Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EL-bil vennlige hoteller i Oslo

Startet av testO, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 23:21

« forrige - neste »

testO

Sitat fra: svingen på søndag 12. januar 2014, klokken 21:55

er det ikke bedre og eller gå ut fra bilen er parkert hvis den ikke har flytte seg med under 20 meter (eller hvor nøaktig GPS er?) litt dumt og bruke når bilen lader,er ikke alltid man lader men man vil jo alikavel vite hvor lenge dem har stått parkert :)

men sleep mode er kanskje rimlig "sikker" måte hvordan merker du det via canbus egetlig?

du har ikke funnet ut noe mere om mulighet til og starte forvarming av bilen? (hvis det er mulig og få til på en ION 2011 modell betaler jeg eller deg noen kr i "support" enn og betale 1700 kr i hardware og 1 times jobb får og montere kupevarmer ;) da 95% av gangen jeg har behov får det her står bilen med ladekabel i garasjen,de siste % kan jeg eller ha en kabel inn via bilen som er kun når jeg hurtiglader på bilen.)

artig att du jobber med utvikling av det her :)

Tidligere så koden kun på om girvelgeren sto i park, for å avgjøre om bilen var parkert. Men om en skrur av tenningen før en sitter girvelgeren i park, vil ikke dette bli registrert. Så for å bøte på dette, settes bilen til "parked" når bilen lader eller er gått i sleep også. At bilen er i sleep detekteres ved at det ikke er data på CAN-bussen. Har ikke sånn videre tilgang til GPS signalet i den kodemodulen jeg jobber med, så det er ikke rett frem å benytte det for å avgjøre om bilen er parkert.

Har ikke fått sett så mye mer på det å fjernstyre varmen.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Sitat fra: testO på søndag 12. januar 2014, klokken 22:15
Tidligere så koden kun på om girvelgeren sto i park, for å avgjøre om bilen var parkert. Men om en skrur av tenningen før en sitter girvelgeren i park, vil ikke dette bli registrert. Så for å bøte på dette, settes bilen til "parked" når bilen lader eller er gått i sleep også.

Det er berre i posisjon P at det er mulig og ta ut nøkkel, så det er god rutine og sette bilen i P, og så slå av bilen. Det er mulig og slå av bilen fyrst, så flytte girvelger til P, og ta ut nøkkel, men det er mindre logisk..

Slik eg tolkar deg er det tre element:
- Lest via CANBus girvelger i P = Bil er parkert.
- Lest via CANBus bil lader      = Bil er parkert.
- Ingen data lest via CANBus   = Bil er parkert.

Dette bør gi ein god deteksjon av når bil er parkert.

GPSdata er gjerne litt unøyaktig, bruksområdet her kan vore for varsel av tjuveri. Men, tvilar på at trilling er så utsatt for tjuveri. For enkel bil / for lite deler. På dyre bilar er det derimot stadig meir vanlig med slike alarmar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: testO på søndag 12. januar 2014, klokken 21:46
Fant en bug som medfører feilen med at negative temperaturer blir feil for motor temperaturen.

Tester også ut OVMS kode der det er gjort noen forbedringer i forhold til stabilitet. Men får ikke oppdatert GPS, så her må jeg sjekke litt mer. I Mitsubishi koden har jeg sett litt på forbedring av detektering av at bilen er parkert. Jeg antar nå at bilen er parkert om bilen er i sleep og når den lader.

Godt den temp feilen var enkel og finne. Ingen stor sak, men litt uheldig.
Ser at koden er ustabil - hengt seg opp igjen no. Starta og lure på om det var den låge temperaturen som var årsaken, men det er truleg ikkje det slik eg tolkar det...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Ser at lading stoppar på 98% no når det faktisk har blitt vinter. Har vore slik i fleire dagar, fleire som ser det samme?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

testO

#109
Var litt kjap når det gjaldt motor temperatur fixen. Dette kommer til å bli fixet i senere versjon av OVMS koden. foreløpig er ikke negative verdier for motor temperatur støttet, så intil videre blir temperaturen satt til 0 ved negative temperaturer.

Legger her ut siste versjon for testing.

Følgende er oppdatert:
- Optimalitert interupt håndtering for å forbedre stabiliteten.
- "Parked" settes også når bilen lader eller går i "sleep".
- Fikset feil visning av kilometerteller på biler med miles visning.
- Endret motor temperatur håndtering, negative verdier settes til 0 inntil negative verdier blir støttet av OVMS koden.

NB: Husk endre filtypen fra .txt til .zip og pakk ut filen.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Vil oppdatere i morgon.
Har oppgradert - alt ok så langt. Hadde hengt seg opp i natt, så tydleg at forrige versjon var litt ustabil.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

Har du hatt noen problemer nå TB? eller er det stabilt?
Tenkte og oppgradere men er litt skeptisk siden den versjonen jeg har nå er veldig stabilt (kjører 2 version gammel)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:27
Har du hatt noen problemer nå TB? eller er det stabilt?
Tenkte og oppgradere men er litt skeptisk siden den versjonen jeg har nå er veldig stabilt (kjører 2 version gammel)
Litt tidlig og svare enno, men alt fint enno. Forrige versjon var ustabil - så den kan du hoppe over.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: TB på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:30
Sitat fra: svingen på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:27
Har du hatt noen problemer nå TB? eller er det stabilt?
Tenkte og oppgradere men er litt skeptisk siden den versjonen jeg har nå er veldig stabilt (kjører 2 version gammel)
Litt tidlig og svare enno, men alt fint enno. Forrige versjon var ustabil - så den kan du hoppe over.

Har så langt opplevd fleire heng. Har sett dette når bil er ferdig lada, og ingen SMS eller melding via App blir sendt. App melder om gamle data. Har sendt kommando RESET, og kommunikasjonen blir igjen oppretta.

Min teori er at OVMS går i ein form for loop, der det er mulig og sende ein SMS kommando, så henger OVMS heilt. Ved og sende RESET vil OVMS starte på nytt - og vil fungere igjen - fram til neste heng.

Skal følge med om denne teori stemmer, eller om det er tilfeldig det eg opplever.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

du skal ikke prøve og ta en komplett reset av eeproom da?
får og se att det ikke er noe gammlelt "rusk" som henger igjen da?
er jo ikke alltid ting er så kompatiblet som folk vil ha det til og drive og oppgradere....bare et lite tips (kjører enda på gammel versjon jeg)
Eventuelt kan du jo legge inn gammel versjon og se om det blir stabilt da? :)
eller skru av SMS funsjonen og kun ha IP (det har jeg)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

testO

#115
Sitat fra: TB på søndag 19. januar 2014, klokken 22:30
Sitat fra: TB på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:30
Sitat fra: svingen på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:27
Har du hatt noen problemer nå TB? eller er det stabilt?
Tenkte og oppgradere men er litt skeptisk siden den versjonen jeg har nå er veldig stabilt (kjører 2 version gammel)
Litt tidlig og svare enno, men alt fint enno. Forrige versjon var ustabil - så den kan du hoppe over.

Har så langt opplevd fleire heng. Har sett dette når bil er ferdig lada, og ingen SMS eller melding via App blir sendt. App melder om gamle data. Har sendt kommando RESET, og kommunikasjonen blir igjen oppretta.

Min teori er at OVMS går i ein form for loop, der det er mulig og sende ein SMS kommando, så henger OVMS heilt. Ved og sende RESET vil OVMS starte på nytt - og vil fungere igjen - fram til neste heng.

Skal følge med om denne teori stemmer, eller om det er tilfeldig det eg opplever.

Fint om du kunne prøve med en eldre versjon, og se om det blir bedre.
De siste versjonene jeg har kompilert har vært basert på 2.6.1 av OVMS koden, som er en testversjon.

Tester nå ut 2.6.2. Denne virker å være mer stabil/responsiv men jeg har noen bug å fikse ser jeg.
Støtte for negative motor temperatur skal nå være på plass. Og jeg leser også ut VIN. Så har jeg rettet noen formateringsfeil som gjør at det blir feil for biler som er konfigurert til miles, etter rapport fra brukere i USA.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Sitat fra: testO på tirsdag 21. januar 2014, klokken 07:06
Fint om du kunne prøve med en eldre versjon, og se om det blir bedre.
De siste versjonene jeg har kompilert har vært basert på 2.6.1 av OVMS koden, som er en testversjon.

Har erfart mange heng den siste tida. Det hender SMS virkar når app heng, andre gonger er det berre kabel ut som hjelper.
Har no lagt inn versjon datert 101113, som eg meinar var den siste som var stabil? I løpet av eit par dagar vil eg få svaret. Den siste tida har eg ikkje fått sms eller melding frå app når bil er ferdig lada - har hengt seg mot slutten av lade prosessen.

Edit: Så langt har 101113 versjonen ikkje hengt seg opp. No får eg doble SMS - og det stemmer godt - vart retta i nyare versjonar  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

testO

Viste seg å være en bug i selve OVMS koden som medførte at i-Miev koden ikke fungerte. Dette er nå rettet. Har også optimalisert delen av koden der dataen fra CAN-bussen blir behandlet. Dette vil forhåpentlig gjøre koden med stabil. Har testet den nye koden i helgen, og så langt ser den ut til å fungere bra og stabilt. Om alt ser bra ut de neste dagene også, legger jeg ut koden for testing.
Takk for hjelpen med testing og tilbakemelding.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Veldig bra feilen er funnen.

Her er eit eksempel på graf som eg har laga på grunnlag av OVMS data. Har fått hjelp til og hente inn rådata, som så er behandla vidare. Denne er laga manuelt, men skal vere råd og automatisere dette.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

testO

Har nå testet OVMS FW 2.6.2 og siste versjon av koden for trillingene i en ukes tid.
Alt ser ut til å fungere greit i mitt oppsett, så fint om noen flere har mulighet til å teste og rapportere evt. bugs.

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA