Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

SimenT

Jeg har nok jordingsfeil i garasjen. Har KUN hatt ladetrøbbel på den kursen, med lav 12V som resultat. Testet en annen kurs hjemme, gått strålende.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Maartensommer

Pendler daglig mellom Oslo og Sandefjord.  I dag tidlig fikk jeg følgende meldinger i ca. 120km/t på E18:
- Car is off
- Regen is disabled
- ABS(?) is disabled
- ESP is disabled
- Turn over, contact Tesla Service

Skjermen ble etterhvert svart og musikk, klima etc stoppet.  Brems, gass og lys fungerte hele tiden. Fikk raskt kontakt med Nederland og etter å ha skrudd av bilen i 5 minutter så var den friskmeldt.  Småskummel hendelse.   

Epleskreller

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 03. desember 2013, klokken 18:46
Pendler daglig mellom Oslo og Sandefjord.  I dag tidlig fikk jeg følgende meldinger i ca. 120km/t på E18:
- Car is off
- Regen is disabled
- ABS(?) is disabled
- ESP is disabled
- Turn over, contact Tesla Service

Skjermen ble etterhvert svart og musikk, klima etc stoppet.  Brems, gass og lys fungerte hele tiden. Fikk raskt kontakt med Nederland og etter å ha skrudd av bilen i 5 minutter så var den friskmeldt.  Småskummel hendelse.

Fikk du noe forklaring på hva som skjedde?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Maartensommer

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 03. desember 2013, klokken 19:30
Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 03. desember 2013, klokken 18:46
Pendler daglig mellom Oslo og Sandefjord.  I dag tidlig fikk jeg følgende meldinger i ca. 120km/t på E18:
- Car is off
- Regen is disabled
- ABS(?) is disabled
- ESP is disabled
- Turn over, contact Tesla Service

Skjermen ble etterhvert svart og musikk, klima etc stoppet.  Brems, gass og lys fungerte hele tiden. Fikk raskt kontakt med Nederland og etter å ha skrudd av bilen i 5 minutter så var den friskmeldt.  Småskummel hendelse.

Fikk du noe forklaring på hva som skjedde?

Nope.  Var litt sent ute i utgangspunktet, så der og da var jeg bare happy at jeg kunne kjøre videre.  Hendelsen ble registrert hos Tesla.  De spurte om tillatelse om å følge/spore bilen til jeg var fremme på kontoret og det fikk de selvfølgelig lov til.  10 minutter etter at jeg hadde kommet på kontoret ringte de meg opp for å fortelle at de ikke hadde registert noe uvanlig etter "restarten" og lurte på om jeg hadde ytterligere informasjon.  Det kaller jeg bra kundeservice og for Tesla sin del: hjelp til selvhjelp.

Philip Marlowe

Dette med utladet 12V-batteri, er det kun et TMS-problem eller det et problem som andre elbiler har også?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rasmus.B

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 03. desember 2013, klokken 22:14
Dette med utladet 12V-batteri, er det kun et TMS-problem eller det et problem som andre elbiler har også?
Nissan Leaf har også vært belemret med flatt 12V batteri. Ser ut som om det har blitt ordnet med en firmware oppdatering. Jeg har enda tilgode å oppleve 12V problematikk i noen av elbilene mine. I fossilbilen min derimot.........

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Cirion

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 04. desember 2013, klokken 09:03
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 03. desember 2013, klokken 22:14
Dette med utladet 12V-batteri, er det kun et TMS-problem eller det et problem som andre elbiler har også?
Nissan Leaf har også vært belemret med flatt 12V batteri. Ser ut som om det har blitt ordnet med en firmware oppdatering. Jeg har enda tilgode å oppleve 12V problematikk i noen av elbilene mine. I fossilbilen min derimot.........
Utladet flatt 12v batteri er et 12v batteri problem som alle biler har.

Jeg har tilgode å oppleve flatt 12v i min model S, men i alle fossiler jeg har hatt, har det skjedd, og jeg har hjulpet mange med flatt 12v.
Nissan Leaf er ikke spart i denne problematikken:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7394.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7485.0
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Rasmus.B

Sitat fra: Cirion på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:33
Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 04. desember 2013, klokken 09:03
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 03. desember 2013, klokken 22:14
Dette med utladet 12V-batteri, er det kun et TMS-problem eller det et problem som andre elbiler har også?
Nissan Leaf har også vært belemret med flatt 12V batteri. Ser ut som om det har blitt ordnet med en firmware oppdatering. Jeg har enda tilgode å oppleve 12V problematikk i noen av elbilene mine. I fossilbilen min derimot.........
Utladet flatt 12v batteri er et 12v batteri problem som alle biler har.

Jeg har tilgode å oppleve flatt 12v i min model S, men i alle fossiler jeg har hatt, har det skjedd, og jeg har hjulpet mange med flatt 12v.
Nissan Leaf er ikke spart i denne problematikken:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7394.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7485.0
Joda, jeg ser at det er ett generelt problem med fossilbilen som gjerne blir stående ubrukt over litt tid.  Det jeg syns er merkelig er at når driftsbatteriet har plenty med strøm så tillater bilen å la 12v batteriet bli flatt i stedet for å holde det oppladet.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

RuneW

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:44Joda, jeg ser at det er ett generelt problem med fossilbilen som gjerne blir stående ubrukt over litt tid.  Det jeg syns er merkelig er at når driftsbatteriet har plenty med strøm så tillater bilen å la 12v batteriet bli flatt i stedet for å holde det oppladet.

Ja, det er en helt utrolig design-tabbe - både på Leaf og TMS (selv om det skjer på litt forskjellige måter). Vanskelig for vanlige folk å forstå at det går an å lage noe så dumt.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Cirion

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:44Det jeg syns er merkelig er at når driftsbatteriet har plenty med strøm så tillater bilen å la 12v batteriet bli flatt i stedet for å holde det oppladet.
12v batteri er en smule billigere enn drifts batteriet ;)
12v er dermed et billig offer.

I normale omstendigheter, holdes 12v batteriet vedlike. Men skulle det oppstå en feil, som kan utsette drifts batteriet for skade, ofres 12v fremfor å skade drifts batteriet. Jeg syns det er ganske smart...

Blir nesten som en anode på en båt. Den ofres for at resten av båten skal ha det fint. Alternativet er dyrere...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Henning76

Jeg synes jeg har sett en fellesnevner i mange av sakene om "tomme" 12V batterier (for lav spenning) : VisibleTesla. Det kan være noe med måten denne programvaren fungerer på som kanskje ikke er helt bra?
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Rasmus.B

Det er sikkert en grunn, men da er det noe grunnleggende feil en plass når 12V batteriet ofres såpass ofte, og lar eierne stå hjelpeløse når de kommer for å kjøre bilen. I Leafen var det vel bare en klønete logikk som skulle lade 12V batteriet i noen minutter annenhver dag, men som kuttet ut hvis bilen ikke ble brukt i feks 14 dager. Da kunne batteriet gå tomt og bilen var ubrukelig, selv med fullt driftsbatteri.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

PAS

Sitat fra: MR Tesla på mandag 25. november 2013, klokken 14:15
NAF fikk vekket bilen idag med å lade på 12v batteriet- da bilen endelig våknet sa de at jeg måtte kjøre minst en halv time for å lade batteriet- det kan vel ikke stemme ? Det er vel ikke en egen Dynamo til 12V? Tror ikke alle som er ute å gir service har hatt Teslakurset?

Etter min første "sudden death"   - var trådstarter  har jeg nå hatt en fulladet slik liggende klar i trunken
Forløpig har jeg ikke hatt bruk for den

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-1100-A-37903/

Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

Philip Marlowe

Ja, jeg har også opplevd flatt batteri i bensin- og dieselbiler, men det har ikke skjedd hvert år. Her får jeg nesten inntrykk av dette skjer med nesten hver eneste Tesla og annenhver uke. Jeg håper inntrykket er feil.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Øyvind.h

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 04. desember 2013, klokken 17:27
Ja, jeg har også opplevd flatt batteri i bensin- og dieselbiler, men det har ikke skjedd hvert år. Her får jeg nesten inntrykk av dette skjer med nesten hver eneste Tesla og annenhver uke. Jeg håper inntrykket er feil.
I enkelte avstemminger på forumet har man fått flere hundre respondenter. Om 5-10 pers på forumet melder om problemer med 12V batteri ville jeg ikke konkludert med at 100% av bilene har problemer :)

Tror du alle Teslaer brenner når det er meldt om tre branner (satt på spissen).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA