Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veiprising for elbiler i 2029, tanker?

Startet av Panduck, mandag 04. september 2023, klokken 08:48

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: bobakka på torsdag 18. juli 2024, klokken 19:04
Sitat fra: RJK på onsdag 17. juli 2024, klokken 22:28Hvorfor så glad i ekstra utgifter? Betaler du ikke skatt allerede, som nettopp forklares med at skal gå til felleskostnader som vegutbygging og vedlikehold?

Jeg er ikke glad i ekstra utgifter, men innser vel at jeg må betale min del for å holde samfunnet i gang. Og da bør avgiftene være både "rettferdig" og "fungerende".

Jeg syns det er rettferdig at jeg som bruker veiene skal være med på å betale for dem - både nye og eksisterende - selv om jeg kjører elbil. Alle utgifter skal ikke finansieres av skattlegging av lønn og formue.

Jeg kjørte forbi Beitostølen på vei hjem hvor det stort sett bare er elbiler - store og med lang rekkevidde. I Nordland var det stort sett fossilbiler jeg møtte. For meg blir det ikke rettferdig at jeg som turist nesten ikke betaler for de gode veiene, bla Helgelandsbroa og tunnel til Mosjøen, fordi jeg kjører elbil.

Uansett tror jeg vi som har elbil må innse at tiden for sterke incentiver er over og at vi blir mer og mer likebehandlet med andre bilister. Personlig lurer jeg på når mva fra første krone og engangsavgift kommer.

Jeg synes ikke bompenger er rettferdig! Har bodd med bomstasjoner på begge sider av området jeg bor i, slik at jeg måtte betale bompenger nesten uansett hvor jeg skulle.

Før Oslo begynte å pepre byen med enda flere bomstasjoner, kunne andre kjøre gratis innenfor gamle bomringen så mye man ville, i det området man helst ikke ville at icebiler skulle spy ut uforbrent/dårlig forbrent drivstoff. Utenfor bomringen, kunne man kjøre masse og langt. Mens vi som lå inneklemt mellom bomringene, måtte som nevnt betale nesten uansett.

Kanskje noe mer rettferdig i Oslo at man fikk byen pepret med bomstasjoner, men liker det fremdeles ikke. Nei, jeg synes heller ikke noe om at det pepres rundt om i landet med bomstasjoner. Veikvaliteten i Norge er sterkt kritikkverdig mange steder, uten at det ser ut til å skille på avgiftsiveren!

Uansett, vi er alle, direkte eller indirekte, avhengig av veinettet. Selv min mor var det da hun lå på gamlehjem, selv om hun ikke kjørte selv. Men jeg måtte betale avgifter for hver gang jeg kjørte ærend for henne, eller bare for å komme på besøk.

Legg merke til at jeg ikke skiller på icebiler og elbiler i min kritikk mot bompenger. Jeg er altså uenig i at noen av oss må betale for dette, utover det vi betaler over skatteseddelen, der vi skal yte etter evne!

Når man skal kreve inn bompenger oppå dette, så vil det alltids være noen som rammes hardere enn andre, og det påvirker selvsagt i større grad de som allerede har lite. De eneste som virkelig ser fordelen, er de som gjerne ser at bompengene blir så dyre at enda flere av "de andre" må velge bort bilen.

For den som kan sende regninga til arbeidsgiver, eller skrive det på eget firma, og kundene må betale i form av dyrere varer, de brykr seg heller ikke eller setter pris på å få veiene mer for seg selv. Bompenger er sånn sett også sosialt urettferdig, også.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Jeg synes tanken om at man skal betale etter bruk, kilometer, og påvirkning på miljø og klima hadde vært det riktigste så får heller de som bor grisgrendt komme med sin klagesang og så skal jeg svare med boligpriser.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på torsdag 18. juli 2024, klokken 20:43Jeg synes tanken om at man skal betale etter bruk, kilometer, og påvirkning på miljø og klima hadde vært det riktigste så får heller de som bor grisgrendt komme med sin klagesang og så skal jeg svare med boligpriser.
Da må man vel og vekte dette, for påvirkningen er større der det allerede er mange andre som forurenser, sammenlignet med der man er tilnærmet alene langs veien. Er jo den totale virkningen som er mest kritisk.

Boligprisene er gjerne høyest, der man allerede kompenseres med høyere lønninger, og derved har større evne til å betale. Så det må man da og vektlegge som et av flere punkter. Problemet er at de som har mest, betaler da ikke etter evne, om de skal betale samme som noen med langt lavere inntekter.

Men den med lavest inntekt, jobber kanskje mest ugunstig, og til tider da kollektivtilbudet er innskrenket, så behovet blir større. Det må jo og vektlegges.

Kort og godt, det finnes ingen mer rettferdig måte å gjøre dette på, enn å betale etter evne via skatten! Alle betaler inn etter evne, og alle får enten direkte eller indirekte glede av den transporten som utføres!
Bosted Oslo

bobakka

Sitat fra: RJK på torsdag 18. juli 2024, klokken 21:08Kort og godt, det finnes ingen mer rettferdig måte å gjøre dette på, enn å betale etter evne via skatten! Alle betaler inn etter evne, og alle får enten direkte eller indirekte glede av den transporten som utføres!
Ja, hvis det hadde vært så enkelt så hadde jeg vært enig. De som ikke liker å betale etter evne flytter til Sveits..

Ellers er jeg enig i at bompenger ikke nødvendigvis er rettferdig slik du nevnte over, de rammer vilkårlig de som akkurat trenger å kjøre igjennom de. Og da er en form for veiprising mer rettferdig (hvis man ikke skal ha det over skatteseddelen), men vanskelig å få til. Skal vi ha en fullstendig overvåkning av hvor alle biler kjærer og befinner seg til enhver tid?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

RJK

Sitat fra: bobakka på torsdag 18. juli 2024, klokken 21:33
Sitat fra: RJK på torsdag 18. juli 2024, klokken 21:08Kort og godt, det finnes ingen mer rettferdig måte å gjøre dette på, enn å betale etter evne via skatten! Alle betaler inn etter evne, og alle får enten direkte eller indirekte glede av den transporten som utføres!
Ja, hvis det hadde vært så enkelt så hadde jeg vært enig. De som ikke liker å betale etter evne flytter til Sveits..

Ellers er jeg enig i at bompenger ikke nødvendigvis er rettferdig slik du nevnte over, de rammer vilkårlig de som akkurat trenger å kjøre igjennom de. Og da er en form for veiprising mer rettferdig (hvis man ikke skal ha det over skatteseddelen), men vanskelig å få til. Skal vi ha en fullstendig overvåkning av hvor alle biler kjærer og befinner seg til enhver tid?
Nei, et slikt samfunn er ikke ønskelig, så veiprising er heller ikke aktuelt slik jeg ser det.

Som sagt, det er jo dette som er begrunnelsen til at man betaler skatt i utgangspunktet. Vanner man ut dette, så er man i ferd med å viske ut grunnlaget for skatt.

De som flytter ut, flytter jo fordi eiendeler i selskapene skattlegges som det var penger man har stående på bok, men det er bare norske eiere som får skatt på det grunnlaget.

Skatten må jo være lik uansett om man man har norske eiere eller eiere fra andre land. Og eiendeler er redskaper for å skaffe inntekter. Man må ikke gjøre slik at man skatter dette som er grunnlaget for å skape omsetning. Skatt av omsetningen/fortjenesten, ikke ut fra om man eier "produksjonsutstyret".

F.eks. eier du bygningen som du driver hotell ved, så skal jo inntektene dekke drift og vedlikehold i tillegg til lønnskostnaden og andre kostnader for driften av hotellet. Skattlegger man bygningen som om det var fri og tilgjengelig kapital, så må man jo ha langt mer inntekt bare for å betale skatten.

Leier man hotellbygningen, så er jo dette kun utgifter, som forøvrig også må dekkes inn via inntektene. Men da har man gjerne avskrivningsregler for utgiftene. Det må ikke bli uforholdsmessig dyrere å eie hotellbygningen selv.

Og slik kunne man gjerne fortsatt med andre næringer, der man er avhengig av å ha eiendeler for å ha en business man skal tjene på. Dette er jo selvsagt i sterk kontrast til bedrifter som f.eks. strømselskapene som kanskje ikke eier så mye, men tjener grovt på å skumme fortjeneste på all strømmen de selger.

Inntektspotensialet er kanskje likt eller større, men når man ikke har stort behov for masse bygninger eller produksjonsutstyr, så får man ikke en stor ekstraskatt på dette i tillegg.
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: RJK på torsdag 18. juli 2024, klokken 21:08
Sitat fra: arthur på torsdag 18. juli 2024, klokken 20:43Jeg synes tanken om at man skal betale etter bruk, kilometer, og påvirkning på miljø og klima hadde vært det riktigste så får heller de som bor grisgrendt komme med sin klagesang og så skal jeg svare med boligpriser.

Boligprisene er gjerne høyest, der man allerede kompenseres med høyere lønninger, og derved har større evne til å betale. Så det må man da og vektlegge som et av flere punkter.

Nå er vel halve Norge lønnet av stat og kommune og meg bekjent er det svært liten forskjell i lønningene basert på geografi. Det samme gjelder de arbeidsledige, de uføretrygdede og pensjonistene.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

En artikkel om "rettferdigheten" ved bompenger:

"Rødt i Oslo reagerer:

Oslo Øst betaler mer i bompenger enn Oslo Vest.

Bor du i bydel Bjerke eller Alna i Groruddalen, betaler du klart mest i bompenger i Oslo. Vestre Aker og Ullern slipper billigst unna."

https://www.motor.no/aktuelt/oslo-ost-betaler-mer-i-bompenger-enn-oslo-vest/281703
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: RJK på lørdag 20. juli 2024, klokken 13:44En artikkel om "rettferdigheten" ved bompenger:

"Rødt i Oslo reagerer:

Bor du i bydel Bjerke eller Alna i Groruddalen, betaler du klart mest i bompenger i Oslo. Vestre Aker og Ullern slipper billigst unna."

https://www.motor.no/aktuelt/oslo-ost-betaler-mer-i-bompenger-enn-oslo-vest/281703

Dette er ikke noe nytt. Bilister på Romerike har i flere år betalt mer i bompenger inn til Oslo enn andre steder i Akershus, likevel blir mesteparten av bompengene brukt til prosjekter på vestkanten, faktisk 3 ganger så mye til Asker og Bærum som til Romerike:

https://www.rb.no/krever-gransking-av-bompengeordning-rart-at-ingen-har-reagert-pa-dette-tidligere/s/5-43-2284479

https://www.rb.no/dette-onsker-vi-a-folge-opp/s/5-43-2287250

Edit: Mulig dette er Pluss-artikler, men nå er det kampanje på Digital+Alt. 2 måneder med tilgang til 100 lokalaviser for 1 krone, det regner jeg med folk har råd til.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på lørdag 20. juli 2024, klokken 13:55
Sitat fra: RJK på lørdag 20. juli 2024, klokken 13:44En artikkel om "rettferdigheten" ved bompenger:

"Rødt i Oslo reagerer:

Dette er ikke noe nytt. Bilister på Romerike har i flere år betalt mer i bompenger inn til Oslo enn andre steder i Akershus, likevel blir mesteparten av bompengene brukt til prosjekter på vestkanten, faktisk 3 ganger så mye til Asker og Bærum som til Romerike:

https://www.rb.no/krever-gransking-av-bompengeordning-rart-at-ingen-har-reagert-pa-dette-tidligere/s/5-43-2284479

Om du ser lengre opp, så ser du lett at jeg er fullstendig klar over at dette faller seg temmelig urettferdig ut, at etter hvor man bor og hvor bompengestasjonene havner. Det er en av flere grunner til at jeg hater bompenger.

Ja, det er så sterkt at jeg faktisk hater det. Kjørte i lengre tid omvei for å unngå bomstasjonen som lå ved Gardermoen/Jessheim, men ble litt "slapp" med det pga kjøp av elbil og at det var gratis eller veldig lav pris for å unngå denne med elbil. Men ser nå at denne er fjernet!

Posten var bare ment som forsterking av argumentet mitt om at bompenger, og i utstrekning av dette, veiprising også!  ;)

EDIT: Ser at linkene dine er bak betalingsmur. Vær nå så snill og informer om dette, da jeg (også) hater å kaste bort tid på å klikke meg til artikler jeg ikke får lest uten å kaste bort penger pga engangs lesing!
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: RJK på lørdag 20. juli 2024, klokken 14:12

"Rødt i Oslo reagerer:

Om du ser lengre opp, så ser du lett at jeg er fullstendig klar over at dette faller seg temmelig urettferdig ut, at etter hvor man bor og hvor bompengestasjonene havner. Det er en av flere grunner til at jeg hater bompenger.

Ja, det er så sterkt at jeg faktisk hater det. Kjørte i lengre tid omvei for å unngå bomstasjonen som lå ved Gardermoen/Jessheim, men ble litt "slapp" med det pga kjøp av elbil og at det var gratis eller veldig lav pris for å unngå denne med elbil. Men ser nå at denne er fjernet!

Posten var bare ment som forsterking av argumentet mitt om at bompenger, og i utstrekning av dette, veiprising også!  ;)

EDIT: Ser at linkene dine er bak betalingsmur. Vær nå så snill og informer om dette, da jeg (også) hater å kaste bort tid på å klikke meg til artikler jeg ikke får lest uten å kaste bort penger pga engangs lesing!

Jeg oppdaterte innlegget mitt om at det var Pluss-artikler før du postet svaret ditt, og lenge før du redigerte det. så jeg anser det som informasjon nok. Har du ikke en krone å avse for å sjekke ut? Bu fuckings hu altså...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

daktari

"Rødt i Oslo reagerer:

Det der er en sannhet med modifikasjoner.

Da bomringen ble opprettet første gangen ble det satt tbom ved Frognerparken, Skøyen og Gaustad. Dvs. hele Holmebkollen, Røa etc var utenfor.

I øst stod bommene langt forbi Oppsal, mener det var Bøler utenfor, usikker på Lambertseter, men Nordstrand, Ryen og Østensjø og Tveita innenfor.

På Østre Aker mener jeg bommen stod slik at gamle Grorud, Haugenstua var utenfor. Antagelig også Ammerud og Kalbakken (?).

Så bomplasseringene har vært ganske random, burde vært på bygrensa.

Nå er det bom internt i byen, en handletur på et senter er 3-4 bommer (men med mye gratis passering, og jeg har sluttet å bry meg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elektrowagen

Sitat fra: daktari på lørdag 20. juli 2024, klokken 21:32

"Rødt i Oslo reagerer:

Da bomringen ble opprettet første gangen ble det satt tbom ved Frognerparken, Skøyen og Gaustad. Dvs. hele Holmebkollen, Røa etc var utenfor.

I øst stod bommene langt forbi Oppsal, mener det var Bøler utenfor, usikker på Lambertseter, men Nordstrand, Ryen og Østensjø og Tveita innenfor.

På Østre Aker mener jeg bommen stod slik at gamle Grorud, Haugenstua var utenfor. Antagelig også Ammerud og Kalbakken (?).

Nå er det bom internt i byen, en handletur på et senter er 3-4 bommer (men med mye gratis passering, og jeg har sluttet å bry meg.

Bodde på Bøler fra 2001 og en del år fremover og det lå innafor ring 3 om det er det du mener?
BMW i3s - 2019

RJK

Sitat fra: Nomade på lørdag 20. juli 2024, klokken 21:58

"Rødt i Oslo reagerer:

Bodde på Bøler fra 2001 og en del år fremover og det lå innafor ring 3 om det er det du mener?
Kjenner godt til "gamle" bomringen, da jeg bor mellom de to på vestsiden av byen, så det var stort sett bomavgift uansett hvor jeg skulle hen , om jeg ikke holdt meg innenfor det lille området mellom disse!

Som jeg forsåvidt antydet bare litt tidligere i denne tråden... ;) Føler dog ingen trøst i at nå er det langt flere som rammes av dette "minefeltet" med bomstasjoner. Og det verste er jo der man på få meter, i samme gate uten "fluktmulighet i mellom", passerer to stasjoner som representerer hver sin ring, enten det er både Ring 1 og 2, eller både Ring 2 og 3!
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Svein_H på lørdag 20. juli 2024, klokken 19:37
Sitat fra: RJK på lørdag 20. juli 2024, klokken 14:12

"Rødt i Oslo reagerer:

Jeg oppdaterte innlegget mitt om at det var Pluss-artikler før du postet svaret ditt, og lenge før du redigerte det. så jeg anser det som informasjon nok. Har du ikke en krone å avse for å sjekke ut? Bu fuckings hu altså...
Nå så jeg ikke redigeringen din hverken før eller etter, men bra du oppdaterte det da.

Når det gjelder det om jeg ikke har en krone å avse, så må jeg bare si at dette var en temmelig barnslig reaksjon av deg.

:-1:
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Nomade på lørdag 20. juli 2024, klokken 21:58

"Rødt i Oslo reagerer:

Ja, nettopp, ganske skjevt fordelt den bomringen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA