Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av takktakk, onsdag 10. juli 2013, klokken 15:53

« forrige - neste »

ebbrey

#150
Sitat fra: toppi på onsdag 14. august 2013, klokken 22:46
Finns det noe offisiell info fra Tesla, eller kvalifisert syning, på hvilken ladehastighet som er mest skånsomt for batteriet?

Jo lavere hastighet jo mindre stress på cellene. Fungerer også når du bruker bilen. Jo mere strøm du har, jo mindre stress på cellene. Battieriet skal trives best fra 30-70%.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

TS

Sitat fra: ebbrey på onsdag 14. august 2013, klokken 23:02
Sitat fra: toppi på onsdag 14. august 2013, klokken 22:46
Finns det noe offisiell info fra Tesla, eller kvalifisert syning, på hvilken ladehastighet som er mest skånsomt for batteriet?

Jo lavere hastighet jo mindre stress på cellene. Fungerer også når du bruker bilen. Jo mere strøm du har, jo mindre stress på cellene. Battieriet skal trives best fra 30-70%.

Elon Musk har selv sagt at SuperChargere er en påkjenning for batteripakken, men at de ikke er noe man bruker til daglig. Mener det også ble sagt at det ikke er noen begrensninger i garantien rundt dette.
Men, samtidig står det i vilkårene  :
The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this Battery Limited Warranty. See your owner documentation for important information on how to maximize the life and capacity of the Battery.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

ebbrey

Sitat fra: TS på onsdag 14. august 2013, klokken 23:11
Sitat fra: ebbrey på onsdag 14. august 2013, klokken 23:02
Sitat fra: toppi på onsdag 14. august 2013, klokken 22:46
Finns det noe offisiell info fra Tesla, eller kvalifisert syning, på hvilken ladehastighet som er mest skånsomt for batteriet?

Jo lavere hastighet jo mindre stress på cellene. Fungerer også når du bruker bilen. Jo mere strøm du har, jo mindre stress på cellene. Battieriet skal trives best fra 30-70%.

Elon Musk har selv sagt at SuperChargere er en påkjenning for batteripakken, men at de ikke er noe man bruker til daglig. Mener det også ble sagt at det ikke er noen begrensninger i garantien rundt dette.
Men, samtidig står det i vilkårene  :
The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this Battery Limited Warranty. See your owner documentation for important information on how to maximize the life and capacity of the Battery.

Ja de garanterer jo ingen restkapasitet, så her gjelder det å ta vare på batteriet. :) Godt at superchargere plasseres slik at vi bruker disse på langtur uansett. Hjemme bør man jo også lade så tregt som mulig og aldri fylle mer enn nødvendig =>70% heller. Da holder typical range i displayet seg oppe lenger :)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

toppi

Takk for svar  :)

Da bør man altså holde seg til standar 16 A (13A) hjemme.
Da ser jeg ingen grunn til å stresse med å oppgradere strøminntaket til garasjen. Blir ikke hjemme jeg eventuelt trenger raskere lading.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Bent

Sitat fra: toppi på onsdag 14. august 2013, klokken 22:46
Finns det noe offisiell info fra Tesla, eller kvalifisert syning, på hvilken ladehastighet som er mest skånsomt for batteriet?
Den offisielle holdningen deres synes å være at man skal plugge inn bilen så mye som mulig, der man kan, og så fikser bilen resten selv uten at brukeren trenger å holde den i hånden. Ambisjonen deres da er å sørge for at ladelogikken i bilen passer på at hvor fort eller hvor ofte du enn lader så blir det ikke noe skade på batteriet av den grunn.

Det virker også som om det er bl.a. dette som har holdt tilbake hastigheten på superladerne: man må overvåke cellene og sørge for at de holder seg innenfor akseptable temperaturer mens man pøser på med strøm. Derfor var superladerne "bare" maks 90kW i starten, men oppgraderes til 120kW med forbedrede algoritmer nå.

Tesla er verdensledende på intelligent batteristyring så dette ville jeg i grunnen tatt med stor ro. :)
Tesla Roadster, 25Mm

Bent

Jeg vil gjerne legge til at om du går for 16A og uansett skal legge opp eget for elbil-lading, så gå gjerne for en litt mer robust plugg-løsning enn vanlig Schuko. De er bare sånn passe egnet for oppgaven. (Enkelte vil kanskje til og med hevde at 16A Schuko er en dårlig nødløsning valgt av ren desperasjon ...)

Et eller annet herifra gjør antagelig jobben mye bedre: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

"P+N+E, 6h" kanskje, vet ikke hvor vanlig den er i Norge. Spørs jo også hva slags pluggsett som kommer med bilen.
Tesla Roadster, 25Mm

ebbrey

Shuko adapteren som kommer med bilen har vært rapportert som klønete og kan plutselig ikke passe i et stikk det du ønsker å lade: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8666.msg106767.html#msg106767

I garasjen bør man sette opp et blått CEE stikk som kan skrus fast i veggen, blir mere solid og kan enkelt brukes som vanlig stikk med solid overgang.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

glaserud

Sitat fra: Bent på torsdag 15. august 2013, klokken 01:17
"P+N+E, 6h" kanskje, vet ikke hvor vanlig den er i Norge. Spørs jo også hva slags pluggsett som kommer med bilen.

Bilen kommer med 32A-varianten av den pluggen der. På bildet har du en 216 (1-fase, 16A), mens bilen kommer med 232 (1-fas, 32A). Per nå er det kun schuko-adapterne som er klare.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

eclipse

Sitat fra: Bent på torsdag 15. august 2013, klokken 01:17
Jeg vil gjerne legge til at om du går for 16A og uansett skal legge opp eget for elbil-lading, så gå gjerne for en litt mer robust plugg-løsning enn vanlig Schuko. De er bare sånn passe egnet for oppgaven. (Enkelte vil kanskje til og med hevde at 16A Schuko er en dårlig nødløsning valgt av ren desperasjon ...)

Et eller annet herifra gjør antagelig jobben mye bedre: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

"P+N+E, 6h" kanskje, vet ikke hvor vanlig den er i Norge. Spørs jo også hva slags pluggsett som kommer med bilen.

Hvis du har 230V 1fas 32A så er det denne kontakten eller tilsvarende du trenger:

http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?1578121
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Brede

Sitat fra: eclipse på torsdag 15. august 2013, klokken 09:14
Sitat fra: Bent på torsdag 15. august 2013, klokken 01:17
Jeg vil gjerne legge til at om du går for 16A og uansett skal legge opp eget for elbil-lading, så gå gjerne for en litt mer robust plugg-løsning enn vanlig Schuko. De er bare sånn passe egnet for oppgaven. (Enkelte vil kanskje til og med hevde at 16A Schuko er en dårlig nødløsning valgt av ren desperasjon ...)

Et eller annet herifra gjør antagelig jobben mye bedre: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

"P+N+E, 6h" kanskje, vet ikke hvor vanlig den er i Norge. Spørs jo også hva slags pluggsett som kommer med bilen.

Hvis du har 230V 1fas 32A så er det denne kontakten eller tilsvarende du trenger:

http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?1578121

Jeg har 230V 1fas 16A med tilsvarende rund blå kontakt. Kan jeg enkelt og greit bytte ut denne kontakten med en 32A-versjon for så å begrense ladingen manuelt på bilen til 16A?

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

eclipse

Sitat fra: Brede på torsdag 15. august 2013, klokken 14:41
Sitat fra: eclipse på torsdag 15. august 2013, klokken 09:14
Sitat fra: Bent på torsdag 15. august 2013, klokken 01:17
Jeg vil gjerne legge til at om du går for 16A og uansett skal legge opp eget for elbil-lading, så gå gjerne for en litt mer robust plugg-løsning enn vanlig Schuko. De er bare sånn passe egnet for oppgaven. (Enkelte vil kanskje til og med hevde at 16A Schuko er en dårlig nødløsning valgt av ren desperasjon ...)

Et eller annet herifra gjør antagelig jobben mye bedre: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

"P+N+E, 6h" kanskje, vet ikke hvor vanlig den er i Norge. Spørs jo også hva slags pluggsett som kommer med bilen.

Hvis du har 230V 1fas 32A så er det denne kontakten eller tilsvarende du trenger:

http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?1578121

Jeg har 230V 1fas 16A med tilsvarende rund blå kontakt. Kan jeg enkelt og greit bytte ut denne kontakten med en 32A-versjon for så å begrense ladingen manuelt på bilen til 16A?

Det er ingenting i veien for å sette en 32A kontakt på en 16A kurs (omvendt er ikke tillatt), men husk at siden du har den blå adapteren så vil bilen forsøke å trekke 32A og blåse sikringen hvis du ikke stiller den ned.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

PAS

JEg har fått installert 400V 3x16  rød  5 pins kontakt i fellesgarasjen, har ikke egnet 220V
Får bilen om 2 uker, men usikkert om rød adapter kommer med
Er det mulig å ta ut 220 V fra denne kontakten med en dertil egnet adapter??
Hovrdan skal ledningene kobles??
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på torsdag 15. august 2013, klokken 23:05
Det er ingenting i veien for å sette en 32A kontakt på en 16A kurs (omvendt er ikke tillatt), men husk at siden du har den blå adapteren så vil bilen forsøke å trekke 32A og blåse sikringen hvis du ikke stiller den ned.

Jepp, men heldigvis må det gjøres bare første gangen siden bilen husker begrensningen basert på geografisk plassering.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: PAS på torsdag 15. august 2013, klokken 23:11
JEg har fått installert 400V 3x16  rød  5 pins kontakt i fellesgarasjen, har ikke egnet 220V
Får bilen om 2 uker, men usikkert om rød adapter kommer med
Er det mulig å ta ut 220 V fra denne kontakten med en dertil egnet adapter??
Hovrdan skal ledningene kobles??

Ja, du kan få ut enfase 230V. Jeg anbefaler deg i så fall å kjøpe denne (kan være kjekk å ha for alle som har rød 16A kontakt i garasjen):

http://www.clasohlson.com/no/3-fase-adapter/32-6039
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA