Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EL-bil vennlige hoteller i Oslo

Startet av testO, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 23:21

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: asbkar på lørdag 14. desember 2013, klokken 20:00
Jeg fikk det ikke til å virke før jeg brukte internet.public istedetfor telenor i GPRS-oppsettet, ellers får du en ipadresse som er beskyttet bak brannmur hos telenor. Er ikke sikkert dette har noe å si, kan f.eks være at denne bryteren stod feil mens jeg fiklet det til også.

Eg brukt APN "telenor" både med Ventelo, og Talkmore. Har virka heilt fint.

Trafikken skal går ut av OVMS, så denne treng ingen offisiell IP adresse. Ingen returtrafikk til OVMS via IP - skal du endre på oppsettet er det SMS som gjeld.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: svingen på lørdag 14. desember 2013, klokken 12:24
Tilgangspunktnavn/APN: telenor
Brukernavn: dj
Passord: dj

Eg har berre sett APN til "telenor". Bruker og passord står tomt / ingen verdi.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

#77
ja da fungerte det etter flytta den "dumme" bryteren ;)
den skal altså være "ikke mot led lysene"

legger med vedlegg hvis noen andre skulle lese den tråden her :)
anbefaler forøvrig og lese den her som er mye info i :)

http://www.teslaowners.us/spares/roadster/open-vehicle/ovms_userguide_tesla_roadst.pdf
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

testO


Sitat fra: TB på lørdag 14. desember 2013, klokken 20:13
Sitat fra: svingen på lørdag 14. desember 2013, klokken 12:24
det som jeg lurer på nå er SOC står 98% og not charging.....har jeg mista 2% av batteriet? laderen står i :) (får sjekke mere opp det her)

Ikkje sikker på den tekniske årsaken, men, SOC blir av og til feil rapportert når lading blir avslutta. Dvs, det hender at SOC stoppar på 99 eller 98%. (mest 99%) - men bilen er ferdig med lading.
Hender og at den står på 100%, men lading framleis foregår ei stund. Ikkje noko stort problem, men ser at det kjem feilaktig varsel om lågt 12V batteri når lading stoppar på 98/99%. Årsak er pga. OVMS les av referansespenning på 12V batteri etter 15 minutt. Dette vil vere før lading faktisk er avslutta når OVMS tolkar bilen som ferdig med lading på 98-98%. Tek lang tid og lade dei siste %, lading går mykje ned på slutten.

Får også denne noen ganger. Har du sjekket om bilen fortsetter å lade etter at du har fått melding av OVMS om at  bilen har stoppet med 98-99% SOC?

Får du ofte 12v meldingene? Ser det er gjort noen endringer i koden for Think for å bedre dette. Kan se litt på dette om det fortsatt er et problem med 12v alarm.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Sitat fra: testO på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:11
Får også denne noen ganger. Har du sjekket om bilen fortsetter å lade etter at du har fått melding av OVMS om at  bilen har stoppet med 98-99% SOC?

Får du ofte 12v meldingene? Ser det er gjort noen endringer i koden for Think for å bedre dette. Kan se litt på dette om det fortsatt er et problem med 12v alarm.
Om bilen faktisk ladar i etterkant har eg ikkje undersøkt i detalj. Skal sjekke det opp.
Etter det eg ser er det ikkje samsvar mellom det app viser, og SMS. Dvs, det kan komme SMS, med 100% lading. Men, om eg sjekkar app vises 98-99%. 98% har eg berre sett ein gong.

Det er ikkje ofte det kjem 12V varsel. Det som derimot skjer oftare er:

- doble SMS når eg tar ut lader. Det skjer meir enn halvparten av gongene trur eg.
- melding om at bilen ikkje ladar når eg startar opp uten og ha lada. Tippar det kjem litt meldingar på CAN bus som OVMS ikkje klarar og tolke ved oppstart av bilen.
- Melding om 125 A lading, ved normal lading i app.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

Sitat fra: TB på søndag 15. desember 2013, klokken 10:36
Sitat fra: testO på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:11
Får også denne noen ganger. Har du sjekket om bilen fortsetter å lade etter at du har fått melding av OVMS om at  bilen har stoppet med 98-99% SOC?

Får du ofte 12v meldingene? Ser det er gjort noen endringer i koden for Think for å bedre dette. Kan se litt på dette om det fortsatt er et problem med 12v alarm.
Om bilen faktisk ladar i etterkant har eg ikkje undersøkt i detalj. Skal sjekke det opp.
Etter det eg ser er det ikkje samsvar mellom det app viser, og SMS. Dvs, det kan komme SMS, med 100% lading. Men, om eg sjekkar app vises 98-99%. 98% har eg berre sett ein gong.

Det er ikkje ofte det kjem 12V varsel. Det som derimot skjer oftare er:

- doble SMS når eg tar ut lader. Det skjer meir enn halvparten av gongene trur eg.
- melding om at bilen ikkje ladar når eg startar opp uten og ha lada. Tippar det kjem litt meldingar på CAN bus som OVMS ikkje klarar og tolke ved oppstart av bilen.
- Melding om 125 A lading, ved normal lading i app.

Jeg har en ION 2011 model og lader med en 10a lader,står att den lader på 9a og bilde av 16a lade saken

Har ikke fått noe 12v advarsel enda,men har kun brukt den 1 dag,må si jeg er meget fornøg med den app``en/HW fungere veldig bra :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

har kun aktivert IP på min så får ikke sms,men ser att jeg nå og få en del 12v alarmer.
Lurer på om det er mulig og legge til støtte får varsling når lade kabelen blir koblet av?
nå som folk starter og klippe/stjele kabler ville det vært kjekt og få en mulighet får det.
så kan man jo løpe ut hvis man sitter på jobb og kanskje få tak i vedkommende,det bør gå noe trafikk med info om det her?
får beskjed hvis det ikke er fult ladet batteri men er batteriet fult vil man ikke få beskjed (not charging)
ref http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11344.0.html
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Alarm om 12 V er falsk alarm om ref er høg, dvs omlag 14,4V. Årsak er truleg at referanse spenning blir målt før lading er ferdig. Ovms er programmert til å måle referanse spenning 15 minutt etter lading er ferdig.  Virkar ikkje alltid som planlagt.

Alle meldinger kjem både via sms og ip.
Eg brukar å få melding både når lading er ferdig,  og når kabel blir teken ut. Ikkje heilt og stole på for og hindre tjuveri. .
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

testO

Siden bilen slutter å sende data på CAN bussen når bilen er ferdig å lade, er det ingen mulighet for å oppdage at kabelen blir tatt ut. Slik det er nå antar vi at lading blir avbrutt om den stopper mrd under 95% SOC, og sender en melding om at lading er blitt avbrutt.

Har sett litt mer på dette 12v problemet, og tror jeg har funnet ut hva det skyldes. Skal teste litt, så legger jeg ut oppdatert fil her for testing.

Om jeg får tid tenkte jeg også å se på detektering av hurtiglading.

God jul!

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Spennende,  tester gjerne ny versjon.

Ang melding når kabelen blir teke ut  får eg gjerne melding om morgenen,  når bil er ferdig lada.  Har stussa over dette,  men virkar som det blir sendt can meldingar når kabel blir fjerna? Eller er det tilfeldig?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

#86
tester og gjerne ny versjon! :)

er nå på juleferie så turte ikke annet enn og koble av OVMS da jeg mete jeg hadde lest att en Renault Twizy ville gå tom får 12v batteri i løp av 3 dager,men er kanskje litt mindre batteri her enn på en ION :)
"The OVMS module currently draws about 2.7 Ah per day from the 12V battery,
which unfortunately has only 12-14 Ah capacity on the Twizy."

hvordan får du lest ut info fra can busen? er det bare og koble på en 0 modem kabel og "sniffe"?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Eg lot OVMS vera kobla til i juleferien.  Har framleis kontakt,  etter 5  dagar. Kan nok gå tomt,  men tek nok ei tid... håpar eg. Om det går tomt går det fint og lade 12V opp att med Ctek lader. Blir batteri tappa langt ned vil det ta skade / bli svekka.

Vil uansett ikkje skade hoved batteri.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

testO

Tester nå en ny FW versjon. Har prøvd å fikse 12V alarm og feildetektering av hurtiglading problemene.

Har rettet en åpenbar bug som medførte feil referanse spenning til 12v alarmen om en kjørte bilen umiddelbart etter lading.

Har også endret måten hurtiglading blir detektert på til at det må gå 5 sekunder hvor det angis at bilen hurtiglades før det signaliseres. Dette vil medføre en vis forsinkelse før hurtiglading blir signalisert i appen.
Har ikke fått testet hurtiglading selv, så fint om noen dom har tilgang på en kunne testet om dette fortsatt fungerer.
Har også sett at det burde være mulig å gi en bedre angivelige av strøm og spenning under hurtiglading en det som er nå. Men har ikke implementert dette enda.

Skal få lagt ut den siste versjonen for testing i løpet av morgendagen.

Om noen har tid og anledning hadde det vært interesant å sett på hvilke dataene som går på CAN-bussen når en benytter fjernkontrollen til å forvarme bilen. Om en hadde funnet de rette kodene, så burde det latt seg gjøre å benytte appen til å starte forvarming. Kanskje også for tidlige i-Miev, iOn og C-zero også!
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

testO


Sitat fra: svingen på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:26
tester og gjerne ny versjon! :)

er nå på juleferie så turte ikke annet enn og koble av OVMS da jeg mete jeg hadde lest att en Renault Twizy ville gå tom får 12v batteri i løp av 3 dager,men er kanskje litt mindre batteri her enn på en ION :)
"The OVMS module currently draws about 2.7 Ah per day from the 12V battery,
which unfortunately has only 12-14 Ah capacity on the Twizy."

hvordan får du lest ut info fra can busen? er det bare og koble på en 0 modem kabel og "sniffe"?

For å sniffe på bussen bruker jeg en slik kabel http://www.scantool.net/obdlink-sx.html

Og her er en guide for sniffing av data på CAN bussen http://theksmith.com/technology/hack-vehicle-bus-cheap-easy-part-1/
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA