Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

weld77

Det er muligens besvart opptil flere ganger i tråden, men kan Tesla lade på hurtig AC? Dvs de hurtigladerene som har 43kW AC. Vil man da få 11/22kW om man har enkelt/dobbeltlader i bilen eller vil det ikke være mulig å lade i det hele på en slik ladestolpe?

E_S

Kobler man til et slikt 43kW-punkt vil man få lading på 11/22kW, ja. At det er dårlig business å betale hurtigladepris for det er en annen sak, men om det kniper, så.. :)
:)

weld77

Sitat fra: E_S på fredag 03. juli 2015, klokken 11:46
Kobler man til et slikt 43kW-punkt vil man få lading på 11/22kW, ja. At det er dårlig business å betale hurtigladepris for det er en annen sak, men om det kniper, så.. :)

Takk for svar. Det er selvsagt kun aktuelt i nødsfall, men greit å vite hva alternativene er.

jkirkebo

Sitat fra: weld77 på fredag 03. juli 2015, klokken 12:11
Sitat fra: E_S på fredag 03. juli 2015, klokken 11:46
Kobler man til et slikt 43kW-punkt vil man få lading på 11/22kW, ja. At det er dårlig business å betale hurtigladepris for det er en annen sak, men om det kniper, så.. :)

Takk for svar. Det er selvsagt kun aktuelt i nødsfall, men greit å vite hva alternativene er.

Jeg gjør det jevnlig, lader med 22kW fra en 43kW stasjon til 2.50 pr. minutt. Alternativet er en omvei på 1 time om Lillehammer SC og da er en tohundrelapp for en lading greit i sammenhengen. Jeg skulle selvsagt ønsket meg separat 22kW stolpe der, men slike er visstnok ikke en del av Kiwi-dealen til Fortum dessverre.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Fush

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. juli 2015, klokken 14:03
Sitat fra: weld77 på fredag 03. juli 2015, klokken 12:11
Sitat fra: E_S på fredag 03. juli 2015, klokken 11:46
Kobler man til et slikt 43kW-punkt vil man få lading på 11/22kW, ja. At det er dårlig business å betale hurtigladepris for det er en annen sak, men om det kniper, så.. :)

Takk for svar. Det er selvsagt kun aktuelt i nødsfall, men greit å vite hva alternativene er.

Jeg gjør det jevnlig, lader med 22kW fra en 43kW stasjon til 2.50 pr. minutt. Alternativet er en omvei på 1 time om Lillehammer SC og da er en tohundrelapp for en lading greit i sammenhengen. Jeg skulle selvsagt ønsket meg separat 22kW stolpe der, men slike er visstnok ikke en del av Kiwi-dealen til Fortum dessverre.

Det er vel en Chademo der? Høres ut som du tjener inn et Chademo-adapter ganske fort ved å spare 100kr i lading per gang? :)
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

jkirkebo

Sitat fra: Fush på torsdag 30. juli 2015, klokken 02:49
Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. juli 2015, klokken 14:03
Jeg gjør det jevnlig, lader med 22kW fra en 43kW stasjon til 2.50 pr. minutt. Alternativet er en omvei på 1 time om Lillehammer SC og da er en tohundrelapp for en lading greit i sammenhengen. Jeg skulle selvsagt ønsket meg separat 22kW stolpe der, men slike er visstnok ikke en del av Kiwi-dealen til Fortum dessverre.

Det er vel en Chademo der? Høres ut som du tjener inn et Chademo-adapter ganske fort ved å spare 100kr i lading per gang? :)

Jeg tror ikke det. Det er en DBT-lader (Nissan) og flesteparten av disse leverer visstnok ikke mer enn 25kW til Tesla. Begrenset pga. at de ikke tåler mer i lengden. Om noen har testet den på Dokka og fått mer er jeg interessert i å vite det.

Dessuten passer 22kW bra med tiden vi bruker der på å spise og handle. Skal jeg lade fortere og spare penger må jeg ta en pause midt i måltidet og gå 3-4 minutter hver vei til/fra bilen for å koble fra når den har fått nok. Må evt. kanskje handle først og koble fra før vi spiser, men da blir antageligvis ladetiden for kort. Hmm.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jorgen.s

Hei, har ikke lest igjennom alle sidene i tråden, men en del. Sliter fortsatt litt med å få oversikt over hva mine alternativer er for hjemmelading (med effekt over 3.7kw).

Listen fra teslas sider nevner:

IEC 60309 Blått - adapter   230 V  /  32 A   7,4 kW   40
IEC 60309 Rødt - adapter   400 V  /  16 A   11 kW
IEC 62196 type 2   400 V  /  16 A   11 kW   

- Har ikke helt forstått om den første muligheten (230V / 32A, blå kontakt) krever 1 eller 3-fas?
- Jeg bor i et sameie med garasjeplass ganske nær et fordelingsskap. Gitt at det er mulig hvilket alternativ er antekalig billigst å installere?
- Skal jeg kunne få 7,4kW fra en saltoboks med type2-kontakt som er lasket? Er dette som en "hack" å regne eller er det helt innafor?
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

weld77

All lading på 230V er 1-fase.

Det beste er 400V 3-fase selvsagt, men om det ikke er 400V-anlegg så må du ha transformator og da blir det ganske dyrt.

Kostnaden i arbeid + deler er ikke allverdens forskjellig på de alternativene du skisserer.

Men det kan være greit å danne seg et bilde av faktisk ladebehov før man investerer mye i noe som kanskje ikke er nødvendig. Selv lader jeg som regel med 5-6A 1-fase i garsjen sånn ca hver 3. dag, men det faktiske ladebehovet varierer mye fra person til person avhengig av daglig bilbruk.

Selv med noe såpass slapt som 10A 1-fase lader du greit 10 mil kjørelengde hver natt. Behovet for høy ladeeffekt er ironisk nok lavere på Tesla enn på andre biler siden man som regel uansett har nok rekevidde til å ta en uforutsett tur på 10-15 mil.

Problemet oppstår om du kjører veldig mye til daglig eller skal ha to langturer på rappen uten at det er SC på ruten.

jorgen.s

Sitat fra: weld77 på torsdag 30. juli 2015, klokken 14:51

Det beste er 400V 3-fase selvsagt, men om det ikke er 400V-anlegg så må du ha transformator og da blir det ganske dyrt.

Kostnaden i arbeid + deler er ikke allverdens forskjellig på de alternativene du skisserer.


Jeg har allerede en 230V / 16A kurs frem til min garasjeplass. Er det da noen av alternativene som stikker seg ut som billigere?

Jeg ser det du skriver om ladebehov osv. Det er grenser for hvor mye jeg er villig til å betale for det, men jeg/vi er av det slaget som ikke alltid har kontroll på planene 1 uke i forveien, og det kan være greit med litt ekstra effekt tilgjengelig hjemme.

Må jeg ikke ha dobbeltlader for å utnytte 400V 3-fase?
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

weld77

#865
Enkeltlader: Maks 11 kw (400V 16A 3-fase)
Dobbeltlader: Maks 22kw (400V 32A 3-fase)

For å få 22kw må du ha ladestasjon visstnok...

Uansett hva du skal ha utover 230V 1-fase 16A må det gjøres nytt opplegg og ingen ting kan gjenbrukes. Det første du må finne ut er om det er 230V eller 400V anlegg. Dersom det er 400V så legger du opp 3-fase 16A, da har du 11kW tilgjengelig. Dersom det er 230V kan du maks få 32A. Prisforskjellen på 25A eller 32A 1-fase er liten. Dersom du kun har 230V-anlegg i garasjen (stort sett kun nybygg som kan ha 400V) så må du ha transformator fra 3-fase 230V til 3-fase 400V for å få 3-faselading. Det kan fort koste 20.000+

Billigste er å klare seg med 13A 1-fase. Det gjør de aller fleste. Mange tror ikke de gjør det, men finner ut at det går helt fint.

Jeg bor i Oslo, så for min del er det type 15 mil til den superladeren som ligger lengst vekk - det er ytterst sjelden jeg er under 15 mil på batteriet - det er typisk kun når vi kommer hjem fra en lengre tur, og vi skal jo ikke rett på en lang tur etter å ha vært på en lang tur. Neste morgen har jeg 25-30 mil rekkevidde med lading fra stikkontakt.

aness

Sitat fra: jorgen.s på torsdag 30. juli 2015, klokken 16:02
Sitat fra: weld77 på torsdag 30. juli 2015, klokken 14:51

Det beste er 400V 3-fase selvsagt, men om det ikke er 400V-anlegg så må du ha transformator og da blir det ganske dyrt.

Kostnaden i arbeid + deler er ikke allverdens forskjellig på de alternativene du skisserer.


Jeg har allerede en 230V / 16A kurs frem til min garasjeplass. Er det da noen av alternativene som stikker seg ut som billigere?

Den billigste endringen du kan gjøre er å bytte ut schuko-pluggen du allerede har der med en 32A CEE (blå kontakt), da kan du bruke "blå adapter" rett i pluggen. (bare husk å sett bilen til å lade med 16A, du får da ~16km pr time lading)

Det aller billigste du kan gjøre er å bruke kontakten du allerede har  :) (gir deg ~13km pr time lading)

Som flere allerede har sagt, du får ladet mye mer enn du skulle tro over natten, selv på 13A schuko.

Når det er sagt, er det 400V i sikringsskapet så hadde jeg nok tatt kostnaden med å strekke noen meter kabel bort til en rød 16A-kontakt. (gir deg ~50km pr time lading)

tkjoerlaug

Har hatt bilen en dag og tror jeg klarer meg med 13A og shuko, men er det noen som har formening om hva det vil koste å legge opp 16A/400V og rød kontakt med 10-15 kabel strekk? Har nytt hus og 400V i skapet.

Fastlane83

Jeg betalte litt over 20000kr for 400V32A (inkl Saltoboks med fast kabel å egen strømmåler) i garasjen min. Ca 20 m strekk fra sikringskap til garasje.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

E_S

Om man sier 20 meter kabel og bare en vanlig rød kontakt, ingen ladestasjon og forutsatt at kabelen går i rør så det ikke må graves bør man komme langt med 10k. Elektrikere er dessverre supereksperter på å skrive regning med gaffel, så regn med at kabel, kontakter og lignende koster 4-5 ganger mer fra elektrikere enn på det normale åpne markedet, og kjøper du sakene selv nekter enten elektrikeren å montere det eller skrur opp timeprisen med minst 50%. Dessverre en tvers gjennom pillråtten bransje..
:)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA