på Øyer, 47 kWh 38 min på Hjerkinn og fulladet 35 kWh til 100% på 40 min på Stjørdal dag 1.
Fullading 36 kWh 27 min på Grong og etter en tur til Brønnøysund, Dønna og Herøy så fullladet 85kWh i Mosjøen 51 min.
Etter t/r Sandnessjøen og tur uten bil til Træna fulladet 29kWh i Mosjøen i 34 minutter.
Det holdt til Steinkjer hvor vi overnattet og fulladet 49 kWh i 45 min.
En liten ladeklatt på 17 kWh i 10 min på Berkåk var nok for å komme til hytta på Lenningen med 17%.

Det som imponerte med Tesla stasjonene var antall ladestasjoner, antall ladere og pålitelighet.
De 4 første ladestoppene og den siste i Mosjøen og på Berkåk var uproblematiske - ledig lader og den fungerte.
Den første i Mosjøen litt trøbbel da jeg både fant full stasjon (pga iX plugg på høyre og Tesla plugg venstre) og en av laderne ga rødt lys (det samme på Dombås på vei hjem) - men løste seg greit.

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

RJK

Sitat fra: bobakka på tirsdag 16. juli 2024, klokken 22:35
Sitat fra: RJK på lørdag 25. mai 2024, klokken 01:48
Sitat fra: daktari på fredag 24. mai 2024, klokken 23:48
Sitat fra: bobakka på fredag 24. mai 2024, klokken 21:44Jeg bestilte en Ionity avtale i fjør og da var bindingstiden 12 mnd, men brukte den bare i juli en en gang i august. Sjekket nå og månedsprisen har omtrent doblet seg, men kun 1 måneds bindingstid - og løper til den sies opp. Jeg skal på ferie i sommer fra Oslo til Træna og tenker at jeg trenger en Ionity avtale da. Noen som ville valgt annerledes?
Er ikke 1 måned Tesla-abo nesten like billig som Ionity passport, og vesentlig flere ladere og ladeplasser - særlig norraførr?
115 vs 65. Så du får nesten 2 mnd for samme prisen som en måned hos Tesla.

Du kan få billigere lading noen steder, men forskjellen er vel ikke dramatisk. Men det er mange steder som virker å være dyrere enn Ionity ladepriser, så om man beveger seg i områder der Ionity er mer utbredt, så er det absolutt vel verdt å vurdere.

178 km fra "siste" Ionity-lader på Namskogan til Sandnessjøen, der man kan ta hurtigbåt ut til Træna, som ett av alternativene!

Da er man stort sett dekket med Ionitystasjoner, og trenger bare toppe opp på stasjon nær Sandnessjøen om man skal kjøre litt rundt i det området!

https://www.visitnorway.no/listings/Øya-træna-på-helgelandskysten/217107/

Jeg gikk for Tesla-laderene og er veldig fornøyd med det.

På vei oppover ladet 38 kWh 26 min på Øyer, 47 kWh 38 min på Hjerkinn og fulladet 35 kWh til 100% på 40 min på Stjørdal dag 1.
Fullading 36 kWh 27 min på Grong og etter en tur til Brønnøysund, Dønna og Herøy så fullladet 85kWh i Mosjøen 51 min.
Etter t/r Sandnessjøen og tur uten bil til Træna fulladet 29kWh i Mosjøen i 34 minutter.
Det holdt til Steinkjer hvor vi overnattet og fulladet 49 kWh i 45 min.
En liten ladeklatt på 17 kWh i 10 min på Berkåk var nok for å komme til hytta på Lenningen med 17%.

Det som imponerte med Tesla stasjonene var antall ladestasjoner, antall ladere og pålitelighet.
De 4 første ladestoppene og den siste i Mosjøen og på Berkåk var uproblematiske - ledig lader og den fungerte.
Den første i Mosjøen litt trøbbel da jeg både fant full stasjon (pga iX plugg på høyre og Tesla plugg venstre) og en av laderne ga rødt lys (det samme på Dombås på vei hjem) - men løste seg greit.


Høres ut som du har hatt en fin tur, med mange flotte steder du har besøkt! Og Tesla-ladenettverket er flott, med de fordelen du har nevnt!

Men, som du kanskje har fått med deg, Uno-X har jo sin Tour de France-kampanje med normalt sett 3,- kr/kWh, og i starten gikk de fort ned til 1,- kr/kWh. Var en god del å spare på å benytte disse der de var i nærområdet.

Jeg sparte endel kroner først og fremst på min tur tilbake fra Nord-Norge. Eneste Uno-X-stoppet på vei oppover var i Fauske, så måtte jeg ha en stopp hos Tesla Mo i Rana mellom Ionity Namskogan og Fauske. redsten gikk via Ionity med avtalen min!

På vei nedover måtte jeg fremdeles innom Fauske, Tesla i Mo i Rana og Ionity Namskogan, men begrenset ladingen ved Namskogan, da jeg bare trengte nok til å nå nærmeste Uno-X. Og på returen var prisen kun 1,- kr/kWh.

Også da jeg kom hjem, ladet jeg ved Uno-X, og fikk noen fyllinger til før prisen gikk opp til 3,- kr igjen. Og så brukte jeg de også på en tur via Hol til Elverum og hjem igjen samme veien.

Heldigvis har jeg 3  mnd gratis månedsabonnement + første måneden til halv pris, pga ny Passport-avtale og prising samt en takk for å ha deltatt i en spørreundersøkelse om forskjellige prisstrukturer! Så har ikke vært så nøyer at jeg ikke har utnyttet den avtalen bedre. Uansett, jeg har jo bare kommet bedre ut av det! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

bobakka

Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juli 2024, klokken 23:20Men, som du kanskje har fått med deg, Uno-X har jo sin Tour de France-kampanje med normalt sett 3,- kr/kWh, og i starten gikk de fort ned til 1,- kr/kWh. Var en god del å spare på å benytte disse der de var i nærområdet.

Heldigvis har jeg 3  mnd gratis månedsabonnement + første måneden til halv pris, pga ny Passport-avtale og prising samt en takk for å ha deltatt i en spørreundersøkelse om forskjellige prisstrukturer! Så har ikke vært så nøyer at jeg ikke har utnyttet den avtalen bedre. Uansett, jeg har jo bare kommet bedre ut av det! 8)

Jeg hadde fått med meg UNO-X - men hjernen var opptatt av andre ting så glemte helt å sjekke på veien oppover. Jeg ladet totalt for rundt 1300 kr på turen (snitt ca. 3,50 kr per kWh) - nok til 50-60 liter fossilt drivstoff. Med UNO-X 1 kr/kWh hele veien hadde regningen blitt 1000 kr lavere eller nok til 10-15 liter fossilt.

Jeg ble positivt overrasket over at det var så enkelt og raskt å fullade iX-en til 100%.

Ellers hadde jeg Ionity i fjor og det gikk OK men litt mer stress pga færre ladepunkter og et par situasjoner med ladere som ikke ville lade bilen min samtidig som resten av laderne var opptatt.

Det er jo mange ladere av ulike leverandører rundt omkring men ikke enkelt å vite hva prisen er. Det gjør at jeg holder meg unna disse stasjonene. På fossilt er det store skilt med prisen på drivstoff. Når kommer vi dit (bortsett fra UNO-X) på EL?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

RJK

Sitat fra: bobakka på onsdag 17. juli 2024, klokken 10:34
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juli 2024, klokken 23:20Men, som du kanskje har fått med deg, Uno-X har jo sin Tour de France-kampanje med normalt sett 3,- kr/kWh, og i starten gikk de fort ned til 1,- kr/kWh. Var en god del å spare på å benytte disse der de var i nærområdet.

Heldigvis har jeg 3  mnd gratis månedsabonnement + første måneden til halv pris, pga ny Passport-avtale og prising samt en takk for å ha deltatt i en spørreundersøkelse om forskjellige prisstrukturer! Så har ikke vært så nøyer at jeg ikke har utnyttet den avtalen bedre. Uansett, jeg har jo bare kommet bedre ut av det! 8)

Jeg hadde fått med meg UNO-X - men hjernen var opptatt av andre ting så glemte helt å sjekke på veien oppover. Jeg ladet totalt for rundt 1300 kr på turen (snitt ca. 3,50 kr per kWh) - nok til 50-60 liter fossilt drivstoff. Med UNO-X 1 kr/kWh hele veien hadde regningen blitt 1000 kr lavere eller nok til 10-15 liter fossilt.

Jeg ble positivt overrasket over at det var så enkelt og raskt å fullade iX-en til 100%.

Ellers hadde jeg Ionity i fjor og det gikk OK men litt mer stress pga færre ladepunkter og et par situasjoner med ladere som ikke ville lade bilen min samtidig som resten av laderne var opptatt.

Det er jo mange ladere av ulike leverandører rundt omkring men ikke enkelt å vite hva prisen er. Det gjør at jeg holder meg unna disse stasjonene. På fossilt er det store skilt med prisen på drivstoff. Når kommer vi dit (bortsett fra UNO-X) på EL?

Forhåpentligvis en endring/bedring på gang! Tror de fleste stasjonseierne vil se fordelen, spesielt når bankkort er mulig betalingsmåte for lading rundt omkring. Da trenger man ikke lengre apper for dette.

Appene holder nok stand en god stund til, nettopp fordi man vil lokke kunder til seg med rabattløsninger for å holde på kundene for seg selv. Men tror flere vil kreve bedre priser uten dette, og heller bruke de som stadig er billigere på pris uten slike "tvangsmiddel".

Så vil det kanskje hjelpe på at Vegvesenet nå har fått kritikk for å holde tilbake på skilting til ladestasjonene, som ikke alltid flashes så med skiltlys som selve bensinstasjonsdelen. Kanskje vil de og lettere få tillatelse til å endre skiltene sine, så man får opp prisopplysningsskilt også for lading. Jeg vil jo tro det og er noe regulatorisk der.

Dog, når steder som Circle K nå fokuserer på egne ladere, og definitivt ikke er billigst, så er de kanskje ikke like interessert å flashe det. Men om Ionity, Tesla, Eviny og de andre tar saken fatt, så vil de i større grad kreve å få opp skilt med pris, enten på stolpen til stedet der stasjonen er, eller de får sette opp egne stolper.

Men de må få fokus på at dette er markedsføring, og noe som virker! Da hjelper det på at vi benytter de som faktisk viser priser.

Inntil videre, er det ihvertfall blitt enkelt å følge med via f.eks. chargefinder.no eller chargefinder-appen! Den er jeg "avhengig" av... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

bobakka

Sitat fra: RJK på onsdag 17. juli 2024, klokken 10:54Inntil videre, er det ihvertfall blitt enkelt å følge med via f.eks. chargefinder.no eller chargefinder-appen! Den er jeg "avhengig" av... ;)
Takk for tipset - var innom på Chargefinder nå - veldig bra med god oversikt over alle ladepunkter samt vurderinger - og pris med og uten medlemsskap (ihverfall på Tesla og Ionity).

Ellers har iX-en så lang rekkevidde at jeg kun i april i fjor, juli ifjor og nå i juli har ladet på hurtigladestasjon. All annen lading har vært hjemme. på jobb eller på hytta. Så selv om jeg er en erfaren elbileier med over 250 000 km i elbil - så har jeg veldig liten erfaring med hurtiglading.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA