Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av takktakk, onsdag 10. juli 2013, klokken 15:53

« forrige - neste »

satheesh.net

Hei. Tips til hva jeg burde gjøre i garasjen min for best mulig lading? Andre tips mottas gjerne også...
Jeg har vedlagt anleggsdetaljer (beklager litt dårlig kvalitet).

glaserud

Kommer jo an på hvor du legger lista for "best mulig".

Med det kabeltverrsnittet du har (2,5) får du ikke mer enn 16A. Muligheter:

1. Få garasjen på egen kurs. 16A => 3,7kW
2. Legg ny kurs ut i garasjen (32A er maks av hva du klarer med UMCen) => 7,4 kW
3. Legg ny kurs ut i garasjen (32/40A  3-fas, sett opp 400V-transformator) => 16A 400V => 11 kW
4. Legg ny kurs ut i garasjen (63A 3-fas, sett opp 400V-transformator, sett opp ladestasjon) => 22 kW
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

shb

Hei.
Jeg ville gått for 1 eller 2 til å starte med. Blir det for lite så ville jeg gått videre. Men du kommer veldig langt. Husk bilen bruker ca 2 kW /mil. Har du kontroll på bruken av tørketrommelen kan Teslaen dele denne kursen når tørketrommelen ikke brukes. Om det kniper, og du ikke vil legge opp ny kurs i skape ditt. Da kobbler elekrikeren bare seg inn på kontakten til tørketrommelen og videre ut til en stikk ute til bilen.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

jgilberg

Sitat fra: glaserud på mandag 12. august 2013, klokken 23:26
Kommer jo an på hvor du legger lista for "best mulig".

Med det kabeltverrsnittet du har (2,5) får du ikke mer enn 16A. Muligheter:

1. Få garasjen på egen kurs. 16A => 3,7kW
2. Legg ny kurs ut i garasjen (32A er maks av hva du klarer med UMCen) => 7,4 kW
3. Legg ny kurs ut i garasjen (32/40A  3-fas, sett opp 400V-transformator) => 16A 400V => 11 kW
4. Legg ny kurs ut i garasjen (63A 3-fas, sett opp 400V-transformator, sett opp ladestasjon) => 22 kW

lader alle disse alternativene de oppgitte kW uten at man SKAL ha dobbeltlader i bilen?
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

satheesh.net

#139
Sitat fra: glaserud på mandag 12. august 2013, klokken 23:26
Kommer jo an på hvor du legger lista for "best mulig".

Med det kabeltverrsnittet du har (2,5) får du ikke mer enn 16A. Muligheter:

1. Få garasjen på egen kurs. 16A => 3,7kW
2. Legg ny kurs ut i garasjen (32A er maks av hva du klarer med UMCen) => 7,4 kW
3. Legg ny kurs ut i garasjen (32/40A  3-fas, sett opp 400V-transformator) => 16A 400V => 11 kW
4. Legg ny kurs ut i garasjen (63A 3-fas, sett opp 400V-transformator, sett opp ladestasjon) => 22 kW

Takk for tips! Dette var nyttig info. :)

PS! Gjelder disse alternativene uten eller med dobbeltlader?

Epleskreller

Sitat fra: jgilberg på tirsdag 13. august 2013, klokken 07:36
Sitat fra: glaserud på mandag 12. august 2013, klokken 23:26
4. Legg ny kurs ut i garasjen (63A 3-fas, sett opp 400V-transformator, sett opp ladestasjon) => 22 kW
lader alle disse alternativene de oppgitte kW uten at man SKAL ha dobbeltlader i bilen?
Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 13. august 2013, klokken 07:39
PS! Gjelder disse alternativene uten eller med dobbeltlader?

Alternativ 4 (22kW) krever dobbeltlader
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ebbrey

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 13. august 2013, klokken 07:39
Sitat fra: glaserud på mandag 12. august 2013, klokken 23:26
Kommer jo an på hvor du legger lista for "best mulig".

Med det kabeltverrsnittet du har (2,5) får du ikke mer enn 16A. Muligheter:

1. Få garasjen på egen kurs. 16A => 3,7kW
2. Legg ny kurs ut i garasjen (32A er maks av hva du klarer med UMCen) => 7,4 kW
3. Legg ny kurs ut i garasjen (32/40A  3-fas, sett opp 400V-transformator) => 16A 400V => 11 kW
4. Legg ny kurs ut i garasjen (63A 3-fas, sett opp 400V-transformator, sett opp ladestasjon) => 22 kW

Takk for tips! Dette var nyttig info. :)

PS! Gjelder disse alternativene uten eller med dobbeltlader?

Alt 1-3 som er satt opp her utnytter kun 1 lader. Alt 4 må du ha dobbel for.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

satheesh.net

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:34
Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 13. august 2013, klokken 07:39
Sitat fra: glaserud på mandag 12. august 2013, klokken 23:26
Kommer jo an på hvor du legger lista for "best mulig".

Med det kabeltverrsnittet du har (2,5) får du ikke mer enn 16A. Muligheter:

1. Få garasjen på egen kurs. 16A => 3,7kW
2. Legg ny kurs ut i garasjen (32A er maks av hva du klarer med UMCen) => 7,4 kW
3. Legg ny kurs ut i garasjen (32/40A  3-fas, sett opp 400V-transformator) => 16A 400V => 11 kW
4. Legg ny kurs ut i garasjen (63A 3-fas, sett opp 400V-transformator, sett opp ladestasjon) => 22 kW

Takk for tips! Dette var nyttig info. :)

PS! Gjelder disse alternativene uten eller med dobbeltlader?

Alt 1-3 som er satt opp her utnytter kun 1 lader. Alt 4 må du ha dobbel for.

Takk - nå begynner jeg å bli litt klokere. Et spørsmål til; i stedet for å kjøpe dobbeltladeren til Tesla, kan ett av disse boksene fra Salto være en idé (se vedlegg)?

eclipse

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:22
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:34
Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 13. august 2013, klokken 07:39
Sitat fra: glaserud på mandag 12. august 2013, klokken 23:26
Kommer jo an på hvor du legger lista for "best mulig".

Med det kabeltverrsnittet du har (2,5) får du ikke mer enn 16A. Muligheter:

1. Få garasjen på egen kurs. 16A => 3,7kW
2. Legg ny kurs ut i garasjen (32A er maks av hva du klarer med UMCen) => 7,4 kW
3. Legg ny kurs ut i garasjen (32/40A  3-fas, sett opp 400V-transformator) => 16A 400V => 11 kW
4. Legg ny kurs ut i garasjen (63A 3-fas, sett opp 400V-transformator, sett opp ladestasjon) => 22 kW

Takk for tips! Dette var nyttig info. :)

PS! Gjelder disse alternativene uten eller med dobbeltlader?

Alt 1-3 som er satt opp her utnytter kun 1 lader. Alt 4 må du ha dobbel for.

Takk - nå begynner jeg å bli litt klokere. Et spørsmål til; i stedet for å kjøpe dobbeltladeren til Tesla, kan ett av disse boksene fra Salto være en idé (se vedlegg)?

For å kunne utnytte en dobbeltlader hjemme må du ha en ladestasjon som gir 22kW, f.eks den av Salto sin som gir 400V/3fas/32A/22kW.

Ladestasjonene fra Salto vil aldri erstatte en dobbeltlader, har du en enkeltlader så kan du lade med max 11kW, da vil et 400V 3fas 16A uttak og UMC være nok og du trenger ikke Salto sin ladestasjon. Men ladestasjonen vil gi deg et ryddig fast opplegg men du får ikke mer kW lading av den grunn (du slipper bare å bruke UMC)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jgilberg

Sitat fra: eclipse på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:43
Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:22
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:34
Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 13. august 2013, klokken 07:39
Sitat fra: glaserud på mandag 12. august 2013, klokken 23:26
Kommer jo an på hvor du legger lista for "best mulig".

Med det kabeltverrsnittet du har (2,5) får du ikke mer enn 16A. Muligheter:

1. Få garasjen på egen kurs. 16A => 3,7kW
2. Legg ny kurs ut i garasjen (32A er maks av hva du klarer med UMCen) => 7,4 kW
3. Legg ny kurs ut i garasjen (32/40A  3-fas, sett opp 400V-transformator) => 16A 400V => 11 kW
4. Legg ny kurs ut i garasjen (63A 3-fas, sett opp 400V-transformator, sett opp ladestasjon) => 22 kW

Takk for tips! Dette var nyttig info. :)

PS! Gjelder disse alternativene uten eller med dobbeltlader?

Alt 1-3 som er satt opp her utnytter kun 1 lader. Alt 4 må du ha dobbel for.

Takk - nå begynner jeg å bli litt klokere. Et spørsmål til; i stedet for å kjøpe dobbeltladeren til Tesla, kan ett av disse boksene fra Salto være en idé (se vedlegg)?

For å kunne utnytte en dobbeltlader hjemme må du ha en ladestasjon som gir 22kW, f.eks den av Salto sin som gir 400V/3fas/32A/22kW.

Ladestasjonene fra Salto vil aldri erstatte en dobbeltlader, har du en enkeltlader så kan du lade med max 11kW, da vil et 400V 3fas 16A uttak og UMC være nok og du trenger ikke Salto sin ladestasjon. Men ladestasjonen vil gi deg et ryddig fast opplegg men du får ikke mer kW lading av den grunn (du slipper bare å bruke UMC)

Jeg blir klokere og klokere, men jeg har fortsatt noen spørsmål:
1. Drar jeg noen fordeler av å ha dobbeltlader i forhold til de forskjellige gratis- og betalings-ladestasjonene?
2. Det ser ut til at maks "hjemmelading" med enkeltlader er 7,4 kwt, betyr det at jeg får "full tank" på 85/7,4 kwt = 11,4 timer?
3. Jeg har bestilt en bmw i3 til kona. Er det noen som har tips til hva jeg bør få av strøm i garasjen (i3 og en p85 med enkeltlader)
4. Jeg kommer til å reise noe til Danmark (dansk kone), og der ser jeg de bruker Chademo ladere, men det er det vel ikke støtte for i Tesla S?

;-)
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

glaserud

For å ta sammenhengen UMC/veggboks/lader, etc.:

Konvertering vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC):
Batteriet lades med likestrøm. For å gjøre om nettstrømmen som er vekselspenning trenger du en lader. Valgene for dette er:
1. Enkeltlader (onboard). Kan lade opp til 11kW.
2. Dobbeltlader (onboard). Kan lade opp til 22kW.
3. Ekstern DC-lader: Teslas Supercharger (som vel egentlig er en stack med 10 av onboard-laderne plassert i et skap). Leverer p.t. 90 kW, men har blitt sagt fra Tesla at kan oppgraderes til 120kW.
4. Ekstern DC-lader: Chademo (så fort vi får en adapter). Maks effekt er ukjent, siden vi ikke vet hva adapteren til Tesla vil klare. Chademo leverer vel opp til 50 kW.

For [3] og [4] er det altså slik at du ikke bruker onboard-laderne, og kan lade med det den eksterne DC-kilden tilbyr uavhengig av om du har enkelt- eller dobbeltlader.

Ladestyring:
For at laderne (se 1 og 2 over) i bilen skal kunne ta i mot strømmen, trenger de litt elektronikk i forkant som kan fortelle de hva slags strøm de er koblet til. Valgene her er:
1. UMC (Universal Mobile Connector). Dette er kladden som følger med bilen. Den vil ikke ha mulighet til å kontrollere større ladeeffekter enn 11kW. Mao vil du aldri kunne utnytte dobbeltladeren med en slik.
2. Veggmontert ladekontroll: Tesla HPWC. Ikke kjent hva spesifikasjonen på denne blir, men vil kunne levere opp til 22kW (får man håpe) slik at du kan utnytte dobbeltladerne.
3. Veggmontert ladekontroll: Tredjepart (f.eks. Salto) som har Type 2-kontakt. Kan levere opp til 22 kW.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

glaserud

Sitat fra: jgilberg på tirsdag 13. august 2013, klokken 16:08
Jeg blir klokere og klokere, men jeg har fortsatt noen spørsmål:
1. Drar jeg noen fordeler av å ha dobbeltlader i forhold til de forskjellige gratis- og betalings-ladestasjonene?
2. Det ser ut til at maks "hjemmelading" med enkeltlader er 7,4 kwt, betyr det at jeg får "full tank" på 85/7,4 kwt = 11,4 timer?
3. Jeg har bestilt en bmw i3 til kona. Er det noen som har tips til hva jeg bør få av strøm i garasjen (i3 og en p85 med enkeltlader)
4. Jeg kommer til å reise noe til Danmark (dansk kone), og der ser jeg de bruker Chademo ladere, men det er det vel ikke støtte for i Tesla S?

1. Ja, om du lader på type 2-stasjoner som leverer mer enn 11kW. Om du lader på stasjoner med DC (chademo (når den adapteren kommer) eller Supercharger) vil du ikke ha behov for dobbeltlader. Du har heller ikke behov om du lader på ladere som leverer mindre enn 11kW.
2. I teorien, men det vil avhenge litt av temperatur, hvor fort den lader de siste %ene, etc. Og maks hjemmelading er 11kW om du har 400V 16A (400V*16A* sqrt(3) = 11kW). (Kvadratrota av 3 er p.g.a. trefas.)
3. Hvis du vil ha 11kW til Teslaen og hva-det-nå-enn-er i3en spiser, så er det bare å legge opp to kurser eller en kurs som er stor nok til å hanskes med begge.
4. Ikke ennå, men vi er blitt lovet adapter av Elon da han var i Oslo i vinter.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jgilberg

Sitat fra: glaserud på tirsdag 13. august 2013, klokken 16:14
Sitat fra: jgilberg på tirsdag 13. august 2013, klokken 16:08
Jeg blir klokere og klokere, men jeg har fortsatt noen spørsmål:
1. Drar jeg noen fordeler av å ha dobbeltlader i forhold til de forskjellige gratis- og betalings-ladestasjonene?
2. Det ser ut til at maks "hjemmelading" med enkeltlader er 7,4 kwt, betyr det at jeg får "full tank" på 85/7,4 kwt = 11,4 timer?
3. Jeg har bestilt en bmw i3 til kona. Er det noen som har tips til hva jeg bør få av strøm i garasjen (i3 og en p85 med enkeltlader)
4. Jeg kommer til å reise noe til Danmark (dansk kone), og der ser jeg de bruker Chademo ladere, men det er det vel ikke støtte for i Tesla S?

1. Ja, om du lader på type 2-stasjoner som leverer mer enn 11kW. Om du lader på stasjoner med DC (chademo (når den adapteren kommer) eller Supercharger) vil du ikke ha behov for dobbeltlader. Du har heller ikke behov om du lader på ladere som leverer mindre enn 11kW.
2. I teorien, men det vil avhenge litt av temperatur, hvor fort den lader de siste %ene, etc. Og maks hjemmelading er 11kW om du har 400V 16A (400V*16A* sqrt(3) = 11kW). (Kvadratrota av 3 er p.g.a. trefas.)
3. Hvis du vil ha 11kW til Teslaen og hva-det-nå-enn-er i3en spiser, så er det bare å legge opp to kurser eller en kurs som er stor nok til å hanskes med begge.
4. Ikke ennå, men vi er blitt lovet adapter av Elon da han var i Oslo i vinter.

TUUUUUSEN TAKK!!! Dette var krystallklart!!! Jeg har lest opp og ned i mente, men har fortsatt vært i tvil. Din forklaring burde stå som absolutt første melding i denne tråden!
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

fredag

Sitat fra: jgilberg på tirsdag 13. august 2013, klokken 16:08
Jeg blir klokere og klokere, men jeg har fortsatt noen spørsmål:
1. Drar jeg noen fordeler av å ha dobbeltlader i forhold til de forskjellige gratis- og betalings-ladestasjonene?

Ja, du lader dobbelt så fort på AC-lading (type 2 ladestasjon). Dermed blir det kortere lade-venting på langtur.

Det kommer vel noen Tesla superladere til Danmark etterhvert, men det kommer alltid til å være mange flere steder med Type 2 ladestasjoner.

Sitat fra: jgilberg på tirsdag 13. august 2013, klokken 16:08
3. Jeg har bestilt en bmw i3 til kona. Er det noen som har tips til hva jeg bør få av strøm i garasjen (i3 og en p85 med enkeltlader)
4. Jeg kommer til å reise noe til Danmark (dansk kone), og der ser jeg de bruker Chademo ladere, men det er det vel ikke støtte for i Tesla S?

Last ned iPhone appen til Clever A/S, og velg hvilken kontakttyper du ønsker å se på kartet. Clever tilbyr lading i Danmark ikke bare med Chademo, men også med Type 2. Clever lover mange flere Type 2 ladestasjoner i løpet av 2013. Akkurat nå er det tynt med Type 2 ladestasjoner fra Clever på Jylland nord for Kolding / Esbjerg.

Det er lurt å ordne abonnement hos Clever før du drar til Danmark.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

toppi

Finns det noe offisiell info fra Tesla, eller kvalifisert syning, på hvilken ladehastighet som er mest skånsomt for batteriet?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA