Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 30.August: Bilder og referater fra åpning av ladestasjoner

Startet av Milzit, torsdag 29. august 2013, klokken 21:34

« forrige - neste »

moso

Sitat fra: LASOL på lørdag 16. januar 2016, klokken 14:33
Jeg har kjøpt mottaker fra portspesialisten jeg også å og prøvd det samme som deg men ikke fått det til selv om jeg har prøvd flere ganger.. Bilen har kjent igjen og blunket 3-4 ganger men så får jeg beskjed om å gå videre til neste steg på skjermen til Tesla og da har jeg prøvd å gjøre det bruksanvisningen til Portspesialisten sier, dvs at en skal trykke på L1 på mottakeren og så åpne garasjeport i bilen. Det får jeg ikke til å fungere..

Såvidt jeg husker måtte det siste der gjøres ganske raskt - altså kort tid fra trykk på L1 til åpning fra bil. Måtte ha hjelp - rakk ikke trykke, ta to skritt, inn i bilen, trykke på skjermen.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

krl

Foreløpig har jeg fått HomeLink til å fungere med alt av portåpnere med støttet koding. Noen greie råd:

- Garasjeporten, eller det man skal styre, bør først fungere med vanlig, tilhørende, fjernkontroll.
- Fjernkontrollen benyttes deretter til å lære Tesla-en koden. IKKE sett mottageren/portåpneren i "learn" eller lignende.
- Når HomeLink-læring er aktivert, så stiller man seg foran bilen, og holder fjernkontrollen litt foran Tesla-logoen foran på bilen. Fjernkontrollen bør sende hele tiden, så hold inne knappen kontinuerlig. For fjernkontroller som har en LED som indikerer transmisjon, så ser man på denne, og trykker knappen inn på nytt dersom LED-en slukker. Dette bør gjøre straks den slukker mer enn ett sekund.
- Utholdenhet er viktig, det tar gjerne opp mot eller over et minutt før bilen kvitterer med blinkende lys. Ikke gi opp etter 40 sekunder!


Tesla-en kan forøvrig styre Nexa-utstyr, noe som kan være fint hvis man ønsker påslått lys etc. når man kommer hjem :)

Harlex

Sitat fra: JohanH på tirsdag 21. januar 2014, klokken 00:17
Her kommer en miniguide på hvordan jeg etterhvert lagt en work-around på dette problemet.

Advarsel: Denne løsningen er litt ghetto.

Bakgrunn: Har en Hörmann Supramatic E(3) åpner med BiSecur (833 MHz) håndsendere. Har mange ganger uten problem klart å lære bilen signalet fra håndsender (får blinkende lys foran som bekreftelse) men aldri fått åpneren å reagere på signal fra bilen. Har heller ikke hjulpet å sette portåpneren i læremodus.

Bestilte meg en slik til 85 kr inkl. frakt:
http://www.ebay.com/itm/321029606704?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

I den lille svarte boksen ligger mottakeren. Den har fem innganger. Du kobler negative ledere i de to hvor jeg har koblet blått og positiv i de to hvor jeg koblet brun. Istedet for å bruke to kabler som jeg gjorde kan man selvfølgelig bare parallellkoble disse lederne lokalt i mottakeren. Den får strøm fra portåpneren (24V på min, står den også tar ned til 12V).




Bak på portåpneren er det et plastikkdeksel og bak der er det tilkoblingssted for ekstern bryter. Her koblet jeg så til negativ til negativ og positiv til positiv:




Fungerte på første forsøk, bilen lære signalet fra håndsenderen enkelt og åpener og lukker nå garasjen uten problemer. Signal fra håndsender/bil virker akkurat som orignal fjernkontroll: er porten åpen går den ned, er den stengt går den opp, er den i bevegelse så stopper den (d.v.s. impulssignal).

Min erfaring tilsier at denne løsningen vil fungere også på andre åpnere enn Hörmann, hvis du har inngang for å koble til en ekstern enhet/mottaker/trykknapp.
Hvordan skal jeg koble til her? Er i ferd med å miste tålmodigheten :-(((

Per nå har jeg en trykkbryter (montert på vegg) koblet i luke 1 og 2. Hvis jeg kobler den nye boksen opp i disse lukene åpner døren seg idet jeg kobler opp men brytere  og boksen til den nye boksen fungerer ikke. Hvis jeg kobler den nye boksen opp i luke 70 og 71 fungerer bryteren. Hører det klikker i boksen når jeg trykker på den nye trykknappen men det gis ikke åpne/lukke signal. Hvordan skal jeg koble opp? Noen tips?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

petersv

Du får lage en tegning, gjerne med penn og papir, av hvordan du har alt koblet opp opprinnelig, husk å skrive benevninger på utganger på porten, n/o osv. hvis dette står.

Lynet

Fikk bekreftet i går fra Homelink at Hörmann med BiSecur IKKE er kompatibel.
Så da blir det å koble inn ett ikkeSecur rele fra ebay....
Irriterende at Homelink ikke kan skrive på sine sider at BiSecur ikke funker på Homeling, alle nye porter fra Hörmann har BiSecur!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kvark

Sitat fra: Lynet på torsdag 21. januar 2016, klokken 12:41
Fikk bekreftet i går fra Homelink at Hörmann med BiSecur IKKE er kompatibel.
Så da blir det å koble inn ett ikkeSecur rele fra ebay....
Irriterende at Homelink ikke kan skrive på sine sider at BiSecur ikke funker på Homeling, alle nye porter fra Hörmann har BiSecur!

Det er vel Hörmann som har lisensiert Homelink fra Gentex. Derfor er det Hörmann som må informere om dette. Ingen av portåpnerfabrikantene i Europa er noe flinke til dette.
S85D

Voll1

Sitat fra: krl på lørdag 16. januar 2016, klokken 19:03
Tesla-en kan forøvrig styre Nexa-utstyr, noe som kan være fint hvis man ønsker påslått lys etc. når man kommer hjem :)

Veldig interessant. Hvordan gjør man det? 
Da burde det vel også fungere å la Nexa/Teldus styre garasjeportåpneren? Har noen fått dette til å fungere?
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Spinner

Sitat fra: Lynet på torsdag 21. januar 2016, klokken 12:41
Fikk bekreftet i går fra Homelink at Hörmann med BiSecur IKKE er kompatibel.
Så da blir det å koble inn ett ikkeSecur rele fra ebay....
Irriterende at Homelink ikke kan skrive på sine sider at BiSecur ikke funker på Homeling, alle nye porter fra Hörmann har BiSecur!
De gjør jo det ved å ikke liste opp BiSecur åpnere som kompatible ;)

BMW850

Koblet til en Marantec igår. 20 sekunder med portåpneren mot front av bil så satt den. Åpner og stenger perfekt når jeg kommer og drar, helt topp :D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

tommylor

Hei. Nå trenger jeg litt hjelp med å få garasjeporten koblet sammen med bilen. Har en Grimstad/Igland garasje som kan være en 5-6 år gammel. Uvisst hvilken type/fabrikk som har levert motoren til garasjeporten. For som oftest koblet sammen bil og garasjeport, dvs. kjører igjennom oppsettet og det ser ut som om bilen lærer seg fjernkontrollen/motoren, men når jeg forsøker å åpne garasjeporten fra bilen skjer det ingenting.

Har hatt bilen siden mai -15 og forsøker med jevne mellomrom, men skjer ingenting.

Følger bruksanvisningen i bilen til punkt og prikke, men som sagt, skjer ingenting

Noen som har oppskriften på å få dette til å funke?

jorkus

#310
Jeg fikk det til å fungere på min forrige TMS (nov-13), men ikke på den nye (Juni-15), Mistenker at det er feil på senderen i bilen, 1. del av prosedyren fungerer, blinker med lys osv. men den fungerer ikke på porten.. Har for sikkerhets skyld kjøpt en ny receiver fra Portspesialisten, men det fungerer ikke med den heller.. Ber Tesla fikse det på service i April, sender med fjernkontroll og receiver.. :P
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Mikael Overgaard

#311
Jeg bestilte en remote via linket fra JOHANH og monterede den på min Hørmann Supra garage åbner. 433 mhz modulet blinker rødt og grønt når jeg aktivere senderen. Men porten hverken åbner eller lukker. Skal der mon gøres noget andet for at få Hørmann til at acceptere det ekstra modul ?
Jeg har nu fået det til at virke ved at flytte strømledninger til de 2 øverste kontakter i Supra.

Alfa Bergen

Sitat fra: Mikael Overgaard på søndag 12. juni 2016, klokken 16:06
Jeg bestilte en remote via linket fra JOHANH og monterede den på min Hørmann Supra garage åbner. 433 mhz modulet blinker rødt og grønt når jeg aktivere senderen. Men porten hverken åbner eller lukker. Skal der mon gøres noget andet for at få Hørmann til at acceptere det ekstra modul ?
Jeg har nu fået det til at virke ved at flytte strømledninger til de 2 øverste kontakter i Supra.

Jeg har også kjøpt denne Kina-modulen og montert nøyaktig slik Johan viste på sine bilder fra 2014. Får det ikke til å virke og opplever det samme som vår danske venn beskriver over. Ledningene er koblet korrekt i Supramaticen og kortslutning av ledningene får porten til å gå opp og igjen. Siden fjernkontrollen fungerer og porten fungerer, tenker jeg at det er releet som ikke gjør jobben sin ved å kortslutte ledningene på signalet. (Har bedt om refund fra e-bay...)
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Schumilight

Har TMS '14 modell og fikk Liftmaster LM80EV endelig til å reagere da jeg monterte den mottakeren fra portspesialisten.
Jeg trengte ikke å få portåpneren til å lære signalet fra bilen, den funket da bilen lærte signalet fra medfølgende fjernkontroll.
Tenkte å lage en how to-liste mens monteringen sitter friskt i hodet, men jeg stusser på et par ting:

På monteringsarket som fulgte stod det at dersom jeg skulle bruke mottakeren til homelink så måtte jeg sette svitsjene på mottakeren til 7 opp, resten ned, mens på fjernkontrollen må 1,3 og 6 være opp, resten ned.

Inne på forumet her ser jeg at flere foreslår andre kombinasjoner på svitsjene. Er det en kombinasjon som er mer riktig enn de andre?

Jeg synes det tar lang tid, mellom 1-2 sek, fra jeg trykker på knappen i bilen til porten beveger seg, mens fra fjernkontrollen beveger den seg umiddelbart. Er dette normalt, eller noe feil? Kan det ha noe med svitsj-kombinasjoner å gjøre?

petersv

Bilen er litt treg med å starte sendingen av signalet, helt normalt. du får programmere den litt lengre vekk fra døra sånn at den starter å åpne den tidligere. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA