Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Ladefabrikken, tirsdag 13. august 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

DonPedro

Om 40 år tror jeg en velholdt Model S Signatur kan være ekstremt verdifull. Men jeg skjønner godt at det ikke er hovedfokusen i dag. :-)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Balrog

Du verden. Tydelig at vi er i Norge. Ut fra responsen skulle man jo trodd at andelen Ap-velgere som venter på Tesla var rundt 95%. Men det er sånn sett bra at norske verdier om likhet står sterkt.

Nå tror jeg at Tesla gjør alt de kan for rask levering. Det er jo ikke slik at de holder igjen biler, men tvert i mot at de ser ut til å kunne levere produksjonsmodellene til dels raskere enn realistisk forventet, samtidig som signaturene ble noen uker forsinket, slik at det ikke blir så lenge mellom leveransene. Så har de klart prioritert et fåtall som førsteleveranse som "tilfeldigvis" traff noen kjendiser. At Fredrik Hauge som har frontet Tesla får først er jo ikke noe å lure på. Å la noen politikere komme foran i køen tror jeg er lurt. Å prioritere de rikeste er derimot som mange skriver veldig amerikansk. Selv om Fred Olsen er rollemodellen for Mr Burns er ikke rikfolk forgudet her til lands på samme måte som i USA.

Jeg frykter imidlertid at det kan bli skikkelig kaos i de kommende ukene med fersk organisasjon, enorm kundepågang og oppmerksomhet og enorme mengder med biler som skal klargjøres og leveres.

Vi må nok også innse at norske medier er blitt mer amerikanske. Det er mer interessant for dem å skrive om at kjendisen Fredrik Hauge legger 3 kroner på en stikkontakt enn at Arne Bjarne Arnesen gjør det samme.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Epleskreller

At Hauge får nå har jeg ingen problemer med. Han har vært og er en viktig ambassadør for Tesla Norge. At han bestilte bil i 2009 (signatur??) gjør saken enda greiere. Som fremtidige Elbil-eiere har vi litt å takke han for: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7504.msg83494.html#msg83494

At andre prominente reservasjonsholdere prioriteres har jeg mer problem med. Men for alt jeg vet er denne Astrup Sig#2...
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OW

Sitat fra: cowboyroy på onsdag 07. august 2013, klokken 10:58
Hadde Tesla og Hauge virkelig brydd seg om "miljøet" så burde jo de som ikke allerede har elbil blitt prioritert!

Jeg er tildels enig i at dette er storm i et vannglass. Det jeg syntes er merkelig er at Tesla ikke virker å sette mer pris på Signature kunder enn de gjør. Om S-kunder ikke får bilene sine først, som jeg på noen områder skjønner i forhold til produksjon, så bør de få en annen fordel. La oss si fri service i 4 år? De har faktisk gitt Tesla et betydelig rentefritt lån i mange år. Det bør ikke feies under teppe med "du blir sikkert fornøyd". En tillit i den størrelsesorden bør bli satt pris på. Hvor mange har lånt, eller i det hele tatt kunne vurdert å låne, BMW eller Mercedes en kvart million kroner i 4 år?  :o Dette er mennesker som virkelig har satset på at Tesla skal gjøre det bra, uavhengig av hvor mye penger de har fra før.

Når det gjelder miljøaspektet og publisitet så er det trist at Hauge og co blir sett på som pampen, men det er kanskje ikke så enkelt å unngå når de kjøper så dyr bil. Samtidig er alle veier til å promotere miljøet viktige. Hvordan skal man nå ut til de menneskene som ikke bryr seg om miljøet? Det kan godt være man må velge metoder som ikke virker naturlige for de som allerede er opptatt av miljøet. Se på Leilani Munter som miljøforkjemper og bilsportutøver. Det er mange som allerede er opptatt av miljø som ikke skjønner hvorfor miljøorganisasjoner sponser henne, men hvordan skal miljøorganisasjonene nå ut til de som følger bilsport og ikke egentlig bryr seg om miljø? Derfor er det kanskje viktigere at Hauge mottar sin bil tidlig og får publisitet for det selv om han allerede har el-bil...
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Sigmund9000

@el-fanboy

Den gang jeg bestilte, var jeg usikker på om avgiftsystemet ville vedvare og leveringstidspunkt var viktig. Vi ble forespeilet levering i 2012 og skulle komme langt før de andre. Avgiftspolitikken kan endre seg fort slik som ombygde personbiler til varebiler som tok slutt 01.04.2013.

Slik jeg husker bestillings-nota fra den gang, var det som du nevner farge og skinninteriør noen "signatur" detaljer -- ikke mye, men noe. Levering var viktig faktor.

Vil nevne at jeg har testet bilen her i Stavanger, og det var veldig bra. Hyggelige Tesla folk.
Signature

P85_Norway

Tesla M3 Performance

Thomas Parsli

Når aner jeg ikke når de to som fikk bilene først bestile -eller om de har betalt like mye (og tidlig) som en del andre på forumet -men dette er ikke spesielt overraskende.

Like usmakelig som overleveringen av den "første" Leafen: http://www.elbil.no/mennesker/514-forste-elbil-leaf-overlevert

Når det gjelder Fredrik Hauge har han (Bellona) mye av æren for at elbilen har så gode vilkår i Norge at vi bør unne han (Bellona) dette. Samme når bilen ble bestilt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

P85_Norway

Tesla M3 Performance

OleJA

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 07. august 2013, klokken 11:12
At Hauge får nå har jeg ingen problemer med. Han har vært og er en viktig ambassadør for Tesla Norge. At han bestilte bil i 2009 (signatur??) gjør saken enda greiere. Som fremtidige Elbil-eiere har vi litt å takke han for: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7504.msg83494.html#msg83494

At andre prominente reservasjonsholdere prioriteres har jeg mer problem med. Men for alt jeg vet er denne Astrup Sig#2...

Hadde jeg vært markedsjef i Tesla så hadde Hauge fått en Model S aldeles gratis - og det har han kanskje også for alt jeg vet :o. Uten insatsen til Hauge / Bellona så tror jeg ikke det er mange av oss her på forumet som nå hadde gått å ventet på en TMS.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Amoss

Sitat fra: OW på onsdag 07. august 2013, klokken 11:13
Derfor er det kanskje viktigere at Hauge mottar sin bil tidlig og får publisitet for det selv om han allerede har el-bil...

En ting mange her ser ut til å glemme er at Tesla ser ut til å bevist unngå normal markedsføring, og heller basere seg på å stadig være i fokus i media via nyhetssaker. Så derfor burde ikke dette overraske noen. At Hauge og Astrup får sine biler som hhv nr. 120 og 250 (aner ikke hvor i køen de lå, så dette er bare tilfeldige tall :p ) er ikke noen nyhetssak. At Arne Bjarne Arnesen - eller for den sak skyld Gunnar Birkenfeldt - får den første bilen er heller ingen ting TV2 hadde dekket. Men at Hauge og Astrup får de to første bilene som leveres - DET er en media sak som dekkes. Dette altså istedet for å bruke mye resurser på reklame.

Men med dette sagt - de som har blitt forbigått i køen har all min sympati!
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ebbrey

Hurra billeveringene er igang! *Viftemedflagget*
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

OddB

Sitat fra: OleJA på onsdag 07. august 2013, klokken 11:21
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 07. august 2013, klokken 11:12
At Hauge får nå har jeg ingen problemer med. Han har vært og er en viktig ambassadør for Tesla Norge. At han bestilte bil i 2009 (signatur??) gjør saken enda greiere. Som fremtidige Elbil-eiere har vi litt å takke han for: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7504.msg83494.html#msg83494

At andre prominente reservasjonsholdere prioriteres har jeg mer problem med. Men for alt jeg vet er denne Astrup Sig#2...

Hadde jeg vært markedsjef i Tesla så hadde Hauge fått en Model S aldeles gratis - og det har han kanskje også for alt jeg vet :o. Uten insatsen til Hauge / Bellona så tror jeg ikke det er mange av oss her på forumet som nå hadde gått å ventet på en TMS.
Jeg tror Hauge har lettere for å holde et godt miljøalibi enn Astrup...
http://www.dagbladet.no/2013/06/14/kultur/hovedkronikk/debattinnlegg/meninger/kronikk/27708320/
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kristian

Sitat fra: ebbrey på onsdag 07. august 2013, klokken 11:42
Hurra billeveringene er igang! *Viftemedflagget*
Det er jo det som er poenget, all grunn til å glede seg!
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

RunarBT

#43
Sitat fra: Kristian på onsdag 07. august 2013, klokken 12:52
Sitat fra: ebbrey på onsdag 07. august 2013, klokken 11:42
Hurra billeveringene er igang! *Viftemedflagget*
Det er jo det som er poenget, all grunn til å glede seg!

+1 til begge. "Vi klapper i hendene, vi synger og vi ler, så glad er vi, så glad er vi, vi
svinger oss i kretsen...osv." :-D

teslaslaven

Sitat fra: RunarBT på onsdag 07. august 2013, klokken 13:11
Sitat fra: Kristian på onsdag 07. august 2013, klokken 12:52
Sitat fra: ebbrey på onsdag 07. august 2013, klokken 11:42
Hurra billeveringene er igang! *Viftemedflagget*
Det er jo det som er poenget, all grunn til å glede seg!

+1 til begge. "Vi klapper i hendene, vi synger og vi ler, så glad er vi, så glad er vi, vi
svinger oss i kretsen...osv." :-D

+1. Dette har vi ventet på lenge. Endelig er bilene her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA