Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veiprising for elbiler i 2029, tanker?

Startet av Panduck, mandag 04. september 2023, klokken 08:48

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Per i dag virker det som at de fleste som tar toget mellom f.eks. Stavanger og Oslo gjør det fordi de må. Føler at det ikke skal enorme investeringer til for å endre dette. Sist jeg tok Sørlandsbanen tenkte jeg: "kødder du - er det Historiske reiser - antikvitet i levende live?"

Hva om en bare forbedrer de verste områdene? Og lager dobbeltspor på korte strekk, sånn at en slipper å vente på motkommende tog? Hva om en laget et ekstra spor på nordsiden av Kristiansand, sånn at enkelte ekspresstog mellom Stavanger og Oslo slipper å rulle inn i 40km/t inn til Kristiansand, snu setene, og så rulle tilbake samme veien på vei til Oslo. Går jo utrolig mye tid på dette. Kunne vært et jernbanespor som på den blå streken.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 05. november 2023, klokken 09:35Veisystemet i hele Oslo regionen med omland er jeg sprengt til bristepunktet og en snøfille er nok til at det brister fullstendig. Nordlendingene ler av oss og sier vi ikke kan kjøre bil men årsaken er et sprengt veisystem. For en del år siden kjørte jeg fra Tromsø til Lyngseidet via Nordkjosbotn. Var tidlig pa'n men ikke tidligere enn normalt hjemme. Første bilen traff jeg når jeg kom til Nordkjosbotn eller halvveis. Hjemme ville jeg kjørt i kø som holdt fartsgrensen.

Husker jeg kjørte Porsanger til Nordkapp, noen og 20-mil, møtte 2 biler på 3 timers tur. Eller Finland til Kautokeino, 1 eneste bil. Kan ikke huske jeg så bil fra Kauto til Karasjok.

Utenfor her vi bor er det tendenser til kø både lørdag og søndager også, selv om det går 8 leddbusser i timen i helgen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Balaklava

Fra SV sitt program:

"Ha vegprising i staden for bompengar i framtida, slik at vi kan få et meir sosialt treffsikkert system. Det kan også vere rabattar for folk med låg inntekt, slik eit flertall med SV i Bergen bystyre har føreslått."

Se der ja, et sosialistisk parti som har skjønt det.

Så kan jo de av dere som står på Rødt standpunktet la være å stjele skattepenger uten å slutte å være sosialister ;-)

Og så må de av dere som har dette fra FRP skjønne at et sosialistisk forslag om å stjele skattepenger fra alle fortsatt er sosialistisk selv om det kommer som populisme for å hanke stemmer. Noe det åpenbart har klart.

Per Inge Østmoen

Hvorfor skal vi godta veiprising?

Offentlig vei og muligheten til å bruke offentlig vei er et fellesgode. Det er et ubetinget gode å kunne eie og bruke en egen, førerkontrollert privatbil som kan kjøres når som helst og hvor som helst uten å være avhengig av transporttjenester.

Dengang da Norge var langt mindre rikt på penger enn i dag, var fri ferdsel på offentlig vei en selvfølge.

Hvorfor skal vi nå fratas fellesgodet fri ferdsel på offentlig vei?

Skal vi bare godta veiprising?

Vidar_S

Sitat fra: Per Inge Østmoen på lørdag 25. mai 2024, klokken 11:33Hvorfor skal vi godta veiprising?

Offentlig vei og muligheten til å bruke offentlig vei er et fellesgode. Det er et ubetinget gode å kunne eie og bruke en egen, førerkontrollert privatbil som kan kjøres når som helst og hvor som helst uten å være avhengig av transporttjenester.

Dengang da Norge var langt mindre rikt på penger enn i dag, var fri ferdsel på offentlig vei en selvfølge.

Man står jo fritt til å stemme på hvem man vil ved stortings- og lokalvalg, så da må man bare sørge for å stemme på de som går inn for det man selv ønsker. Det at privatbil er et gode kan jeg være enig i, men det betyr ikke det samme som at det skal være gratis. Man kan gjerne drømme om gamle dager da alt var meget bedre, men det hjelper ikke så mye i dagens situasjon. "Fellesgodet fri ferdsel på offentlig vei" er i alle fall ikke et kjent begrep her på Vestlandet de siste 30 årene. Vi har samlet oss mer rundt "fellesgodet" bompenger og det har blitt en vane, tross enkelte småpartier som fånyttes prøver å endre verden  ;)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Per Inge Østmoen på lørdag 25. mai 2024, klokken 11:33Hvorfor skal vi godta veiprising?

Vi har indirekte hatt veiprising i alle år gjennom bensinavgiften. 11,74 kroner per liter er fort 6-10 kroner per mil.

Når en lader el-bilen hjemme så kan en jo fort kjøre en mil på 3 kroner, inklusiv avgifter. Så etter at en får alle til å kjøpe elbil, så tar en et politikertriks og krever inn avgifter som tilsvarer bensinavgiften per mil. Verden vil bedras  ;D

Det er en veldig lite sosial ting dette med veiprising. De rike folkene som bor på Holmenkollen betaler nesten ingen ting for å komme seg til byen, mens han stakkars vindusvaskeren som bor på Lampeland, fordi han ikke har råd til hus i Holmenkollen, og må kjøre til jobb, må betale mange milkroner, om veiprising blir vedtatt. Ofte er kollektivtilbudet fra "billige boligområder" dårlig.

Panduck

Da må de rike folkene i Holmenkollen betale mer skatt, slik at vi får penger til veiprising på annen måte. Men da blir det galt, for da flytter de rikingene fra Holmenkollen til Sveits, og plutselig er politikerene idioter for at de ga rikfolket økt skatter fordi det er usosialt det også. Så da må man heller flytte byrden over til de som allerede har mindre, for de kan ikke flytte til Sveits.

Da blir den sosiale veiprismodellen at f.eks uføre får mindre, slik at fyren fra Lampeland kan kjøre billigere til Oslo, mens rikingene vinner uansett.

Det er også artig å se hvordan sosial veiprising er nær sagt det eneste de lengre på høyresiden er enig omat bør være sosialt. Nøyaktig samme logikk kan brukes for at kollektivtrafikk skal være gratis, da inkluderer man også folk som ikke kan kjøre bil. Men da gjelder plutselig ikke argumentet lengre. For det handler lite om sosial fordeling og rettferdighet, men å få lov til å kjøre bilen sin så billig som overhode mulig.

Det er jo i og for seg forståelig, folk ønsker jo at ting skal være billig.

Men slutt å late som det har noe med sosial urettferdighet å gjøre. Ting koster penger. Noen må betale.

Rosstopher

Sitat fra: Panduck på onsdag 29. mai 2024, klokken 19:12Ting koster penger. Noen må betale.

Vei koster penger, men vei koster stort sett mye mindre enn det bilistene betaler. Når Erna satt ved makta var det første gang at bilistene betalte mindre i avgifter enn det de fikk tilbake i vei. Argumentet ditt fungerer bare om veiprising hvis du samtidig er for at veiavgifter skal gå til vei. Å bruke "Ting koster penger. Noen må betale" som argument for at man må betale mer enn det noe koster gir ingen mening.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 29. mai 2024, klokken 21:16
Sitat fra: Panduck på onsdag 29. mai 2024, klokken 19:12Ting koster penger. Noen må betale.

Vei koster penger, men vei koster stort sett mye mindre enn det bilistene betaler. Når Erna satt ved makta var det første gang at bilistene betalte mindre i avgifter enn det de fikk tilbake i vei. Argumentet ditt fungerer bare om veiprising hvis du samtidig er for at veiavgifter skal gå til vei. Å bruke "Ting koster penger. Noen må betale" som argument for at man må betale mer enn det noe koster gir ingen mening.

Det er jeg absolutt helt enig i. Og da er det jo litt snodig at de som må kjøre langt er de som skal betale ekstraskatten. Er jo og ok å minne om at vi i dag har over 3,1 millioner i Oljefondet per innbygger. Sammenlignbare land har 0 kroner og ofte gjeld. Så at Johnny fra Lampeland skal måtte betale flere kroner milen for å komme seg til jobb er helt urimelig. Dersom en (mot min vilje) skulle begynne med veiprising må en samtidig begynne med mye mer fradrag for reisevei til jobb. Men en kan ikke først lure innbyggerne i landet til å investere mange hundre tusen i elbil ved å lokke med lave driftskostnader, og så smelle masse veiprisingspenger i hodet på dem. Da har jeg mer tro på dagens system med litt bompenger inn til byer for å gjøre viljen til kollektiv større, samt noe bompenger i forbindelse med direkte finansiering av veier. Altså ikke for å øke Oljefondet.

bobakka

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. mai 2024, klokken 09:23

Det er jeg absolutt helt enig i. Og da er det jo litt snodig at de som må kjøre langt er de som skal betale ekstraskatten. Er jo og ok å minne om at vi i dag har over 3,1 millioner i Oljefondet per innbygger. Sammenlignbare land har 0 kroner og ofte gjeld. Så at Johnny fra Lampeland skal måtte betale flere kroner milen for å komme seg til jobb er helt urimelig. Dersom en (mot min vilje) skulle begynne med veiprising må en samtidig begynne med mye mer fradrag for reisevei til jobb. Men en kan ikke først lure innbyggerne i landet til å investere mange hundre tusen i elbil ved å lokke med lave driftskostnader, og så smelle masse veiprisingspenger i hodet på dem. Da har jeg mer tro på dagens system med litt bompenger inn til byer for å gjøre viljen til kollektiv større, samt noe bompenger i forbindelse med direkte finansiering av veier. Altså ikke for å øke Oljefondet.
Poenget må være å lage et system som "fungerer" og er "rettferdig".

Jeg kjørte den tunge elbilen min rundt 2500 km t/r Nordland i sommer. Jeg betalte ikke stort i bompenger og ikke noe i veiavgift (hurtigladestasjonene betaler vel ikke til staten - de får tilskudd av staten). Dette systemet er ikke "rettferdig" spør du meg.

Vanskelig å få et system som fungerer uten en form for veiprising eller kjørelengdeprising. Jeg ser ikke for meg et fungerende system hvor vi betaler "veiavgift" på strømmen hjemme. Hva er da alternativet? At bare fossilbiler betaler over drivstoffpumpa?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

RJK

Sitat fra: bobakka på onsdag 17. juli 2024, klokken 21:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. mai 2024, klokken 09:23

Poenget må være å lage et system som "fungerer" og er "rettferdig".

Jeg kjørte den tunge elbilen min rundt 2500 km t/r Nordland i sommer. Jeg betalte ikke stort i bompenger og ikke noe i veiavgift (hurtigladestasjonene betaler vel ikke til staten - de får tilskudd av staten). Dette systemet er ikke "rettferdig" spør du meg.

Vanskelig å få et system som fungerer uten en form for veiprising eller kjørelengdeprising. Jeg ser ikke for meg et fungerende system hvor vi betaler "veiavgift" på strømmen hjemme. Hva er da alternativet? At bare fossilbiler betaler over drivstoffpumpa?

Hvorfor så glad i ekstra utgifter? Betaler du ikke skatt allerede, som nettopp forklares med at skal gå til felleskostnader som vegutbygging og vedlikehold?

Jeg kjørte inn i Troms fylke, og kunne ikke la være å legge merke til alle bomstasjonene som har poppet opp på gamle veier! F.eks. over Saltfjellet! Jeg skulle gjerne likt og visst hvordan man klarer å rettferdiggjøre at en vei som har eksistert i masser av år, men som ikke har fått annet enn litt ny asfalt innimellom, plutselig skal avgiftsbelegges med bompenger.

Dette er jo noe man har satt av midler til fra skattepengene i alle år. Er ikke fornuft i at en slik vei skal avgiftsbelegges ytterligere. Da er det jo helt klart bare for å dra inn ekstra penger, ikke for å betale for ny eller utvidet eller utbedret vei!

Turen kostet meg 652,- kr bare i bompenger minus 196 kroner for ferge, som jeg forøvrig ikke har/hadde noe i mot å betale, bortsett fra at dagens regjering har lovd gratis ferge. Riktignok har de begrenset det til øyer og samfunn uten vegforbindelse til fastlandet, som da utelukker fergene fra Bognes til Lødingen (Hinnøya og Lofoten) eller Skarberget (Narvik).

Men det er en himla lang omvei om Sverige om man skal kunne reise fergefritt via Tjelsundbrua! Må ta av langs RV77 ved Røkland via Sverige som er 802 km mot 301 km og fergetur! En omvei på 501 km koster endel bare i strøm til bilen.

I ren kjøretid er det 10 timer fremfor å bruke ca halve tiden, gitt at man hadde startet nå. Sikkert kortere tid om man hadde truffet på fergeruta.

PS! Er litt unøyatig, fordi jeg har ikke tatt utgangspunkt i Lødingen, men til første krysset etter Tjelsundbrua, så avstandsforskjellen hadde blitt større om jeg bare skulle til Lødingen, eller jeg måtte innom der for ev videre ferdsel!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Veibruksavgiften som er innbakt i bensin og dieselprisen er inntekter til Staten, som bla skal dekke eksterne samfunnskostnader for bruk av bil, som kostnader ved ulykker, skader på veien og den skal bidra til mindre fossilt CO2-utslipp. Veibruksavgiften er også fiskal, dvs deler av den går til ikke-øremerkede utgifter, sånn som feite festmiddager som drypper av fett til Erna og jordbruksstøtte til Vedum. CO2-komponenten er vel rimelig malplassert på en elbil, ikke sliter de vei mer enn fossilbiler heller, det er det piggdekk som gjør. 3 kr mila for elbiler mener jeg er i overkant mye.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

RJK

Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på onsdag 17. juli 2024, klokken 22:41Veibruksavgiften som er innbakt i bensin og dieselprisen er inntekter til Staten, som bla skal dekke eksterne samfunnskostnader for bruk av bil, som kostnader ved ulykker, skader på veien og den skal bidra til mindre fossilt CO2-utslipp. Veibruksavgiften er også fiskal, dvs deler av den går til ikke-øremerkede utgifter, sånn som feite festmiddager som drypper av fett til Erna og jordbruksstøtte til Vedum. CO2-komponenten er vel rimelig malplassert på en elbil, ikke sliter de vei mer enn fossilbiler heller, det er det piggdekk som gjør. 3 kr mila for elbiler mener jeg er i overkant mye.
Avgiftsmessig er det langt høyere avgiftssatser på strøm enn på bensin og diesel, forskjellen er at pris per kWh er mye høyere på fossil energi enn elektrisk fra vannkraften vår. Dermed blir det i kroner og ører likevel mye mindre i faktiske kroner.

Bompengekostnaden hadde blitt langt dyrere uten autopass-avtale også for elbil (ca 1450,-) og enda mer om det hadde vært i en måned hvor det ilegges rushtidsavgift. Dieselbilen var vel beregnet til nesten 1800,- uten Autopass, men rundt 1600,- med autopass men ikke rushtidsavgift!

Veibruksavgiften har nok vært en ren fiskal avgift hele tiden, men de kan sikkert lage fine (bort)forklaringer på dens gyldighet. Men og den burde ikke vært, for bilene betaler mer enn nok allerede før avgiftene på de forskjellige drivstoffene!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

bobakka

Sitat fra: RJK på onsdag 17. juli 2024, klokken 22:28Hvorfor så glad i ekstra utgifter? Betaler du ikke skatt allerede, som nettopp forklares med at skal gå til felleskostnader som vegutbygging og vedlikehold?

Jeg er ikke glad i ekstra utgifter, men innser vel at jeg må betale min del for å holde samfunnet i gang. Og da bør avgiftene være både "rettferdig" og "fungerende".

Jeg syns det er rettferdig at jeg som bruker veiene skal være med på å betale for dem - både nye og eksisterende - selv om jeg kjører elbil. Alle utgifter skal ikke finansieres av skattlegging av lønn og formue.

Jeg kjørte forbi Beitostølen på vei hjem hvor det stort sett bare er elbiler - store og med lang rekkevidde. I Nordland var det stort sett fossilbiler jeg møtte. For meg blir det ikke rettferdig at jeg som turist nesten ikke betaler for de gode veiene, bla Helgelandsbroa og tunnel til Mosjøen, fordi jeg kjører elbil.

Uansett tror jeg vi som har elbil må innse at tiden for sterke incentiver er over og at vi blir mer og mer likebehandlet med andre bilister. Personlig lurer jeg på når mva fra første krone og engangsavgift kommer.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

daktari

Jeg synes ikke det er rettferdig å betale for noe som helst i Nord-Norge uansett hva det er, for jeg er aldri der. Så j3g ønsker at mine skatter skal gå kun til saker lokalt.

Det er en slags "veiprising-skatte-konsept" om du vil. Skatt bare for det man selv trenger.

Og forresten, vi behøver ikke fisken, det har vi fabrikktrålere til, og gassen er egnet til gjestearbeidere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA