Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

OW

#735
Prick Bort blander du ikke, men bruker som den er. Surfex HD er vannbasert og kan derfor tynnes ut med vann, mens Prick Bort er sånn jeg skjønner det petroliumsbasert, og blandes derfor ikke ut. Sånn sett er Prick Bort ganske mye dyrere enn Surfex, som er veldig drøyg. Vær obs på at om du blander så sterk Surfx som 1:10 så sliter du gjerne mye / helt bort sealeren (voks / syntetisk coating), om du har lagt det på bilen. Fra detailersclub ser jeg at blandingsforholdene som gjerne går igjen på Surfex er 1:20 på vinteren, og 1:30 på sommeren. 1:5 / 1:10 brukes gjerne hvis man ønsker å ta bort det som ligger på bilen, for å legge ny sealer.

Edit: Prick Bort og Surfex HD brukes gjerne i kombinasjon. Jeg ser at mange først legger Prick Bort, for så å legge Surfx over. Jeg har også lest om brukere på dette forumet som snur på det, og legger Surfex under Prick Bort med godet resultat. Normalt sies det at Prick Bort skal legges på tørr lakk, derfor den tradisjonelle Prick Bort først og Surfex etterpå, men her kan man sikkert prøve seg litt frem for å se hva som funger best.

Prick Bort og Surfex HD har også litt forskjellige egenskaper i forhold til hva de tar bort. Prick Bort tar asfalt og tjære, mens Surfex gjerne tar det meste andre, men ikke asfalt og tjære. Litt avhengig av hvor ofte jeg vasker så dropper jeg mange ganger Prick Bort på sommeren, og kjører kun Surfex, som tar det meste av sommerstøvet / skiten.

Obs: Ikke la avfetting tørke på lakken, da blir det skjolder.

Hverken Prick Bort eller Surfex HD er gode på piggdekkstøv, som setter seg som små metallpartikler i lakken. Disse sitter ofte godt, og vaskes ikke så lett bort. Dette er typisk et problem etter vinteren, og fjernes enten med clay, eller kjemisk med IronX, Bilt Hamber Korrosol, eller lignende produkt. Disse reagerer kjemisk med metallet i støvet og lager fine lilla striper der metallet finnes. Vær obs på at lakken på Model S er myk, som mange tidligere har nevnt, og at clay kanskje ikke er den beste løsningen? (jeg har liten erfaring med clay, så det får kanskje noen andre svare bedre på).
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øggen

WOW !!
Tusen takk for detaliert info ;-)

Vaskedag:
Alle 4 biler vasket. Prickbort, built hamber og voks.
Så pene ble de at bil nr 3(prioritert rekkefølge) endelig ble hentet. 300000 i tap på Maserati'en men la gå :-)
Nok en gang takk for hjelpen her.

DavidRS

Sinnsykt pent med lakkerte fangere og andre felger på Teslaen. :)

tjomswrx

#740
Sitat fra: Øggen på tirsdag 20. mai 2014, klokken 21:22
Vaskedag:
Alle 4 biler vasket. Prickbort, built hamber og voks.
Så pene ble de at bil nr 3(prioritert rekkefølge) endelig ble hentet. 300000 i tap på Maserati'en men la gå :-)
Nok en gang takk for hjelpen her.

Vet ikke hvor du holder til øggen, men kanskje noen som vet hvor man får kjøpt prickbort i Trondheim? Evt på nett?
S85

DavidRS

Mange Statoilstasjoner har Prickbort. Evt. Scandicshine.no eller bilnerden.no.
Bilnerden.no er best. :p

tjomswrx

Sitat fra: DavidRS på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:00
Mange Statoilstasjoner har Prickbort. Evt. Scandicshine.no eller bilnerden.no.
Bilnerden.no er best. :p

Den kom kjapt, takker og bukker!
S85

DavidRS


tjomswrx

S85

19quiz76

Husk å bare bruke PB fra vinduslist og nedover + panser. Lager fæle skjolder på glass..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

tjomswrx

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:37
Husk å bare bruke PB fra vinduslist og nedover + panser. Lager fæle skjolder på glass..

Takk! Var ikke klar over det. Nybegynner. Handla DA maskin, pads, microfiberkluter og carnuba voks tidligere i dag. Skal trene litt på gamlebilen til kjerringa først, deretter familfossilen. Så MS'en når den ankommer. Gleder meg til å lære meg litt detailing. Vi får se hvordan det går, har respekt for dette som eget fag...
S85

cairnz

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:37
Husk å bare bruke PB fra vinduslist og nedover + panser. Lager fæle skjolder på glass..

Ingen problem å bruke prickbort på hele bilen. Det man skal passe på er at man faktisk vasker den etterpå, for det legger seg igjen film/skjold overalt hvis du bare legger det på + høytrykk uten ordentlig vask.
Elbilist

Gusse

Hvor hardt er Prick bort på voks som er lagt?
Hvor ofte kan man vaske og bruke PB, og likevel ikke ende opp med å måtte vokse ofte?

19quiz76

Enig den presiseringen, skjønt tjære og asfaltrester for det meste er et problem fra vinduslist og nedover.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA