Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EL-bil vennlige hoteller i Oslo

Startet av testO, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 23:21

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Kito76 på tirsdag 05. november 2013, klokken 21:27
Tenkte ikke på donasjon, men betaler for de som kan fikse hardware og software :)

Er ikkje så komplisert...
- Hardware bestilles frå www.fasttech.com (Treng OVMS boksen, ODB kabel, GSM, og GPS antenne, programmerer er praktisk, men ikkje nødvendig...)
- Software til OVMS lastes ned frå denne tråden. (Denne er mest oppdatert / har støtte for trilling.)
- Software til telefon lastes ned frå Appstore / Google Play - som vanleg.
- SIM kort bestilles frå valgfri leverandør, men OneCall kan ikkje brukes pga. pin kode. Talkmore fungerer bra.

Eg kan alltid hjelpe til og og laste programvaren inn i OVMS, om det er der det stoppar - det er enkelt.
(Men, p.t. kjem det ny software ofte... )
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

- Idag kom det visning av hurtiglading - sjølv ved normal lading /10A.

Har siste versjon inne, med filtrering. Ser at SMS også blir sendt dobbelt når lading blir stoppa, har hendt fleire gonger. SMS nr 1 kjem ca 1-2 minutt etter den fyrste - er heilt lik.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Har idag undersøkt feilaktige varsel om lågt 12 V batteri. Meinar at årsaken til at dette skjer har med at OVMS ikkje klarar og sjå når bilen er ferdig lada.

Det starta med SMS om 100% lading i går kveld 21.44. 22.28 kom denne:
MP-0 PA ALERT!! 12V BATTERY CRITICAL (12,9V, ref=14.4)

Når ladekabel vart kobla ifrå idag kom det ny SMS, denne gongen med 99%. Dvs, tippar melding igår kveld kom pga. timeout - OVMS har ikkje tolka bilen som ferdig lada.

I løpet av dagen kom det stadige slike meldingar, og når eg lot bilen stå på nødblink på kom 12 V ned i 12.8 V. Ref var 14.4 heile dagen, der denne verdi er for høg.

Fekk hjelp idag til og hente ned, og tyde kjeldekoden. Slik eg har tolka og forestått koden er virkemåten meir avansert enn fyrst tenkt. Det er ikkje ein fast referanse spenning, denne blir automatisk lest frå bilen.

Metoden er slik:
Referanse spenning blir avgjort 15 minutt etter lading er fullført. Dette for at 12 V batteri skal stabilisere seg på eit normal nivå, rett etter opplading. Det som tydeligvis oppstår når lading ikkje blir fullført er at referanse spenning blir målt når det er lading på 12 V batteri, det vil aldri vere 14.4 V uten at lading pågår målt på 12 V blybatteri.

Har og tenkt på det faktum at data på ODB porten / CAN bus blir slått av så snart lading er fullført. Dvs, det vil ikkje vere mulig og hente ut korrekt 12 V spenning på denne måten på trilling?

Men, det feilar ikkje heile tida, så det må vere noko meir forklaring her.

Om det er mulig og lese ut data på ODB porten / CAN bus må koden som sjekkar om lading er fullført / bilen er av bli feilsøkt, slik at referansespenning blir lest ut i etterkant av når lading er fullført. (12 V batteri blir lada samtidig som hovedbatteriet.)

Om dette ikkje er mulig bør heller koden bli justert til ein fast 12 V referanse, som justert via parameter.

Er det andre som har opplevd det samme, kan bekrefte mine teoriar?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

bobakka

Jeg forstår det slik at OVMS modulen er kun for SMS og GPRS. Finnes det en modul med IP støtte? Jeg tenker på sikt å gå over til mobil IP samt at hjemme og på jobb har jeg Wi-fi som jeg enkelt kan koble meg til. Da trenger jeg ikke ekstra abonnement mm
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

TB

Sitat fra: bobakka på søndag 10. november 2013, klokken 15:44
Jeg forstår det slik at OVMS modulen er kun for SMS og GPRS. Finnes det en modul med IP støtte? Jeg tenker på sikt å gå over til mobil IP samt at hjemme og på jobb har jeg Wi-fi som jeg enkelt kan koble meg til. Da trenger jeg ikke ekstra abonnement mm

Dagens versjon av OVMS er V2. den har støtte for SMS og GPRS, ingen Wi-Fi støtte.

Tanken med OVMS er denne skal t.d. varsle både heime, og når du er ute "på tur" - og set bilen til lading på t.d. ein ukjent stad. Så kjem det SMS / varsling via GRPS/App om at bilen ikkje ladar. Du kan då gå til bilen, og ordne dette - slik at lading igjen startar - og sleppe og komme til bil som ikkje har lada.

Dette er ikkje mulig og oppnå med Wi-Fi (du kan ha eigen 3G / 4G / ice ruter i bilen..)

Men, det er teknisk mulig og lage ein V3, med Wi-Fi støtte. Denne vil kreve eigen tilpassa firmware. Spørsmål om det er mange nok som ser fordelen med Wi-Fi?

Det er svært lite GRPS trafikk frå OVSM. Eg har så langt brukt 4,48 kr på GPRS, og 18 kr på SMS - det er mulig og slå av SMS, bruke berre GPRS om du ynskjer dette.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Har no fått hjelp til og lese ut informasjon frå server via API / Perl
Perl script finnes her

Artikkel som visar kva som er mulig og få til ligg her:
http://openvehicles.com/node/116
http://aminorjourney.com/?p=259

Det som leses ut er linjer som dette:
Server message decodes to: MP-0 D64,0,0,16,19,10,0,105366,0,6323,-127,0,0,-1,12.8,0,13.2,0

Her viser 12.8 og 13.2 at 12 V informasjon kan bli lest ut når bilen er av. Her er ref 13.2, slik at alarm ikkje vil gå før spenning blir 12.2 V - som er korrekt. Feilen oppstår dermed når ref blir satt til 14.4 V.

I følge min teori skjer dette når OVSM ikkje klarar og avgjere når lading er avslutta - slik at ref blir målt når lading framleis pågår. Når dette skjer vil du få 12 V varsel ca 45 minutt etter lading i følge OVMS er avslutta.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

testO

#51
Da har jeg endret litt på måten hurtigladnings deteksjonen og filtringen av falske hurtigladingsmeldinger. Har observert at noen ganger når bilen våkner kommer noen 255 meldinger som blir tolket som at bilen har startet hurtiglading. Har nå endret dette til at det må komme minst 10 påfølgende 255 meldinger og at bilen ikke kjører (hastighet = 0) før dette blir tolket til at hurtiglading har startet. Fint om noen kunne teste at detektering av hurtiglading fortsatt fungerer.

Når det gjelder 12v advarslene har jeg ikke fått noen slikke etter at jeg la inn time-out funksjonen som avslutter landetilstanden etter 30 sek i de tilfeller OVMS ikke får med seg at ladingen er avsluttet før bilen slutter å sende data på CAN-bussen. Slik koden er nå burde avslutting av lading av 12v batteriet bli signalisert i alle tilfeller, enten ved at OVMS detekterer det vha meldingene på bussen eller vha time-out når det ikke kommer flere meldinger på bussen. Ser forøvrig at i de tilfellene jeg hadde av 12v advarslene var ref 14.0V.

Har den siste uken ikke fått push meldinger og har en gang sett dobbel SMS. Da jeg oppdaterte til vedlagt kode, begynte push å fungere igjen. Ser meldingen kom til serveren, så hvorfor jeg ikke fikk push og hvorfor det fungerer nå har jeg ikke funnet ut.

Vedlagt ligger siste oppdatert kode.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Sitat fra: testO på søndag 10. november 2013, klokken 22:13
Da har jeg endret litt på måten hurtigladnings deteksjonen og filtringen av falske hurtigladingsmeldinger. Har observert at noen ganger når bilen våkner kommer noen 255 meldinger som blir tolket som at bilen har startet hurtiglading. Har nå endret dette til at det må komme minst 10 påfølgende 255 meldinger og at bilen ikke kjører (hastighet = 0) før dette blir tolket til at hurtiglading har startet. Fint om noen kunne teste at detektering av hurtiglading fortsatt fungerer.

Flott :-)
Har oppdatert til siste kode i kveld - sjekkar hurtilglading ein dag det passer - og melder tilbake. Har sett at forrige versjon meldte ofte hurtigladning ved normal lading - så dette vil eg også sjekke stemmer betre no.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: testO på søndag 10. november 2013, klokken 22:13
Da har jeg endret litt på måten hurtigladnings deteksjonen og filtringen av falske hurtigladingsmeldinger. Har observert at noen ganger når bilen våkner kommer noen 255 meldinger som blir tolket som at bilen har startet hurtiglading. Har nå endret dette til at det må komme minst 10 påfølgende 255 meldinger og at bilen ikke kjører (hastighet = 0) før dette blir tolket til at hurtiglading har startet. Fint om noen kunne teste at detektering av hurtiglading fortsatt fungerer.

Har i kveld testa hurtiglading - som vises korrekt. Når lader avslutta automatisk kom det 1 sms og varsel via app - som det skal. Test og starte hurtiglader på nytt, og alt ok. Visning av ladeprosent stemmer, OVMS ligg ca 1 prosentpoeng etter visning på laderen.

La inn ny versjon av kode i går (12.11), men i natt, (natt til onsdag 13.11) kom det 12 V varsel. SMS kl 00.29 om ferdig lada bil, kl 01.12 SMS om låg batteri, 12.9 - ref 14.4. Når eg sjekka via app, og via API/Perl script stod det 99%. Dvs, melding tydleg ikkje korrekt avlest ladenivå?

Her er info lest kl 0801 idag, av automatisk starta Perl script - bilen var av på dette tidspunkt:
S99,K,0,0,done,standard,148,137,16,310,0,8,3,4,0,0,0,-1,0.00,-1,-1,0,0,-1,0,0,-1

Her er melding når bil ikkje lada:
S86,K,0,0,done,standard,127,126,125,0,0,0,3,4,0,0,0,-1,0.00,-1,-1,0,0,-1,0,0,-1

Her er melding når hurtilading pågår:
S63,K,0,0,charging,standard,89,87,125,6,0,0,3,1,0,0,0,-1,0.00,-1,-1,0,0,-1,0,0,-1

Ser at kode har versjon 2.6.1, det er korrekt / siste versjon datert 10.11 ?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Legg inn litt nytt / erfaring så langt.

OVMS varsla meg om at Charge-Amps kabelen min var defekt, i følge leverandør var den brent inni, så kanskje OVMS har forhindra ein brann??  :o

Har testa og parkere på Gardermoen, med OVMS kobla til i fire dagar, i -6, ingen problem med 12V batteri.
(OVMS brukar litt av 12V batteri, så over tid kan dette gå tomt, ref Leaf og Tesla S. Det er enkelt og ta ut ODB kontrakten, om bilen skal stå lenge.)

Generelt fungerar OVMS bra no, men litt småplukk er det framleis:

  • doble SMS oppstår av og til, men ikkje så ofte som på tidlege versjonar.
  • det av og til blir rapportert om 125A / hurtiglading, sjølv ved lading på 8A
  • Det hender at OVMS app viser 99% som ladestatus. SMS rapporterer 100%
  • Når OVMS rapporterer 99% lade-status blir 12 V varsel kalibrert til 14,3 V, med feilaktig varsel fram til neste 100% lading.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

kjekt med tilbakemelding TB.
blir trilling på meg i morgen og så da er det på tide og bestille.
er det mulig og registrere flere "eier" av bilen? tenker på SMS da jeg og dama kommer til og begge 2 bruke bilen,kan jo bruke app``en men sms med status er jo og veldig kjekt syns jeg :)

legger og ved vedlegg på hva jeg tenkt og bestille ser vel ok ut det? (sim kort ordner jeg har mobil bredbånd sim kort jeg kan teste med og) er kjedlig og glømt en liten ting :)
tok det lang tid fra bestilling til du fikk din?
fra http://www.fasttech.com/
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

asbkar

Bestillingen ser feiende flott ut! Fasttech sendte samme dag jeg bestilte, tok under to uker. Husker ikke akkurat hvilken dag jeg fikk pakka, men jeg bestilte nytt simkort etter at jeg mottok og testet, og det var 13 dager etter bestilling.

Du kan bare ha ett nummer lagret som eier/mottaker av SMS-varsler. Du får opp samme notification med app'en, så SMS-varsling er ikke SÅ viktig/nyttig. Nummeret kan enkelt byttes med en SMS fra den som skal ha varsler: REGISTER <password> : Register the calling telephone as the owner's telephone. The
given <password> must match that stored in the phone.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

svingen

Takk! da var det bestilt blir spennende det her,henter bilen på mandag så mister noen uker med data men det får vel gå ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på onsdag 04. desember 2013, klokken 22:34
er det mulig og registrere flere "eier" av bilen? tenker på SMS da jeg og dama kommer til og begge 2 bruke bilen,kan jo bruke app``en men sms med status er jo og veldig kjekt syns jeg :)

Som asbkar skriv, er berre støtta med ein SMS mottaker. Men, ingen grense på telefonar med appen installert. Den pip også, som om du mottar SMS - treng ikkje starte app.

Sitat
tok det lang tid fra bestilling til du fikk din? fra http://www.fasttech.com/

For meg tok det 9 dagar, bestilte på kvelden den 9, og vart levert på døra den 18. Dette var nok svært kort.

Sitat
Takk! da var det bestilt blir spennende det her, henter bilen på mandag så mister noen uker med data men det får vel gå ;)

Gratulerer
Når det gjeld data, så er det ingen historikk / lagring av data pr. idag. Har testa litt, det er mulig og lage ein slik funksjon - data kan bli henta ut i sanntid via eige API - tilsvarende som App brukar.

Sjå min post datert "Søndag 10. November 2013, klokken 20:52" for ein flott løysing.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

da kom den på døra!
snakk om rask levering! :)
alt ser ok ut så langt,venter bare på att en eller annen admin skal godkjenne konto``en min :)http://openvehicles.com/user/register
slik att jeg får testet,håper ikke det tar så langt tid :)

fikk veldig bruk får info fra TB takker :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA