Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

bb

Jeg kjørte en 20 km-strekning i går for å teste forbruk. Veien var relativ flat, men hadde slake bakker og firefeltsvei.
- Cruise control: på
- Musikkanlegg: av
- Skjerm: 0 %
- 19" Hakkapeliitta 7 piggdekk og Aero-felger
- Innetemperatur: 19°C
- Utetemperatur: -8°C
- Range mode: on
- Ingen last i bilen

Test 1:
- Hastighet: 70 km/t
- Forbruk: 185 Wh/km

Test 2:
- Hastighet: 100 km/t
- Forbruk: 235 Wh/km

Test 1 og 2 ble kjørt to ganger hver, og begge testene viste nøyaktig samme tall hver gang. Jeg har også merket at varme i bilen spiser merkbart med strøm. Men fart spiser enda mer.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

Sitat fra: trygvelo på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:40
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:48
Sitat fra: trygvelo på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:42
Snittet siste 50 kilometer lå på det laveste på 166 wh/km, ca. 175 i snitt de siste 9 milene av turen. Vi fulgte trafikken som lå mellom 60 og 70 hele veien i tett snøvær og -7. Takboks og full oppakking.
Ikke dårlig :)

Gleder meg til å teste pen langkjøring i moderat tempo uten full bil og takstativ/takboks til sommeren. Hadde vært artig om man klarte å presse bilen ned mot rundt 150w/km på pen langkjøring sommerstid (dvs. økonomisk kjøring, men ingen supersparing).

Gir rekkevidde på 54 mil  8)

Og jeg som hadde vondt for å tro at du hadde klart 212 wh/km med tilsvarende oppakning på en tur hjem fra fjellet... Dog, det hadde aldri gått med 100km/t hele veien. Det er enorm forskjell på 80 og 100, for ikke å snakke om 115/120
Hehe, ja jeg fotodokumenterte hele turen tur/retur fjellet av egen interesse, og for å ha bevis om forbruket ble antydet feilrapportert :)

Som du sier - det er stor forskjell på å ligge i 100+, og det å ligge med snitt rundt 80km/t. Vet ikke hva snittet mitt var oppover Gudbrandsdalen, men det er 100km/t fra Oslo til Minnesund, deretter flyter det i 50-70km/t forbi Espa med diverse opp og ned, rundkjøringer etc, før det blir 100km/t et stykke mot Hamar? Og så er det tofelts og 80-90km/t flyt resten av veien til avkjørsel ved Ringebu.

Hadde jeg lagt cruise på 100km/t fra Ringebu og hjem i -15 med den oppakningen hadde jeg nok dratt opp i 220-230w/km tenker jeg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: bb på onsdag 22. januar 2014, klokken 13:30
Jeg kjørte en 20 km-strekning i går for å teste forbruk. Veien var relativ flat, men hadde slake bakker og firefeltsvei.
- Cruise control: på
- Musikkanlegg: av
- Skjerm: 0 %
- 19" Hakkapeliitta 7 piggdekk og Aero-felger
- Innetemperatur: 19°C
- Utetemperatur: -8°C
- Range mode: on
- Ingen last i bilen

Test 1:
- Hastighet: 70 km/t
- Forbruk: 185 Wh/km

Test 2:
- Hastighet: 100 km/t
- Forbruk: 235 Wh/km

Test 1 og 2 ble kjørt to ganger hver, og begge testene viste nøyaktig samme tall hver gang. Jeg har også merket at varme i bilen spiser merkbart med strøm. Men fart spiser enda mer.

Kult, sånne tester liker jeg! Hadde du full regen/varmt batteri under testingen?


Noen som har gjort lignende test for å sammenligne Range mode av/på? Hadde vært interessant å vite om Range mode har noe særlig å si når batteriet ikke trenger varming.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Sitat fra: bb på onsdag 22. januar 2014, klokken 13:30
Jeg kjørte en 20 km-strekning i går for å teste forbruk. Veien var relativ flat, men hadde slake bakker og firefeltsvei.
- Cruise control: på
- Musikkanlegg: av
- Skjerm: 0 %
- 19" Hakkapeliitta 7 piggdekk og Aero-felger
- Innetemperatur: 19°C
- Utetemperatur: -8°C
- Range mode: on
- Ingen last i bilen

Test 1:
- Hastighet: 70 km/t
- Forbruk: 185 Wh/km

Test 1 og 2 ble kjørt to ganger hver, og begge testene viste nøyaktig samme tall hver gang. Jeg har også merket at varme i bilen spiser merkbart med strøm. Men fart spiser enda mer.

Kjør en strekning tur/retur slik at du ender der du startet, så kompenserer du for eventuell motvind og høydeforskjell :)
Synes 235w/km hørtes litt høyt ut, men innenfor akseptabelt. Mulig det er den litt lave utetempen som gjorde sitt med å trekke tallene opp? Var det vått eller bart på veien? Det utgjør også vesentlig forskjell.

At du gjorde to målinger og fikk identiske tall kan tyde på at i hvert fall batteri og kupe enten var ferdig oppvarmet og uten påvirkning, eller ikke ferdig oppvarmet og påvirket begge rundene.
Forhåpentligvis det første :)
Ellers håper jeg det ikke er lenge til neste video!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bb

#289
Sitat fra: fonberg på onsdag 22. januar 2014, klokken 13:38
Kult, sånne tester liker jeg! Hadde du full regen/varmt batteri under testingen?

Noen som har gjort lignende test for å sammenligne Range mode av/på? Hadde vært interessant å vite om Range mode har noe særlig å si når batteriet ikke trenger varming.
Jeg hadde full regen og varmt batteri, ja. Jeg skal gjøre samme testen i dag hvis jeg får tid, men da med range mode on vs off.


Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. januar 2014, klokken 13:49
Kjør en strekning tur/retur slik at du ender der du startet, så kompenserer du for eventuell motvind og høydeforskjell :)
Synes 235w/km hørtes litt høyt ut, men innenfor akseptabelt. Mulig det er den litt lave utetempen som gjorde sitt med å trekke tallene opp? Var det vått eller bart på veien? Det utgjør også vesentlig forskjell.
Jeg glemte å si at turen egentlig var 10 km * 2. Jeg kjørte av fra E6 mot Kongsvinger der det var 90-sone og firefelt. Så kjørte jeg helt til firefelten endte og snudde. Jeg fikk derfor kompensert for både høydeforskjell og vind. Siden testene ble gjort såpass tett burde derfor ikke verken temperatur, vær eller vind ha endret seg vesentlig. Det var bart på veien, kanskje litt isdekke smeltet av salt. Det småsnødde litt, men nesten ubetydelig. Så veien var ikke helt 100 % tørr.


Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. januar 2014, klokken 13:49
At du gjorde to målinger og fikk identiske tall kan tyde på at i hvert fall batteri og kupe enten var ferdig oppvarmet og uten påvirkning, eller ikke ferdig oppvarmet og påvirket begge rundene.
Forhåpentligvis det første :)
Ellers håper jeg det ikke er lenge til neste video!
Jeg hadde kjørt fra Oslo og litt rundt slik at både bil og batteri var helt oppvarmet. Nå til helga skal jeg ta en tur til Trondheim og videre til Østersund i Sverige (Green Highway). Det blir ny video i neste uke :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

Sitat fra: bb på onsdag 22. januar 2014, klokken 14:05
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. januar 2014, klokken 13:49
Kjør en strekning tur/retur slik at du ender der du startet, så kompenserer du for eventuell motvind og høydeforskjell :)
Synes 235w/km hørtes litt høyt ut, men innenfor akseptabelt. Mulig det er den litt lave utetempen som gjorde sitt med å trekke tallene opp? Var det vått eller bart på veien? Det utgjør også vesentlig forskjell.
Jeg glemte å si at turen egentlig var 10 km * 2. Jeg kjørte av fra E6 mot Kongsvinger der det var 90-sone og firefelt. Så kjørte jeg helt til firefelten endte og snudde. Jeg fikk derfor kompensert for både høydeforskjell og vind. Siden testene ble gjort såpass tett burde derfor ikke verken temperatur, vær eller vind ha endret seg vesentlig. Det var bart på veien, kanskje litt isdekke smeltet av salt. Det småsnødde litt, men nesten ubetydelig. Så veien var ikke helt 100 % tørr.
Da høres det ut som godt gjennomtenkte målinger :) Tur/retur utjevner vind og høyde. Range mode ON holder batterivarmer i sjakk, og hverken våt eller helt tørr veibane.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

#291
Når bilen ikke kjører, så telles ikke varme med på forbruket, fant jeg ut i dag. Dvs at forvarming og stillstans med varme kunne tar antall km men kommer ikke med på totalforbruk.
Edit: Aldri testet men regner med forbruk av varme telles med i totalforbruket når bilen kjører?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

bb

Sitat fra: D.O på onsdag 22. januar 2014, klokken 15:56
Edit: Aldri testet men regner med forbruk av varme telles med i totalforbruket når bilen kjører?

Jeg regner med at alt telles med når bilen kjører. Bare se på posten til coskars:
Sitat fra: coskars på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:36
Med varme 20 grader:
Ligger mellom 237 og 240 Wh\km på forskjellige målinger.

UTEN varme:
198 - 201 Wh\km 
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

eledille

Synd at den ikke har varmepumpe. Tipper volumet var for lavt til at de fikk til en brukbar pris.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Cowboystrekk

2 tester idag, tar utgangspunkt i at batteriet har 57 kW tilgjengelig, noe jeg tror stemmer bra, utetemp veksal mellom -7 og -12, tørr veg og ikke vind:
Levanger - Verdal forvarma, fartsgrenser fulgt, satt på rangemode og slått av varme (10 grader inne ved ankomst): 172 omregna til 33 mil rekkevidde
Verdal - Levanger forvarma, fartsgrenser fulgt, men kjørte litt aggressivt med flere heftige akser, ikke rangemode og 18 C inni (mer enn varmt nok): 232 omregna til 25 mil rekkevidde.
Om jeg hadde kjørt returen med rangemode og aksa snilt tipper jeg at jeg hadde havna rundt 210.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bb

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 22. januar 2014, klokken 21:53
2 tester idag, tar utgangspunkt i at batteriet har 57 kW tilgjengelig, noe jeg tror stemmer bra, utetemp veksal mellom -7 og -12, tørr veg og ikke vind:
Levanger - Verdal forvarma, fartsgrenser fulgt, satt på rangemode og slått av varme (10 grader inne ved ankomst): 172 omregna til 33 mil rekkevidde
Verdal - Levanger forvarma, fartsgrenser fulgt, men kjørte litt aggressivt med flere heftige akser, ikke rangemode og 18 C inni (mer enn varmt nok): 232 omregna til 25 mil rekkevidde.
Om jeg hadde kjørt returen med rangemode og aksa snilt tipper jeg at jeg hadde havna rundt 210.
Fin test :) Jeg regna litt på det:
- Distanse: 12 km
- Høydeforskjell: 0 m
- Tid: 18 minutter eller 0,3 timer

På første turen brukte du 12*0,172 = 2,064 kWh
På hjemturen brukte du 12*0,210 = 2,52 kWh

Det vil si at 0,456 kWh gikk til oppvarming. I løpet av turen på 0,3 timer vil det si at varmeapparatet inkludert vifter hadde gjennomsnittlig 1,52 kW effekt. Det var ganske moderat og i grunnen realistisk.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cowboystrekk

Men ble litt hissig aksing på hjemturen med klampen i bånn, hadde en ørlite detour som gjorde hjemvegen litt lengre, kjøring i 50 km\t med litt aksing etc, men tror tallene stemmer bra allikevel. På turen dit brukte jeg maks 30 kW når jeg aksa, så tror nok varmen tok litt mindre.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Knorway

#297
Hei,

Kjørte søndag morgen fra Oslo til Kristiansand. Prøvde Cinderella ladestasjon (fungerte utmerket). Skrekken kom da vi ankom Kristiansand til en by hvor alt var stengt søndag. Brukte Ladenå appen, men den henviste til diverse parkeringshus som var søndagsstengt. Tilslutt fant vi Kilden P-hus, den hadde rikelig med 16 amp kurser.

Selv med forvarming tur/retur, rangemode, pen kjøring (knapt over 100 km/t pga dårlige veier og glatt føre), var forbruket på 289 wh/km. Det var rundt -5 grader og bilen var ikke fullasted. Dekkene er Conti piggfrie på originale 19" fra Tesla.

Synes rekkevidden på bilen min er lavere enn hva jeg leser i forumet til dere andre og lurer på om noe er "galt".

Bilen fungerer utmerket ellers og er en drøm!

Noen som kjenner seg igjen?

Eier en 85 P.

bb

Hvilken temperatur hadde du i bilen? Dette kan ha noe å si. Jeg har klart å få forbruket ned mot 200 Wh/km med lignende settings som deg ved 100 km/t, men da bare med 18,5°C inne.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Knorway


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA