Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur med TMS

Startet av mrjalle, onsdag 14. august 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

mrjalle

Lurte på om dere som er litt mer drevne enn meg med elbil og lading kan gi meg råd om følgende tur er mulig å gjennomføre:

Bryne - Haugesund 117 km
2 overnattinger
Haugesund - Bergen 138 km
opphold ca 30 timer
Bergen - Flåm 167 km
1 overnatting, ca 17 timer
Flåm - Røldal 225 km
1 overnatting, ca 18 timer
Røldal - Haugesund 136 km
Minst 1 overnatting
Haugesund - Bryne 117 km

Har avtale med hoteller om lading, riktignok bare 16A/13A schucko i Bergen og Røldal. I Flåm skal det være tilgjengelig 400V. Jeg tror at så lenge jeg får ladet helt opp på "range charge" i Flåm skal det gå greit? Eller strekker jeg grensene?

Neemaz

Det går lett, fyller jo fullt i Bergen etter 117+138km= kun 255km. Deretter full igjen i Flåm og en liten dasj i Røldal. Du har jo så lange stopp, at turen "nesten"  ( ikke Flåm-Røldal) kunne blitt tatt med en Leaf.

R5GTT

Kjører du 10 minutter forbi Flom, kommer du til Aurland, der er det Supercharger etterhvert.
Tesla S 85KW
På jakt etter Renault 5 GT Turbo

Pitter fra Madla

http://www.jurassictest.ch/GR/

Bare legg inn løypa, gjennomsnittsfart og kjørestil, så får du svaret rett ut. Denne kompenserer tilogmed for høydeforskjeller opp og ned.
P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

Bent

Turen ser ved første øyekast helt triviell ut lademessig. Dersom bilen står i ro og plugget inn i oppholdsperiodene så klarer du dette fint med 16A-uttak. (Kanskje til og med med 10A, men litt usikker på hvor effektive disse er på Model S.)

Det eneste som kan torpedere dette er om du bruker bilen en masse mellom transportetappene. Men dette skal antagelig måtte være en hel masse for å ha merkbar negativ effekt. Og selv da kan du nok kompensere for dette med å svinge innom en 400V én gang.
Tesla Roadster, 25Mm

Gusse

Sitat fra: Pitter fra Madla på onsdag 14. august 2013, klokken 12:28
http://www.jurassictest.ch/GR/

Bare legg inn løypa, gjennomsnittsfart og kjørestil, så får du svaret rett ut. Denne kompenserer tilogmed for høydeforskjeller opp og ned.
Denne var fin:)
Finnes det en app for ios med lignende funksjon?

kimlillebo

Neste sommer er planene booket, men jeg driver nå å leker med tanken å kjøre til Roma sommer 2015.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Cirion

Sitat fra: kimlillebo på onsdag 14. august 2013, klokken 14:29
Neste sommer er planene booket, men jeg driver nå å leker med tanken å kjøre til Roma sommer 2015.
Roma er fint utover høsten også.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

hhartes

Rundt 1. april kjører jeg fra Trondheim til Sevilla/Andalucia. Ikke bekymret i det hele tatt, men så har jeg anledning til å ta meg ganske god tid. Skal deretter loffe rundt i Spania og Frankrike noen måneder. Blir spennende å se hvor lett det går.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Harlex

Sitat fra: kimlillebo på onsdag 14. august 2013, klokken 14:29
Planlegger sør-Frankrike neste sommer... Betingelsen er at de oppgitte superchargerne nedover i Europa er etablert til ferien... Tar med både kone og barn...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Elmo

Sitat fra: hhartes på onsdag 14. august 2013, klokken 15:29
Rundt 1. april kjører jeg fra Trondheim til Sevilla/Andalucia. Ikke bekymret i det hele tatt, men så har jeg anledning til å ta meg ganske god tid. Skal deretter loffe rundt i Spania og Frankrike noen måneder. Blir spennende å se hvor lett det går.

Ta en titt på denne tråden da Norge-Malaga med i Miev
PS: litt vanskelig å forstå hva sven erik skriver noen ganger, legg godviljen til.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Harlex

Sitat fra: Elmo på onsdag 14. august 2013, klokken 19:31
Sitat fra: hhartes på onsdag 14. august 2013, klokken 15:29

Ta en titt på denne tråden da Norge-Malaga med i Miev
PS: litt vanskelig å forstå hva sven erik skriver noen ganger, legg godviljen til.
All honnør til han som gadd den turen. Greit at turen er endel av ferien men jeg hadde no tenkt at det ikke skulle være hele ferien ::)

Kjører jeg til sør Frankrike neste sommer tenker jeg kjøre kysten fra Bergen(gratis ferger og kjapp lading i Lyngdal...) over med den hurtigfergen fra Kristiansand til Danmark. Overnatting ganske umiddelbart etter. Neste dag blir det gjennom Danmark og store deler av Tyskland. Dag 3 vil jeg anta at jeg kan komme frem til rivieraen. Får se litt an... Kanskje bruke en dag til siden det er unger med... Iallfall på turen ned. Hjem igjen så er det bare å ture på...  Kort sagt blir det egentlig som hvilken som helst roadtrip med hvilken som helst fossilbil... Lading skal iallfall ikke hemme meg hvis det blir som antydet superchargere hver 15. mil nedover i Europa....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

mrjalle

Da tenkte jeg skrive et lite sammendrag av vår første lange tur med bilen, og erfaringene så langt.

Torsdag 12. september la vi ut fra Bryne og kjørte til Haugesund.
111,4 km, 21,5 kWh, 193 Wh/km
På veien må vi gjennom Rennfast, to undersjøiske tunneler. Her var det bare deilig å sette cruise controlen på 80, så holdt bilen riktig fart nedover. Så slapp vi å sitte å bremse hele tiden. Ellers en tur uten noen høydepunkter – en tur vi har reist mange ganger før, da svigers bor i Haugesund. Her var vi noen dager, og diverse venner fikk prøvekjørt, samt vi hadde en tur til hytta til noen venner på Erve:

Etter noen dager her (tirsdag 17. september) kjørte vi videre til Bergen (jeg hadde et par dager med møter der).
98,3 km, 21,4 kWh, 218 Wh/km
På veien må vi gjennom nok en undersjøisk tunnel: Bømlafjordtunnelen. 9 % stigning, 8,2 km lang.
Ned 3,8 km, -1,1 kWh, -285 Wh/km
Hele 8,2 km, 1,7 kWh, 205 Wh/km

Satte bilen til overnatting hos Tesla Bergen. De fikk tettet slik at vi slipper dugg i baklykta, og finjustert ene bakvinduet som var en anelse skeivt. Neste dag hentet vi bilen nyvasket og støvsugd.

Onsdag 18. september kjørte vi fra Bergen til Gudvangen, og tok turistferja fra Gudvangen til Flåm.

160,5 km, 29,2 kWh, 182 Wh/km
Vi bodde på Flåmsbrygga Hotel som var behjelpelige med å prøve å finne lademuligheter. Vi hadde her avtalt på forhånd (før jeg hentet bilen for snart fire uker siden), men hadde da avklart at de hadde muligheter for å plugge i 230V og 400V, noe som ikke gikk siden adapterne ikke er kommet enda. Med litt godvilje skulle vi klart å plassere bilen nær nok til å få ladet, men siden det bare var 10 minutter til Aurland neste morgen lot vi bilen stå uten lading. Vi parkerte med 114 km typical range.

Tor 19. september begynte vi med 105 km typical range (etter en tur med Flåmsbana t/r Myrdal), og kjørte til Aurland. Der plugga vi i superladereren noen minutter mens vi drakk kaffe. Så bar det opp til Stegastein (10 km, 6,2 kWh, 625 Wh/km).

Veldig bratt, og det gikk virkelig mye strøm på vei opp!

Vel nede igjen tok vi oss en "Range Charge" på superladeren mens vi spiste lunsj på Sogneporten. Dro ut laderen på 396 km typical range, og svingte over på fv 50 mot Hol, og rv7 mot Geilo og videre over Hardangervidda.

Regenererte igjen mye strøm ned forbi Vøringfossen og til Eidfjord.
Totalt hele dagen:
231,7 km, 44,6 kWh, 192,5 Wh/km

Her overnattet vi på Eidfjord Fjell og Fjordhotel. På hotellet kunne de fortelle (ved reservering) at hotellet tidligere hadde blitt benyttet av Statkraft sine mannskaper, og at de hadde benyttet seg av elbiler. Samtlige parkeringsplasser var derfor utstyrt med stikkontakter (schucko med egen 16A sikring). Den store adapteren til bilen passet for øvrig ikke her, men med en kort skjøteledning (http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297) ordnet det seg uten problemer!

Fredag 20 september bar det over Hardangerbroa.

En snartur inn til Ulvik, tilbake til Knappdal, og ferje over til Utne. Så nedover til Odda og videre til Røldal, og Suldal. Nærmere bestemt Nesflaten og Energihotellet.

Totalt hele dagen:
181 km, 34 kWh, 187,9 Wh/km

Energihotellet er tidligere funksjonærmessa til Hydro sin kraftstasjon på Nesflaten. Både hotellet, kraftstasjonen og alle tilhørende boliger er tegnet av Geir Grung, og supplert med møbler av Sven Ivar Dysthe. Fascinerende minimalistisk, og det var et must plugge i et hotell med dette navnet! Strømmulighetene var ikke veldig enkle, men vi løste det ved å ta ladekabelen inn gjennom et vindu – uten skjøteledning.

Lørdag 21. sepember regnet det. Vi la ut sørover Suldal, og svingte opp til Blåsjø like før Sand. Her måtte vi bortom Oddatjørndammen (Norges høyeste fyllingsdam) og Førrevassdammen (Norges største betongdam). Selv om dette ble en lang omvei på bratte og svingete veier med dårlig kvalitet og mye vann.

Det positive var at strømmen vi sløste på vei opp (så hele 850 Wh/km på det bratteste) fikk vi regenerert på vei ned igjen. Vi kjørte videre til Sand hvor ferjen bar over til Ropeid, og vi kjørte videre til Sandeid og Ølen og følgte E134 tilbake til Haugesund hvor hunden ventet spent hos svigers.
Totalt på dagen ble det følgende tall:
180,9 km, 37,6 kWh, 207 Wh/km

Hele turen inkludert prøvekjøringer av venner:1.277,7 km, 256,5kWh, 201 Wh/km. Og vi har ikke brukt en eneste krone på drivstoff! Ingenting i bomstasjoner, og kun betalt 50-60 kr på ferjene (to voksne, ingen bil)!

Bilen har oppført seg eksemplarisk! Vi har brukt navigasjonen masse, og det holder å skrive navnet på hotellet vi skal til  Navigasjonen hadde riktignok ikke fått med seg at Hardangerbroa var åpnet, og gikk litt amok når vi kjørte ut i havet, men ellers var alt bare velstand.

Vi har kjørt i både sol og regn, og fått bekreftet at bilen er helt tett!

I tillegg har vi fått bekreftet at dette med bratte bakker ikke er noe problem. Kjører vi opp, skal vi mest sannsynlig ned igjen også, og da regenererer vi tilstrekkelig energi til i snitt å havne på et normalt nivå rundt 200 Wh/km.

Bilen er stor, og når møtende trafikk snur seg for å se på bilen har de en tendens til å helle mot midten av veien, og det blir da noen ganger litt trangt. Kan likevel ikke si at vi møtte noen utfordringer med størrelsen på bilen på tross av at vi har kjørt veier av den smalere standarden.

Den største utfordringen med turen var planleggingen. Det er overraskende mange hoteller som ikke kan tilby en stikkontakt utendørs. Og fortvilende mange som tar som en selvfølge at vi kan lade på 25 m lang skjøteledning selv om jeg i første henvendelse (per mail) spesifiserte at det ikke var mulig å lade på skjøteledning, og avstand fra stikkontakt til bil måtte være under 5 meter. Mange gjør ikke en gang et forsøk på å ordne noe, mens andre prøver å strekke seg langt. Mens noen få, slik som Eidfjord Fjell- og Fjordhotel har vår drømmeparkering!

Er det noe dere lurer på fra turen er det bare å spørre!

Edit 21.09. kl 18:50: rettet en skriveleif.

Jærbuen

Veldig bra! Det blir mange turer til Hardanger på meg når bilen ankommer :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

valvolainen

Tusen takk for deilig reportasje!
Dette bekrefter jo langt at regenerering er utrolig effektivt. Opp til geilo og ned til eidfjord på 195w/km er jo nyyydelig! Farter mye i disse områdene, og dette var betryggende:=)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA