Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mer historie: De første elektriske transportmidler (Siemens)

Startet av elektrolux, onsdag 07. februar 2007, klokken 00:15

« forrige - neste »

elektrolux

Hva skal en prioritere ved tømming av batteripakken:

Maksimal utlading med fare for reversering av celler, eller minimal fare for reversering, men mulighet for redusert kapasitet grunnet minneeffekt.

Reversering av celler skjer når cellen ikke lenger har noe strøm å bidra med. Siden cellen står seriekoblet med 99 andre celler som framdeles leverer strøm går der strøm gjennom cellen framdeles. Dette omformer cellen i fra en strømleverandør til en knallgassprodusent da vannet blir omformet til hydrogen og oksygen ved fortsatt strømgjennomgang.

En må skille mellom biler der ladelampen tenner samtidig med strømbegrensningslampen og biler der disse lampene tenner uavhengig av hverandre.

Strømbegrensningslampen indikerer at spenningen er farlig lav, og at det dermed er fare for reversering av celler. Det er også grunnen til at strømuttaket fra batteriet begrenses; nemlig å forhindre skade på cellene ved eventuell reversering.

Når strømbegrensningslampen kommer på, vil dette være et godt tidspunkt å lade bilen opp igjen.

En viktig faktor er hvor lenge det er fra bilen ble fulladet til den ble kjørt.

I helgen hadde f.eks kona satt Elektroluxen (P106) på lading fredags ettermiddag. Den ble så stående ubrukt (utenom en 500m tur innom butikken)helt til mandag  For å sikre synkrone blokker satte jeg den på ny opplading like før bruk mandag formiddag. Dette er forøvrig også i tråd med det som anbefales i PSA sin brukerhåndbok. Der kreves ny opplading ved stillstand over 2-3 uker.

I overnevnte tilfelle kunne kjøring etter at ladelampen kom på medført reversering av de svakeste cellene i bilen. Reversering skal ikke, men kan skade gjeldende celler.

Derfor har jeg i lengre tid presisert at før en tømmer framdriftsbatteriet for å hindre minneeffekt må bilen fullades og kjøres en del km kort tid etter fullading.

Spørsmålet er om en introduserer minneeffekt ved å stoppe når strømbegrensningslampen kommer på i stedet for å kjøre bilen helt til den stopper. ???

En individuell avlesning av spenning pr. blokk, og med alarm dersom spenningen på en blokk datt under 4,5 V kunne vært et kjærkomment hjelpemiddel når en skal tømme blokkene for strøm.

En bekjent har laget en slik batteriovervåking som greier å overvåke 8 forskjellige spenninger. Hadde han greid 10 ulike spenninger kunne vi brukt dette systemet og overvåket 2 og 2 blokker i serie.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

roarpett

Fint innlegg som forklarer en del ting, men som dessverre slutter med det spørsmålet jeg lurer på: er det lurt å kjøre bilen helt tom, eller skal man lade når lampa tennes?

Ellers reagerte jeg litt på det du skrev om fullading etter at bilen har stått "over helga". Jeg lader ofte bilen på fredags ettermiddag/kveld selv, og det hender jo at den blir stående helt til mandag morgen før jeg bruker den igjen. Har aldri tenkt på at jeg må lade enda mer på mandags morgen før bilen tas i bruk igjen. 2-3 uker, det kan jeg skjønne - men en helg?!? Er ikke det å være litt vel forsiktig?
Roar P
Bil: Peugeot 106 - Tur/retur Lørenskog - Billingstad nesten daglig

elektrolux

#2
Sitat fra: roarpett på tirsdag 06. februar 2007, klokken 22:09
Har aldri tenkt på at jeg må lade enda mer på mandags morgen før bilen tas i bruk igjen. 2-3 uker, det kan jeg skjønne - men en helg?!? Er ikke det å være litt vel forsiktig?


Du må ikke, og med nye blokker i egen bil er nok dette på grensen til overdrivelse. Men det er ikke farlig.

Med eldre blokker, og spesielt der enkelte blokker er byttet ville jeg derimot aldri ladet bilen så lenge som dager før kjøring.

Det er fra fulladet batteri selvutladingen og desynkroniseringen er størst. Vent derfor med opplading til du vet at du skal ut og kjøre. Parkeres bilen med delvis utladet batteri er ikke desynkronisering noe å bekymre seg over, og da kan en kjøre bilen langt ned før lading.

Bassert på denne viten vil noe av det værste en kan gjøre med batteriet sitt være å teste rekkevidden når en 2-3 dager etter vannservice henter bilen på verksted. Da har batteriet i tillegg til full opplading også blitt oppvarmet som følge av serviceladingen. Da kan dårlige blokker selvutlade mye, kanskje så mye som 50%. I slike tilfeller ville jeg kjørt bilen max 3-4 mil før ny full lading.

Tror mangt et Th!nk haveri kan forklares ut fra siste avsnitt. Der må blokkene selv varme seg opp før vannfylling da de ikke får varme fra den luftkjølte laderen. Måten de varmes opp på er 50% overlading. På PSA holder det med 120% opplading fra 0% m.a.o. initiallading, da laderen i løpet av denne tiden har økt batteritemperaturen til ca. 30 grader C. Derfor har vi begynt å bruke vannvarmer i ekspansjonstanken ved servicelading av Think. Dermed kan også Think vannfylles på ca. 20% overlading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

roarpett

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. februar 2007, klokken 08:59
Bassert på denne viten vil noe av det værste en kan gjøre med batteriet sitt være å teste rekkevidden når en 2-3 dager etter vannservice henter bilen på verksted. Da har batteriet i tillegg til full opplading også blitt oppvarmet som følge av serviceladingen. Da kan dårlige blokker selvutlade mye, kanskje så mye som 50%. I slike tilfeller ville jeg kjørt bilen max 3-4 mil før ny full lading.

Hehe, da kommer jeg meg ikke hjem fra Enviro engang og må overnatte i Sandvika eller noe sånt på vei hjem fra Drammen. Neppe aktuelt - så da må jeg nok fortsette å leve litt farlig og ta sjansen på at batteriene holder likevel.
Roar P
Bil: Peugeot 106 - Tur/retur Lørenskog - Billingstad nesten daglig

elektrolux

Sitat fra: roarpett på onsdag 07. februar 2007, klokken 10:34

Hehe, da kommer jeg meg ikke hjem fra Enviro engang og må overnatte i Sandvika eller noe sånt på vei hjem fra Drammen. Neppe aktuelt - så da må jeg nok fortsette å leve litt farlig og ta sjansen på at batteriene holder likevel.

Sant nok, og for å minimalisere problemet er det bare å hente bilen så snart som mulig etter vannservice, eller be Enviro sette den på ny opplading like før henting.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

roarpett

OK, jeg så nå at det sto "hente bilen 3-4 dager etter batteriservice". Det gjør jeg jo aldri, kan ikke leve så mange dager uten elbilen min, så den blir alltid hentet dagen etter. Så da er det vel ingen overhengende fare for batterihavari, selv om jeg kjører helt fra Drammen til Lørenskog  :-)
Roar P
Bil: Peugeot 106 - Tur/retur Lørenskog - Billingstad nesten daglig

El rayo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. februar 2007, klokken 08:59
[Derfor har vi begynt å bruke vannvarmer i ekspansjonstanken ved servicelading av Think. Dermed kan også Think vannfylles på ca. 20% overlading.
Har du hørt med Think Global (er det ikke det de heter nå?) hva de mener om dette?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på mandag 19. februar 2007, klokken 18:02
Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. februar 2007, klokken 08:59
[Derfor har vi begynt å bruke vannvarmer i ekspansjonstanken ved servicelading av Think. Dermed kan også Think vannfylles på ca. 20% overlading.
Har du hørt med Think Global (er det ikke det de heter nå?) hva de mener om dette?

Har ikke det, og tror de har mer enn nok med Zebrabatterier og nye Th!nk akkurat nå.

Ideen er basert på logikk og intensiv erfaring med lading av NiCd blokker. Ved vannfylling skal batteriet være i en tilstand der elektrolytten er på sitt høyeste nivå. Det er den ved overlading og ved oppvarmet batteri. I og med at bilen forsøker å kjøle batteriet ved temperaturer over 30 Grader C annses dette som max oppnåelig temperatur. Gassing og utligningslading er i full gang ved 120%, derfor disse kriteriene.

På Th!nk får en ikke hjelp til å varme batteriet av en vannkjølt lader, og er derfor avhengig av at batteriet selv produserer varmen ved bruk av kraftig overlading. Dette gir varmen som trenges for at ikke batteriet skal bli overfyllt, men det er en brutal måte å behandle  batteriet.

Ved kjøring med Th!nk leverer motoren varme til batteriet, samtidig som også batteriet selv produserer varme. dermed kan elektrolyttnivået bli farlig høyt dersom en like etter vannfylling gir mye gass ved nyoppladet batteri. Når en bruker opp strøm synker elektrolyttnivået, noe som hindrer spytting av elektrolytt.

På PSA er motoren luftkjølt så samme problemstilling forekommer ikke.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#8
Når du ser på kjølevannskretsen i Th!nk ser du at vannet går fra radiatoren gjennom DC/DC omformeren,  batteriene, pumpa, motorkontrolleren og kjøler til slutt motoren før det ender i radiatoren igjen.

Tror jeg skal holde meg til metoden som Th!nk foreskriver. Man har ikke kontroll på hvor mye av det oppvarmede vannet i ekspansjonstanken som blir med rundt i kjølesystemet. Ekspansjonstanken står i parallell med pumpa og motorkontrolleren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Vi som ikke har serviceinstrument har nød til å fylle batterier etter vanlig topplading. Vi som er Think eiere og har B116 programvarer få mindre topplading enn før og derfor mindre varmegang. Kanskje det er mulig å skru av vannpumpe under lading men da må vi overvåke temperatur i selv batteripakke. Det er kanskje en utfordring å få 30grader i batteripakken om vinteren. MVH Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Jeg kan nå bekrefte det Henning skriver at ved avbrutt lading akkumuleres de timene som skulle vært overladet. Har praktisert avbrutt lading siden vedlikeholdslading/vannfylling 19. januar. Kjørte ned til 8 % i går og merket ikke noe til at den begynte å gå dårligere, så jeg tror det er god balanse i batteripakka. I morges, etter 9 timer var den gått ned på 5A og 167 V, batteritemp 14 grader. 25 minutter senere sank spenningen til 166 V og da turte jeg ikke mer. Det var overladet 20 Ah siden forrige lading.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Sitat fra: elektrolux på mandag 19. februar 2007, klokken 19:33
Når en bruker opp strøm synker elektrolyttnivået

Var i kontakt med Saft Norge i forrige uke. De kunne fortelle at elektrolyttnivået ikke varierer med ladetilstanden. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Jeg vet at blysyrebatteriene har denne variasjonen.

Etter innleggene ovenfor tyder det på at det er temperaturvariasjonen som kan gjøre at elektrolytten kan hives av?

Hva med å bygge om Thinken noe, lag et eget kjølesystem for batteriet? Har noen prøvd det?

På Citystromer er det mulig å omprogramere laderen, er ikke det mulig på Think?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Sitat fra: Lynet på søndag 18. mars 2007, klokken 21:49
Sitat fra: elektrolux på mandag 19. februar 2007, klokken 19:33
Når en bruker opp strøm synker elektrolyttnivået
Var i kontakt med Saft Norge i forrige uke. De kunne fortelle at elektrolyttnivået ikke varierer med ladetilstanden. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Da har dere pratet forbi hverandre. Konsentrasjonen (ph-verdien) er konstant, derfor kan man ikke måle ladetilstanden på NiCd med egnenvekt-måler, kalt "syremåler" til blybatterier.

Det er en kjennsgjerning at et overfylt NiCd batteri "kaster" lut mot slutten av ladeprosessen. Om det skyldes kun temperatur eller om luten også "går ut" av platene vet jeg ikke.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Har dere sett bildeserien som Hens har tatt som viser elektrolytt nivå i forhold til ladestand. Batterier som er tomme/ utladet har nesten ikke flytene væske igjen. De luftkjølte blokker har synlige nivåer. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

På 60 Ahr NiCd cellene som jeg bruker i Cityel'en kan en lett se elektrolyttnivået.

På celler som står lagret uten strøm er gjerne vesken sugt helt inn i platene, og cellene kan snus på hodet uten at veske renner ut. Lades samme celle opp, dukker det opp masse elektrolytt.

Men konsentrasjonen på elektrolytten er konstant.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA