Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi vinterdekkene våre?

Startet av pottle, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 14:01

« forrige - neste »

pottle

Jeg kunne tenkt å kjøpe en 16A kabel eller ladestasjon. En 16A vil lade raskere og gjøre livet noe enklere. Det virker som om at 10A-laderen som følger med bilen ikke gir nok strøm hvis kupeen forvarmes om morgenen. Forvarming tar ca 5 % av batteriet. (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9460.0.html). En annen fordel med å eie to ladere er at en alltid kan ligge i bilen. Det som veier i mot å kjøpe en 16A er prisen.

Priser en finner på nettet:
Semiportabel ladestasjon med J1772 støpsel for Leaf: Kr 4.990,- (elbilhjelpen)
6-10-16A portabel ladekladd med J1772 støpsel for Leaf: Kr 4.490,- (elbilhjelpen)
UM-EVSE: Kr 4.380,- + MVA + frakt (charge-amps)
Proxll hjemmeladeuttak: Kr 8.750,- (Elbilforeningens medlemmer)
Salto hjemmelader: Kr 6.125,-
(elbilshop.no) fører også utstyr, men det meste fra andre nettsider med 20 % påslag.

Å lage ladere er ikke rakettforskning og det brukes standardmateriell i alle ledd og kabler - så jeg forstår ikke hvorfor laderne skal være så dyre. Har noen en billigere løsning eller synes dere det er greit å betale ca 5K for en kabel.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Bobbulf

Synes ikke det er så ille å betale litt for ladeløsning. Tenker på at det er jo ikke 5 stopp på en bensinstasjon for fossilbilen engang før man har summen, og kabelen varer litt lenger en de fulle fossiltankene  ;D
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

aho

#2
Noen har tenkt på dette før :)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4348.msg43276.html#msg43276

Ser ikke ut til at man kommer så mye billigere ut med DIY metoden.

...a
e Golf 2016 - Sandvika

kjbu

Hei

Var i samme situasjon som deg, og driver nå og bygger hjemmelader selv. Finst ferdige deler på nettet + fra Biltema. Må montere og lodde litt selv, og kommer på ca. 2300kr for en programmerbar hjemme-lader med LCD-skjerm. Justerbar strøm fra 6Ah opp til 32Ah (hvis du har kraftig nok sikringskurs).
Jeg skal ha den på 16Ah kurs, og programmerer ladestrøm til 13Ah.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Popper

Sitat fra: kjbu på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:14

Jeg skal ha den på 16Ah kurs, og programmerer ladestrøm til 13Ah.

Hvorfor 13Ah?

Er det en handleliste du kan poste? Har en kompis som har loddebolten på nattbordet:)
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

JBS

Hej kjbu

Det skulle vel ikke være OPEN-EVSE som du har kik på ??
evt. som Popper skriver : >Er det en handleliste du kan poste?<

Vi er mange som også leder efter dette i Danmark  :o

Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Balrog

Er det elbilhjelpen.no som er rimeligst på type2 til type 1-kabel med kr 2.700?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Griffel

Sitat fra: kjbu på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:14
Hei

Var i samme situasjon som deg, og driver nå og bygger hjemmelader ladestasjon selv. Finst ferdige deler på nettet + fra Biltema. Må montere og lodde litt selv, og kommer på ca. 2300kr for en programmerbar hjemme-lader ladestasjon med LCD-skjerm. Justerbar strøm fra 6Ah 6A opp til 32Ah 32A (hvis du har kraftig nok sikringskurs).
Jeg skal ha den på 16Ah 16A kurs, og programmerer ladestrøm til 13Ah 13A.
Har rett div. opplaget feil i teksten, og fram til jeg får se en handleliste tviler jeg også sterkt på prisen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eivisa

#8
Har kabel fra charge-amps som jeg har brukt i 1 år no, og den fra nissan henger i garasjen som hjemmelader.
Syntes ikke prisen er så gale.  :) Det er en helt annen verden å lade med 16Amp. 8)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Kryten

Sitat fra: Griffel på onsdag 25. september 2013, klokken 01:02
Sitat fra: kjbu på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:14
Hei

Var i samme situasjon som deg, og driver nå og bygger hjemmelader ladestasjon selv. Finst ferdige deler på nettet + fra Biltema. Må montere og lodde litt selv, og kommer på ca. 2300kr for en programmerbar hjemme-lader ladestasjon med LCD-skjerm. Justerbar strøm fra 6Ah 6A opp til 32Ah 32A (hvis du har kraftig nok sikringskurs).
Jeg skal ha den på 16Ah 16A kurs, og programmerer ladestrøm til 13Ah 13A.
Har rett div. opplaget feil i teksten, og fram til jeg får se en handleliste tviler jeg også sterkt på prisen.

Ert helt enig på dette med skepsis til pris. Går selv å lurer på å lage en openEVSE. MEN da må jeg kjøpe en J1772 plugg og kabel og bare dette kommer på minst 1k. I tilegg skal en ha strømforsyning, releer pluss pluss. Dersom kjbu hoster opp en liste med linker og priser så blir alle glade

Det er klart "prestisje" for en elektronikk ingeniør å lage selv så får se hva det blir til ;)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

kjbu

Hei Alle sammen

Her er handlelista :
* Open EVSE kit med display (må loddes) : 1250kr inkl frakt
* J1772 plugg fra alibaba.com (Kina) : 500kr inkl frakt
* 5m kabel : 250kr
* Boks, kabelgjennomføringer, sikring, etc : ca. 400kr

Mye slapp gjennom uten MVA.
Her er link til Open EVSE med veldig mye info : http://code.google.com/p/open-evse/

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Kryten

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

kjbu

#12
Sitat fra: Kryten på torsdag 26. september 2013, klokken 08:11
Sitat fra: kjbu på torsdag 26. september 2013, klokken 07:51

* 5m kabel : 250kr


Hvor og hvilken type kabel er handlet inn?

5x2,5mm2 gummikabel. 349kr for 10m på Biltema.
To av lederene brukes som signalkabler og disse ble litt tykke for klemmene i J1772-pluggen. Løste det ved å lodde på en tynnere leder på enden inni pluggen.

EDIT 27.sep : Nå som ladestasjonen er ferdig, ser jeg at man klarer seg med 4x2,5mm2 dersom J1772-pluggen har innebygget motstandere på knappen. Det gjør livet lettere. Den ene lederen (grå) ble altså til overs i mitt bygg.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Kryten

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvordan du har koblet bryteren?

Er den lagt inn mellom openevse og proximity?
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

JBS

Hej kjbu
Hvilken type har du købt ?
OpenEVSE Plus, Plus V2 eller International Combo ?

VH Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA