Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, mandag 21. oktober 2013, klokken 15:02

« forrige - neste »

kjølholdt

Har jeg forstått det rett hvis det ikke er anbefalt å lade med umc på daglig basis i garasjen. Og hva skal jeg da bruke som ledning .har 230 volt og lagt opp 32 amper 1 fas.eller et ikke drtte noe å bekymre seg for???
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

glaserud

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 12. oktober 2013, klokken 17:22
Har jeg forstått det rett hvis det ikke er anbefalt å lade med umc på daglig basis i garasjen. Og hva skal jeg da bruke som ledning .har 230 volt og lagt opp 32 amper 1 fas.eller et ikke drtte noe å bekymre seg for???

Ikke en dritt å bekymre seg for.

Jeg tror "ikke bruk umc til daglig lading" kommer fra at det er mer praktisk å ha umcen som mobil enhet og en fast installasjon til daglig. Bruker umc her. Funker fint.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

laumb

Det har med all den tid Leaf o.l. Kun har Schuko på sine "UMCer" - da du etterhvert får blått adapter å lade med UMC vil dette være saga blott. Schuko med vekten fra UMC er ikke bra å ha hengende i kontakten over laaaaang tid.

glaserud

Sitat fra: laumb på lørdag 12. oktober 2013, klokken 18:33
Det har med all den tid Leaf o.l. Kun har Schuko på sine "UMCer" - da du etterhvert får blått adapter å lade med UMC vil dette være saga blott. Schuko med vekten fra UMC er ikke bra å ha hengende i kontakten over laaaaang tid.

Eh? Hva slags crap-kontakter er det du har anskaffet, da?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

kjølholdt

Ok da gidder jeg ikke bekymre meg :-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

petersv

Sitat fra: glaserud på lørdag 12. oktober 2013, klokken 19:18
Sitat fra: laumb på lørdag 12. oktober 2013, klokken 18:33
Det har med all den tid Leaf o.l. Kun har Schuko på sine "UMCer" - da du etterhvert får blått adapter å lade med UMC vil dette være saga blott. Schuko med vekten fra UMC er ikke bra å ha hengende i kontakten over laaaaang tid.

Eh? Hva slags crap-kontakter er det du har anskaffet, da?
Samme som du har i huset ditt? Schuko skal ikke utsettes for mekanisk belastning, da kan de ta fyr siden kontaktflaten reduseres og det kan bli "gnistring"

Bjørn

#6
Sitat fra: petersv på lørdag 12. oktober 2013, klokken 19:32
Sitat fra: glaserud på lørdag 12. oktober 2013, klokken 19:18
Sitat fra: laumb på lørdag 12. oktober 2013, klokken 18:33
Det har med all den tid Leaf o.l. Kun har Schuko på sine "UMCer" - da du etterhvert får blått adapter å lade med UMC vil dette være saga blott. Schuko med vekten fra UMC er ikke bra å ha hengende i kontakten over laaaaang tid.

Eh? Hva slags crap-kontakter er det du har anskaffet, da?
Samme som du har i huset ditt? Schuko skal ikke utsettes for mekanisk belastning, da kan de ta fyr siden kontaktflaten reduseres og det kan bli "gnistring"

Kan anbefale denne.. her får du 98% kobber pinner m plass til 6mm kabel, 2 klemmskruer pr pinne og gullforgylt... :)

http://www.ebay.com/itm/110895536972?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648

glaserud

Sitat fra: petersv på lørdag 12. oktober 2013, klokken 19:32
Sitat fra: glaserud på lørdag 12. oktober 2013, klokken 19:18
Sitat fra: laumb på lørdag 12. oktober 2013, klokken 18:33
Det har med all den tid Leaf o.l. Kun har Schuko på sine "UMCer" - da du etterhvert får blått adapter å lade med UMC vil dette være saga blott. Schuko med vekten fra UMC er ikke bra å ha hengende i kontakten over laaaaang tid.

Eh? Hva slags crap-kontakter er det du har anskaffet, da?
Samme som du har i huset ditt? Schuko skal ikke utsettes for mekanisk belastning, da kan de ta fyr siden kontaktflaten reduseres og det kan bli "gnistring"

Med jordet schuko er det begrenset hvor mye umcen drar i kontakta. Og man trenger jo ikke å henge den på veggen. Evt er det jo lett å lage en strekkavlaster.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

petersv

Sitat fra: glaserud på lørdag 12. oktober 2013, klokken 22:22
Sitat fra: petersv på lørdag 12. oktober 2013, klokken 19:32
Sitat fra: glaserud på lørdag 12. oktober 2013, klokken 19:18
Sitat fra: laumb på lørdag 12. oktober 2013, klokken 18:33
Det har med all den tid Leaf o.l. Kun har Schuko på sine "UMCer" - da du etterhvert får blått adapter å lade med UMC vil dette være saga blott. Schuko med vekten fra UMC er ikke bra å ha hengende i kontakten over laaaaang tid.

Eh? Hva slags crap-kontakter er det du har anskaffet, da?
Samme som du har i huset ditt? Schuko skal ikke utsettes for mekanisk belastning, da kan de ta fyr siden kontaktflaten reduseres og det kan bli "gnistring"

Med jordet schuko er det begrenset hvor mye umcen drar i kontakta. Og man trenger jo ikke å henge den på veggen. Evt er det jo lett å lage en strekkavlaster.

Nettopp.

laumb

Det er helt korrekt Glaserud, men 99% av de normale menneskene som kjøper en enhet med en ladekabel av disse dimensjonene, med en liten datamaskin hengende rett etter stikket kommer ikke til å gjøre dette.

Derfor er det viktigere at vi lærer opp folk i rett bruk og anbefaler CEE hjemme - enn at de stikker inn Schuko i allerede slarkete stikk.

Jord hjelper nok lite her når stikket allerede er brukt tusener av ganger. Spesielt i gamle (slik som min) innstallasjoner.
Personlig kommer jeg til å ryke på en Type2 boks i løpet av de neste 12 månedene - men fram til da blir det CEE. Schuko holder ikke mål.




Til deg som postet Schuko som "tåler 25A". Det hjelper ikke når stikket på veggen er problemet. Det er ikke dimensjonert for mer enn 16A, det er ikke lov med mer enn 16A. Jeg setter pris på om du sletter/endret innlegget ditt (jeg prøver å unngå å gjøre slik direkte - vil ikke gjøre dette til første gangen) og fjerner linken. Denne kan skape større skade enn du aner om rett person kliner inn en 25A sikring på vanlig kurs etter "anbefaling" av deg.

Postman pat

Har kjøpt adaptersett av Kirkeboe og lever under illusjonen at jeg har det meste av duppeditter til lading.  Sistnevnte beviser at jeg ikke har filla peiling og leser alles  ladeinnlegg med stor interesse og dertil manglende kunnskap og forståelse.

HVA MED   et lite kurs som heter   "Lading for dummies". Jeg  nominerer megselv som dummy.  Festligheter tilside, så foreslås et "ladekurs for Tesla Dummies", etsted i Oslo, hvor noen av forumets fremtredende  eksperter og elbilforeningen trår til for å drive preventivt  og informativt arbeid.    FØR alle andre utenfor Oslo kommer med tuting om denne Oslo sentrerte kommentaren så foreslås at del av pakka slik at det kommer noe ut av dette for ALLE Tesla eiere som trenger undervisning, på Norsk, for Norske kontakter. Nemlig at dette tas opp og postes på forumet/youtube.

Dersom undertegnede ikke har fulgt med i timen og dette finnes enten vel dokumentert eller filmet allerede,  Pls send linken.



Legger dette innlegget også ut som egen tråd.
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Bjørn

Sitat fra: laumb på lørdag 12. oktober 2013, klokken 22:37
Det er helt korrekt Glaserud, men 99% av de normale menneskene som kjøper en enhet med en ladekabel av disse dimensjonene, med en liten datamaskin hengende rett etter stikket kommer ikke til å gjøre dette.

Derfor er det viktigere at vi lærer opp folk i rett bruk og anbefaler CEE hjemme - enn at de stikker inn Schuko i allerede slarkete stikk.

Jord hjelper nok lite her når stikket allerede er brukt tusener av ganger. Spesielt i gamle (slik som min) innstallasjoner.
Personlig kommer jeg til å ryke på en Type2 boks i løpet av de neste 12 månedene - men fram til da blir det CEE. Schuko holder ikke mål.




Til deg som postet Schuko som "tåler 25A". Det hjelper ikke når stikket på veggen er problemet. Det er ikke dimensjonert for mer enn 16A, det er ikke lov med mer enn 16A. Jeg setter pris på om du sletter/endret innlegget ditt (jeg prøver å unngå å gjøre slik direkte - vil ikke gjøre dette til første gangen) og fjerner linken. Denne kan skape større skade enn du aner om rett person kliner inn en 25A sikring på vanlig kurs etter "anbefaling" av deg.

Ser den Laumb..! det var kun for å illustrere kapasitet.. men det ble feil her..

Stighl

Det man kan gjøre er å ta en liten taustump og binde fast på kabelen, for så å henge denne på en krok for å slippe tyngden på kladden.
På Leaf sin ladeklump er det hull for å tre tråd inn i.
Jeg har montert ladestasjoner til begge bilene, men det er for at jeg synes det er enklere i det daglige og bare parkere bilen og koble til uten å dra frem ladekabelen hver gang.

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Kallagtunet

Spørsmålet er vel for de fleste at når en har 30 - 40 mil på tanken trenger en å ta med seg UMC en da hver dag eller kan den henge fast i garasjen og kun tas med de dagene en skal på langtur.

Jeg har to ladekabler til vår Leaf det er uhyre skjelden selv med så lite batterikapasitet at vi med vårt kjøremønster den som ligger i bilen er fremme.

Stighl

Det er nok litt avhengig av hvor langt man kjører. Det første jeg gjorde med Leafen var å kjøpe en ladekabel til, for så å legge den orginale fast i garasjen.

Det er ikke uvanlig at jeg kjører 40-50 mil om dagen. Dersom jeg har flere kundebesøk i området så kan bli nødvendig med overnatting og lading. Jeg vil helst slippe å gå tom for strøm uten å ha ladekabel med ???

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA