Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Statusoversikt

Startet av Olsleaf, onsdag 21. august 2013, klokken 07:02

« forrige - neste »

Olsleaf

Det er godt mulig vi skaffer oss den nye Leafen. Den har masse oppgraderinger fra forrige modell. Noen som vet hvor mye varmeapparatet vil trekke av strøm nå som det er montert varmepumpe funksjon?

Rekkevidde: Selger var ikke enig i reklamen med 19 mil. Han mente 15 på sommer og 13 på vinteren var optimalt. Men det følger med nytt software som skal hjelpe med å få litt mer rekkevidde.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

tomrh

Sitat fra: Terolsen på onsdag 14. august 2013, klokken 09:10
Det er godt mulig vi skaffer oss den nye Leafen. Den har masse oppgraderinger fra forrige modell. Noen som vet hvor mye varmeapparatet vil trekke av strøm nå som det er montert varmepumpe funksjon?

Rekkevidde: Selger var ikke enig i reklamen med 19 mil. Han mente 15 på sommer og 13 på vinteren var optimalt. Men det følger med nytt software som skal hjelpe med å få litt mer rekkevidde.
Det er godt å høre at selgerne er litt edruelige. :)

Jeg er også spent på å høre hva dette varmeapparatet klarer i kulda. Hva er virkningsgraden på varmepumpa? Ut i fra erfaringer med egen varmepumpe hjemme er CoP-faktoren nede i 2 og kanskje enda lavere ved tosifrede minus. På trilling må max-funksjonen brukes ved sprengkulde, dvs. varmeapparatet bruker minst 4 kW. Med CoP-faktor på 2 blir det 2 kW spart. Anta omtrent det samme for Leaf, spart varmeenergi utgjør da 3 kWh på halvannen times kjøring (= 105 km med 70 km/t i snitt). Og 3 kWh er ca. 1/7 av tilgjengelig batterikapasitet, dvs. man kan kjøre 14% lengre enn med 2012 Leaf. Veldig grovt estimat. Noen bedre?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Rekkevidden er testet flere ganger i USA og den ser ut til å være mer eller mindre identisk med gamle Leaf om sommeren.
Det er lite som tyder på at 19mil er oppnåelig ved vanlig kjøring, men i 60km/t med lite nedbremsninger og liten høydeforskjell skal jeg nok få det til både med ny og gammel Leaf :)

Om sommeren er 15mil uproblematisk hvis du holder deg under 90km/t og vegbanen er tørr.
Om vinteren er 12mil uproblematisk med behaglig kupevarme, forutsatt at været er "normalt".
Jeg har vært nede under 10mil rekkevidde ved to anledninger, den ene gangen hadde det vært under -20 grader flere dager i strekk -den andre var det 10-20cm våt slaps og rundt 0 grader.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Leif Leaf

Det har vært en del skriverier rundt rekkevidde på ny og gammel Leaf. EPA (som har en relativt streng test) oppgir gammel Leaf til 73 miles (12 mil) og ny Leaf til 84 miles (drøye 13 mil). Dette er ved 100% lading (det har vært litt forvirring rundt dette). Dette skyldes i hovedsak mindre luftmotstand og bedre regenerering.

Varmepumpa har jeg lest gir rundt 10-15% lengre rekkevidde (sammenlignet med gammel Leaf) ved normalt kaldt klima, i sprengkulde vil den trolig bruke samme effekt som gammel Leaf og dermed ikke bidra mye til lengre rekkevidde.

Min erfaring - så langt - er at ny Leaf går 14 mil med ikke spesielt økonomisk kjøring om sommeren. En tommelfingerregel sier at rekkevidden synker med 1% for hver grad det er kaldere enn +20 grader. Dette stemmer også høvelig bra med det jeg har erfart. Ved 0 grader har du 20% mindre rekkevidde, ved -30 grader bør du ikke fovente med enn halve rekkevidden.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Haahov

Her er en graf over forbruk av gammelt vs. nytt varmeapparat. Under ca minus 15 er det ikke så mye å spare i forbruk på det nye varmeapparatet.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

tomrh

Sitat fra: Haahov på torsdag 15. august 2013, klokken 00:13
Her er en graf over forbruk av gammelt vs. nytt varmeapparat.
Takk for den informative grafen! Har du url'en til denne?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lynet

Varmepumpen på Leaf kobles ut når det blir for kalt, tror jeg har hørt -15. Da tar et PTC-element på 5kW over, det står direkte i varmeapparatet som på classicthink.
Dermed blir rekkevidden like dårlig på ny og gammel Leaf ved skikkelig kalde.
Men derimot rundt null blir det supert med varmepumpe, og man slipper å varme opp mange liter vann!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

X-Trail

Og i euro leaf så er det heller ikke vann som blir varmet opp, den varmer rett på lufta :)
Stolt eier av ELise♡

kjbu

Testet avriming/kondens på frontruta, og da ble varme OG A/C slått på automatisk.... Synst det var litt rart, for jeg vil ikke ha A/C, kun varme. Mulig det er bedre med A/C i tillegg? A/C vil jo avkjøle (og avfukte) lufta og dermed vil temperaturen bli lavere enn hvis kun varmeren sto på, og dermed vil avriming gå saktere? Mulig jeg er på bærtur ;-)

Det var +11 grader ute og jeg kjente en brent lukt som trolig er varmekolben som ble brukt for første gang ved avrimingen. Dermed er det ikke varmepumpen som varmer ved avriming?

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

aho

Hei,
Akkurat dette med varme vs A/C har jeg og lurt litt på. En varmepumpe er jo en A/C som brukes omvendt. I allefall når den henger på veggen hjemme :) Kan det være at varmeknappen kun aktiverer varmedelen av A/C(eller varmepumpen , om du vil)

...a
e Golf 2016 - Sandvika

Haahov

E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

tomrh

Sitat fra: Haahov på fredag 16. august 2013, klokken 20:50
@tomrh Fant den på http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=11348  :)
Ok, noterte at grafen var en slide med japanske tegn så jeg trodde du hadde funnet en original powerpoint fra Nissan i Japan eller noe. Her er forresten et kjekt nettsted for å finne info og artikler hvis man ikke lar seg skremme av asiatiske skrifttegn, søk f.eks. på Nissan Leaf. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lynet

At AC kjøler samtidig slås på elektrisk varme på defrost er helt naturlig. Først passerer luften kjøleelementet og blir tørket for deretter å bli varmet opp med elektrisk element hvis ikke ville det blir veldig kaldt!
Å fjerne dugg med kun varmepumpe ville tatt vesentlig lengre tid.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tomrh

Kunne vært fint med en oppdatering her. Er det noen Acenta/Tekna eiere som har gjort seg erfaringer med varmepumpa i sprengkulde vinteren som var?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

fws

Min erfaring med varmepumpen er at når varmen har kommet i bilen ligger strømforbruket på ca. 0-400W. Når det er mindre enn ca. -5 grader begynner anlegget å bruke en del mer.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA