Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Dark Knight, fredag 11. oktober 2013, klokken 17:12

« forrige - neste »

Dark Knight

Stod parkert 4 døgn på flyplassen.  Hadde 380 KM på batteriet når jeg parkerte.  Kom tilbake med familie og bagasje.  Nærmet meg bilen og ventet at den skulle hilse meg velkommen.  Nope. Trykke på nøkkel.  Ingen reaksjon. Trykke febrilsk på nøkkel.  Bilen er stille og mørk.  Et lite knepp fra bakluken.  En av ungene krabber inn bak og får åpnet frontdøren på førersiden. Setter meg inn og trykker in bremsen.  Bilen er svart. Død. Ikke så mye som et lite pip. Kone og barn ser forundret på en slagen Tesla-entusiast.  Det er bare å rusle mot drosjene.

Ringer Tesla service. Klokken er 16.40. Blir satt over til Hamburg. Ok, so we turn to English, no problem.  Vedkommende får situasjonen forklart og skal ringe meg tilbake innen en time.  Vel hjemme lager vi mat og venter på telefon. Etter 1,5 time ringer det.  Jøss!  Jeg er overrasket.  Tesla har ikke akkurat fulgt meg godt opp før.  Damen ber meg returnere til flyplassen.  Det tar 40 minutter sier jeg, men ok.  Godt vi har en Audi som går på god gammeldags  diesel.  Den startet på første og summet lavt. Tysk kvalitet.  Tesladamen skal ringe tilbake når jeg er på flyplassen, noe hun faktisk gjør.  Hun ber meg kontakte bilen via App'en.  Jeg spør når de har tenkt å legge App'en ut på norsk Itunes?  Hmm.. den hadde hun ikke regnet med nei.  Jeg får beskjed om at bilen aldri skal stå lenge uten å være tilkoblet.  Javel?! Det er i så fall nytt.  Jeg har lest at du enten kan sette den i sleep mode, eller så mister batteriet 1% i døgnet.  Hva så jeg skulle bare være borte i 4 dager, så da her jeg jo 96% igjen.  Det betyr jo at man aldri kan kjøre Tesla noe sted uten der den blir stående noen dager uten tilkobling, selv om du har rekkevidde i massevis. Det får bli en annen debatt. 

Det er en liten mulighet for at vi kan unngå tauing sier damen.  Vi kommer oss inn i bilen igjen.  Her er det fortsatt stummende mørkt og dødt.  Man hadde kanskje en annen plan for kvelden enn å sitte her i en flett ny bil og mekke en oktober kveld. Jeg hadde tatt med meg en skjøtekabel.  Og fant en kontakt.  Griseflaks tenkte jeg. Med et kredittkort kan man frigjøre kontakten på ladeporten.  Men det hjelper lite, fordi du får ikke koblet på ledningen likevel, pga låsen.  Vi gir opp det.  Det neste er å høre om flyplassen har en 12 volts booster. Dette er drøyt tenkte jeg jeg.  Springe rundt her som en tufs og lete etter folk midt på mørke kvelden. Men det har de faktisk. En vekter kommer med batteri på en tralle, både 12V og 24V.  Du kan da ikke lade bilen med den der, sier han.  Neppe sier jeg.  Han sier at dette kan han ingen ting om, og trekker seg tilbake.  Damen forklarer at jeg må fjerne cone for å få tilgang til strømtilkoblingen.  Hun forklarer det rimelig klønete. Vi holder på å plunder i ca 10 minutter.  Jeg er ved å gi opp.  Kanskje det går bedre om du får snakke med en Norsk teknikker, sier hun plutselig!!?  Great!  Her har hun altså stående en norsk teknikker ved siden av seg, men hun selv har ståtret på engelsk i en time.  Han er ikke så mye bedre.  Skal stikke et kort inn langs kanten for å frigjøre clipsene.... Funker ikke dette her.  Jeg tar tak i conen og leker lit conan. Da løsner den omsider. Det henger to kabler fast på den.  Flott, da ser du den røde og sorte pluggen.  De står til høyre for midten. Jeg ser en rød, sier jeg, men ingen sort. - Joda, det er en sort ca 10 cm til høyre for den rød.  Nope. Ingen sort, sier jeg.  Vi krangler en stund om en sort plugg som ikke finnes.  Han høres oppgitt ut.  Jeg skal få en fra Norge til å ringe deg opp, sier han til slutt og legger på.

I mellomtiden har min venn med batteriet fra parkeringshuset dukket opp.  Han spør hvordan det går.  Jeg sier jeg finner en rød plugg, men ingen sort.  Han sier du trenger ingen sort, bare koble den rett på metallet, hvor som helst.  Det står en bolt opp på venstre side av midten.  Hva med denne, sier jeg.  Den duger, sier han.  Vi kobler på. Jeg tar ikke ansvar for dette, sier han.  Ikke jeg heller, sier jeg og vrir på 12V.  Kabom!! Det blinker og dørhåntakene spretter ut og alt blir lyst.  Jeg springer rundt med ladekabelen og får satt på strøm.  Feilmedling.  Charging problem!  Feilmeldinger drøsser inn. -Pull gently over. - This car needs service. Jeg kobler fra hjertestarteren. Hele bilen dør igjen. 

Telefonen ringer på nytt.  Nå fra en mobil i Norge. Jeg forklarer situasjonen med ladekabelen.  Bilen har fortsatt 380 KM range på batteriet.  Du trenger ikke lade, sier min tredje teknikker for kvelden.  Det er ikke for lite strøm.  Mer får han ikke sagt før jeg går tom for strøm.  På mobiltelefonen. Helvete.  Her sitter jeg med baken full av 85Kwh og så går jeg tom for strøm på batteriet.  Jeg får koblet telefonen på USB uttaket.   Jeg setter på 12V booster en gang til.  Nok en gang starter systemet opp.  Telefonen våkner også.  Min teknikker ringer meg opp igjen.  Jeg setter meg inn og trykker på bremsen. Pling. Pling. Pling.  Er det lyden fordi døren er oppe?  Yes, sir. Dørene lukkes.  Bilen din er i orden!  Ja, jøss!! Men hva skyldes alt dette?

Jeg vet ikke, den har gått i "Deep Sleep".  Hvilken sofware har du?  Jeg ramser opp masse tall.  - Det er kommet flere oppdateringer etter dette, men vi vet ikke hvorfor de ikke kommer ut til bilene.  Jeg oppretter en sak på bilen din.  Flott.  Jeg kveiler kabler, trykker cone på plass og får junior på plass i baksetet.  Back on track, med et kjøretøy som ikke tåler å stå alene flere netter.  På vei ut av garasjeanlegget ser jeg tre andre Tesla.  Ingen av de er plugget inn.  En lys blå stod der når jeg kom om for 4 dager siden står der enda.  Mest sannsynlig i deep sleep. Det står visst en i deep sleep i Stavanger også får jeg vite.  Etter 4 timer og skit på fingre og knær er jeg på vei hjem.  Nå vet jeg hva deep sleep er og hvordan det skal kureres.
     

Tesla Model S - Signtaure Performance Plus #S138

cairnz

Føler med deg. Bra det ordnet seg!
Elbilist

ellinger

Sitat fra: Dark Knight på torsdag 03. oktober 2013, klokken 22:00
Stod parkert 4 døgn på flyplassen.  Hadde 380 KM på batteriet når jeg parkerte.  Kom tilbake med familie og bagasje.  Nærmet meg bilen og ventet at den skulle hilse meg velkommen.  Nope. Trykke på nøkkel.  Ingen reaksjon. Trykke febrilsk på nøkkel.  Bilen er stille og mørk.  Et lite knepp fra bakluken.  En av ungene krabber inn bak og får åpnet frontdøren på førersiden. Setter meg inn og trykker in bremsen.  Bilen er svart. Død. Ikke så mye som et lite pip. Kone og barn ser forundret på en slagen Tesla-entusiast.  Det er bare å rusle mot drosjene.

Ringer Tesla service. Klokken er 16.40. Blir satt over til Hamburg. Ok, so we turn to English, no problem.  Vedkommende får situasjonen forklart og skal ringe meg tilbake innen en time.  Vel hjemme lager vi mat og venter på telefon. Etter 1,5 time ringer det.  Jøss!  Jeg er overrasket.  Tesla har ikke akkurat fulgt meg godt opp før.  Damen ber meg returnere til flyplassen.  Det tar 40 minutter sier jeg, men ok.  Godt vi har en Audi som går på god gammeldags  diesel.  Den startet på første og summet lavt. Tysk kvalitet.  Tesladamen skal ringe tilbake når jeg er på flyplassen, noe hun faktisk gjør.  Hun ber meg kontakte bilen via App'en.  Jeg spør når de har tenkt å legge App'en ut på norsk Itunes?  Hmm.. den hadde hun ikke regnet med nei.  Jeg får beskjed om at bilen aldri skal stå lenge uten å være tilkoblet.  Javel?! Det er i så fall nytt.  Jeg har lest at du enten kan sette den i sleep mode, eller så mister batteriet 1% i døgnet.  Hva så jeg skulle bare være borte i 4 dager, så da her jeg jo 96% igjen.  Det betyr jo at man aldri kan kjøre Tesla noe sted uten der den blir stående noen dager uten tilkobling, selv om du har rekkevidde i massevis. Det får bli en annen debatt. 

Det er en liten mulighet for at vi kan unngå tauing sier damen.  Vi kommer oss inn i bilen igjen.  Her er det fortsatt stummende mørkt og dødt.  Man hadde kanskje en annen plan for kvelden enn å sitte her i en flett ny bil og mekke en oktober kveld. Jeg hadde tatt med meg en skjøtekabel.  Og fant en kontakt.  Griseflaks tenkte jeg. Med et kredittkort kan man frigjøre kontakten på ladeporten.  Men det hjelper lite, fordi du får ikke koblet på ledningen likevel, pga låsen.  Vi gir opp det.  Det neste er å høre om flyplassen har en 12 volts booster. Dette er drøyt tenkte jeg jeg.  Springe rundt her som en tufs og lete etter folk midt på mørke kvelden. Men det har de faktisk. En vekter kommer med batteri på en tralle, både 12V og 24V.  Du kan da ikke lade bilen med den der, sier han.  Neppe sier jeg.  Han sier at dette kan han ingen ting om, og trekker seg tilbake.  Damen forklarer at jeg må fjerne cone for å få tilgang til strømtilkoblingen.  Hun forklarer det rimelig klønete. Vi holder på å plunder i ca 10 minutter.  Jeg er ved å gi opp.  Kanskje det går bedre om du får snakke med en Norsk teknikker, sier hun plutselig!!?  Great!  Her har hun altså stående en norsk teknikker ved siden av seg, men hun selv har ståtret på engelsk i en time.  Han er ikke så mye bedre.  Skal stikke et kort inn langs kanten for å frigjøre clipsene.... Funker ikke dette her.  Jeg tar tak i conen og leker lit conan. Da løsner den omsider. Det henger to kabler fast på den.  Flott, da ser du den røde og sorte pluggen.  De står til høyre for midten. Jeg ser en rød, sier jeg, men ingen sort. - Joda, det er en sort ca 10 cm til høyre for den rød.  Nope. Ingen sort, sier jeg.  Vi krangler en stund om en sort plugg som ikke finnes.  Han høres oppgitt ut.  Jeg skal få en fra Norge til å ringe deg opp, sier han til slutt og legger på.

I mellomtiden har min venn med batteriet fra parkeringshuset dukket opp.  Han spør hvordan det går.  Jeg sier jeg finner en rød plugg, men ingen sort.  Han sier du trenger ingen sort, bare koble den rett på metallet, hvor som helst.  Det står en bolt opp på venstre side av midten.  Hva med denne, sier jeg.  Den duger, sier han.  Vi kobler på. Jeg tar ikke ansvar for dette, sier han.  Ikke jeg heller, sier jeg og vrir på 12V.  Kabom!! Det blinker og dørhåntakene spretter ut og alt blir lyst.  Jeg springer rundt med ladekabelen og får satt på strøm.  Feilmedling.  Charging problem!  Feilmeldinger drøsser inn. -Pull gently over. - This car needs service. Jeg kobler fra hjertestarteren. Hele bilen dør igjen. 

Telefonen ringer på nytt.  Nå fra en mobil i Norge. Jeg forklarer situasjonen med ladekabelen.  Bilen har fortsatt 380 KM range på batteriet.  Du trenger ikke lade, sier min tredje teknikker for kvelden.  Det er ikke for lite strøm.  Mer får han ikke sagt før jeg går tom for strøm.  På mobiltelefonen. Helvete.  Her sitter jeg med baken full av 85Kwh og så går jeg tom for strøm på batteriet.  Jeg får koblet telefonen på USB uttaket.   Jeg setter på 12V booster en gang til.  Nok en gang starter systemet opp.  Telefonen våkner også.  Min teknikker ringer meg opp igjen.  Jeg setter meg inn og trykker på bremsen. Pling. Pling. Pling.  Er det lyden fordi døren er oppe?  Yes, sir. Dørene lukkes.  Bilen din er i orden!  Ja, jøss!! Men hva skyldes alt dette?

Jeg vet ikke, den har gått i "Deep Sleep".  Hvilken sofware har du?  Jeg ramser opp masse tall.  - Det er kommet flere oppdateringer etter dette, men vi vet ikke hvorfor de ikke kommer ut til bilene.  Jeg oppretter en sak på bilen din.  Flott.  Jeg kveiler kabler, trykker cone på plass og får junior på plass i baksetet.  Back on track, med et kjøretøy som ikke tåler å stå alene flere netter.  På vei ut av garasjeanlegget ser jeg tre andre Tesla.  Ingen av de er plugget inn.  En lys blå stod der når jeg kom om for 4 dager siden står der enda.  Mest sannsynlig i deep sleep. Det står visst en i deep sleep i Stavanger også får jeg vite.  Etter 4 timer og skit på fingre og knær er jeg på vei hjem.  Nå vet jeg hva deep sleep er og hvordan det skal kureres.
   
+1000 Dette var et knallbra innlegg.
Blir høytlesning for kona på senga ikveld ;)
Jeg har selv kjøpt denne som jeg alltid skal ha i Teslan.
Da er jeg sikra mot tom mobil, kald kaffe, flatt dekk og Deep Sleep ;D
http://www.jula.no/starthjelp-4-i-1-608102

Bonefish

Leser jeg dette høyt for kona, så vil hun bare få bekreftet sine antagelser at jeg ikke er helt frisk som har kjøpt bilen:o .Håper virkelig at dette hører til untakene og ikke er noe vi må være forberdt på å håndtere om vi setter fra oss bilen i noen dager.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

ellinger

Sitat fra: Bonefish på torsdag 03. oktober 2013, klokken 22:30
Leser jeg dette høyt for kona, så vil hun bare få bekreftet sine antagelser at jeg ikke er helt frisk som har kjøpt bilen:o .Håper virkelig at dette hører til untakene og ikke er noe vi må være forberdt på å håndtere om vi setter fra oss bilen i noen dager.

Ha ha, men det var et morsomt innlegg som var tragikomiskt.

t0ffluss

#5
Sorry men, disse til stadighet problemen begynner å bli en fadese. Hadde jeg sittet på ansvar for design og funksjonalitet av dette kjøretøyet hadde jeg aldri, - ALDRI - levert ifra meg noe hvor brukeren kan være årsak i at bilen ikke vil våkne opp fra "deep sleep" igjen. For ikke å nevne alle de der ladeparadigmene som jeg har lest om her på forumet.

It``s not a bug, it``s a feature.

Har selv kjøpt, finalized i juli. Har heldigvis valgt så sen levering som muliig (mars). Får håpe disse barnesykdommene er fikset innen da.

Og jeg synes trådstarter holdt hodet kaldt, jeg tviler på jeg hadde holdt meg så fattet.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Epleskreller

Bra skrevet, bilen er ikke helt moden enda..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

GRS

Virker alarmen i deep sleep? Er det ikke bare i minusgrader bilen ikke skal parkeres uten strøm? Har lurt litt på det også...Hva hvis man reiser bort om vinteren og det er strømbrudd eller en kødd drar ut kontakten mens man er borte. (Det har jo skjedd...) Er man da forsikret mot tap av garanti? Eller må man rett og slett ha bilen i lukket/låst garasje for å være trygg? Regner med bilen logger manglende strømtilkobling i kulde?
TM3P sort/sort

DonPedro

Det gjelder å ha litt perspektiv på ting.  For det første er det veldig mange Teslaer på veiene, så selv om en svært liten andel opplever problemer vil det bli en del slike meldinger.

For det andre er dette de første bilene i Norge. De som var tidlig ute med å bestille gikk med (mer eller mindre) åpne øyne med på å være de som var med på å luke ut barnesykdommene. Jeg vil tro at det meste av dette er rettet til du skal få bilen din.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Birger

Sitat fra: DonPedro på torsdag 03. oktober 2013, klokken 22:39
Det gjelder å ha litt perspektiv på ting.  For det første er det veldig mange Teslaer på veiene, så selv om en svært liten andel opplever problemer vil det bli en del slike meldinger.

For det andre er dette de første bilene i Norge. De som var tidlig ute med å bestille gikk med (mer eller mindre) åpne øyne med på å være de som var med på å luke ut barnesykdommene. Jeg vil tro at det meste av dette er rettet til du skal få bilen din.

1. Det er ikke veldig mange Tesla Model S på veiene i Norge. Det er 8-900 av 2.5 millioner. Og langt fra alle Tesla eiere her her på dette forumet.
2. Bilen har vært i serieproduksjon i over ett år og det er over 20000 på veiene på verdensbasis.

Det bør virkelig begynne å ringe varselklokker hos Tesla. Se på listen over kvalitetsproblemer som folk har hatt. den er skremmende lang.

/cu
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Bonefish

Ja det kan virke slik at du har flaks om du får en bil som det ikke er feil på. :(
Men i god Tesla ånd så håper jeg at de tar tak i problemene.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Kallagtunet

Good beskrivelse, men dette er ikke en beskrivelse av en deep sleep modu i bilen men nok et 12V batteri som er tomt for strøm...

Det er alt for mange slike eksempler desverre.

stue

Er dette noe av det samme som "sudden death" problemet? Er det 12v batteriet som igjen har blitt utladet her?

Nuvolari

Sitat fra: stue på torsdag 03. oktober 2013, klokken 23:02
Er dette noe av det samme som "sudden death" problemet? Er det 12v batteriet som igjen har blitt utladet her?

Jepp dette er sudden death. Men det pleier å skje når landingen stopper. Dette er første gang jeg hører at det skjer uten at man lader. Mulig batteriet nesten var tomt da bilen ble parkert.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Jalla

Sitat fra: DonPedro på torsdag 03. oktober 2013, klokken 22:39
Det gjelder å ha litt perspektiv på ting.  For det første er det veldig mange Teslaer på veiene, så selv om en svært liten andel opplever problemer vil det bli en del slike meldinger.

Haha, det er godt å få seg en latter i blant. Må være dagen overdrivelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA