Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elektrisk ATV

Startet av Leaf_entusiast, torsdag 08. august 2013, klokken 22:09

« forrige - neste »

Leaf_entusiast

Jeg har sjekket priser på Nissan Leaf Tekna i ulike land. Jeg har justert prisen for subsidier og tatt vekk moms slik at jeg skal ha funnet prisen som bilforhandleren tar; og ikke nødvendigvis den kunden betaler. Valutakursen er tatt per i dag og prisene er hentet fra Nissans egne sider.

Priser omregnet til NOK1000:

Norge 274

Tyskland 233
Frankrike 232
England 228
Spania 235
Italia 236
USA 209

Nissanimportøren i Norge heter Nissan Nordic og er kun en fillial av Nissan Europe. Det er således Nissan selv som setter prisene. I fjor solgte merkeforhandlerne 2.500 Leaf. Men en overpris på ca 40.000 kr per bil tjente de anseelig 100 millioner kroner ekstra!

Nissan innser nok at det gir bruktimport. Den kunne de unngått ved å senke prisene; men 100 millioner er jo greit å ta vare på. De legger derfor ut meldinger på finn og andre steder for heller å skremme kundene. Her er et eksempel fra en Nissan forhandler:

PS! Dette er en NORSK bil med norske spesifikasjoner - med andre ord - denne tåler norske forhold!
Må IKKE sammenlignes med import fra USA / Europa!

En kynisk og lønnsom strategi for Nissan!

Leaf_entusiast

Tesla gjør ikke det samme. I Norge koster basismodellen med 85kwH motor 507.000. Det er faktisk lavere enn i Tyskland (543), Frankrike (531) og Danmark (537).Det skyldes nok at den norske kronen har svekket seg i de siste ukene. Valutaendringene gjør faktisk overprisingen av Leaf enda verre.

Elmo

#2
Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 01. august 2013, klokken 11:25
Jeg har sjekket priser på Nissan Leaf Tekna i ulike land. Jeg har justert prisen for subsidier og tatt vekk moms slik at jeg skal ha funnet prisen som bilforhandleren tar; og ikke nødvendigvis den kunden betaler. Valutakursen er tatt per i dag og prisene er hentet fra Nissans egne sider.
Priser omregnet til NOK1000:

Norge 274
Tyskland 233
Frankrike 232
England 228
Spania 235
Italia 236
USA 209

Nissanimportøren i Norge heter Nissan Nordic og er kun en fillial av Nissan Europe. Det er således Nissan selv som setter prisene. I fjor solgte merkeforhandlerne 2.500 Leaf. Men en overpris på ca 40.000 kr per bil tjente de anseelig 100 millioner kroner ekstra!

Nissan innser nok at det gir bruktimport. Den kunne de unngått ved å senke prisene; men 100 millioner er jo greit å ta vare på. De legger derfor ut meldinger på finn og andre steder for heller å skremme kundene. Her er et eksempel fra en Nissan forhandler:

PS! Dette er en NORSK bil med norske spesifikasjoner - med andre ord - denne tåler norske forhold!
Må IKKE sammenlignes med import fra USA / Europa!

En kynisk og lønnsom strategi for Nissan!

Kan ikke du, bare sånn for moroskyld, legge ut denne informasjonen på Nissan's FB (https://www.facebook.com/NissanNorge?fref=ts)
så får vi se om de svarer ::) - eller bare fjerner innlegget >:(

EDIT: og ta screenshot når du har gjort det, så vi har bevis hvis (når?) det blir fjernet
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

el-snorre

Ikke for å være løpegutt eller forsvare Nissan, men mer forklare. Prisen i Norge er inklusiv Norgespakken som bl.a. inneholder leiebil i 20 dager over 3 år, 3 års fri service og batterivarmer (som ikke er standard annet enn i Norden). Dette forklarer noe av forskjellen:

SitatPressemelding fra Nissan:
Godt introduksjonstilbud
Prisene starter på 228.600 NOK for Visia, 251.400 NOK for Acenta, som forventes å bli bestselgeren, og toppversjonen Tekna har en pris på 273.900 NOK (dette inkluderer leveringsomkostninger på 8.900,- levert Drammen).

I tillegg har Nissan nå et fantastisk introduksjonstilbud på nye LEAF. Kunden får med:
- 3 års leieavtale
- 20 leiedøgn av en alternativ bil gjennom Hertz (tas ut i løpet av 3 døgn) for de gangene man skal på lengre reise
- Chrome pack – sidelister, tåkelysringer, speilhus og list på bakluke

Nordiske LEAF har, i motsetning til biler fra resten av Europa, en egen varmepakke til batteriet tilpasset vårt klima.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Leaf_entusiast

Jo, det er klart viktig å ta med. Men, i min sammenligning har jeg brukt offisielle priser før eventuelle kampanjer.  De  kan således ha kampanjer og rabatter i andre land.

Det er litt artig det med batterivarmer. Flere Nissanforhandlere sier at det er kun de nordiske bilene som har det. Men, det er jo ikke riktig. Alle bilene i USA og Canada har det fra og med 2012 modellen. Når det gjelder resten av Europa er det vanskelig å få klart svar, men for Tekna som var varme i seter/ratt etc som standard over hele Europa så er det sannsynlig at de også har det.

Leaf_entusiast

Sitat fra: Elmo på torsdag 01. august 2013, klokken 12:05
Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 01. august 2013, klokken 11:25

Kan ikke du, bare sånn for moroskyld, legge ut denne informasjonen på Nissan's FB (https://www.facebook.com/NissanNorge?fref=ts)
så får vi se om de svarer ::) - eller bare fjerner innlegget >:(

EDIT: og ta screenshot når du har gjort det, så vi har bevis hvis (når?) det blir fjernet

Ja, jeg burde nok det. Men, jeg tør ikke. Jeg kjenner til en bilimportør som nylig ikke fikk en samarbeidsavtale om finansiering da finansieringsinstitusjonen også hadde Nissan som kunde. Jeg har en jobb hvor det ikke er en fordel å gå hardt ut mot Nissan...

Tallene mine er lett for alle å kontrollsjekke. Det er bare å gå inn på www.nissan.fr, www.nissanusa.com, www.nissan.de osv og så ta vekk moms og subsidier som er oppgitt.

Elmo

Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 01. august 2013, klokken 13:06
Ja, jeg burde nok det. Men, . . . .
Tallene mine er lett for alle å kontrollsjekke. Det er bare å gå inn på www.nissan.fr, www.nissanusa.com, www.nissan.de osv og så ta vekk moms og subsidier som er oppgitt.

Er det da OK om jeg bruker teksten din som min egen ?

Sitat fra: el-snorre på torsdag 01. august 2013, klokken 12:50
Ikke for å være løpegutt eller forsvare Nissan, men mer forklare. Prisen i Norge er inklusiv Norgespakken som bl.a. inneholder leiebil i 20 dager over 3 år, 3 års fri service og batterivarmer (som ikke er standard annet enn i Norden). Dette forklarer noe av forskjellen . . .

Greit det el-snorre, men det kan jo Nissan selv svare med. Det mest interessante er jo å se hvordan de responderer på slik konstruktiv kritikk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Leaf_entusiast


Kallagtunet

Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 01. august 2013, klokken 11:25


Priser omregnet til NOK1000:

Norge 274

Tyskland 233
Frankrike 232
England 228
Spania 235
Italia 236
USA 209

Nissanimportøren i Norge heter Nissan Nordic og er kun en fillial av Nissan Europe. Det er således Nissan selv som setter prisene. I fjor solgte merkeforhandlerne 2.500 Leaf. Men en overpris på ca 40.000 kr per bil tjente de anseelig 100 millioner kroner ekstra!


Burde kanskje være en sak for myndighetene også? At Nissan bruker myndighetenes avgiftsfritak til å bevilge seg selv  100 MNOK i superprofitt! Det er nok ikke det som er intensjonen med avgiftsfritaket....

rossifan46

Sånn går det når Nissan til nå har hatt monopol. Får håpe BMW'n gir mer konkurranse i markedet, da ser vi kanskje en ny prisreduksjon fremover.

Selv vurderer jeg sterkt å kjøpe nye Euro Leaf Tekna. Men velger å vente til neste vår for å se om prisene kanskje faller litt når flere konkurrenter kommer på markedet, som e-UP! og e-Golf.
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Zero-talent

Lov å håpe at konkurranse virker ja. Det gjorde jo det med trillingene da Leaf ble lansert. Men for meg som har kjøpt bil er det jo bare fint om prisen holder seg  ;D
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 01. august 2013, klokken 16:00
Burde kanskje være en sak for myndighetene også? At Nissan bruker myndighetenes avgiftsfritak til å bevilge seg selv  100 MNOK i superprofitt! Det er nok ikke det som er intensjonen med avgiftsfritaket....

En fordel er jo selvsagt at når det kommer mva. på elbiler kan Nissan holde den samme prisen og dermed salget oppe ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bergenseren

..."holde samme prisen..."    Yeah right...!  ::)
Grå Leaf 2013 Tekna fra september-13.

Spiffster

#13
Interessant tråd og selv er jeg enig om mye av det som står her. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange kjøper Leafer til opp mot 300k. Noen av trådene her inne gjelder hva folk har betalt ved nybilkjøp. Feks tar merkeforhandler i Bergen 13500,- for frakt av bilen fra Drammen, klargjøring og gummimatter. Jeg må si jeg blir overasket over summene. Det er mulig å importere en kliss ny Leaf(Japan Leaf) fra Europa til godt under 200k idag inkl frakt. Samme batterigaranti,  men med 3 år istedenfor 5 år garanti på resten av bilen.

Da har man 75-100k til leiebiler, service, gummimatter og garantiutvidelse til 5 år på bilen. Og sannsynligvis en del ekstra til overs :)
Når det er sagt så skjønner jeg Nissan sin strategi også. Hvis de kan selge så mange Leafer til overpris(ingen kan si at Nissan ikke overpriser Leaf i Norge) som de gjør til godtroende nordboere så hvorfor redusere inntektene? Jeg hadde ikke gjort det om jeg hadde vært sjef i Nissan Nordic. Men jeg har en ny Leaf som ikke kommer fra Nissan Nordic.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA