Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mer historie: De første elektriske transportmidler (Siemens)

Startet av elektrolux, onsdag 07. februar 2007, klokken 00:15

« forrige - neste »

Lynet

#15
Jeg og Saft hadde nok snakket noe forbi hverandre.
Fikk opplyst att elektrolytten blir presset ut av platene når spenningen kommer over 1,6V pr celle.

Det gjør at på Think sine 19 blokker må spenningen over 152V for at elektrolytten skal komme ut (forutsatt att alle cellene har lik spenning).

Etter lang tids lagring kan faktisk all elektrolytten trekkes inn i platene.

Hvor høyt går spenningen ved vanlig lading på Think og PSA, og var det mulig med noe omprogrammering av lader?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på tirsdag 20. mars 2007, klokken 14:46

Hvor høyt går spenningen ved vanlig lading på Think og PSA, og var det mulig med noe omprogrammering av lader?

Jeg har logget litt over 172V i siste del av overladingsfasen på 5A på egen P106E

På initiallading kommer en 20 blokkers PSA opp i over 180V ved 10A lading

På Th!nk er det typisk med max 171V
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Ny erfaring etter montering og bruk av Robometer bekrefter det jeg her skrev  for 2 1/2 år siden.

Vil likevel ta opp denne tråden da det har vist seg at selvutladingen på eldre blokker kan være stor, og større enn tidligere antatt.

Bilen jeg bygget opp med 1996 blokker fungerer greit ved daglig bruk, og kan kjøres ned med 100A  til 20-30% kapasitet. Det som overrasket meg er at samme bil etter kun 3-4 dagers stillstand, sliter med reversering av celle (r) allerede på 50-60% kapasitet.

Nå er dette et ekstremt tilfelle der tvilsomt batteri på 90 Ahr som dermed normalt ikke ville blitt benyttet er montert. Denne blokken vil nå bli demontert og forsøkt reparert etter alle kunstens regler. Likevel er det en tankevekker, da en med bilens egne systemer ikke vil vite at noe er gale, og uvitende påføre skader på den svakeste blokken.

Har også nylig blitt fortalt at lutbytte anbefales på ca 6 års intervall grunnet renhetskrav og nettop økt selvutlading som følge av uren lut.? ( spørsmålstegn, da lut tross alt er og skal være en ledende veske ) En skal også være obs på at lutbytte medfører å snu blokken på hode, noe som gir eventuelt bunnfall mulighet til å komme opp i plater/ membrand, og at skader forårsaket av dette kan forventes. Motsatt er det ikke observert forbedringer etter lutbytte. Nå kan det jo diskuteres at status quo etter lutbytte betyr at lutbytte har vært vellykket, og at fordelen er forlenget levetid på blokken.

Moralen må være at det med økt alder på blokkene er viktigere enn noensinne å lade før bruk, og ikke etter bruk. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Jeg har tappet av en del del lut fra gamle blokker, men kan ikke si at jeg har observert noe bunnfall i luten slik som vi jo ser på blybatterier.
Er du sikker på om det er noe bunnfall på NiCd batterier?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Har ikke selv sett noe, men det spørs om ev. bunnfall vill hatt tjangs å komme gjennom cellene og ut.

Det jeg har blitt fortalt fra flere hold; er at blokker har feilet etter slik lutbytte. Har f.eks selv kun greid å redde 2 av 6 blokker som fikk Glykol i luten, til tross for at luten ble drenert ut 2 timer etter hendelsen, og gode tester før uhellet. (Her var det kun 2 blokker som hadde blå lut)

Det kunne vært interresant å lage en plugg som kan monteres i bunn av batteriet, slik at lutbytte kan gjøres uten å snu batteriet på hode.

Er der noen som vet hva SAFT gjør med blokkene de bytter lut på. ( eller om de i det hele tatt gjør det? )

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Hør også med Terje Lied som måler og justerer lut i selv helt nye blokker har jeg hørt.

Har tenkt selv å måle og forsterke luten i noen blokker jeg har hatt overløp i. Apoteket ville ha 1500;- for en halv kilo ren KOH  i pulver form og da forsvant lysten. Har ikke kommet i kontakt med Sønnak og vet ikke om de selger oppløst lut eller pulver.

CO2 ødelegger luten som vi vet, men kalium karbonat er oppløselig i vann og ville ikke forårsaker bunnfall vil jeg tro.

Tror ikke at SAFT gidder å bytte lut egentlig, men de vet sikkert hvordan det kan gjøres. Har noen her peiling på hvordan blokkene fylles med lut under fabrikasjon?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 12. juli 2009, klokken 09:23
En skal også være obs på at lutbytte medfører å snu blokken på hode, noe som gir eventuelt bunnfall mulighet til å komme opp i plater/ membrand, og at skader forårsaket av dette kan forventes.
Sitat fra: Boogie på søndag 12. juli 2009, klokken 09:33
Jeg har tappet av en del del lut fra gamle blokker, men kan ikke si at jeg har observert noe bunnfall i luten slik som vi jo ser på blybatterier.

Dere to som antakelig rekondisjonerer flest batterier. Dere må vel ganske ofte se eksploderte blokker, så kanskje dere kan skjære av bunnen på en eksplodert blokk for å se om det ligger noe bunnfall der ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#22
Sitat fra: elektrolux på søndag 12. juli 2009, klokken 09:23
Ny erfaring etter montering og bruk av Robometer bekrefter det jeg her skrev  for 2 1/2 år siden.
Hadde vært fint om du kunne oppsummere dette på batterisiden på Elbil-Wiki Elektrolux. For eksempel her

Nå hører jo dette hjemme under både PSA og Think (og andre NiCd biler) men bare vi får teksten inn under en av bilene.
Skal forsøke å finne en bra måte å håndtere fellestekst på. Dumt å kopiere teksten (slik det er gjort for et par andre temaer) av hensyn til vedlikehold. Samme gjelder også feks PakTrakr og Robometer tekstene ++.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#23
Sitat fra: Elmo på søndag 12. juli 2009, klokken 13:07
Hadde vært fint om du kunne oppsummere dette på batterisiden på Elbil-Wiki Elektrolux. For eksempel her

Done!  ;)  Men hva er det krystallene egentlig betår av: Er det saltoksyd, eller ... Hjelp meg
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#24
Takker.

Sitat fra: elektrolux på søndag 12. juli 2009, klokken 14:19
Men hva er det krystallene egentlig betår av: Er det saltoksyd, eller ...
Sandelig om jeg vet, men hvis denne siden har rett ser det ut som det er Nickel
http://www.powermanagementdesignline.com/howto/199203146
og teksten kan være interessant uansett.

Denne teksten antyder at det er både nickel og cadmium krystaller
http://www.smeter.net/daily-facts/3/fact26.php
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: Elmo på søndag 12. juli 2009, klokken 12:55
Dere to som antakelig rekondisjonerer flest batterier. Dere må vel ganske ofte se eksploderte blokker, så kanskje dere kan skjære av bunnen på en eksplodert blokk for å se om det ligger noe bunnfall der ?

Jeg har tappet av flere blokker, men aldri sett noe bunnfall.
Jeg har gjordt det samme som Elektrolux og byttet lut på blokker som har fått glykol i stedenfor batterivann.
Det har faktisk gåt bra når det har skjedd innenfor ca 1 time.
Har også prøvd på biler hvor dette hadde skjedd på verksted ca en uke i forveien.
Det var ingen suksess. De var alle ødelagt.

Når SAFT fyller lut, så regner jeg med at de gjør dette med riktig fortynning, og at de fullader blokkene etterpå for å bli kvitt ekstra lut.

De kan også fylle cellene med riktig mengde lut før "lokket" settes/smeltes på. Da vil de være uladet.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Takk Boogie, og takk forresten for din innsats i EV2009.

Krystallene som bygger seg opp er Cadmium Hydroxid. Ideelt skal de være en mikron i diameter, men de bygger seg oppe med minst 10 x ved utrimma blokker.

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-33.htm

Den har noen gode bilder og forklaringer.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Greit for recond. arbeid, men ikke en fullverdi instrument  for kapasitetstesting. 50 A er for lite synes jeg og etter å ha observert noen svake blokker som oppføre seg fint ved 50 A belastning og kollapser i spenning ved 100 A.
Vent litt , er ikke den Powerbank en slags forsterker som i West Mountain utstyr?

Johannes som selger Ranger har sett noe kraftig utstyr i Statene hvor haugvis av blokker recondisjoneres samtidig.  Utladingsstrøm selges tilbake til nettet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Tenkte også på å bruke West Mountain forsterkeren. Men hva vil den gjøre når en lader gjennom den?

Alternativt kan en vekselretter benyttes for å dra strøm til nettet. En slik som normalt benyttes på store solcelleanlegg.

Problemet med det er at en ikke lenger jobber på blokknivå. Men det ville vært en fin siste sjekk for å sjekke at hele pakken jobber bra sammen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA