Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

stenvik

funnet noe informasjon om lading av elbil og 1 fas lading av disse bilene. fant et skriv der det står at en må søke om å få installert kurs på over 32A, "over" betyr jo egentlig at en kan installere 0-32A uten å måtte søke...  generelt vanskelig å få noen fornuftig informasjon om hva som er gjeldende praksis på dette feltet.
E-verket kan vel ikke kaste ut en påstand om at en maks kan lade med 16A uten å underbygge påstanden, herunder at de er redd for skjevbelastning på nettet sitt (om alle elbilene lades på samme fase - gjelder jo også om ALLE induksjons toppene er koblet på samme fase).
E-verkene kan heller komme med en annen løsning/info på problemet slik som 'istedenfor 1-fas 32A så kan du heller installere 16kvA skilletrafo med 3x25A 230VAC på primærsiden (inntak) og 3x16A 400VAC på sekundersiden (uttak)'
Skal det være så vanskelig for oss vanlig forbruker å finne relevant informasjon på dette feltet (google) ?

weld77

Sitat fra: stenvik på mandag 01. juni 2015, klokken 10:09

Er ikke koketopper 1-fase ? Flere av disse har laster langt over 16A...

Forskjell på å dra i nærheten av 20A i noen gaske få minutter som er hva som i praksis skjer på en koketopp og lade en elbil med 32A i timesvis.

E_S

Tror det varierer litt fra sted til sted også. Hørte med netteier (Hafslund) der jeg bor (nytt leilighetsbygg i Oslo) og de hadde ingen betenkeligheter med 32A enfas der "så lenge det ikke blir alt for mange"..
:)

Øyvind.h

Sitat fra: E_S på mandag 01. juni 2015, klokken 12:02
Tror det varierer litt fra sted til sted også. Hørte med netteier (Hafslund) der jeg bor (nytt leilighetsbygg i Oslo) og de hadde ingen betenkeligheter med 32A enfas der "så lenge det ikke blir alt for mange"..
"Alt for mange", vil ikke det egentlig løse problemet om man klarer å spre dem noenlunde likt mellom fasene?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elbilertilalle

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. juni 2015, klokken 09:26
Kjøp din egen trafo, det er ofte rimelige til salgs på Finn til firesiftrede beløp. Her er f.eks en: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60017950&searchclickthrough=true&searchQuery=trafo

Ja, e-verket kan nekte 1-fase laster over en grense de setter selv.

Den er fra 400 ned til 230. Men den vil fungere tror jeg: http://www.noratel.com/no/produkter/p/3rt-125-230400-20-3/detail/

elbilertilalle

Sitat fra: elbilertilalle på mandag 01. juni 2015, klokken 12:12
Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. juni 2015, klokken 09:26
Kjøp din egen trafo, det er ofte rimelige til salgs på Finn til firesiftrede beløp. Her er f.eks en: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60017950&searchclickthrough=true&searchQuery=trafo

Ja, e-verket kan nekte 1-fase laster over en grense de setter selv.

Den er fra 400 ned til 230. Men den vil fungere tror jeg: http://www.noratel.com/no/produkter/p/3rt-125-230400-20-3/detail/

Eller kan man bruke den i reverse?

E_S

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juni 2015, klokken 12:06
"Alt for mange", vil ikke det egentlig løse problemet om man klarer å spre dem noenlunde likt mellom fasene?

Jo, absolutt, men jeg vil tro det forutsetter at samme installatør monterer alt sammen, evt. at installatøren faktisk bruker hodet litt - i tilegg til en utfordringen medat hver av leilighetene har kun en fase ført frem, ikke alle tre. Dette gjør at f.eks. i hver etasje leilighet 1 bruker L1, leilighet 2 bruker L2 og så videre. Om da tilfeldighetenene gjør at mange "leilighet 2" vil ha 32A 1-fas vil man kunne få en skjevbelastning. Alle kontakter til lading må i sameiet installeres bak  leilighetens egen strømmåler og ikke slik at det går på fellesarealene.
:)

stenvik

Sitat fra: stenvik på mandag 01. juni 2015, klokken 11:44
funnet noe informasjon om lading av elbil og 1 fas lading av disse bilene. fant et skriv der det står at en må søke om å få installert kurs på over 32A, "over" betyr jo egentlig at en kan installere 0-32A uten å måtte søke...  generelt vanskelig å få noen fornuftig informasjon om hva som er gjeldende praksis på dette feltet.
E-verket kan vel ikke kaste ut en påstand om at en maks kan lade med 16A uten å underbygge påstanden, herunder at de er redd for skjevbelastning på nettet sitt (om alle elbilene lades på samme fase - gjelder jo også om ALLE induksjons toppene er koblet på samme fase).
E-verkene kan heller komme med en annen løsning/info på problemet slik som 'istedenfor 1-fas 32A så kan du heller installere 16kvA skilletrafo med 3x25A 230VAC på primærsiden (inntak) og 3x16A 400VAC på sekundersiden (uttak)'
Skal det være så vanskelig for oss vanlig forbruker å finne relevant informasjon på dette feltet (google) ?

Får en kar fra e-verket på besøk imorgen  :-\  El kontroll på huset - sjekke ladekursen?
Fikk brev i postkassa sist torsdag.
Har gravd ned 50 mm rør fra huset til garasje, lagt 4 kabler i denne 1: 2x16 mm^2+ jord, 5x 6 mm^2 (3 fas, N-leder + jord), knx-bus kabel, nettverks kabel cat 6.
kurs 1: hovedskap/40A vern -2x 16 mm^2 + jord - sikringskap garasje/32A jordfeilbryter - 2 x 6 mm^2 + jord - 32A 2P + jord kontakt Blå.   
kurs 2: hovedskap/25A jordfeilbryter 3x25A (230VAC) - 3x6 mm^2 +jord (N-leder i reserve) , sikringskap garasje 3x16A jordfeilbryter (ikke i bruk) + 16A jordfeilbryter - kurs til garasje (lys, port, stikk).

Har planlagt å installere lavtaps skilletrafo senere, ha denne i huset så varmetapet i denne går til oppvarming av huset, i kjeller.

Spørsmålet er jo hva el kontrollen kommer til å si om at jeg har lagt opp 32A 1-fase lade kurs til elbilen :/  Hva ville dere gjort ?

Øyvind.h

Jeg hadde nylig tilsyn på det ene anlegget mitt. Infratek var det som gjennomførte tilsynet (kontroll av elektrisk anlegg). De skulle kontrollere sikringsskapet hvor kursen til elbilen sitter, og kursen er 32A enfas.

Ingen kommentar på 32A enfas. Så lenge jeg hadde all dokumentasjon i orden (Samsvarserklæring, risikovurdering, kursfortegnelse ++) var alt OK.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: E_S på mandag 01. juni 2015, klokken 12:22
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juni 2015, klokken 12:06

Jo, absolutt, men jeg vil tro det forutsetter at samme installatør monterer alt sammen, evt. at installatøren faktisk bruker hodet litt - i tilegg til en utfordringen medat hver av leilighetene har kun en fase ført frem, ikke alle tre.
Ja jeg kjenner egentlig til de praktiske utfordringene med å spre lasten mellom faser, folk lader til forskjellige tider etc. Det var bare en interessant tanke ift. at stor brukermasse faktisk kan være en fremtidig løsning og ikke et fremtidig hinder :)
VW ID4 GTX 2023

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. juni 2015, klokken 10:06
Hvordan er reglene for plassering av slike trafoer? Ser at enkelte leveres med kabler og skjøtekontakter på begge sider.

Ikke noe regler meg bekjent, annet enn at du må plassere de i følge IP-graden på trafoen. De kan både kobles fast og brukes mobilt med støpsler/skjøtekontakter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: stenvik på mandag 01. juni 2015, klokken 11:44

Tja. Det hjelper jo de som har 3-fase inntak og Tesla, men duger ikke for de som har elbil med 1-fase 32A lader (som f.eks Kia eller BMW og endel nyere Leaf) og/eller 1-fase inntak. Så det er ingen generell løsning.

sn0le

Sitat fra: stenvik på mandag 01. juni 2015, klokken 10:09
Er ikke koketopper 1-fase ? Flere av disse har laster langt over 16A...
Mange koketopper sikres med 20A eller 25A.
De kan mao trekke ganske mye juice.
Men det er forskjell på å lage middag i en times tid og bruke max gauda i perioder og det å lade en elbil på 25-32A i 8 timer i strekk. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

ToWalkOrDrive

Hjelp!
Har til nå ladet 85S-bilen fra i fjor med Schuko, som for så vidt går greit, men litt kjipt for en lat fyr å måtte lade over par dager når en har kjørt litt langt, så vil helst unngå det.

På Tesla sine sider så står det at du kan ha en blå kontakt hvis du vil lade med 32A - 1 fase, som gir 7,4 kW. Forstår jeg det riktig i trådene på forumet at ikke alle el-verk godtar dette? Hvorfor står det i så fall ingenting om dette på Teslas hjemmesider? Er det et problem å få dette installert på Sandnes/Lura i Rogaland? (burde gjerne blitt laget en liste over hvor det er lovlig og ikke på forumet og Tesla, hvis det er forskjell.) Hvis det er lov, vil det i så fall være nok å sende dette databladet over til elektrikeren som skal trekke ny kabel fra sikringsskapet til utsiden av garasjen og installere kontakt? (har ikke plass til bilen inni). http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/installation-guides/sockets/NO_installation_guide_umc_blue_Jan15.pdf
Pleier å bruke Teknisk Burau. Er ca 16 meter trekkelengde fra sikringsskapet til utsiden av garasjen. Er det da 6mm2 elektrikeren skal bruke? (han vet sikkert dette selv, men...)

Vil jeg få 7,4 kW lading hvis jeg får installert dette, eller er det noe muffens jeg ikke har tenkt på da? Har for øvrig dobbeltlader og om det skulle ha noe å si. Har blått adapter.

Er det å anbefale å kjøpe f.eks. 31339 eller B3200N fra http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html så en slipper å plukke ut ladekabelen fra bagasjerommet for hver gang (husk at jeg er lat)? Eller er det andre produkter som er å anbefale?

Kan en se ut fra bildene under om jeg har 1 fase eller flere, eller er alle 230V-system med kun 1 fase?

Regner med flere lurer på dette.
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Du har bare 1-fase 230V 63A dessverre. De fleste hus (?) med 230V inn har 3-fase.

Installerer du en blå 32A kontakt får du 7.4kW lading, men du bruker da halvparten av strømkapasiteten din, det er da 31A igjen til alt annet.

Elektriker vet om strømselskapet tillater dette eller ikke. Om de ikke gjør det er alternativet å oppgradere til 3-fase inntak og installere en 400V trafo (eller den nye Zaptec-ladestasjonen som skal komme), men ikke forvent en hyggelig pris på den jobben....

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA