Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur med TMS

Startet av mrjalle, onsdag 14. august 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

Frodebo

Takk! Det er akkurat slike ting vi som sitter og venter, og venter og venter trenger!

For min egen del blir det nok først til våren jeg skal ta mine turer. Regner med at kjøringa i vinter hovedsaklig blir nødvendighetskjøring.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Cowboystrekk

Takk for en kjempebra langturbeskrivelse mrjalle!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

fredag

Sitat fra: mrjalle på lørdag 21. september 2013, klokken 18:08
Den største utfordringen med turen var planleggingen. Det er overraskende mange hoteller som ikke kan tilby en stikkontakt utendørs. Og fortvilende mange som tar som en selvfølge at vi kan lade på 25 m lang skjøteledning selv om jeg i første henvendelse (per mail) spesifiserte at det ikke var mulig å lade på skjøteledning, og avstand fra stikkontakt til bil måtte være under 5 meter. Mange gjør ikke en gang et forsøk på å ordne noe, mens andre prøver å strekke seg langt. Mens noen få, slik som Eidfjord Fjell- og Fjordhotel har vår drømmeparkering!

Vi burde få samlet alle erfaringer om lading på hoteller og sånt et sted. Tesla Owners hotellguide? :-)

Eller legge inn permanente og fungernede ladeplasser ved hoteller i Nobil-databasen, med kommentar om at ladeplassen er for hotellets gjester.

http://nobil.no/index.php/tips-oss-om-ladestasjoner
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

mrjalle

Sitat fra: fredag på lørdag 21. september 2013, klokken 21:20
Eller legge inn permanente og fungernede ladeplasser ved hoteller i Nobil-databasen, med kommentar om at ladeplassen er for hotellets gjester.

http://nobil.no/index.php/tips-oss-om-ladestasjoner

Hun på Eidfjord Fjell- og Fjordhotel ble helt gira når hun så bilen. Jeg har gitt henne linken til Nobil. Så skulle hun dobbeltsjekke at alle stikkontaktene fungerte, og var klar for å markedsføre seg som elbilhotel ;-)

Sofus

Først av alt tusen takk mrjalle for flott beskrivelse av en fin langtur!

Tror mange av oss setter stor pris på tips om fine ruter og ikke minst ladevennlige overnattingssteder. Kan bli god reklame for hoteller om vi etterhvert lager en oversikt over de som virkelig legger til rette for lading. Skal iallefall besøke Eidfjord Fjell- og Fjordhotel etterhvert.

Planlegger å besøke både Trondheim og Bergen så fort jeg får bilen, så fint med tips på hoteller også der  :)
Model S

mrjalle

Sitat fra: Sofus på lørdag 21. september 2013, klokken 21:37
Planlegger å besøke både Trondheim og Bergen så fort jeg får bilen, så fint med tips på hoteller også der  :)

Bilen overnattet riktignok hos Tesla Bergen, men jeg overnattet på Comfort Hotel Holberg. Trenger ikke si så mye om hotellet, men ei seng var det i hvert fall. I tillegg hadde de parkeringsgarasje, hvor to parkeringsplasser skulle være brukende til lading i følge resepsjonen. (men vil påpeke at jeg på det sterkeste fraråder å spise lunsj på hotellet)

OddB

#21
Sitat fra: Sofus på lørdag 21. september 2013, klokken 21:37
Først av alt tusen takk mrjalle for flott beskrivelse av en fin langtur!

Tror mange av oss setter stor pris på tips om fine ruter og ikke minst ladevennlige overnattingssteder. Kan bli god reklame for hoteller om vi etterhvert lager en oversikt over de som virkelig legger til rette for lading. Skal iallefall besøke Eidfjord Fjell- og Fjordhotel etterhvert.

Planlegger å besøke både Trondheim og Bergen så fort jeg får bilen, så fint med tips på hoteller også der  :)
En liste over hoteller som har lagt godt tilrette for elbiler støttes !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Lacaixxa

#22
Sitat fra: Harlex på onsdag 14. august 2013, klokken 15:34
Sitat fra: kimlillebo på onsdag 14. august 2013, klokken 14:29
Neste sommer er planene booket, men jeg driver nå å leker med tanken å kjøre til Roma sommer 2015.
Planlegger sør-Frankrike neste sommer... Betingelsen er at de oppgitte superchargerne nedover i Europa er etablert til ferien... Tar med både kone og barn...

Satser også rivieraen til sommeren. Få parkert Teslaen utenfor Casino Monte Carlo mens vi spiser lunsj på hotel de Paris. Blir nok en tråd på dette fremover. Gleder meg til planleggingen.

(320 datm idag jeg også. Blir konebil snart)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Harlex

Sitat fra: Lacaixxa på lørdag 21. september 2013, klokken 22:00

All honnør til han som gadd den turen. Greit at turen er endel av ferien men jeg hadde no tenkt at det ikke skulle være hele ferien ::)

Kjører jeg til sør Frankrike neste sommer tenker jeg kjøre kysten fra Bergen(gratis ferger og kjapp lading i Lyngdal...) over med den hurtigfergen fra Kristiansand til Danmark. Overnatting ganske umiddelbart etter. Neste dag blir det gjennom Danmark og store deler av Tyskland. Dag 3 vil jeg anta at jeg kan komme frem til rivieraen. Får se litt an... Kanskje bruke en dag til siden det er unger med... Iallfall på turen ned. Hjem igjen så er det bare å ture på...  Kort sagt blir det egentlig som hvilken som helst roadtrip med hvilken som helst fossilbil... Lading skal iallfall ikke hemme meg hvis det blir som antydet superchargere hver 15. mil nedover i Europa....
[/quote]

Satser også rivieraen til sommeren. Få parkert Teslaen utenfor Casino Monte Carlo mens vi spiser lunsj på hotel de Paris. Blir nok en tråd på dette fremover. Gleder meg til planleggingen.

(320 datm idag jeg også. Blir konebil snart)
[/quote]

:-) 320dat er helt grei bil det... Har skremt min litt opp også...  ;)Blir konebil her også.... :-) Satser på rivieraen med Teslaen til sommeren ja.. Om det blir Monte Carlo spørs... Har litt dårlig erfaring med bil der... Innforjævlig trange parkeringsplasser og flere av parkeringshusene er glemmesak for Teslaen. Kjørte ned i et parkeringshus nede ved havnen med en C5... At jeg ikkje tok borti i veggene der er bare rene tilfeldigheter. Det var ikke mange kusehårene på hver side av bilen for å si det sånn og innkjørselen gikk bratt ned i spiral.... Jaja... Vi får se... Får man plass utenfor casinoet er det selvfølgelig ikke noe heft 8) Gleder meg til tråden din ang. Rivieraturen... ;D
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

KristianKBE

mrjalle: TUSEN TAKK for et meget bra innlegg. Det eneste negative er at nå blir ventetiden ENDA lenger :p

Blir nok planlegging av bilferie neste år :)

Men jeg lurer på en ting, du skriver at det ikke går an å bruke skjøteledning? Hva kommer det av?
P85. Ikke + og barneseter, ellers alt.
Mørk grå
21" Grå
Bestillt: 30.08.13
Finalized: 09.09.13
Ønsket levering: Januar 2014
VIN: P23873 Mottatt ca 20.09.13
Production: 04.01.14
Complete: 06.01.14
Delivered: 18.03.14

(Først estimert 19.feb, så 1.mars, så 13.mars, og nå sist 22.mars.... Endelig dato ble 18.mars))

eledille

#25
Det går an å bruke skjøteledning, men det er ingen som vil skrive det. Det er fordi det er lett å gjøre det feil. Du må ha grov kabel (2,5 mm2), og det er ikke så lett å finne, faktisk. Den kan ikke være kveilet eller på trommel, det gir overhengende fare for brann.

Men om du lader riktig er det mye større sjanse for at noe går galt med stikkontakten på veggen enn med skjøteledningen, så totalforbud mot skjøteledning er etter min mening misforstått.  DSB er ikke enige med meg. Jeg synes heller DSB burde være litt pragmatiske og fortelle hva som skal til for å lade sikkert med skjøteledning, for noen ganger må man.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

mrjalle

Sitat fra: KristianKBE på lørdag 21. september 2013, klokken 23:14
Men jeg lurer på en ting, du skriver at det ikke går an å bruke skjøteledning? Hva kommer det av?
Som eledille sier går det jo an å bruke skjøteledning. Så lenge Tesla sier at man ikke skal benytte det (i bruksanvisningen), velger jeg likevel å høre på de som har laget bilen...

eledille

Tesla godkjenner riktig skjøteledningbruk muntlig. Men å skrive det er å invitere til trøbbel fordi folk da tror at de kan bruke en 25-meters trommel med 1,5 kvadrat kabel. Det er livsfarlig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Jærbuen

Sitat fra: mrjalle på søndag 22. september 2013, klokken 21:29
Sitat fra: KristianKBE på lørdag 21. september 2013, klokken 23:14
Men jeg lurer på en ting, du skriver at det ikke går an å bruke skjøteledning? Hva kommer det av?
Som eledille sier går det jo an å bruke skjøteledning. Så lenge Tesla sier at man ikke skal benytte det (i bruksanvisningen), velger jeg likevel å høre på de som har laget bilen...

Enig!

I verste fall får man så lav kortslutningseffekt ute ved bilen at en evt feil/kortslutning ikke brytes hurtig nok. Da står man med postkassen full av skjegg og Tesla som ikke vil erstatte :(
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

eledille

Du skal ha ganske langt strekk før kortslutningsstrømmen blir for lav. Kan ikke se at 20 meter skulle være problematisk.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA