Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, mandag 21. oktober 2013, klokken 15:02

« forrige - neste »

Brede

Vi hadde tenkt å lade bilen på jobb, men jeg tror det blir bare garasjelading.
Daglig kjørelengde overstiger sjelden to mil og jeg tviler på at jeg bryr meg om å dra frem kabel for å spare noen kroner i hjemmelading.
Hadde jeg hatt behov for å lade utenfor hjemmet til daglig så hadde jeg helt klart investert i ekstra UMC/alternativ lading hjemme.

D.O

Sitat fra: Bjørn på lørdag 12. oktober 2013, klokken 23:28
Sitat fra: laumb på lørdag 12. oktober 2013, klokken 22:37
Det er helt korrekt Glaserud, men 99% av de normale menneskene som kjøper en enhet med en ladekabel av disse dimensjonene, med en liten datamaskin hengende rett etter stikket kommer ikke til å gjøre dette.

Derfor er det viktigere at vi lærer opp folk i rett bruk og anbefaler CEE hjemme - enn at de stikker inn Schuko i allerede slarkete stikk.

Jord hjelper nok lite her når stikket allerede er brukt tusener av ganger. Spesielt i gamle (slik som min) innstallasjoner.
Personlig kommer jeg til å ryke på en Type2 boks i løpet av de neste 12 månedene - men fram til da blir det CEE. Schuko holder ikke mål.




Til deg som postet Schuko som "tåler 25A". Det hjelper ikke når stikket på veggen er problemet. Det er ikke dimensjonert for mer enn 16A, det er ikke lov med mer enn 16A. Jeg setter pris på om du sletter/endret innlegget ditt (jeg prøver å unngå å gjøre slik direkte - vil ikke gjøre dette til første gangen) og fjerner linken. Denne kan skape større skade enn du aner om rett person kliner inn en 25A sikring på vanlig kurs etter "anbefaling" av deg.

Ser den Laumb..! det var kun for å illustrere kapasitet.. men det ble feil her..
De fleste ferdigmonterte Schuko tåler 6A kontinuerlig og 16A kortvarig. Men står stemplet med 16A. Vvb og annet utstyr som trekker høy strøm er utsatt for skader på plugg. Den begynner å bule, og til slutt trekkes pinnene så langt ut av stikk at kontaktflaten blir for liten-> brann. Dere kan jo sjekke deres egen vvb, ta ut støpsel og sikte langs flaten mellom pinnene, her skal det være helt flatt. Kan også se det på de fargete sirklene som er rundt pinnene. Disse skal være jevne og like store. Er det ikke som beskrevt ovenfor, er det kun ett tidspørsmål før det kan oppstå brann. Dette er faktisk verst på nyere vvb. Masseprodusert støpsel fra Kina...

Angående å henge noe med vekt i en stikk uten strekkavlastning, så skjer det samme med at støpsel ikke får nok kontaktflate i stikk. Som regel ser man ikke at noe er galt da støpsel er ok på utsiden. Typisk problem på vaskerom med stikk høyt på vegg, og tørketrommel med litt kort ledning...

Jeg er sikker på at der vil bli branner som følge av lading. Og da særlig i eldre installasjoner med eldre stikkontakter og skrusikringer.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Kallagtunet

#17
Sitat fra: Stighl på søndag 13. oktober 2013, klokken 09:58
Det er nok litt avhengig av hvor langt man kjører. Det første jeg gjorde med Leafen var å kjøpe en ladekabel til, for så å legge den orginale fast i garasjen.

Det er ikke uvanlig at jeg kjører 40-50 mil om dagen. Dersom jeg har flere kundebesøk i området så kan bli nødvendig med overnatting og lading. Jeg vil helst slippe å gå tom for strøm uten å ha ladekabel med ???

Stig

Med ett slik kjøremønster skjønner jeg godt behovet! Får du Tesla til å selge deg en ekstra UMC. Hvis den selges med bilen så burde den være MVA fri. Jeg har stilt spørsmålet til min DS og de henviste til Sønnico for hjemmelader (som kom med pris på rundt 15K når jeg allerede har lagt opp 400V 16A trefas...) dvs ikke fristende. Hvis EU UMC er priset som US UMC dvs i norsk pris på i underkant av 5k å kan det vær av interesse å fast i frunken selv om den strengt tatt ikke trengs...)

Muffinman

Ikke bra hvis man skal presses over på løsninger man ikke trenger. Jeg har også behov for en ekstra UMC, men jeg trenger ikke noen hjemmelader. Har ikke garasje, men blå 32A enfas på veggen ute.

tk74

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 13. oktober 2013, klokken 10:29
Sitat fra: Stighl på søndag 13. oktober 2013, klokken 09:58
Det er nok litt avhengig av hvor langt man kjører. Det første jeg gjorde med Leafen var å kjøpe en ladekabel til, for så å legge den orginale fast i garasjen.

Det er ikke uvanlig at jeg kjører 40-50 mil om dagen. Dersom jeg har flere kundebesøk i området så kan bli nødvendig med overnatting og lading. Jeg vil helst slippe å gå tom for strøm uten å ha ladekabel med ???

Stig

Med ett slik kjøremønster skjønner jeg godt behovet! Får du Tesla til å selge deg en ekstra UMC. Hvis den selges med bilen så burde den være MVA fri. Jeg har stilt spørsmålet til min DS og de henviste til Sønnico for hjemmelader (som kom med pris på rundt 15K når jeg allerede har lagt opp 400V 16A trefas...) dvs ikke fristende. Hvis EU UMC er priset som US UMC dvs i norsk pris på i underkant av 5k å kan det vær av interesse å fast i frunken selv om den strengt tatt ikke trengs...)

Jeg pratet med en Tesla eier for noen uker siden som hadde kjøpt UMC'n til Salto http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/ Det han kunne fortelle meg var at denne virket mye bedre en den som følger med Tesla'n. Med Salto sin hadde fikk han ikke noe feilmeldinger eller var nødt til og snu kontakten.

Jeg vet ikke hva Salto sin koster, men det er vel bare og ringe eller sende en e-post :-)

Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Kallagtunet

Sitat fra: tk74 på søndag 13. oktober 2013, klokken 17:37
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 13. oktober 2013, klokken 10:29
Sitat fra: Stighl på søndag 13. oktober 2013, klokken 09:58
Det er nok litt avhengig av hvor langt man kjører. Det første jeg gjorde med Leafen var å kjøpe en ladekabel til, for så å legge den orginale fast i garasjen.

Det er ikke uvanlig at jeg kjører 40-50 mil om dagen. Dersom jeg har flere kundebesøk i området så kan bli nødvendig med overnatting og lading. Jeg vil helst slippe å gå tom for strøm uten å ha ladekabel med ???

Stig

Med ett slik kjøremønster skjønner jeg godt behovet! Får du Tesla til å selge deg en ekstra UMC. Hvis den selges med bilen så burde den være MVA fri. Jeg har stilt spørsmålet til min DS og de henviste til Sønnico for hjemmelader (som kom med pris på rundt 15K når jeg allerede har lagt opp 400V 16A trefas...) dvs ikke fristende. Hvis EU UMC er priset som US UMC dvs i norsk pris på i underkant av 5k å kan det vær av interesse å fast i frunken selv om den strengt tatt ikke trengs...)

Jeg pratet med en Tesla eier for noen uker siden som hadde kjøpt UMC'n til Salto http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/ Det han kunne fortelle meg var at denne virket mye bedre en den som følger med Tesla'n. Med Salto sin hadde fikk han ikke noe feilmeldinger eller var nødt til og snu kontakten.

Jeg vet ikke hva Salto sin koster, men det er vel bare og ringe eller sende en e-post :-)

Bare shuko på denne = ikke fleksibelt nok mhp lading.

jkirkebo

Sitat fra: tk74 på søndag 13. oktober 2013, klokken 17:37
Jeg pratet med en Tesla eier for noen uker siden som hadde kjøpt UMC'n til Salto http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/ Det han kunne fortelle meg var at denne virket mye bedre en den som følger med Tesla'n. Med Salto sin hadde fikk han ikke noe feilmeldinger eller var nødt til og snu kontakten.

Når jeg hentet bilen min på en fredag fikk jeg beskjed om at det var noen feilmeldinger på den og at de ville bytte laderen. Jeg fikk dog kjøre den over helgen. I den tiden hadde jeg disse problemene, fikk rødt lys i ladeport og måtte snu schukoen osv. Alt virket veldig følsomt.

Mandag satte jeg den inn for ny software og ny lader mens jeg var på jobb. Etter det har jeg ikke hatt det minste problem med schuko-lading. Har ladet en drøss steder og aldri trengt å snu kontakten.

I følge info jeg fikk var det en modul i de første laderne som var alt for følsom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rawen76

#22


Jeg pratet med en Tesla eier for noen uker siden som hadde kjøpt UMC'n til Salto http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/ Det han kunne fortelle meg var at denne virket mye bedre en den som følger med Tesla'n. Med Salto sin hadde fikk han ikke noe feilmeldinger eller var nødt til og snu kontakten.

Jeg vet ikke hva Salto sin koster, men det er vel bare og ringe eller sende en e-post :-)
[/quote]

Ser fin ut den, men da er du begrenset til maks 13A (2,9Kw) lading mens Tesla sin med rett adapter kan gi deg opp til 11KW (400V) med rød adapter.

For dere som ville vite mer om lading av Tesla, se denne :
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

Lille Lance

Kanskje trenger man rød adapter, blå adapter og Schuko ... hva koster alt dette stash'et? Nok til å fylle bensin i et eller to år? .... hmmm
Et av mine intensiver var å ha "gratis" drivstoff, men det ser jo ut som man først må betale mye i adaptere først.

Håper noen kan roe meg ned her  ... :o  :D
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Milzit

Sitat fra: Lille Lance på søndag 13. oktober 2013, klokken 20:22
Kanskje trenger man rød adapter, blå adapter og Schuko ... hva koster alt dette stash'et? Nok til å fylle bensin i et eller to år? .... hmmm
Et av mine intensiver var å ha "gratis" drivstoff, men det ser jo ut som man først må betale mye i adaptere først.

Håper noen kan roe meg ned her  ... :o  :D
Schuko følger med bilen, mener at blå og rød koster 3-400 kroner stykket...Jeg ikke det er nok til å finne besin i ett eller to år, i så fall kjører du lite.

Roger (NO)

Sitat fra: Milzit på søndag 13. oktober 2013, klokken 20:45
Sitat fra: Lille Lance på søndag 13. oktober 2013, klokken 20:22
Kanskje trenger man rød adapter, blå adapter og Schuko ... hva koster alt dette stash'et? Nok til å fylle bensin i et eller to år? .... hmmm
Et av mine intensiver var å ha "gratis" drivstoff, men det ser jo ut som man først må betale mye i adaptere først.

Håper noen kan roe meg ned her  ... :o  :D
Schuko følger med bilen, mener at blå og rød koster 3-400 kroner stykket...Jeg ikke det er nok til å finne besin i ett eller to år, i så fall kjører du lite.
Blått adapter følger også med, men blir etterlevert pga produksjonsproblemer.
Rødt adapter bestilles av leveringsspesialist like før bilen leveres og koster ca 571,-

Bjørn

Sitat fra: Rawen76 på søndag 13. oktober 2013, klokken 20:11


Jeg pratet med en Tesla eier for noen uker siden som hadde kjøpt UMC'n til Salto http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/ Det han kunne fortelle meg var at denne virket mye bedre en den som følger med Tesla'n. Med Salto sin hadde fikk han ikke noe feilmeldinger eller var nødt til og snu kontakten.

Jeg vet ikke hva Salto sin koster, men det er vel bare og ringe eller sende en e-post :-)
[/quote]

Ser fin ut den, men da er du begrenset til maks 13A lading mens Tesla sin med rett adapter kan gi deg opp til 22KW (400V).

For dere som ville vite mer om lading av Tesla, se denne :
[/quote]

Det er vel ikke helt rett... Tesla sin UMC kan bare brukes opp til 11kw.. m rød adapter. (400V 16A)

Rawen76

#27
Sitat fra: Postman pat på lørdag 12. oktober 2013, klokken 23:13

HVA MED   et lite kurs som heter   "Lading for dummies".

Legger dette innlegget også ut som egen tråd.

Litt om Cee kontakter:
Fargen angir spenningen den er godkjent for.
Blå er for 200-250V, men kan være både 1 og 3 fase.
Rød er for 380-480V. Er såvidt meg bekjent alltid 3-fas, men kan ha bare jord eller nullpunkt og jord i tillegg til fasene.
Moderne TN nett bruker både jord og null leder og trenger derfor 5 ledere eller "pinner" i stikk kontakt.
Det man skal være klar over er at det er forskjell på 16A og 32A stikk. 32A har større diameter enn 16A og vil derfor ikke passe. Utklipp fra Wikipedia:  Different current ratings (such as 16 A, 32 A, 63 A and 125 A) are distinguished by different diameters of the circular housing.

220V, 16A 1-fas, (Vanlig stikk/schuko) gir ca 3,5KW  (230V vil gi 3,7kw)
220V, 32A 1-fas, (Blå CEE) gir ca 7Kw
400V, 16A 3-fas, gir ca 11KW som enkelt laderen klarer.
400V, 32A 3-fas, gir ca 22Kw som dobbelt laderen klarer. (Trenger type 2 kontakt i veggen)

Characteristic   Colour
20–25 V   Purple
40–50 V   White
100–130 V   Yellow
200–250 V   Blue
380–480 V   Red
500–690 V   Black
>60–500 Hz   Green
None of the above   Grey

Så for å konkludere:
Opp til:
* 16A, ca 3,5 KW - Bruk UMC med vanlig schuko husholdningsstikk. Vær klar over at 16A over lang tid kan overopphete stikken din! Tesla har begrenset UMC ladekablen til 13A med Schuko adapteren... Utgjør ca 3,1 KW - 16Km/t...

* Blå 32A  adapter /CEE stikk - (7,5 KW, 38Km/t) CEE stikk hvis du ikke har moderne 400V anlegg. Har du 400V? Tenkt fremtidsrettet!

* Rød 16A adapter /CEE stikk - (11KW, 56Km/t). Det er det mest fremtidsrettede og rimelige løsningen. (Edit: Tesla's røde adapter er 16A og vil kun gi 11kw.) (legg opp 6 kvadrat ledninger så har du mulighet for 32A senere)

Skal du utnytte dobbelt laderen din på 22KW så er dette løsningen:

* Type 2 kontakt (mode 3):
Alternativt kan du koste på deg en dyr Type 2, Mode 3 kontakt. Denne har innebygget elektronikk som ikke gir ut strøm før ledning er koblet til både i vegg og i bil. I tillegg forteller den bilen hvor mye strøm bilen får lov til å trekke. Kan gi ut inntill 22KW.
http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

Se forøvrig vedlegg...
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

Kallagtunet

Sitat fra: Rawen76 på søndag 13. oktober 2013, klokken 20:55

* Full ladehastighet på dobbeltlader 22kw - Bruk rød 32A CEE stikk. Det er det mest fremtidsrettede og rimelige løsningen.

Alternativt kan du koste på deg en dyr Type 2, Mode 3 kontakt. Denne har innebygget elektronikk som ikke gir ut strøm før ledning er koblet til både i vegg og i bil. I tillegg forteller den bilen hvor mye strøm bilen får lov til å trekke. Kan gi ut inntill 22KW.

Jeg vil igjen henvise til Tesla sine sider ikke allverdens forklaringer her... UMC gir IKKE 22kw selv om du har dobbletlader og 400V 32A trefas stikk. Den er begrenset til 11kw (400V 16A trefas). Basta og som opplyst fra Tesla i ett halvt år nå...

Rawen76

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 13. oktober 2013, klokken 21:02
Sitat fra: Rawen76 på søndag 13. oktober 2013, klokken 20:55

* Full ladehastighet på dobbeltlader 22kw - Bruk rød 32A CEE stikk. Det er det mest fremtidsrettede og rimelige løsningen.

Alternativt kan du koste på deg en dyr Type 2, Mode 3 kontakt. Denne har innebygget elektronikk som ikke gir ut strøm før ledning er koblet til både i vegg og i bil. I tillegg forteller den bilen hvor mye strøm bilen får lov til å trekke. Kan gi ut inntill 22KW.

Jeg vil igjen henvise til Tesla sine sider ikke allverdens forklaringer her... UMC gir IKKE 22kw selv om du har dobbletlader og 400V 32A trefas stikk. Den er begrenset til 11kw (400V 16A trefas). Basta og som opplyst fra Tesla i ett halvt år nå...

Sett og redigert begge postene mine :-)
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA