Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S - reservasjonsoversikt

Startet av tomrh, mandag 30. september 2013, klokken 14:18

« forrige - neste »

knappern

#15
Gode dekk med godt grep hjelper uansett om det er forhjul eller bakhjulstrekk. Tror i3 er en meget god kjøremaskin. Blir jo bare mer moro på vinteren.
Bakhjulstrekk har jo alltid vært bmw. Og denne har også meget lavt tyngdepunkt.
Kjører E61 med 235hk og 500 nm pr i dag. Aldri stått fast,men har nye gode piggfrie dekk.
Snakket med en som hadde kjørt i3 å han mente den kunne sammenlignes med cooper s.. Med bakhjulstrekk ;D
Svart model S P85.

Arnold

Jeg var svært spent på hvordan min i3 ville klare seg om vinteren. Både med tanke på å ta seg fram og kulde. Jeg har en forholdsvis bratt bakke hjem og det går veldig bra. Trolig fordi vektfordelingen er perfekt og at tyngdepunktet flytter seg bakover slik at det blir mer grep på bakhjulene i oppoverbakker. Varmepumpen fungere bra inntil 10 minus. Det går bra når det blir ned mot 20 også, men batteriet tappes fortere. 10 mil i minus 10 på litt langkjøring går bra. PS. Viktig å etterfylle luft i dekkene nå som det er kaldt.

chal

Det virker som kulde solid påvirker rekkevidden. Bilen brukes bare til småkjøring i byen, en sjelden gang en tur på 6 mil x 2.
Men i vinter har "elektrisk rekkevidde" falt ned til 75km på 100% ladenivå.
Er det normalt? Eller er noe galt her?
Hilsen fornøyd I3 eier.

Klykken

Gom (gjettometer) er ingen fasit på rekkevidde. Forvarm bilen ved å sette avreisetid minst tre timer i forveien så er batteri og kupe varmrt opp, og du kommer deg 10mil+ ved sammenhengende kjøring. Dett kan gjøres i app og bil
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

#19
Precondisjonering med strøm tilkoblet bilen, er absolutt nødvendig hvis du skal få max rekkevidde i kulde, chal. Dette kan bestilles "dagen før" via app eller webportal, eller du kan bestille det 15-20 min før - hvis du har 32A veggboks. Jeg har selv 32A hjemme, og da utgjør 20 min forvarming så mye som 30 km når det er mellom 15 og 20 minusgrader ute (fra 80 opp til 110 km).

LMOR

Og hvis du ikke har 32A, så anbefaler jeg at du setter avreisetid som fast program, f.eks. 07:00 på hverdager og 09:00 i helgen, og bruker direktevarming fra appen hvis du skal dra ut litt senere enn det. Da ligger du relativt stabilt på god og varm bil.
De gangene du ikke er tilkoblet strøm, reduseres programmet automatisk til kun kupevarming, og hvis du ikke da bruker bilen, f.eks. glemmer å sku av programmet på en flyplass, så vil forvarmingsprogrammet bli stoppet, og du får en feilmelding når du kommer tilbake.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

chal

Takk for fine svar.
Da regner jeg med at bruk av forvarming med bilen tilkoblet vil gi bedre gjettometerdistanser.

Klykken

Jepp.  En annen fordel med forvarmet batteri/drivverk er at du slipper at bilen struper effekten.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA