Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av takktakk, onsdag 10. juli 2013, klokken 15:53

« forrige - neste »

Johnny

Jeg lurer på hvorfor de bilene som nå leveres ikke har dobbeltlader, men skal få den montert senere.
Er det mulig at de prøver seg på noe som gjør at den kan tilpasses vårt 3fase IT?
TMS og eGolf.

ebbrey

Merkelig at de ikke leverer bilene ferdig. Skal de ha inn en haug med biler til jul da eller for å ettermontere lader. Også endelig komme med korrekt ladeinfo slik at det er for seint for kjøpere..

En annen ting.. Disse laderne til salto til 15.000,- trenger man egentlig disse? Enten er det vel trafo og 400V 32A rød kontakt etter trafoen. Eller 32A enfas blå kontakt kobla rett inn i sikringsskapet?
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

shb

Hei.
Jeg mener en ikke trenger noe fra Salto. Rød 16 A 3 fase som jeg har gir 11kW.  Fullader på 8 timer. Jeg prøver med det. Legger ikke ut 15 tusen ekstra + kraftigere kabel enn jeg har må. Dette kostet 1500 kr.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

valvolainen

Disse laderene trenger vi som har bestilt dobbeltlader for å lade med 22kwh hjemme i garasjen.
Så er det også foreslått at en liten flyttbar en kan brukes til å lage et 22kwh type2 'ladestasjon' hvis du finner en 400V 32A kontakt.

Ellers trenger man ikke dette nei.


shb

Jeg hadde planer å bruke dobbelladeren via mode 2 kabel og 22 kW lade stolper når de kommer. Hvorfor gjøre det dyrere enn en må. Det er jo på tur en ønsker ladingen skal gå raskt.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

fredag

Sitat fra: Johnny på søndag 11. august 2013, klokken 16:04
Jeg lurer på hvorfor de bilene som nå leveres ikke har dobbeltlader, men skal få den montert senere.
Er det mulig at de prøver seg på noe som gjør at den kan tilpasses vårt 3fase IT?

Problemet med dobbeltladerne gjelder alle de europeiske bilene. Også feks bilene som leveres ut i Sveits.

Dermed tror jeg ikke det har noe med norsk trefas (IT) å gjøre.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Johnny

Sitat fra: fredag på søndag 11. august 2013, klokken 19:45
Sitat fra: Johnny på søndag 11. august 2013, klokken 16:04
Jeg lurer på hvorfor de bilene som nå leveres ikke har dobbeltlader, men skal få den montert senere.
Er det mulig at de prøver seg på noe som gjør at den kan tilpasses vårt 3fase IT?

Problemet med dobbeltladerne gjelder alle de europeiske bilene. Også feks bilene som leveres ut i Sveits.

Dermed tror jeg ikke det har noe med norsk trefas (IT) å gjøre.

Det har du nok rett i da, siden de neppe er særlig opptatt av at alle europeiske biler skal kunne lade her og i Albania!
TMS og eGolf.

Havebigfun

Jeg har hørt at det er kapasitets/leveringsproblemer hos underleverandøren som er årsaken til at ingen Europabiler kommer med dobbellader.

RSandven

Sitat fra: shb på søndag 11. august 2013, klokken 16:34
Hei.
Jeg mener en ikke trenger noe fra Salto. Rød 16 A 3 fase som jeg har gir 11kW.  Fullader på 8 timer. Jeg prøver med det. Legger ikke ut 15 tusen ekstra + kraftigere kabel enn jeg har må. Dette kostet 1500 kr.

Regner med du stiller med 400V, ellers blir det hardt?
For oss med 230V, så blir vel det beste 32A enfas 230V = 7,3kW...
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

ebbrey

#129
Sendte mail til salto og spurte hva de hadde til 3x63 230v og dobbeltlader. Fikk svar at jeg da kunne få tilbud fra en leverandør på hjemme pakke. Trafo + vegglader 3x50, 20KW lading.

Spent på pris. Sikkert 40.000,-
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Hodne

Sitat fra: ebbrey på mandag 12. august 2013, klokken 08:54
Sendte mail til salto og spurte hva de hadde til 3x63 230v og dobbeltlader. Fikk svar at jeg da kunne få tilbud fra en leverandør på hjemme pakke. Trafo + vegglader 3x50, 20KW lading.

Spent på pris. Sikkert 40.000,-

Hørt noe?
P#1646, Levert.

shb

Riktig RSandven jeg synes det holder til lading hjemme. En får heller ha med en Mode 3 kabel på 22kW på kjøpesenter og  SC mest mulig. Er vel ikke vits å lage mest mulig varmgang i sikringsskapet hjemme?
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

RSandven

Ja, jeg har bare 1 mil tur/retur til jobben, så kommer ikke til å svi av såå mange watt om dagen.

Planen er å sette på timer slik at den slår seg på lading kl. 00:00, slik at jeg ikke skaper for mye konflikter med platetopp eller varmepumpe.
Så da har jeg lada ~50kW i løpet av 7 timer. Bør være nok krutt til å komme seg et stykke unna ;)
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Nuvolari

Sitat fra: RSandven på mandag 12. august 2013, klokken 22:41
Ja, jeg har bare 1 mil tur/retur til jobben, så kommer ikke til å svi av såå mange watt om dagen.

Planen er å sette på timer slik at den slår seg på lading kl. 00:00, slik at jeg ikke skaper for mye konflikter med platetopp eller varmepumpe.
Så da har jeg lada ~50kW i løpet av 7 timer. Bør være nok krutt til å komme seg et stykke unna ;)

Et alternativ til timer et å stille ned ladestyrken til f.eks 10A.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

RSandven

Ja, det er forsåvidt smartere kanskje.
Det blir nok masse erfaringer om noen måneder.
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA