Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VIN nummer

Startet av kjbu, tirsdag 06. august 2013, klokken 21:16

« forrige - neste »

Obba

Sitat fra: DeadLock på lørdag 17. august 2013, klokken 13:53
Ankom Byrkjedalstunet og tittet på hurtigladeren der. Den krevde RFID-kort.
Hadde da 4 streker igjen på batteriet.
Betyr det at man nå må ha abonnement for å benytte hurtigalderen på Byrkjedaltunet? Har ikke sett noe informasjon fra Lyse angående hvordan man skaffer seg abonnement, eller hva det koster. Jeg har fått med meg at de jobber med betalingsløsinger, men var ikke klar over at det var innført.

rossifan46

Kviteseid - Kongsberg via E134.

Flunka ny EuroLeaf Tekna.

Utetemp ca 20-22 grader, AC på 21 grader, tørt føre, fulgte normal trafikk men tok det med ro i oppoverbakker der jeg ikke hadde bil bak, 58 km/t i snitt. To voksene og et barn med oppakking.

Totalt 111 km, startet med 100% og hadde 22% ved ankomst. 41 igjen på GOM og tre batteristreker. 12,9 kWh/100km.

Veldig fornøyd med tanke på det kuperte terrenget.
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

knnygar

Ørsta - Skodje - Ørsta
Starta med 100%
Lada frå 70% til 80% på hurtigladaren i Spjelkavik.
Hadde 6% igjen ved ankomst heime.
Strekning 144km.
Høgdeforskjel: ca 100m.

Øspøs regn gjorde nok sitt til å redusere køyrelengda ein god del :-(
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Trond Arve

Sitat fra: rossifan46 på søndag 18. august 2013, klokken 22:39
...fulgte normal trafikk men tok det med ro i oppoverbakker der jeg ikke hadde bil bak...
Det er en myte at det lønner seg å slakke av i oppoverbakker. Det er ingenting å spare på det bortsett fra redusert luftmotstand. Redusert fart vil generelt gi lengre rekkevidde, men det kan man gjøre oppover, nedover og på flata.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Osvart

Kjøretur i helgen fra Åsane (Bergen) til Kvamskogen på lørdag med retur på Søndag uten lading i mellomtiden, og litt småærende på vei opp.
- Utetemp ~15C
- Litt småregn, men stort set våt vei og oppholdsvær.
- Mye opp og ned, så det er vel nesten 2000 høydemeter opp, og 1600 ned den ene veien, og motsatt den andre veien.
- I alt litt over 11mil

Første langtur med leafen, så vi var litt spent på resultatet siden det er såpass mye stigning på veien. Startet med fullt batteri, parkerte ved hytten med 5 streker og ~ 50km på GOM, og kom hjem til garasjen med to streker ~20km på GOM, og ingen advarsler underveis. Suksess! :-)
Såpass vellykket at neste gang kan vi nok kjøre klimaanlegget hele veien, og ikke bare i korte perioder når det trengs. Kanskje til og med Kone kan få prøve å kjøre. ;-)

SitatDet er en myte at det lønner seg å slakke av i oppoverbakker. Det er ingenting å spare på det bortsett fra redusert luftmotstand. Redusert fart vil generelt gi lengre rekkevidde, men det kan man gjøre oppover, nedover og på flata.
Det er vel i utgangspunktet sant, men i god vestlandsnatur, så blir det en del bremsing i nedoverbakken rett etter oppoverbakken, så da lønner det seg vel å slakke av på vei oppover, så man starter nedoverbakken med lavere fart, og dermed bremser mindre.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Obba på søndag 18. august 2013, klokken 12:01
Sitat fra: DeadLock på lørdag 17. august 2013, klokken 13:53
Ankom Byrkjedalstunet og tittet på hurtigladeren der. Den krevde RFID-kort.
Hadde da 4 streker igjen på batteriet.
Betyr det at man nå må ha abonnement for å benytte hurtigalderen på Byrkjedaltunet? Har ikke sett noe informasjon fra Lyse angående hvordan man skaffer seg abonnement, eller hva det koster. Jeg har fått med meg at de jobber med betalingsløsinger, men var ikke klar over at det var innført.
Hurtigladeren på Byrkjedalstunet er forberedt for bruk av RFID-kort. Lyse har sagt at de innfører tilgangskontroll og betaling i løpet av høsten. Men nå skal den være ÅPEN for bruk. Titta du bare - eller forsøkte du å bruke den?
St.Hanshaugen

erikf

Sitat fra: Osvart på mandag 19. august 2013, klokken 09:17
SitatDet er en myte at det lønner seg å slakke av i oppoverbakker. Det er ingenting å spare på det bortsett fra redusert luftmotstand. Redusert fart vil generelt gi lengre rekkevidde, men det kan man gjøre oppover, nedover og på flata.
Det er vel i utgangspunktet sant, men i god vestlandsnatur, så blir det en del bremsing i nedoverbakken rett etter oppoverbakken, så da lønner det seg vel å slakke av på vei oppover, så man starter nedoverbakken med lavere fart, og dermed bremser mindre.
Hadde vært interessant å høre argumentene mot at dette er en myte, som jeg selv tror på. Noen?
En annen sak er at det kanskje er ideellt å veldig lav fart akkurat på bakketoppen før man begynner å rulle igjen. Det er jeg også enig i at sikkert er lurt.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

rossifan46

Sitat fra: Trond Arve på mandag 19. august 2013, klokken 00:30
Sitat fra: rossifan46 på søndag 18. august 2013, klokken 22:39
...fulgte normal trafikk men tok det med ro i oppoverbakker der jeg ikke hadde bil bak...
Det er en myte at det lønner seg å slakke av i oppoverbakker. Det er ingenting å spare på det bortsett fra redusert luftmotstand. Redusert fart vil generelt gi lengre rekkevidde, men det kan man gjøre oppover, nedover og på flata.
Har gjort meg den tanken selv også, etter de få milene jeg har kjørt Leaf'n. Neste gang jeg kjører samme tur skal jeg holde normal hastighet i oppoverbakker også, er nok ikke mange prosent ekstra det utgjør.
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

DeadLock

Sitat fra: Sverre_E på lørdag 17. august 2013, klokken 19:10
Sitat fra: DeadLock på lørdag 17. august 2013, klokken 13:53

Noen kommentarer? :)
God helg.

Hvor mange km ble det?
Hei.
Beklager sent svar.

Jeg var så opptatt av å kjøre pent at jeg glemte å titte noe på km..
Neste gang tar jeg med Garmin GPSMap og logger med den også.

Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

DeadLock

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 19. august 2013, klokken 09:37
Sitat fra: Obba på søndag 18. august 2013, klokken 12:01
Sitat fra: DeadLock på lørdag 17. august 2013, klokken 13:53
Ankom Byrkjedalstunet og tittet på hurtigladeren der. Den krevde RFID-kort.
Hadde da 4 streker igjen på batteriet.
Betyr det at man nå må ha abonnement for å benytte hurtigalderen på Byrkjedaltunet? Har ikke sett noe informasjon fra Lyse angående hvordan man skaffer seg abonnement, eller hva det koster. Jeg har fått med meg at de jobber med betalingsløsinger, men var ikke klar over at det var innført.
Hurtigladeren på Byrkjedalstunet er forberedt for bruk av RFID-kort. Lyse har sagt at de innfører tilgangskontroll og betaling i løpet av høsten. Men nå skal den være ÅPEN for bruk. Titta du bare - eller forsøkte du å bruke den?

Hei.
Jeg plugget i bilen og trykket på start-knappen.

Da det ikke skjedde noe leste jeg det som stod i displayet:

"Hold ditt kort inntil kortleseren for å aktivere laderen"

Jeg har ingen oversikt over betalingsordninger, men jeg møtte 2 Nissan Leaf med Lyse Dekor + en Lyse Toyota Stasjonsvogn som kjørte nedover da jeg var på vei oppover. Kan hende de nettopp aktiverte betaling på denne laderen?

Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Rav4_EV

SitatDet er en myte at det lønner seg å slakke av i oppoverbakker. Det er ingenting å spare på det bortsett fra redusert luftmotstand. Redusert fart vil generelt gi lengre rekkevidde, men det kan man gjøre oppover, nedover og på flata.

Det er nok ikke en myte. Dette var høyst aktuelt i tidligere tider med batterier med langt større indre motstand enn dagens.
Blybatterier vil gi langt mer rekkevidde ved å redusere effektuttaket i oppoverbakke.
Med dagens litium-ion batterier vil disse gevinstene bli marginale og derfor er det like greit å holde hastigheten.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Trond Arve

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 20. august 2013, klokken 07:57
Det er nok ikke en myte. Dette var høyst aktuelt i tidligere tider med batterier med langt større indre motstand enn dagens. Blybatterier vil gi langt mer rekkevidde ved å redusere effektuttaket i oppoverbakke.
Med dagens litium-ion batterier vil disse gevinstene bli marginale og derfor er det like greit å holde hastigheten.

Sitat fra: WikipediaEn myte (fra gresk μῦθος mythos, 'tale', 'fortelling', 'muntlig beretning') er en kulturell eller religiøs fortelling, en betegnelse for muntlig overleverte forestillinger om f.eks. guder, naturmytiske vesener eller verdens opprinnelse, som ofte strekker seg tilbake til førhistorisk tid.

;)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

btl

Det er akselerasjon og luftmotstand som de to største kraftslukere, og stigning vil innebære akselerasjon alene, derfor synker hastigheten når du kjører oppoverbakke ved samme pedaltrykk/forbruk som på flata. Kjører man f.eks. rett opp i konstant hastighet er akselerasjonen mer enn 9G, og ved 30 grader stigning en del mindre :-)
Så bruker man noe lenger tid ja, men akselerasjonen er dyrere enn tidsbesparelsen, er min påstand. Jeg ser gjerne beregning for det motsatte da :-)
Hvilket minner meg på forhandlers påstand om at ECO-modus var dyrere i oppoverbakke enn Drive? Erfaring?

reptil

Kraften tilgjengelig endrer seg vel ikke med eco...?
Planter man "gassen" i bånn så ser jeg ikke den store forskjellen, eco hjelper vel til med å være mindre responsiv, dvs snillere i bruk ift hvor mye energi man bruker i aks etc...?
Svart Leaf Acenta

btl

ja, eco hjelper en bare litt til snill kjøring, og noe strømsparing på andre småting også mener jeg.
Må innrømme jeg har den bare i eco uansett, så har jeg litt lenger vei på gasspedalen da...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA