Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Johnny

Da måtte i tilfelle kabelen hatt flere ledere, noe jeg ikke tror den har siden det er en enfase lader.
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på tirsdag 05. mai 2015, klokken 23:08
Da måtte i tilfelle kabelen hatt flere ledere, noe jeg ikke tror den har siden det er en enfase lader.

Da må det evt. laskes i Type 2 pluggen, om det er mulig. Eller du må bytte til en ladestasjonsmodell som kan laskes. Evt. ettermontere dobbeltlader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Dette er vel et kirkebø spm:

Hvorfor er noen industri støpsler 6H og andre 9H. Så vidt jeg forstår har det noe med hvor pinnene er plasser men hvordan kan det avvike?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Knatten

#813
Det er hvor jord pinnen står.

Klokka 6, eller klokka 9.

F.eks på en 230V 1 fas + jord, så står den klokka 6.
På en 230V 3 fas + jord, så står den klokka 9.

Knatten

jkirkebo

Sitat fra: Knatten på søndag 10. mai 2015, klokken 08:47
Det er hvor jord pinnen står.

Klokka 6, eller klokka 9.

F.eks på en 230V 1 fas + jord, så står den klokka 6.
På en 230V 3 fas + jord, så står den klokka 9.

Knatten

Jepp. Og slik er det fordi at man lager slike plugger i forskjellige farger for forskjellige voltstyrker. F.eks tror jeg gul er for 120V. Da er det greit at jordpinnen på 120V-utgaven står en annen plass slik at ingen prøver å koble to  plugger med forskjellig voltstyrke sammen.

For en gitt farge, antall pinner og strømstyrke er jordpinnen alltid på samme sted.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Sitat fra: Johnny på tirsdag 05. mai 2015, klokken 23:08
Da måtte i tilfelle kabelen hatt flere ledere, noe jeg ikke tror den har siden det er en enfase lader.
Det er egentlig ganske enkelt.

I ladeboksen har man "inn" og "ut". På innsiden er kabelen koblet mellom N og L1. På utsiden er L1, L2, og eventuelt L3 koblet sammen. Det som skjer da er at man har koblet N-L1, N-L2 og N-L3, og man kan da bruke alle tre delladerne i bilen (ved enkeltlader, og de får cirka 10,666A hver på 32A lading). Bilen indikerer dette ved å si 32A (og ingen 3-symbol).

Merk at "inn" og "ut" er veldig abstrakte begreper. Selve koblingen gjøres i siste ledd i ladeboksen, og ikke på "inndelen" til ladeboksen. Enkeltlader kan lade med 32A på type2 så lenge stasjonen er lasket. Og det bør da merkes at den er det. Denne "lasken" fulgte med når jeg fikk min ladestasjon fra Salto.
Elbilist

Johnny

Sitat fra: cairnz på tirsdag 12. mai 2015, klokken 11:31
Sitat fra: Johnny på tirsdag 05. mai 2015, klokken 23:08
Da måtte i tilfelle kabelen hatt flere ledere, noe jeg ikke tror den har siden det er en enfase lader.
Det er egentlig ganske enkelt.

I ladeboksen har man "inn" og "ut". På innsiden er kabelen koblet mellom N og L1. På utsiden er L1, L2, og eventuelt L3 koblet sammen. Det som skjer da er at man har koblet N-L1, N-L2 og N-L3, og man kan da bruke alle tre delladerne i bilen (ved enkeltlader, og de får cirka 10,666A hver på 32A lading). Bilen indikerer dette ved å si 32A (og ingen 3-symbol).

Merk at "inn" og "ut" er veldig abstrakte begreper. Selve koblingen gjøres i siste ledd i ladeboksen, og ikke på "inndelen" til ladeboksen. Enkeltlader kan lade med 32A på type2 så lenge stasjonen er lasket. Og det bør da merkes at den er det. Denne "lasken" fulgte med når jeg fikk min ladestasjon fra Salto.

Dette mener du altså vil fungere med en kabel ut til bilen som har to ledere og jord?
TMS og eGolf.

cairnz

#817
Sitat fra: Johnny på tirsdag 12. mai 2015, klokken 13:42
Sitat fra: cairnz på tirsdag 12. mai 2015, klokken 11:31
Sitat fra: Johnny på tirsdag 05. mai 2015, klokken 23:08
Da måtte i tilfelle kabelen hatt flere ledere, noe jeg ikke tror den har siden det er en enfase lader.
Det er egentlig ganske enkelt.

I ladeboksen har man "inn" og "ut". På innsiden er kabelen koblet mellom N og L1. På utsiden er L1, L2, og eventuelt L3 koblet sammen. Det som skjer da er at man har koblet N-L1, N-L2 og N-L3, og man kan da bruke alle tre delladerne i bilen (ved enkeltlader, og de får cirka 10,666A hver på 32A lading). Bilen indikerer dette ved å si 32A (og ingen 3-symbol).

Merk at "inn" og "ut" er veldig abstrakte begreper. Selve koblingen gjøres i siste ledd i ladeboksen, og ikke på "inndelen" til ladeboksen. Enkeltlader kan lade med 32A på type2 så lenge stasjonen er lasket. Og det bør da merkes at den er det. Denne "lasken" fulgte med når jeg fikk min ladestasjon fra Salto.

Dette mener du altså vil fungere med en kabel ut til bilen som har to ledere og jord?

Nei, du må selvfølgelig ha en Type2-kabel som støtter trefaselading (eller gjøre som jk sier under). Ser ut til at jeg misforstod spørsmålet litt.

Du vil kunne lade med 32A på 230V en-fase, gitt at du har en lasket ladestasjon og en type2-kabel som støtter trefaselading.
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på tirsdag 12. mai 2015, klokken 13:42
Sitat fra: cairnz på tirsdag 12. mai 2015, klokken 11:31
Sitat fra: Johnny på tirsdag 05. mai 2015, klokken 23:08
Da måtte i tilfelle kabelen hatt flere ledere, noe jeg ikke tror den har siden det er en enfase lader.
Det er egentlig ganske enkelt.

I ladeboksen har man "inn" og "ut". På innsiden er kabelen koblet mellom N og L1. På utsiden er L1, L2, og eventuelt L3 koblet sammen. Det som skjer da er at man har koblet N-L1, N-L2 og N-L3, og man kan da bruke alle tre delladerne i bilen (ved enkeltlader, og de får cirka 10,666A hver på 32A lading). Bilen indikerer dette ved å si 32A (og ingen 3-symbol).

Merk at "inn" og "ut" er veldig abstrakte begreper. Selve koblingen gjøres i siste ledd i ladeboksen, og ikke på "inndelen" til ladeboksen. Enkeltlader kan lade med 32A på type2 så lenge stasjonen er lasket. Og det bør da merkes at den er det. Denne "lasken" fulgte med når jeg fikk min ladestasjon fra Salto.

Dette mener du altså vil fungere med en kabel ut til bilen som har to ledere og jord?

Da må du åpne Type 2 pluggen og laske i den i så fall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mai 2015, klokken 14:05
Da må du åpne Type 2 pluggen og laske i den i så fall.

I den sammenhengen vil jeg benytte anledningen til rette en "stor takk" til Mennekes og de andre som lager plugger som ikke lar seg åpne >:(
TMS og eGolf.

kjolnerdomen

Må bruke skjøteledning for å få ladet på hytta - er det noen spesiell dimensjon man må bruke?

Muffinman

Minst 2,5 kvadrat for schuko. Anbefaler at du begrenser ladestrømmen så mye som mulig, helst ikke over 10A hvis du ikke er nødt. Pass på at ledningen ikke ligger i delvis kveil, og kontroller kontaktene etter en stund for varmgang. Ved veldig langt strekk bør du enda mer opp i tverrsnitt, først og fremst for å opprettholde kortslutningsytelsen til sikringen.

kjolnerdomen

Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. mai 2015, klokken 12:58
Ved veldig langt strekk bør du enda mer opp i tverrsnitt, først og fremst for å opprettholde kortslutningsytelsen til sikringen.

Jeg får ett strekk på ca 4 m - regner med at det holder med 2,5 kvadrat da?

Muffinman

Det holder helt fint. Husk å sjekke kontaktene for varmgang etter 10-15 minutter, og på nytt etter en times tid. Det er de som er det svake punktet, ikke kabelen :)

stenvik

Angående lading av elbil, tesla model s.
Spurte everket om hvor mye det ville koste å få lagt 400V 3 fas til husveggen ->
svar: 500.000   :P   i samme svarmelding skrev de også at jeg maks kan lade med 16A til elbil  :-\ 

Kan de nekte folk å lade med 32A ? 

Jeg er vel av den mening at så lenge jeg ikke er i nærheten av at hovedsikring slår ut så bør det være uproblematisk å lade med 32A en fas.
På grunn av begrenset kapasitet i området så kan jeg lade med 16A på tidspunkt der det er høy belastning på nettet ved middags tider.

Burde kanskje komme med forslag til Tesla om at ladeprogrammet i bilen burde hatt en option der en kan begrense ladestrøm ved gitte tidspunkt på døgnet ved hjemmelading... Eller finnes den der allerede ?

Hovedsikring i sikringskapet er på 63A 3 fas, inntaks kabel er 3x 25 kvadrat + jord (skjerm rundt ledningene). Har tenkt å spørre om å bytte hovedsikring til 80A.

Kan jo eventuelt kjøpe 5 leder kabel, aluminium, grave til nærmeste 400 Volt trafo stasjon selv og be e-verket koble meg opp ?  regner med at det 'bare' blir snakk om 300 meter....  ville everket ha gått med på det ?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA