Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Citroen C1 ev'ie elbil

Startet av amuso, onsdag 12. juni 2013, klokken 19:46

« forrige - neste »

SimenT

Håper bare at "tilbudet" varer til Model X kommer ut, og GenIII.

Da har jeg muligheten og bytte Model S med Model X, og kjøpe GenIII som rimelig 2. bil.

Har en indre følelse på 15% moms inndragelse av goder i autopass etter 2017.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Stig O

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. mai 2013, klokken 21:59
Sitat fra: D.O på torsdag 30. mai 2013, klokken 21:11
Jeg vurderer også å kjøpe Tesla, men har SUV i dag og det har vært nyttig med trekk på alle hjul. Model x synes jeg ikke er pen, så valget er å kjøpe en bil man har lyst på, model s, eller en som er praktisk, model x... Uansett så har jeg kommet frem til at det er greit å vente slik at bilen blir levert som 2014 mod.
Tesla har historisk sett ikke forholdt seg til årsmodell. Dvs. null og niks å si om den er registrert i 2013 eller 2014. Tenk teknologi og versjonsnumre :)

For øvrig synes jeg den siste Model X prototypen har blitt vesentlig penere enn den gråbrune jeg har sett på video/bilder før. Denne har faktisk gitt meg lyst til å reservere en X selv:



Er ikke helt enig i at årsmodell ikke har noe og si. Den dagen jeg annonserer den på Finn.no skriver jeg i hver fall 2014 mod. Det tror jeg de med 2015..osv også vil gjøre. Det har nok en psykologisk effekt om ikke annet. Det var en av de tingene som gjorde at jeg utsatte leveringen til feb/mars, men ikke den viktigste. Kan være greit å vente til kaoset med 1000 biler som skal leveres på kort tid har lagt seg  også.Tror bilen blir bedre og bedre,ikke bare med software oppgraderinger, men også med hardware, som f.eks. den nylige støyreduksjonen. Håper også de har funnet en permanent løsning knirking i pano taket.Den viktigste grunnen for utsettelsen var den manglende SC lader på E134. Var ikke lysten på å starte Tesla livet på vinteren med turer på 36 mil over Haukeli, som det blir noen av. Ellers så er det jo hyggelig å få ny bil når våren kommer.Får nyte ventetiden med å lese om alle som får sin nye bil her på forumet. Tenker jeg blir rastløs, men det er en sjarm med det å vente på noe stort også.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Amper

jeg tror ikke tesla ser for seg at oslo - stavanger SC vil bli å finne på E134.. de baseres seg sannsynligvis på kjøring rundt kysten.. det blir kanskje SC på E134 i neste fase tipper jeg.. som fort kan bli i 2014... 
P85D :o)

luffe

Sitat fra: Amper på fredag 31. mai 2013, klokken 12:35
jeg tror ikke tesla ser for seg at oslo - stavanger SC vil bli å finne på E134.. de baseres seg sannsynligvis på kjøring rundt kysten.. det blir kanskje SC på E134 i neste fase tipper jeg.. som fort kan bli i 2014...

Helt enig, veiene er av en helt annen kvalitet der. Håper Tesla er enig, vi kjører Stavanger - Fredrikstad en del. Når der sagt er det vel mer hensiktsmessig for hyttefolket om den er midt på fjellet...
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

amuso

Selv synes jeg ikke X er like fin som S, så jeg tror nok det blir S pga det og dette med 50.000 elbiler utryggheten. Vi klarer oss idag uten 4x4 362 dager i året. De 2-3 siste får jeg leke meg ekstra med traktoren :)

Hvordan er forresten mulighetene for å slepe S? Standard taufeste foran? Kan hende at man nå slepe den siste 200m opp til huset...

Og ser nesten ut som det kan bli panoramataket. Noen lapper ekstra, men håper det er greit mht støy og solvarme. Vil gjerne ha det stillest mulig og minst sollys. Men høyden er veldig grei å ha når man er nesten 1,90 forstår jeg.

Nei på tide å bestille og så fundere på valgopsjonene etterhvert...
'12 Citroen C-Zero (solgt pga. for kort rekkevidde)
'11 Skoda
'98 Iveco
'96 VW

mrjalle

Sitat fra: amuso på fredag 31. mai 2013, klokken 21:16
Hvordan er forresten mulighetene for å slepe S?

Model S skal ikke slepes. Evt transport foregår på "flatbed".

valvolainen

Hvis du har strøm på, bare ikke grep på dekkene så går det nok fint å hjelpe bilen opp bakken med en traktor.
Dette med at hjulene skal stå stille er nok når bilen er av/defekt/tom for strøm

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Gladtrd

Nå begynner denne tråden å ta av vel mye. Diskuteres det både SC og hva slags årsmodell Model S evt. blir. Synes det blir svært mye synsing rundt alt mulig på de forskjellige trådene, diskusjonene flyter imellom. Nå har vi egen tråd for SC.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

Ipadjove

Hei!
Jeg har lest på forumet nesten daglig siden oktober i fjor, og meldte meg inn her for å lese om Opel Ampera og elbiler generelt. Opelen har jeg sett bort ifra pga for lite bagasjerom.

Har veldig lyst på en Tesla Model S, men vet ikke om jeg har råd til det, eller om jeg kan "forsvare" det for meg selv. Corolla (98) jeg har fungerer fint og er billig i drift.

Har lenge tenkt at min neste bil skal være en stasjonsvogn til 2-300.000,- Har aldri før kjøpt bil til over 130.000,-
Og nå vurderer jeg en Tesla til ca 600.000,-  :o


Jeg bor utenfor Ålesund. Hvordan blir det med eventuelle feil som må ordnes på garanti? Ordner Tesla transport til Trondheim/Bergen? Må jeg selv betale for eventuell transport?

Kan jeg velge å betale enkeltvis for service f.eks annenhvert år?

Jeg kjører ganske lite pr dag, men 3-8 ganger pr år blir det en tur til Bergen. Tviler på at det kommer SC på strekningen Ålesund-Bergen med det første. Noen som har link til en side en kan beregne hvor langt en kommer? Mener å ha sett en slik link, men finner den ikke nå.

Har noen lest på USA-forum el. om hvor smal garasje/carport en kan ha, for at det fortsatt skal være ok å gå inn/ut av Model S? (Jeg har bare en smal carport)

Om jeg begrenser laddingen til f.eks 8 Ampere, hvor mye får en dekket pr time? Oversikt? (Ladet en Leaf her, og med 10A trekk ble sikringene litt vel varme)


Har ikke sjekket om jeg i det hele tatt har råd, men om det skulle gå, blir det kanskje ca slik:
Model S - Rød Multibelegg - Panoramatak - 19" - Svart skinn - Matt tre
85kWh - Tech-pakke - Parkeringsassistent - Lydpakke - Lyspakke - Pakkehylle

Lading? Aner ikke.
Luftfjæring: Er i tvil. Har opplevd at en Mercedes fikk havari på luft-fjæringene akkurat når bilen var pakket og begyndt på ferietur.

Pris ca 575-600.000,-

Hva vil komme i tillegg? Vinterdekk/felg? Serviceavtale?

Hadde vert fint med noen tilbakemeldinger :)

Vurderer å legge inn en reservasjon, men er forberedt på at det kanskje bare er 40% sjangs for at det blir endelig bestilling.

Takk til forumet her for mye bra lesestoff!

Amper

jeg tror det er bedre for deg å begynne i andre enden av Tesla skalan enn de utgavene til nærmere 600 000,- hvis du ikke har sjekket om du har råd.. eller om det betyr om du er usikker på om du får lån eller klarer å betjene det på fornuftig vis uten å la det gå utover mye annet..

Sjekk heller om du kan klare deg med basic modellen (60kwh - 460 000) den gir deg mest bil for hver krone. Den er uansett mye bedre enn alle andre biler i samme prisklasse..  Noen vil hevde de vil være vanskeligere å selge.. men jeg tror de vil finne sine kjøpere.. de er allerede vesentlige billigere og har forsatt dobbel rekkevidde av alle andre elbiler..
P85D :o)

jkirkebo

Sitat fra: Amper på tirsdag 18. juni 2013, klokken 10:49
jeg tror det er bedre for deg å begynne i andre enden av Tesla skalan enn de utgavene til nærmere 600 000,- hvis du ikke har sjekket om du har råd.. eller om det betyr om du er usikker på om du får lån eller klarer å betjene det på fornuftig vis uten å la det gå utover mye annet..

Sjekk heller om du kan klare deg med basic modellen (60kwh - 460 000) den gir deg mest bil for hver krone. Den er uansett mye bedre enn alle andre biler i samme prisklasse..  Noen vil hevde de vil være vanskeligere å selge.. men jeg tror de vil finne sine kjøpere.. de er allerede vesentlige billigere og har forsatt dobbel rekkevidde av alle andre elbiler..

Ålesund-Bergen er noe sånt som 389km, så med det kjørebehovet inntil 8 ganger i året ville jeg nok satset på 85kWh. Strekningen bør gå fint direkte sommerstid mens man i de kaldeste månedene antageligvis klarer seg med 1 times 22kW lading. Jeg ville mao. også tatt med dobbeltladeren.

Med 60kWh blir man avhengig av at det kommer en SC på strekningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sindrej

Står en chademo på fergen ved Oppedal, så når (om) den adapteren kommer så bør det være greit med 85kwh uansett.  Problemet med en dobbellader er jo å finne en plass som kan utnytte den, det er det vel ikke akkurat flust av.  Og var det ikke også slik nå at den UMC'n ikke kan bruke så mange ampere uansett ?

kjølholdt

Jeg skak kjøre Bergen - Ålesund/gursken . Det kommer CHAdeMO lader sannsynligvis fergeleiet lote -anda
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Epleskreller

#43
Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 18. juni 2013, klokken 16:24
Jeg skak kjøre Bergen - Ålesund/gursken . Det kommer CHAdeMO lader sannsynligvis fergeleiet lote -anda

Kommer du til å kjøre der neste gang? Er det ikke bedre å kjøre via Stryn og droppe ferge?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

kimlillebo

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 18. juni 2013, klokken 16:24
Jeg skak kjøre Bergen - Ålesund/gursken . Det kommer CHAdeMO lader sannsynligvis fergeleiet lote -anda
Go for it!
Desto flere TSM det blir her desto større sjans for at de etablerer et salgskontor/servicesenter i Møre og Romsdal.
Kan for skje at der kommer en langs E39 (typisk Førde eller lignende).

Desto flere TSM her er på søre så har vi vel også større sjans å samordne en Tesla ranger ved behov :-)

K.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA