Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Citroen C1 ev'ie elbil

Startet av amuso, onsdag 12. juni 2013, klokken 19:46

« forrige - neste »

amuso

Funderer på legge inn en bestilling på en S.

Siden det er noen måneders leveringstid har jeg muligheten til å undersøke og finne svar på en rekke spørsmål jeg har samlet opp. Mange av disse har jeg funnet svar på her og på det amerikanske forumet, så listen har faktisk blitt betraktlig kortere iløpet av 3-4 dager med intens forumlesing :)

Er litt spent på å se hva Tesla kan tilby av finansieringstilbud. Var visst noe på gang.

Vurderer også 4-års serviceplan, men ser den er begrenset til 80.000 km. Noe som vil tilsvare litt over 2 års bruk for meg. Kommer garantert til å kjøre minst 30.000km i året bare i jobbpendling og så kommer garantert en god del lufteturer i helgene. Derfor tror jeg kanskje ikke serviceavtalen er særlig gunstig for meg. Hadde håpet den fungerte slik at jeg etter 4 år fikk Tesla til å dekke alt som trengs av service for 1. EU-godkjenning slik at jeg vet at jeg har vil i minst 6 år. Har planer om å ha bilen i allefall 7 år og trolig lengre pga. batterigarantien på 8 år (85kW som er aktuelt for min del for å kunne bruke den mest mulig til alt).

Vet noen om evnt. steinsprang eller annen ruteskade vil dekkes av en serviceavtale med Tesla? Vet at mange forsikringer har null egenandel eller rimelig egenandel, men det beste var om "alt" slik Tesla legger det fram faktisk dekkes på Tesla serviceverksted.

Er det forøvrig sagt noe om hvor ofte bilen skal ha service? Hva koster evnt. en service utenom serviceavtale der Tesla bare går over batteri og påser at alt er ok?

Er det noen som har en anelse om hva reservedeler til S'en vil ligge på? For meg ser det ut som ganske standard skivebremser med klosser som er enkelt å komme til. Pærer er kanskje spesialpærer av LED eller Xenon type? De koster kanskje litt? Ellers er det vel foringer og evnt. støtdempere som er vanlige slitedeler... Tror jeg kommer til å gå for luftdempere for å kunne heve den noe om vinteren på dårlig brøytede veier (som det er masse av her omkring).

Det er vel ikke lansert noe vinterdekkløsning. Tror dere at det vil bli levert med i prisen, eller som tilbehør?

Ser at i USA tilbys lakkbeskyttelse av type "plastfilm". Vet noen om det er mulig å få dette levert i Norge? Mange km betyr som regel en god del steinsprang. Og det kan være greit å ha noe "antiripe" system på sidedørene siden bilen er romslig.

Går det an å bruke eget SIM-kort i bilen ? Vet ikke om dataforbruk o.l. er inkludert, og hvor lenge. Etter en periode antar jeg at man selv må stå for en type abonnement. Er det enkelt å sette inn eget SIM-kort også?

Takk for alle svar dere måtte ha å bidra med. Virker som et aktivt og trivelig forum her.
'12 Citroen C-Zero (solgt pga. for kort rekkevidde)
'11 Skoda
'98 Iveco
'96 VW

valvolainen

Sitat fra: amuso på tirsdag 28. mai 2013, klokken 21:29
Vet noen om evnt. steinsprang eller annen ruteskade vil dekkes av en serviceavtale med Tesla? Vet at mange forsikringer har null egenandel eller rimelig egenandel, men det beste var om "alt" slik Tesla legger det fram faktisk dekkes på Tesla serviceverksted.

Veldig få (hvis noen??) har 0,- i egenandel ved bytte av frontrute. (2000,-.)
For mindre sår i ruta dekkes det uten egenandel.
Steinsprang vil garantert ikke dekkes av noe serviceavtale.

Sitat
Er det noen som har en anelse om hva reservedeler til S'en vil ligge på? For meg ser det ut som ganske standard skivebremser med klosser som er enkelt å komme til. Pærer er kanskje spesialpærer av LED eller Xenon type? De koster kanskje litt? Ellers er det vel foringer og evnt. støtdempere som er vanlige slitedeler... Tror jeg kommer til å gå for luftdempere for å kunne heve den noe om vinteren på dårlig brøytede veier (som det er masse av her omkring).
Tror nok det vil dukke opp ettermarkedsdeler, samt at bremser er laget av brembo, tipper delene kommer til å ligge på et ganske normalt nivå.
Når det gjelder dårlige brøytet veier, tipper at luftfjæringsmodellen vil ligge noe lavere nedtil veien enn spiralfjær, unntatt når du hever den. Dette går dog i maks 15km/t eller noe slik. Så til daglig blir den muligens hakket lavere enn utgaven med spiralfjærer.

Sitat
Det er vel ikke lansert noe vinterdekkløsning. Tror dere at det vil bli levert med i prisen, eller som tilbehør?

Definitivt som tilbehør. Vi kommer til å få tilbud om en vinterdekkpakke i tillegg.

Sitat
Ser at i USA tilbys lakkbeskyttelse av type "plastfilm". Vet noen om det er mulig å få dette levert i Norge? Mange km betyr som regel en god del steinsprang. Og det kan være greit å ha noe "antiripe" system på sidedørene siden bilen er romslig.
Dette blir ikke levert i eu utgaven.

Sitat
Går det an å bruke eget SIM-kort i bilen ? Vet ikke om dataforbruk o.l. er inkludert, og hvor lenge. Etter en periode antar jeg at man selv må stå for en type abonnement. Er det enkelt å sette inn eget SIM-kort også?

Desverre, SIM kort vil kun tesla levere. Det de har ymtet frempå om er at de kommer til å tilby en 'surfepakke' til kostpris slik at vi kan bruke nettleseren, streame musikk, osv.

Bestill, dette er ikke noe å lure på!!!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

amuso

Takk for innspillene. Virker fornuftig det du sier her.

Hvor lang tid tar det ca. fra man bestiller til at man absolutt senest må ferdigstille valg av bilen? Av økonomiske grunner vil jeg helst ikke ha bilen levert før 2014 så jeg vil ikke bestille for tidlig. Burde jeg vente en mnd for å være sikker?
'12 Citroen C-Zero (solgt pga. for kort rekkevidde)
'11 Skoda
'98 Iveco
'96 VW

DonPedro

Jeg tror kanskje du tenker litt feil på det med serviceavtalen. Selv regner jeg med å kjøre ca. 12000 i året, og kommer dermed ikke til å ta serviceavtale fordi jeg betaler for service-kilometer jeg ikke bruker. Du derimot vil få full valuta for pengene (selv om jeg skjønner at du kunne tenkt deg en enda bedre deal).

Forøvrig, helt enig med tidligere post: Ikke noe å tenke på - bestill! Hele verden misunner oss i Norge hvor man kan kjøpe en slik utrolig bil til samme "total cost of ownership" (TCO) som en Golf til 300.000. Her er forøvrig et regneark du kan bruke til å se på din egen TCO: https://www.dropbox.com/s/nb8x9nfjkg5nj9p/Tesla%20vs.%20fossil.xlsx

Snakk med Alnabru angående bestillingstid - de vet det best. Hvis du bestiller nå får du knappen mer eller mindre umiddelbart, men jeg tror ikke det er noen tidsfrist på å trykke på den...
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Corny

Støtter det siste rådet ift bestillingstid. Snakk med Tesla. Bestiller du nå er det godt mulig du får den før jul. Mener å ha hørt at Tesla har sagt at de som bestiller nå i mai vil få levert bilen i år.
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

Oreo

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 28. mai 2013, klokken 21:43
Sitat fra: amuso på tirsdag 28. mai 2013, klokken 21:29
Vet noen om evnt. steinsprang eller annen ruteskade vil dekkes av en serviceavtale med Tesla? Vet at mange forsikringer har null egenandel eller rimelig egenandel, men det beste var om "alt" slik Tesla legger det fram faktisk dekkes på Tesla serviceverksted.

Veldig få (hvis noen??) har 0,- i egenandel ved bytte av frontrute. (2000,-.)
For mindre sår i ruta dekkes det uten egenandel.
Steinsprang vil garantert ikke dekkes av noe serviceavtale.
Skiftet nylig frontrute på Leafen, hadde ekstra utvidet forsikring hos Tryg, og betalte dermed ikkeno.
Sa opp forsikringa uka etterpå fordi jeg solgte Leafen.
Ser flere forsikringer har et utvidet forsikring utover vanlig kasko.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Havebigfun

Det som er mer spennende enn frontruten er panotaket- jeg har hørt at det fort kan bli problemer med forsikringen når det er skader der :o- er det noen som har erfaring??

mrjalle

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 29. mai 2013, klokken 16:45
jeg har hørt at det fort kan bli problemer med forsikringen når det er skader der

Hva er problemer? Og hva er skader? Evt skader på panoramataket faller under en eventuell kaskodekning som dekker "plutselige og uforutsette ytre påkjenninger". Egenandelen varierer, men er oftest 4.000 eller 6.000 med mindre du har valgt å øke EA for å få rimeligere premie. Det sier seg selv at dekningen for frontruten (typisk ingen EA eller bonustap ved korrigering uten skifte) ikke gjelder for panoramataket, så jeg ville ikke sagt at det er et "problem" å få dekket skader som faller under vilkårene til forsikringen...

valvolainen

Dette er vel en rute som andre ruter vel?
Dekkes vel den og av delkasko?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

mrjalle

Sitat fra: valvolainen på onsdag 29. mai 2013, klokken 18:21
Dette er vel en rute som andre ruter vel?
Dekkes vel den og av delkasko?

Det avhenger av vilkårene i den enkelte forsikring. En "plutselig og uforutsett, ytre påkjenning" dekkes uannsett gjennom kasko. Utover dette har de fleste bilforsikringer en glassdekning på delkasko, men alle selskap inkluderer ikke tak i denne dekningen. Uten å ramse opp alle forsikringsselskaper mener jeg at If spesifiserer denne dekningen til å gjelde "Frontrute, side- og bakvinduer", mens Gjensidige sier "Vår glasskadedekning gjelder også glasstak". En rute er ikke alltid en rute i følge forsikringsselskapene ;-) Men det står i vilkårene som du får tilsendt.

amuso

Sitat
Tror nok det vil dukke opp ettermarkedsdeler, samt at bremser er laget av brembo, tipper delene kommer til å ligge på et ganske normalt nivå.
Når det gjelder dårlige brøytet veier, tipper at luftfjæringsmodellen vil ligge noe lavere nedtil veien enn spiralfjær, unntatt når du hever den. Dette går dog i maks 15km/t eller noe slik. Så til daglig blir den muligens hakket lavere enn utgaven med spiralfjærer.

Leste litt mer rundt om kring og det virker som luft og ordinær fjæring i utgangspunktet er like høy. Luft kan i tillegg heves nesten 3,5cm som kan være praktisk hjemme. Og luft senkes vel automatisk drøyt 2 cm over 80-90km/t. Må nok tenke litt mer på denne opsjonen mht. til reparasjonskostnader i framtiden også. Vi får se hva det blir til.

Lurer på hva vanlig service vil koste utenom deler. Skal snakke litt med forhandleren her en dag.

Sitat
Ser at i USA tilbys lakkbeskyttelse av type "plastfilm". Vet noen om det er mulig å få dette levert i Norge? Mange km betyr som regel en god del steinsprang. Og det kan være greit å ha noe "antiripe" system på sidedørene siden bilen er romslig.
Dette blir ikke levert i eu utgaven.

Hmm... får prøve å godsnakke og se om det kanskje muligens er mulig. Tro om det kan ha noe med kulde å gjøre. Er vel ganske kaldt i nordligste deler av Nord-Amerika også. Lurer på hvorfor denne ikke tilbys her.

Sitat
Desverre, SIM kort vil kun tesla levere. Det de har ymtet frempå om er at de kommer til å tilby en 'surfepakke' til kostpris slik at vi kan bruke nettleseren, streame musikk, osv.

Men bilen kan benytte WiFi hvis man har en Ice-boks eller 3G ruter med trådløs-sender?

Pengene klargjort på konto for evnt. reservasjon. Får se om kjøpetrangen tar overhånd i kveld og om jeg legger inn en reservasjon :)
'12 Citroen C-Zero (solgt pga. for kort rekkevidde)
'11 Skoda
'98 Iveco
'96 VW

amuso

Får satse på forsikringen er grei nok mht. til glasskader, og håpe det ikke er visst antall tilfeller før man pluteslig må betale en masse.

Regner med jeg ikke tar soltak-opsjonen siden jeg aldri har behov for den og heller vil ha litt mer takhøyde innvendig. Er ikke så veldig god soltilbeder :) Så dekning av skade på den er ikke så veldig aktuell i mitt tilfelle.

Men eller tror jeg at jeg blir å ta ganske mye opsjoner. Blir ganske liten forskjell i månedssummen med ekstrautstyret.
'12 Citroen C-Zero (solgt pga. for kort rekkevidde)
'11 Skoda
'98 Iveco
'96 VW

mrjalle

Sitat fra: amuso på onsdag 29. mai 2013, klokken 21:10
Regner med jeg ikke tar soltak-opsjonen siden jeg aldri har behov for den og heller vil ha litt mer takhøyde innvendig.

Man får bedre takhøyde MED soltaket...

DonPedro

Utifra det jeg har lest på TMC er folien rett og slett et dårlig produkt. Heller enn å mase på den fra Tesla ville jeg fått det gjort i ettermarkedet her i Norge (ref. egen tråd).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

amuso

Sitat fra: mrjalle på onsdag 29. mai 2013, klokken 21:16
Sitat fra: amuso på onsdag 29. mai 2013, klokken 21:10
Regner med jeg ikke tar soltak-opsjonen siden jeg aldri har behov for den og heller vil ha litt mer takhøyde innvendig.

Man får bedre takhøyde MED soltaket...

Wooot? Seriøst? Hmmm... (intern bannskap om ekstrakostnad).

DonPedro: Godt poeng. Veldig bra tips faktisk. Takker.
'12 Citroen C-Zero (solgt pga. for kort rekkevidde)
'11 Skoda
'98 Iveco
'96 VW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA