Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VIN nummer

Startet av kjbu, tirsdag 06. august 2013, klokken 21:16

« forrige - neste »

kjbu

Sarpsborg - Oslo, 94km
Batteri start : 100%. Slutt : 39% = 61% brukt
Nesten bare motorvei, cruise control satt på 94km/t. Sommervær, uten AC.
8 dager gammel EuroLeaf.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Starfox

Sitat fra: kjbu på søndag 28. juli 2013, klokken 22:49
Sarpsborg - Oslo, 94km
Batteri start : 100%. Slutt : 39% = 61% brukt
Nesten bare motorvei, cruise control satt på 94km/t. Sommervær, uten AC.
8 dager gammel EuroLeaf.

Hvorda  kom du frem til prosentpoeng?  SOC ellet Hurtihladeren?

frankols

Sitat fra: Starfox på mandag 29. juli 2013, klokken 09:57
Sitat fra: kjbu på søndag 28. juli 2013, klokken 22:49
Sarpsborg - Oslo, 94km
Batteri start : 100%. Slutt : 39% = 61% brukt
Nesten bare motorvei, cruise control satt på 94km/t. Sommervær, uten AC.
8 dager gammel EuroLeaf.

Hvorda  kom du frem til prosentpoeng?  SOC ellet Hurtihladeren?

Det ser du på sida di på nissan.no

Øyvind.h

Kjørte Nordstrand-Alnabru-Bjerke-Hole bortenfor Sundvolden og tilbake til Nordstrand i går. Totalt drøyt 120km. Holdt godt tempo hele veien. Kom hjem med ca 30km igjen iflg GOM og 2 streker.
24 grader ved avreise og rundt 18-19 på vei hjem tenker jeg. Var ikke behov for AC.
Ladet 15 minutter på Sandvika Storsenter mens jeg var på Ultra, så jeg fikk vel kanskje 500w påfyll på veien (10A lader).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kjbu

Sitat fra: Starfox på mandag 29. juli 2013, klokken 09:57
Sitat fra: kjbu på søndag 28. juli 2013, klokken 22:49
Sarpsborg - Oslo, 94km
Batteri start : 100%. Slutt : 39% = 61% brukt
Nesten bare motorvei, cruise control satt på 94km/t. Sommervær, uten AC.
8 dager gammel EuroLeaf.

Hvorda  kom du frem til prosentpoeng?  SOC ellet Hurtihladeren?

Får frem prosent reststrøm på batteriet på displayet mellom batteri-temp og batteri-nivå. Bla deg gjennom displayvalgene der. Kanskje det finst kun på 2013-modellen?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

BE

Prosent reststrøm er en av forbedringene på Europaleafen, den finnes ikke på de "gamle"
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

olehenrikfjeld

Kongsberg - Uvdal alpinsenter 122 kilometer. Startet med 100% på hurtigladeren på Kongsberg og endte med et blinkende sekstall på guessometer og en strek igjen når jeg kom fram :(

Fulgte fartsgrensene  (70-80) hele veien i ECO og stort sett med cruisecontrol. Vindstille. Tørr asfalt. 20 grader.

Litt overraskende, men det er nesten 700 høydemeter i tillegg. Dessuten er nok cruisecontrolen mer aggressiv på gassen i oppoverbakker enn jeg ville vært selv...

Blir spennende å se om veien tilbake går bedre. En annen feilkilde kan kanskje være at hurtigladeren ikke topper opp batteriet helt? En tredje feilkilde er selvsagt at jeg er helt fersk LEAF-sjåfør...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

jkirkebo

Sitat fra: olehenrikfjeld på fredag 02. august 2013, klokken 22:26
Kongsberg - Uvdal alpinsenter 122 kilometer. Startet med 100% på hurtigladeren på Kongsberg og endte med et blinkende sekstall på guessometer og en strek igjen når jeg kom fram :(

Fulgte fartsgrensene  (70-80) hele veien i ECO og stort sett med cruisecontrol. Vindstille. Tørr asfalt. 20 grader.

Litt overraskende, men det er nesten 700 høydemeter i tillegg.

Der har du forklaringen din, 700 høydemeter drar i overkant av 3kWh eller ca. 15% av batterikapasiteten. 700*1650*9,8/3.600.000=3,15kWh. (1650 er vekten på bil i kilo)

122/0,85=144km rekkevidde + det du hadde igjen. GOM er MEGET pessimistisk på slutten, en strek og blinkende 6-tall betyr nok heller 16km igjen enn 6km. Så da hadde du nok klart ca. 160km med tilsvarende kjøring på flatmark før skilpadde.

Du kan regne ihvertall 20km rekkevidde igjen ved slike forhold når du får den første batterivarslinga.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olehenrikfjeld

Betryggende og oppklarende. Takk  :) Gitt at jeg vel får disse tre kilowattene tilbake igjen så burde jeg jo klare hjemturen med god margin.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

silverwrx

Lillestrøm-svinesundparken, 85-90kmt etter lastebilstempo, 20grader, 1strek(14% i følge lader) og 130km kjørt.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Batteribill

Haugesund-Bergen-Haugesund
Startet med 100% Ble litt klussing med varmeapparat og dugg, av og på med ac før vi ga blaffen og satte på 21 grader. Planla lading på Stord og fikk ca 10 min og 4kwh før vi kjørte videre til Bergen og bygarasjen. Etter ca 3,5 timer med lading på 12A returnerte vi Haugesund, med noen små avstikkere og ny lading på Stord. Fikk ca8 kwh denne gangen (tok ikke tiden men ca 15 min)
Kom hjem med 17% igjen og 260km på triptelleren.
Kjempefornøyd og sparte ca 500kr i forhold til diesel bilen.
Lbw kommer på 21.8% hos meg. Noen som vet hvorfor? Ser at alle skriver at lbw skal komme på 17,8%.

Haugesund, Sølvgrå 2011 USA Leaf. 23k Km

2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

DeadLock

Nissan på Vibemyr (Sandnes) til Byrkjedalstunet og videre til Egersund.
Batteri ved start: 11 streker og 5 streker batteritemp. Gom rekkevidde: 140km

Det regnet og temperaturen var ca 13-15 grader. Måtte ha "Window Defrost" på hele tiden. Klimaanlegget trakk mellom 1 og 3,5kw på turen.

Kjørte i ECO og eco-rullet i nedoverbakker og dro maks 22kw i oppoverbakker, men noen bakker var så bratte at jeg måtte opp i 45kw for å ikke rulle bakover.

Ankom Byrkjedalstunet og tittet på hurtigladeren der. Den krevde RFID-kort.
Hadde da 4 streker igjen på batteriet.

Kjørte videre via Gloppedalsura mot Vikeså og GOM rapporterte mellom 95 og 49 km hele tiden på vei til Vikeså. Minus en strek på vei til Vikeså.

Fra Vikeså til Egersund mistet jeg 3 streker. Satte cruisecontrollen på 78kmt. (Ingen trafikk)

Da jeg ankom hjemme hadde jeg -- og "Charge Now" over stereoanlegget. Ingen streker.
Jeg bor på toppen av en lang stigning.

Noen kommentarer? :)
God helg.
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Starfox

Sitat fra: DeadLock på lørdag 17. august 2013, klokken 13:53
Nissan på Vibemyr (Sandnes) til Byrkjedalstunet og videre til Egersund.
Batteri ved start: 11 streker og 5 streker batteritemp. Gom rekkevidde: 140km

Det regnet og temperaturen var ca 13-15 grader. Måtte ha "Window Defrost" på hele tiden. Klimaanlegget trakk mellom 1 og 3,5kw på turen.

Kjørte i ECO og eco-rullet i nedoverbakker og dro maks 22kw i oppoverbakker, men noen bakker var så bratte at jeg måtte opp i 45kw for å ikke rulle bakover.

Ankom Byrkjedalstunet og tittet på hurtigladeren der. Den krevde RFID-kort.
Hadde da 4 streker igjen på batteriet.

Kjørte videre via Gloppedalsura mot Vikeså og GOM rapporterte mellom 95 og 49 km hele tiden på vei til Vikeså. Minus en strek på vei til Vikeså.

Fra Vikeså til Egersund mistet jeg 3 streker. Satte cruisecontrollen på 78kmt. (Ingen trafikk)

Da jeg ankom hjemme hadde jeg -- og "Charge Now" over stereoanlegget. Ingen streker.
Jeg bor på toppen av en lang stigning.

Noen kommentarer? :)
God helg.

Ikke mye lake igjen der gitt :)

Sverre_E

Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

LeifEgge

Charlottenberg-Sognsvann-OsloS (over bjørkelangen) . Regnvær i en halvtime. Kuppert terreng. 131 KM kjørt. Null streker og 10 KM igjen på display. JapanLeaf

Ikke dårlig syns jeg :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA