Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

coskars

Har pendlet litt fredrikstad-Oslo i det siste og testet litt forbruk på 4 felts E6.. Merker at bilen trives merkbart (forbruksmessig) bedre i 80kmh enn 110kmh..

Strekningen jeg har "testet" på er 50km E6 4-felts, relativt flatt, -3 til -5 grader, bilen er allerede varm og full regen. Fart: 105-110kmt. I går tok jeg på med boblejakken og testet UTEN varme (kun musikk på)..

Med varme 20 grader:
Ligger mellom 237 og 240 Wh\km på forskjellige målinger.

UTEN varme:
198 - 201 Wh\km 


Konklusjon: Hastigheter over 100kmt er rekkevidde-killer uansett og varmen spiser mye mer av rekkevidden enn jeg hadde trodd. En tommelregel kan jo være 15-20 % forskjell på rekkevidden med og uten varme..

Med min kjøring (en blanding mellom 100 sone, 60-80 sone, litt bykjøring og 20grader) opplever jeg en ca rekkevidde på 350km vinterstid.

Et spørsmål:
På høyreside av speedometeret har vi en indikator for forbruk i kW ( 20, 40, 60 osv) - er for eksempel 20 kW her det samme som 200Wh\km ?

Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

Emilsen

#271
Sitat fra: coskars på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:36
Har pendlet litt fredrikstad-Oslo i det siste og testet litt forbruk på 4 felts E6.. Merker at bilen trives merkbart (forbruksmessig) bedre i 80kmh enn 110kmh..

Strekningen jeg har "testet" på er 50km E6 4-felts, relativt flatt, -3 til -5 grader, bilen er allerede varm og full regen. Fart: 105-110kmt. I går tok jeg på med boblejakken og testet UTEN varme (kun musikk på)..

Med varme 20 grader:
Ligger mellom 237 og 240 Wh\km på forskjellige målinger.

UTEN varme:
198 - 201 Wh\km 


Konklusjon: Hastigheter over 100kmt er rekkevidde-killer uansett og varmen spiser mye mer av rekkevidden enn jeg hadde trodd. En tommelregel kan jo være 15-20 % forskjell på rekkevidden med og uten varme..

Med min kjøring (en blanding mellom 100 sone, 60-80 sone, litt bykjøring og 20grader) opplever jeg en ca rekkevidde på 350km vinterstid.

Et spørsmål:
På høyreside av speedometeret har vi en indikator for forbruk i kW ( 20, 40, 60 osv) - er for eksempel 20 kW her det samme som 200Wh\km ?

Det var nytt for meg at varme utgjør nesten 20% forbruket. Og til spørsmålet ditt: Indikator viser effektuttak der og da, vilket betyr at om du ligger på 20kW kontinuerlig i en time, da får du et snitt på 200Wh/km. Korriger meg dere andre om jeg tar feil ;-)

Edit: og da må du selvfølgelig ligge i 100 km/t ;-)
Hadeland
P3454 Fakturanr 667
Reservert April, finalize Mai, Utlevert 21. November
Standard 85kWh, hvit, alt utstyr minus sikkerhetspakke

OleT

Sitat fra: coskars på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:36
Et spørsmål:
På høyreside av speedometeret har vi en indikator for forbruk i kW ( 20, 40, 60 osv) - er for eksempel 20 kW her det samme som 200Wh\km ?

Nei, det er 20 kWh/h.

Hvis du bruker 20kW i en time, har du brukt 20 kWh. Bruker du like mye effekt i to timer, har du brukt 40kWh. Distanse spiller ingen rolle.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

coskars

Ok..
Jeg har tenkt at så lenge jeg holder meg nogenlunde under 20kW, klarer jeg å holde meg til Typical (200Wh\km) - jeg har altså brukt dette som en pekepinn..
Men jeg har kanskje tenkt feil....

PS.. Alle disse kwhtKhW  :o er gresk for meg  :D
Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

turfsurf

Sitat fra: OleT på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:13
Sitat fra: coskars på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:36
Et spørsmål:
På høyreside av speedometeret har vi en indikator for forbruk i kW ( 20, 40, 60 osv) - er for eksempel 20 kW her det samme som 200Wh\km ?

Nei, det er 20 kWh/h.

Hvis du bruker 20kW i en time, har du brukt 20 kWh. Bruker du like mye effekt i to timer, har du brukt 40kWh. Distanse spiller ingen rolle.

For å si det litt annerledes, hvis du bruker 20kWh på å kjøre 80km, så har du brukt 250Wh/km, kommer du 100km så har du brukt 200Wh/km. På helt flat mark i 80 så bør måleren ligge godt under 20kW.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

trygvelo

Fikk ekstremtestet dette med forbruk og varme av/på på fredag. Var på langtur til Nesbyen og ble stående i kø i timesvis ved Noresund. Bufferet på 70 km typical ble plutselig 5 og vi skulle opp en del høydemeter. Måtte kjøre oss opp et buffer de neste 9 milene... Sparekjørte maksimalt, slo av varme og stereo. Snittet siste 50 kilometer lå på det laveste på 166 wh/km, ca. 175 i snitt de siste 9 milene av turen. Vi fulgte trafikken som lå mellom 60 og 70 hele veien i tett snøvær og -7. Takboks og full oppakking. Så ja, varme tar mye, hadde vi hatt på 20 grader ville forbruket ligget rundt 200 wh/km. Men det viser jo hvor langt man faktisk kan kjøre selv om vinteren hvis man er villig til å fire på komforten. Vi klarte faktisk å kjøre oss opp til et buffer på 12-13 typical km med denne kjøringen.

trygvelo

På vei tilbake la jeg forresten merke til at å ligge i 100km/t (takboks og full oppakning) brukte mellom 230 og 240 wh/km så hastighet har også mye å si. Takboksen stjeler mer jo fortere man kjører. Ellers gikk turen hjem veldig bra. Hadde for sikkerhets skyld 19 grader mesteparten av veien, økte til 20 etter hvert. Trafikken gikk mellom 70 og 80 til Oslo og 10 mil med motorvei i 100km/t fra Oslo og hjem.

303 km, 211wh/km i snitt. Snittet økte voldsomt med motorveikjøringen og i starten var det mange høydemeter ned som selvsagt bidro positivt.

Øyvind.h

Sitat fra: trygvelo på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:42
Snittet siste 50 kilometer lå på det laveste på 166 wh/km, ca. 175 i snitt de siste 9 milene av turen. Vi fulgte trafikken som lå mellom 60 og 70 hele veien i tett snøvær og -7. Takboks og full oppakking.
Ikke dårlig :)

Gleder meg til å teste pen langkjøring i moderat tempo uten full bil og takstativ/takboks til sommeren. Hadde vært artig om man klarte å presse bilen ned mot rundt 150w/km på pen langkjøring sommerstid (dvs. økonomisk kjøring, men ingen supersparing).

Gir rekkevidde på 54 mil  8)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cairnz

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:48
Sitat fra: trygvelo på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:42
Snittet siste 50 kilometer lå på det laveste på 166 wh/km, ca. 175 i snitt de siste 9 milene av turen. Vi fulgte trafikken som lå mellom 60 og 70 hele veien i tett snøvær og -7. Takboks og full oppakking.
Ikke dårlig :)

Gleder meg til å teste pen langkjøring i moderat tempo uten full bil og takstativ/takboks til sommeren. Hadde vært artig om man klarte å presse bilen ned mot rundt 150w/km på pen langkjøring sommerstid (dvs. økonomisk kjøring, men ingen supersparing).

Gir rekkevidde på 54 mil  8)

Søndagskjøring i solfylte strøk nedover europa bør kunne gi slike tall :)
Elbilist

bb

Sitat fra: coskars på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:36
Med varme 20 grader:
Ligger mellom 237 og 240 Wh\km på forskjellige målinger.

UTEN varme:
198 - 201 Wh\km 
Brukte du range mode?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:48
Gleder meg til å teste pen langkjøring i moderat tempo uten full bil og takstativ/takboks til sommeren.

Hm, hvordan går det an å glede seg til pen langkjøring i moderat tempo?

jkirkebo

Sitat fra: snurrehue på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:17
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:48
Gleder meg til å teste pen langkjøring i moderat tempo uten full bil og takstativ/takboks til sommeren.

Hm, hvordan går det an å glede seg til pen langkjøring i moderat tempo?

Tja, jeg koser med godt de gangene jeg kjører bil Fredrikstad-Oslo kl. 04.00 på natta fordi jeg begynner tidlig på jobb jeg. Helt alene på veien, legger cruise-controlen på 100km/t og spiller god musikk på godt volum på lydpakke-stereoen som jeg etterhvert har blitt svært fornøyd med :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

coskars

Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:17
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:48
Gleder meg til å teste pen langkjøring i moderat tempo uten full bil og takstativ/takboks til sommeren.

Hm, hvordan går det an å glede seg til pen langkjøring i moderat tempo?
Fordi turer i den formen er avslappende. Deilig å ikke være den som stresser og presser i venstrefeltet alltid. I tillegg synes jeg det er morsomt å se hvor lavt forbruk det er mulig å få. Tar det som en utfordring/lek.
Jeg er glad i å kjøre bil :)

Det utelukker ikke at jeg gleder meg til å få testet kreftene igjen med tørt føre, eller kjøre aktivt på småveiene. Men langkjøring med familien i bilen kan man naturligvis ikke kjøre inspirert, så da finner man andre aspekter å fokusere på :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

trygvelo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:48
Sitat fra: trygvelo på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:42
Snittet siste 50 kilometer lå på det laveste på 166 wh/km, ca. 175 i snitt de siste 9 milene av turen. Vi fulgte trafikken som lå mellom 60 og 70 hele veien i tett snøvær og -7. Takboks og full oppakking.
Ikke dårlig :)

Gleder meg til å teste pen langkjøring i moderat tempo uten full bil og takstativ/takboks til sommeren. Hadde vært artig om man klarte å presse bilen ned mot rundt 150w/km på pen langkjøring sommerstid (dvs. økonomisk kjøring, men ingen supersparing).

Gir rekkevidde på 54 mil  8)

Og jeg som hadde vondt for å tro at du hadde klart 212 wh/km med tilsvarende oppakning på en tur hjem fra fjellet... Dog, det hadde aldri gått med 100km/t hele veien. Det er enorm forskjell på 80 og 100, for ikke å snakke om 115/120

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA