Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

hgs

Sitat fra: NilsRo på tirsdag 09. juni 2015, klokken 00:11
Dette er vel rent hypotetisk en elektrisk vedkløyver som ikke er i salg enda.. ;D

Jeg skal også ha slik vedkløyver og en liten ledningsstump om ikke nettselskapet tar seg sammen eller zapcharger snart ser dagens lys
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

nagela

De fleste kan jo ha bruk for følgende i garasjen  8)

Karcher varmtvannsvasker / Høytrykkspyler
Karcher HDS 10/20

Drift: Strøm 3FAS/32A
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Griffel

Sitat fra: nagela på tirsdag 09. juni 2015, klokken 12:41
De fleste kan jo ha bruk for følgende i garasjen  8)

Karcher varmtvannsvasker / Høytrykkspyler
Karcher HDS 10/20

Drift: Strøm 3FAS/32A
Er den noe tess som vedkløver?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman


ToWalkOrDrive

#859
http://www.mascus.no/park-og-hageanlegg/hoytrykksvasker/karcher-hds-10-20-4-m/korppiil.html

Med en spyler til 30.000,- som spruter 1000 liter i timen ved hjelp av 7,8 kW motor så bør du nesten kunne både kløyve og kappe ved hjelp av rette dysen  :o  Blir nesten som en vannsag:


Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

weld77

Det er muligens besvart opptil flere ganger i tråden, men kan Tesla lade på hurtig AC? Dvs de hurtigladerene som har 43kW AC. Vil man da få 11/22kW om man har enkelt/dobbeltlader i bilen eller vil det ikke være mulig å lade i det hele på en slik ladestolpe?

E_S

Kobler man til et slikt 43kW-punkt vil man få lading på 11/22kW, ja. At det er dårlig business å betale hurtigladepris for det er en annen sak, men om det kniper, så.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

weld77

Sitat fra: E_S på fredag 03. juli 2015, klokken 11:46
Kobler man til et slikt 43kW-punkt vil man få lading på 11/22kW, ja. At det er dårlig business å betale hurtigladepris for det er en annen sak, men om det kniper, så.. :)

Takk for svar. Det er selvsagt kun aktuelt i nødsfall, men greit å vite hva alternativene er.

jkirkebo

Sitat fra: weld77 på fredag 03. juli 2015, klokken 12:11
Sitat fra: E_S på fredag 03. juli 2015, klokken 11:46
Kobler man til et slikt 43kW-punkt vil man få lading på 11/22kW, ja. At det er dårlig business å betale hurtigladepris for det er en annen sak, men om det kniper, så.. :)

Takk for svar. Det er selvsagt kun aktuelt i nødsfall, men greit å vite hva alternativene er.

Jeg gjør det jevnlig, lader med 22kW fra en 43kW stasjon til 2.50 pr. minutt. Alternativet er en omvei på 1 time om Lillehammer SC og da er en tohundrelapp for en lading greit i sammenhengen. Jeg skulle selvsagt ønsket meg separat 22kW stolpe der, men slike er visstnok ikke en del av Kiwi-dealen til Fortum dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fush

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. juli 2015, klokken 14:03
Sitat fra: weld77 på fredag 03. juli 2015, klokken 12:11
Sitat fra: E_S på fredag 03. juli 2015, klokken 11:46
Kobler man til et slikt 43kW-punkt vil man få lading på 11/22kW, ja. At det er dårlig business å betale hurtigladepris for det er en annen sak, men om det kniper, så.. :)

Takk for svar. Det er selvsagt kun aktuelt i nødsfall, men greit å vite hva alternativene er.

Jeg gjør det jevnlig, lader med 22kW fra en 43kW stasjon til 2.50 pr. minutt. Alternativet er en omvei på 1 time om Lillehammer SC og da er en tohundrelapp for en lading greit i sammenhengen. Jeg skulle selvsagt ønsket meg separat 22kW stolpe der, men slike er visstnok ikke en del av Kiwi-dealen til Fortum dessverre.

Det er vel en Chademo der? Høres ut som du tjener inn et Chademo-adapter ganske fort ved å spare 100kr i lading per gang? :)
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

jkirkebo

Sitat fra: Fush på torsdag 30. juli 2015, klokken 02:49
Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. juli 2015, klokken 14:03
Jeg gjør det jevnlig, lader med 22kW fra en 43kW stasjon til 2.50 pr. minutt. Alternativet er en omvei på 1 time om Lillehammer SC og da er en tohundrelapp for en lading greit i sammenhengen. Jeg skulle selvsagt ønsket meg separat 22kW stolpe der, men slike er visstnok ikke en del av Kiwi-dealen til Fortum dessverre.

Det er vel en Chademo der? Høres ut som du tjener inn et Chademo-adapter ganske fort ved å spare 100kr i lading per gang? :)

Jeg tror ikke det. Det er en DBT-lader (Nissan) og flesteparten av disse leverer visstnok ikke mer enn 25kW til Tesla. Begrenset pga. at de ikke tåler mer i lengden. Om noen har testet den på Dokka og fått mer er jeg interessert i å vite det.

Dessuten passer 22kW bra med tiden vi bruker der på å spise og handle. Skal jeg lade fortere og spare penger må jeg ta en pause midt i måltidet og gå 3-4 minutter hver vei til/fra bilen for å koble fra når den har fått nok. Må evt. kanskje handle først og koble fra før vi spiser, men da blir antageligvis ladetiden for kort. Hmm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jorgen.s

Hei, har ikke lest igjennom alle sidene i tråden, men en del. Sliter fortsatt litt med å få oversikt over hva mine alternativer er for hjemmelading (med effekt over 3.7kw).

Listen fra teslas sider nevner:

IEC 60309 Blått - adapter   230 V  /  32 A   7,4 kW   40
IEC 60309 Rødt - adapter   400 V  /  16 A   11 kW
IEC 62196 type 2   400 V  /  16 A   11 kW   

- Har ikke helt forstått om den første muligheten (230V / 32A, blå kontakt) krever 1 eller 3-fas?
- Jeg bor i et sameie med garasjeplass ganske nær et fordelingsskap. Gitt at det er mulig hvilket alternativ er antekalig billigst å installere?
- Skal jeg kunne få 7,4kW fra en saltoboks med type2-kontakt som er lasket? Er dette som en "hack" å regne eller er det helt innafor?
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

weld77

All lading på 230V er 1-fase.

Det beste er 400V 3-fase selvsagt, men om det ikke er 400V-anlegg så må du ha transformator og da blir det ganske dyrt.

Kostnaden i arbeid + deler er ikke allverdens forskjellig på de alternativene du skisserer.

Men det kan være greit å danne seg et bilde av faktisk ladebehov før man investerer mye i noe som kanskje ikke er nødvendig. Selv lader jeg som regel med 5-6A 1-fase i garsjen sånn ca hver 3. dag, men det faktiske ladebehovet varierer mye fra person til person avhengig av daglig bilbruk.

Selv med noe såpass slapt som 10A 1-fase lader du greit 10 mil kjørelengde hver natt. Behovet for høy ladeeffekt er ironisk nok lavere på Tesla enn på andre biler siden man som regel uansett har nok rekevidde til å ta en uforutsett tur på 10-15 mil.

Problemet oppstår om du kjører veldig mye til daglig eller skal ha to langturer på rappen uten at det er SC på ruten.

jorgen.s

Sitat fra: weld77 på torsdag 30. juli 2015, klokken 14:51

Det beste er 400V 3-fase selvsagt, men om det ikke er 400V-anlegg så må du ha transformator og da blir det ganske dyrt.

Kostnaden i arbeid + deler er ikke allverdens forskjellig på de alternativene du skisserer.


Jeg har allerede en 230V / 16A kurs frem til min garasjeplass. Er det da noen av alternativene som stikker seg ut som billigere?

Jeg ser det du skriver om ladebehov osv. Det er grenser for hvor mye jeg er villig til å betale for det, men jeg/vi er av det slaget som ikke alltid har kontroll på planene 1 uke i forveien, og det kan være greit med litt ekstra effekt tilgjengelig hjemme.

Må jeg ikke ha dobbeltlader for å utnytte 400V 3-fase?
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA