Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elektrisk ATV

Startet av Leaf_entusiast, torsdag 08. august 2013, klokken 22:09

« forrige - neste »

silverwrx

#30
I utlandet (som har kun merverdiavgift) må elbiler subsidieres for å kunne selges til akseptabel pris.

Elbiler har en rekke variabler (rekkevidde, batteribytte,verditapsrisiko,teknologiutviklingsrisiko,ladestasjonskrav, varme i kulde) som gjør at elbiler kan være vanskeligere å velge fremfor fossil.

I annerledeskandet Norge koster fossilbiler(reg som personbil) fort hinsidige 2-3ganger det de gjør i nabolandet Sverige. Elbil blir da spesielt gunstig. Selv med kun mva på biler slik som i Sverige så ville en leaf til kjøpesum+mva på ca 330.000 er egentlig ikke ille her i norge med en tilsvarende utstyrt bil i Golfsegmentet.

Alt blir billig i avgiftsgale Norge.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

cra

Elbiler subsidieres ikke i Norge. Fossilbiler derimot straffes. Til sammenligning så er det høye avgifter på brennevin. Det betyr ikke at vann på flaske er subsidiert når det ikke koster like mye pr liter. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kristian

Sitat fra: cra på mandag 05. august 2013, klokken 08:42
Elbiler subsidieres ikke i Norge. Fossilbiler derimot straffes. Til sammenligning så er det høye avgifter på brennevin. Det betyr ikke at vann på flaske er subsidiert når det ikke koster like mye pr liter. ;)

Godt sagt!
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

timingbeltkiller

#33
Sitat fra: cra på mandag 05. august 2013, klokken 08:42
Elbiler subsidieres ikke i Norge. Fossilbiler derimot straffes.
Fossilbiler "straffes" fordi de betaler mer i avgifter enn utgiftene de påfører samfunnet.
Elbiler subsidieres fordi de fritas for utgiftene de påfører samfunnet.

Sitat
Til sammenligning så er det høye avgifter på brennevin. Det betyr ikke at vann på flaske er subsidiert når det ikke koster like mye pr liter. ;)
NEI, men det betyr eksempelvis å unnta brennevin produsert med poteter som hovedråstoff fra avgifter andre typer brennevin betaler, er subsidiering.
(Gjett om bl.a. whisky- og whiskeyprodusentene ville ha mobilisert EU og EØS dersom Norge hadde forsøkt seg på en slik subsidiering av akevitten!)

Dette fordi konkurransevridning via skatte- og avgiftsystemet er en av de mange typer subsidier som omhandles i den økonomiske teorien.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Balrog

Nå har jeg riktignok bare en master i økonomi og underviser i fagfeltet, men begrepet subsidier omfatter DIREKTE STØTTE (økonomisk) fra staten. Fravær av avgifter på substitutter (som Leaf er ift en fossilbil) er økonomisk forskjellsbehandling (konkurransevridning), ikke subsidier. Det som subsidieres av den norske stat har i hovedsak vært norsk jordbruksproduksjon i senere tid.

Fraværet av avgifter på elbiler er konkurransevridende, og det er jo meningen, nemlig å gi folk et insentiv til å kjøpe elbiler, i form av lavere pris ved lavere (ingen) avgifter. Men i Leafs tillfelle dessverre også høyere forhandleravanse som virker i motsatt retning. Det er det svært mange som reagerer på, ved ikke å kjøpe Leaf, men en fossilbil, dessverre. Få gidder klage på dette, slik jeg med flere her har gjort. Jeg synes sånn sett det er litt merkelig at lederen i elbilforeningen forsvarer ("forklarer") Nissans prissetting, som altså motvirker myndighetenes økonomiske insentiver for økt salg av elbiler (slik at Norge kunne solgt mer olje internasjonalt og tjent mer).

Elbiler er fritatt avgifter. Fossilbiler er pålagt avgifter. Disse avgiftene kunne eoretisk ha gått til å dekke de samfunnsøkonomiske kostnadene av den unødvendige forurensningen og konsumet av ikke-fornybare ressurser, men dessverre brukes avgiftene til veibygging og andre formål som tvert i mot øker bruken av fossil energi.

At elbilene får bruke veiene som finansieres av avgifter på fossilbilene kan sees derimot på som en form for subsidie, men det er en helt annen innfallsvinkel. Det samme gjelder jo fortau, og jeg har aldri hørt folk klage over den massive "subsidieringen" av fotgjengere. Veier er jo et lærebokeksempel på kollektive goder, selv om de etter Høyres grunnfilosofi kan brukerfinansieres fullt ut gjennom autamatiske bompengeanlegg, slik at skattene kan holdes lave.

Når elbiler fritas avgifter, innebærer det at avgiftsnivået på fossilbiler kunne vært redusert og avgiftsprovenyet vært det samme om elbilene ikke ble fritatt avgifter. Samfunnsøkonomisk er det svært riktig å skattlegge forurenseren: fossilbilbrukeren. Akkurat som at både røyking og alkoholmiskbruk koster samfunnet utallige millioner og det derfor økonomisk vurdert er korrekt at (stor)brukerne av disse også delvis betaler disse for samfunnet unødvendige kostnadene.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Elmo

Endelig et veldig godt, velbegrunnet og velfundert innlegg. TAKK Balrog.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

svingen

nå svart nissan faktisk :)

"Takk for at du tar kontakt med oss. Beklager sent svar.

Nissan LEAF Tekna med spoiler og solcellepanel koster i Norge kr 265 000 uten leveringsomkostninger. Tilsvarende bil i Tyskland koster 29 490€. (Spoiler er ikke standard på modellen som selges i Tyskland og denne prisen er også ekskl. leveringsomkostninger.) Dvs. ca. 235 000.

Biler som selges i Norden er utstyrt med et batteri-varmeteppe som skal hindre at kjernetemperaturen på batteriene skal falle under et visst nivå hvor det kan være fare for at batteriene kan skades. Dette er ikke standard i andre markeder. I Norge får også LEAF-kunder med Norgespakken til en verdi av kr 35 000 med på kjøpet. Denne omfatter fri service i 3 år, diverse kromdetaljer, samt gratis leiebil fra Hertz i inntil 20 døgn over en tre årsperiode. På toppen av dette er biler solgt som nye fra norske forhandlere også dekket av en 5 års nybilgaranti både på elektriske komponenter OG selve bilen. I Europa for øvrig er det bare 3 års garanti på selve bilen.

Så alt-i-alt er det riktig at bilen er noe dyrere i Norge enn i noen andre land, men samtidig får du veldig mye mer inkludert. Det er også verdt å nevne at prisene i de ulike landene er satt i fht. lokale konkurranseforhold og dette gjelder alle varer, ikke bare bil.

Håper dette var oppklarende. Hilsen ^REF"


hører dem hele tiden prater om det her varmetepe som jeg mener att alle skal ha etter 2012,bløffer Nissan eller er det kun norske modeller som får det her?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

BE

Om det var mulig å velge vekk norgespakken og trekke fra 35 000,- på prisen, kunne vi ikke klaget på prisen. Men det kan vi jo ikke...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Leaf_entusiast

Nissan skriver:

Biler som selges i Norden er utstyrt med et batteri-varmeteppe som skal hindre at kjernetemperaturen på batteriene skal falle under et visst nivå hvor det kan være fare for at batteriene kan skades. Dette er ikke standard i andre markeder

Tøys!

80% av Leafene utenfor Japan selges i USA og Canada og her er varmeteppe standard. I Europa henger det trolig sammen med varmepakken/Vinterpakken/Comfort pakke, men det er vanskelig å få bekreftet 100% da det er umulig å finne ut av det uten å demontere batteripakken.

NASA har testet Li-ion batterier og kommet frem til at temperaturen i batteriet trolig tåler ned mot - 80 grader. Noen har ment at -50 kan være skadelig, men da væsken i batteriene ikke blir like raskt kald som lufttemperaturen vil det i praksis ikke være temperaturer på jorden som skader de. Problemet for batteriene er varme. Flere beregninger viser at hvis man bor i de varmeste strøkene i USA, kan man risikere at batteriet blir svekket etter fire i år. I Norge er ikke det noe problem...

Varmeteppe er nok bare en gimmick. Det  er jo heller ikke et teppe. Det er en slags varmetråder som ligger rundt batteriet.  I følge Nissan slår det seg på når batteritemperaturen er under -20grader. Det betyr at lufttemperaturen må ha vært under -20 i en lang peride. Batteriet tar ikke skade av kulde, men kapasiteten blir midlertidig dårligere når det er kaldt. På den annen side; hvis det virkelig blir under -20 grader i lenger perioder vil varmen slå seg på inntil det kun er 30% igjen av batteriet. Litt kjipt hvis bilen var parkert utenfor hytten i noen dager og batteriet gikk fra 80% til 30% uten at bilen er brukt...

Det er mye mystikk rundt varmeteppe og det er trolig noe som Nissan bruker i markedsføringen for å kunne forsvare at det tar en overpris på ca 40000 i Norge i forhold til andre land. Det er ihvertfall feil å si at det ikke er standard i andre land og at kulden skader batteriet.

www.nissan.no står prisen 273.800 og på www.nissan.de står prisen EUR 35090 (som er 29487 eks moms). Det gir fortsatt en forskjell på knappe 40.000. At prisen i Norge er 265000 eks levering er jo teoretisk da en bil må jo leveres og registreres for å kunne brukes. I tyskland var ihvertfall levering til Nissan Tyskland inkludert.

JA, Norgespakken har noen en verdi. Kromdetaljene kan kjøpes på www.ebay.co.uk for 3000 og service kan være verdt 10.000? og Nissan Europa selger en forlenget garanti til sine kunder for knappe 3000. Men, dette er uansett en kampanjepakke og kampanjer kan de jo også ha i andre land. Så, det mest riktige er å sammenligne listepris mot listepris. Men, det er jo egentlig ikke noe stort problem. Det finnes jo mange som reimporterer bilene slik at man kan få kjøpt de til en ok pris i Norge!

Bekkenes

Vil minne folk på at garanti er noe produsenter stiller med.
her i Norge har vi fem år reklamasjonsrett, denne gjelder også for biler,selv om de ikke er helt ny.

klag til den dere kjøpte bilen av hvis garanti er gått ut :)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Elmo

Fortsett gjerne diskusjonen på Nissans FB også. Da når (mot)argumentene flere potesielle kjøpere tror jeg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA