Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: Gusse på onsdag 21. mai 2014, klokken 11:44
Hvor hardt er Prick bort på voks som er lagt?
Hvor ofte kan man vaske og bruke PB, og likevel ikke ende opp med å måtte vokse ofte?

Uten å ha vitenskapelige tester og fakta foran meg, så er Prickbort ansett som en av de snillere mot voks. Den er da også bra på det den skal (asfalt og sånt) - mens andre midler er bedre mot andre ting (iron-x mot bremsestøv og annet metall som sitter fast).

Jeg kjøpte en 10 liters dunk med prickbort og bruker det stort sett hver vask.. fyller det på en 1.25L Hozelock Viton-flaske (med plast-spray) og bare legger over bilen før skumlegging. Synes det er bedre med lavtrykksflaske enn å klemme på den sprayen hele tida.
Elbilist

Gusse

Sitat fra: cairnz på onsdag 21. mai 2014, klokken 13:19
Sitat fra: Gusse på onsdag 21. mai 2014, klokken 11:44
Hvor hardt er Prick bort på voks som er lagt?
Hvor ofte kan man vaske og bruke PB, og likevel ikke ende opp med å måtte vokse ofte?
[/quote

Ok, takk :)
Uten å ha vitenskapelige tester og fakta foran meg, så er Prickbort ansett som en av de snillere mot voks. Den er da også bra på det den skal (asfalt og sånt) - mens andre midler er bedre mot andre ting (iron-x mot bremsestøv og annet metall som sitter fast).

Jeg kjøpte en 10 liters dunk med prickbort og bruker det stort sett hver vask.. fyller det på en 1.25L Hozelock Viton-flaske (med plast-spray) og bare legger over bilen før skumlegging. Synes det er bedre med lavtrykksflaske enn å klemme på den sprayen hele tida.

Sponzo

#752
Hei folkens,

Har fått masse små rustflekker på bilen etter vinteren og har gått til innkjøpp av IronX som forhåpentlig skal ta det meste.

Har aldri brukt IronX før og hører + leser meg til at det ikke er sunnt for krom deler på bilen - angivelig skal moderne biler tåle det pga. det vistnokk ligger noe film over kromen for beskyttelse.

Noen her som vet hvor påpasselig man skal være i forhold til Tesla S og dele litt av erfaringen sin?

Her tenker jeg spesielt på dørhåndtak, ramme rundt vinduer, ramme rundt nosecone, sidespeil, kromliste nederst under dører og kromliste på bakluka

cairnz

Sitat fra: Sponzo på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:21
Hei folkens,

Har fått masse små rustflekker på bilen etter vinteren og har gått til innkjøpp av IronX som forhåpentlig skal ta det meste.

Har aldri brukt IronX før og hører + leser meg til at det ikke er sunnt for krom deler på bilen - angivelig skal moderne biler tåle det pga. det vistnokk ligger noe film over kromen for beskyttelse.

Noen her som vet hvor påpasselig man skal være i forhold til Tesla S og dele litt av erfaringen sin?

Her tenker jeg spesielt på dørhåndtak, ramme rundt vinduer, ramme rundt nosecone, sidespeil, kromliste nederst under dører og kromliste på bakluka
Det er bare en ting du bør tenke på: Ikke la det tørke. Spray på, skyll av, vask som vanlig.

(Og du skal vel ikke ha Iron-X på vinduer, du skal ha det på lakken (sånn cirka høyde under håndtak, det er der skitten sitter).
Elbilist

Brede

Dynket vår gamle Peugeot 307 med Iron-X i går.
Tok en grundig vask først og den så jo faktisk helt ren ut, men etter to minutter med Iron-X så gikk den fra gul farge til nesten helt lilla. Fantastisk moro å se effekten av dette middelet.  :D

iCar

Sitat fra: Sponzo på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:21
Hei folkens,

Har fått masse små rustflekker på bilen etter vinteren og har gått til innkjøpp av IronX som forhåpentlig skal ta det meste.

Har aldri brukt IronX før og hører + leser meg til at det ikke er sunnt for krom deler på bilen - angivelig skal moderne biler tåle det pga. det vistnokk ligger noe film over kromen for beskyttelse.

Noen her som vet hvor påpasselig man skal være i forhold til Tesla S og dele litt av erfaringen sin?

Her tenker jeg spesielt på dørhåndtak, ramme rundt vinduer, ramme rundt nosecone, sidespeil, kromliste nederst under dører og kromliste på bakluka

Jeg har ikke fått bilen enda men har som deg bestilt Pearl White, nysgjerrig på hvor du har fått disse rustflekkene, evt bilder?

Hvordan kan man forebygge rust(trodde aluminium ikke rustet) evt vil det være lurt å ta lakkforsegling (Ceramic Pro)
Model S 75D Pearl White - Levert 16.06.17
Model ≡ LR Midnight Silver - Levert 23.02.19
Mercedes-Benz EQ C - Reservert 13.09.17
Kjører 100% elektrisk

jkirkebo

Sitat fra: DesiTesla på onsdag 28. mai 2014, klokken 11:36
Jeg har ikke fått bilen enda men har som deg bestilt Pearl White, nysgjerrig på hvor du har fått disse rustflekkene, evt bilder?

Hvordan kan man forebygge rust(trodde aluminium ikke rustet) evt vil det være lurt å ta lakkforsegling (Ceramic Pro)

Det er partikler fra piggene i piggdekk som fester seg på lakken og deretter ruster. Det er som regel mye mer av slikt på biler som kjøres med piggdekk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tikkerol

Sitat fra: DesiTesla på onsdag 28. mai 2014, klokken 11:36
Sitat fra: Sponzo på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:21
Hei folkens,

Har fått masse små rustflekker på bilen etter vinteren og har gått til innkjøpp av IronX som forhåpentlig skal ta det meste.

Har aldri brukt IronX før og hører + leser meg til at det ikke er sunnt for krom deler på bilen - angivelig skal moderne biler tåle det pga. det vistnokk ligger noe film over kromen for beskyttelse.

Noen her som vet hvor påpasselig man skal være i forhold til Tesla S og dele litt av erfaringen sin?

Her tenker jeg spesielt på dørhåndtak, ramme rundt vinduer, ramme rundt nosecone, sidespeil, kromliste nederst under dører og kromliste på bakluka

Jeg har ikke fått bilen enda men har som deg bestilt Pearl White, nysgjerrig på hvor du har fått disse rustflekkene, evt bilder?

Hvordan kan man forebygge rust(trodde aluminium ikke rustet) evt vil det være lurt å ta lakkforsegling (Ceramic Pro)
Dette er jernpartikler fra pigger osv som fester seg i lakken.
De er nesten ikke mulig å se på en mørk bil. Men man kjenner dem når man stryker hånden over en nyvasket bil. Voksing beskytter en del mot disse jernpartiklene. Men de setter seg uansett, spesielt på vinteren. Iron-X fjerner de veldig lett.

Elkjell

#758
Ruteproblem

Hei , jeg bruker Gtechnic c2v3 liquid crystal som avslutning på lakken etter vask.
blander 1-2 med vann og sprayer på våt bil før tørking med handkle. Det gir godt resultat , men sist var jeg uheldig og fikk noe på frontruten. Dette ga noen skjolder som virker umulig å få bort , etter å ha prøvd alt jeg vet om av midler er de fortsatt der - du kan ikke se dem , men kjenner når du stryker med klut. Hadde tenkt å ta på glassforsegling , men vil gjerne ha helt ren rute først. Noen gode råd ?
solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

petersv

Sitat fra: ElKjell på onsdag 28. mai 2014, klokken 13:32
Ruteproblem

Hei , jeg bruker Gtechnic c2v3 crystal clear som avslutning på lakken etter vask.
blander 1-2 med vann og sprayer på våt bil før tørking med handkle. Det gir godt resultat , men sist var jeg uheldig og fikk noe på frontruten. Dette ga noen skjolder som virker umulig å få bort , etter å ha prøvd alt jeg vet om av midler er de fortsatt der - du kan ikke se dem , men kjenner når du stryker med klut. Hadde tenkt å ta på glassforsegling , men vil gjerne ha helt ren rute først. Noen gode råd ?

c2v3 fungerer utmerket på glass. Påfør på hele ruta og buff. :)

Elkjell

solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

krister461

Noen som har en rask anbefaling til høytrykkspyler med lang slange, helst under 3k? Er lei av å bære min rundt bilen, så vurderer å bytte den ut...

petersv

Sitat fra: ElKjell på onsdag 28. mai 2014, klokken 14:50
Ufortynnet da ?

Jepp. Får du skjolder kan tu bruke et fuktig microfiberhåndkle.

Sponzo

Sitat fra: DesiTesla på onsdag 28. mai 2014, klokken 11:36
Sitat fra: Sponzo på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:21
Hei folkens,

Har fått masse små rustflekker på bilen etter vinteren og har gått til innkjøpp av IronX som forhåpentlig skal ta det meste.

Har aldri brukt IronX før og hører + leser meg til at det ikke er sunnt for krom deler på bilen - angivelig skal moderne biler tåle det pga. det vistnokk ligger noe film over kromen for beskyttelse.

Noen her som vet hvor påpasselig man skal være i forhold til Tesla S og dele litt av erfaringen sin?

Her tenker jeg spesielt på dørhåndtak, ramme rundt vinduer, ramme rundt nosecone, sidespeil, kromliste nederst under dører og kromliste på bakluka

Jeg har ikke fått bilen enda men har som deg bestilt Pearl White, nysgjerrig på hvor du har fått disse rustflekkene, evt bilder?

Hvordan kan man forebygge rust(trodde aluminium ikke rustet) evt vil det være lurt å ta lakkforsegling (Ceramic Pro)

Lakkfosegling er nok absolut å anbefale - IronX virket strålende - Alle rustflekker er borte.  ;o)

Takk til alle råd!

Elkjell

solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA