Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elektrisk ATV

Startet av Leaf_entusiast, torsdag 08. august 2013, klokken 22:09

« forrige - neste »

edan

Husk dette: Bare en bilprodusent som tjener bra kan levere et produkt som Nissan Leaf... Og så vidt meg bekjent selger denne modellen ganske dårlig utenom i Norge...
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

jkirkebo

Sitat fra: edan på fredag 02. august 2013, klokken 23:37
Husk dette: Bare en bilprodusent som tjener bra kan levere et produkt som Nissan Leaf... Og så vidt meg bekjent selger denne modellen ganske dårlig utenom i Norge...

Nja, de ser vel ut til å selge ca. 4-5 ganger så mange i USA som i Norge i år. Jeg tror det norske markedet står for ca. 6-7% av Leaf-salget. De er vel oppe i ca. 80k solgte biler hittil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edan

Leaf selger i Norge best i verden i forhold til folketall. Med god margin...

Og det i landet som har de høyeste kostnadene av alle...

Da må prisen være høyere, også.

Når dette er sagt, så kjøpte jeg den siste Japan-produserte utgaven fra Bergens-forhandleren. Fikk den til lav pris, og med formodentlig bedre kvalitet enn de euro-leafene fra England...
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Leaf_entusiast

Ja, Nissan Leaf er den mest solgte rene elbilen i verden. Grunnen til at den selger så godt i Norge er den ekstreme subsidieringen av elbiler i Norge. I Tyskland kan man kjøpe en ny Golf VII fra eur 11.500 eks mva, mens en Leaf ligger på godt over 25000 ex mva.

jkirkebo

Sitat fra: Leaf_entusiast på lørdag 03. august 2013, klokken 00:09
Ja, Nissan Leaf er den mest solgte rene elbilen i verden. Grunnen til at den selger så godt i Norge er den ekstreme subsidieringen av elbiler i Norge. I Tyskland kan man kjøpe en ny Golf VII fra eur 11.500 eks mva, mens en Leaf ligger på godt over 25000 ex mva.

Nja, fossilbiler er billige i USA også, alikevel selger Leaf bra der. Riktignok får de et skattefradrag på $7500 men venskene har "supermiljøbilspremien" sin eller hva det kalles på SEK 40.000,- som er omtrent det samme. Alikevel selger ikke Leaf i det hele tatt i Sverige.

I Danmark er Leaf billigere enn en Golf 1.6TDI. Der er også salget dårlig.

Så det er nok noe mer enn pris som spiller inn. Sverige og Tyskland har egen bilindustri, Danmark og Tyskland har svært dyr strøm. USA har billig strøm og Leaf produseres lokalt. Norge har ingen egen bilindustri og billig strøm. Amerikanere og nordmenn har bedre råd enn svensker, dansker og tyskere.

Bildet er nok ganske sammensatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: edan på fredag 02. august 2013, klokken 23:37
Husk dette: Bare en bilprodusent som tjener bra kan levere et produkt som Nissan Leaf... Og så vidt meg bekjent selger denne modellen ganske dårlig utenom i Norge...

Men det er ikke produsenten som tjener ekstra ved å stjele av avgiftsreduksjonen, det er den Norske importøren.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

timingbeltkiller

Sitat fra: Elmo på lørdag 03. august 2013, klokken 14:34
Men det er ikke produsenten som tjener ekstra ved å stjele av avgiftsreduksjonen, det er den Norske importøren.
Hvem eier importfirmaet?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Balrog

ad Elmos kommentar: I så fall betaler norske Leaf-kjøpere ekstra mye, slik at Nissan kan selge mer av de stygge Juke, Note og Micra og samtidig ha MEGET konkurransedyktig pris på quasqai. Dette synes jeg er helt uspiselig. Vår overbetaling burde i det minste være øremerket nissans elbilsatsing. Slik Nissan Norge turer fram betyr det bare at de selger halvparten så mange Leaf som de skulle med normale marginer og selger flere fossilbiler.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

BE

Sitat fra: Leaf_entusiast på lørdag 03. august 2013, klokken 00:09
Ja, Nissan Leaf er den mest solgte rene elbilen i verden. Grunnen til at den selger så godt i Norge er den ekstreme subsidieringen av elbiler i Norge. I Tyskland kan man kjøpe en ny Golf VII fra eur 11.500 eks mva, mens en Leaf ligger på godt over 25000 ex mva.
Bare for å få det på det rene: Kjøp av elbiler er ikke subsidiert i Norge. Staten betaler ikke ei krone dersom du handler elbil i Norge.

De er fritatt for engangs- og merverdiavgift, i motsetning til fossilbiler.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Leaf_entusiast

Ja, det er rett at staten ikke betaler ut et kronebeløp. Hvis vi ikke hadde hatt særregler for elbiler (og hatt avgifter etter hk og ikke co2 som før) ville regnestykket sett slik ut:

Prid fra for forhandler 275000
Moms 68750
Engangsavgift79000 (benyttet co2 på 120)
Sum pris 422.750

En så stor fordel ved elbiler finnes ingen andre steder i verden.


BE

#25
Sitat fra: Leaf_entusiast på lørdag 03. august 2013, klokken 18:05

En så stor fordel ved elbiler finnes ingen andre steder i verden.

Jeg forstår hva du mener, men vil påstå du snur det litt på hodet.

Det finnes mange land som har små og ingen avgifter på biler, f.eks. USA, og det blir selvsagt elbil mye dyrere enn biler i samme størrelse siden de fortsatt mer kostbare å produsere. Hvilket gjør at disse må subsidiere bilene for i det hele tatt få til å selge dem.

Problemet er vel heller det at det er få land i verden som har så høyt skattenivå på fossilbiler som Norge, og nettopp derfor vil en elbil fritatt for disse avgiftene virke prisgunstig sammenlignet med det andre bilene i samme markedet. Det er altså fossilbilene som er svært kostbare i Norge, ikke elbilen som er billig  :)

Setningen din bør heller si "En så stor beskatning av fossilbiler finnes ingen andre steder i verden."

Med kundebriller er det selvsagt sleipt av Nissan å stikke av med store deler av besparelsen, men de prøver å tjene penger, hvilket er fult lovlig, og som alle andre importører gjør med sine biler. Det er markedet som bestemmer, og alle står fritt til å importere biler fra utlandet/USA. Det er mer betenkelig at Nissan skal gjøre seg så veldig vanskelige med å tilrettelegge for kommunikasjon med importerte biler. Dette tipper jeg vil løse seg greit innen om en stund, da det vil dukke opp alternative måter å kommunisere med bilen enn gjennom Nissan sine servere.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Balrog

Jeg synes faktisk andre land burde beskatte fossilbiler i samme grad som norge, men utelukkende ut fra forbruk. bensin/dieselavgift er beste metode.

For ikke å virke for negativ ift nissans prissetting, må jeg si meg hittil svært fornøyd med min leaf, og bilen er faktisk verdt det nissan tar og vel så det, sammenlignet med hva som leveres av fossilbiler.  Men likevel er det usexy at nissan norge stjeler avgiftsfritaket.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

timingbeltkiller

#27
Sitat fra: BE på lørdag 03. august 2013, klokken 14:50
Bare for å få det på det rene: Kjøp av elbiler er ikke subsidiert i Norge. Staten betaler ikke ei krone dersom du handler elbil i Norge.

De er fritatt for engangs- og merverdiavgift, i motsetning til fossilbiler.
Avgiftsfritak/-reduksjon for å fremme salget av et produkt er
i følge både samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk teori
en av mange måter å subsidiere på.

SE eksempelvis http://www.businessdictionary.com/definition/subsidy.html

Men om du personlig foretrekker å kalle dette noe annet,
er realiteten den samme: En offentlig ønsket og muliggjort konkurransevridning.
In casu til fordel elbil ulempe fossilbil.

Forøvrig finansierer Staten indirekte avgiftsletten i form av mindre inntekter.
Dette er hovedgrunnen til vedtaket  50.000/2017.

Sitat
Det finnes mange land som ikke har små og ingen avgifter på biler, f.eks. USA, og det blir selvsagt elbil mye dyrere enn biler i samme størrelse siden de fortsatt mer kostbare å produsere. Hvilket gjør at disse må subsidiere bilene for i det hele tatt få til å selge dem.
Her er du semantisk i strid med deg sjøl:
Skattefradraget på inntil $7500 er i prinsippet like mye/lite subsidiering som avgiftsfritaket i Norge.
Bortsett fra at alle kjøpere i N får avgiftsfritak.
Men i USA bare de som har høy nok inntekt til å betale federal inntektskatt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

BE

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 03. august 2013, klokken 19:32

Her er du semantisk i strid med deg sjøl:
Skattefradraget på inntil $7500 er i prinsippet like mye/lite subsidiering som avgiftsfritaket i Norge.
Bortsett fra at alle kjøpere i N får avgiftsfritak.
Men i USA bare de som har høy nok inntekt til å betale federal inntektskatt.

Jeg kjenner ikke detaljene på de $7500 som kjøperne i enkelte stater i USA får ved kjøp av LEAF. Men slik jeg har forstått det er det ingen avgifter på bilen i utgangspunktet, og har derfor antatt at de ble subsidiert med $7500,-

Edit: Dette er uansett off-topic. Temaet er at Nissan tydeligvis forsyner seg av avgiftsletten som gis til norske elbilkjøpere.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

timingbeltkiller

Sitat fra: BE på lørdag 03. august 2013, klokken 21:05
Jeg kjenner ikke detaljene på de $7500 som kjøperne i enkelte stater i USA får ved kjøp av LEAF. Men slik jeg har forstått det er det ingen avgifter på bilen i utgangspunktet, og har derfor antatt at de ble subsidiert med $7500,-
Den føderale adgangen til skattefradrag $7500 gjelder i alle stater.
I tillegg er det ytterligere støtteordninger i noen stater.
Andre stater overveier derimot veiskatt for biler som ikke betaler denne i bensin/dieselprisen.

Sitat
Edit: Dette er uansett off-topic. Temaet er at Nissan tydeligvis forsyner seg av avgiftsletten som gis til norske elbilkjøpere.
JA.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA