Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: stenvik på mandag 01. juni 2015, klokken 09:19
Angående lading av elbil, tesla model s.
Spurte everket om hvor mye det ville koste å få lagt 400V 3 fas til husveggen ->
svar: 500.000   :P   i samme svarmelding skrev de også at jeg maks kan lade med 16A til elbil  :-\ 

Kan de nekte folk å lade med 32A ? 

Jeg er vel av den mening at så lenge jeg ikke er i nærheten av at hovedsikring slår ut så bør det være uproblematisk å lade med 32A en fas.
På grunn av begrenset kapasitet i området så kan jeg lade med 16A på tidspunkt der det er høy belastning på nettet ved middags tider.

Burde kanskje komme med forslag til Tesla om at ladeprogrammet i bilen burde hatt en option der en kan begrense ladestrøm ved gitte tidspunkt på døgnet ved hjemmelading... Eller finnes den der allerede ?

Hovedsikring i sikringskapet er på 63A 3 fas, inntaks kabel er 3x 25 kvadrat + jord (skjerm rundt ledningene). Har tenkt å spørre om å bytte hovedsikring til 80A.

Kan jo eventuelt kjøpe 5 leder kabel, aluminium, grave til nærmeste 400 Volt trafo stasjon selv og be e-verket koble meg opp ?  regner med at det 'bare' blir snakk om 300 meter....  ville everket ha gått med på det ?
Finn først ut hvor mye du er avhengig av å lade "til vanlig", dimensjoner så deretter + litt. Ekstremt få personer som har ekstreme behov. Med 230V IT inn, vil det nok være endel rimeligere å bare kjøpe en trafo, og gå fra 3x25A 230V til 3x16A 400V (da lader du med rett rundt 50km/t).
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: stenvik på mandag 01. juni 2015, klokken 09:19
Angående lading av elbil, tesla model s.
Spurte everket om hvor mye det ville koste å få lagt 400V 3 fas til husveggen ->
svar: 500.000   :P   i samme svarmelding skrev de også at jeg maks kan lade med 16A til elbil  :-\ 

Kan de nekte folk å lade med 32A ? 

Jeg er vel av den mening at så lenge jeg ikke er i nærheten av at hovedsikring slår ut så bør det være uproblematisk å lade med 32A en fas.
På grunn av begrenset kapasitet i området så kan jeg lade med 16A på tidspunkt der det er høy belastning på nettet ved middags tider.

Burde kanskje komme med forslag til Tesla om at ladeprogrammet i bilen burde hatt en option der en kan begrense ladestrøm ved gitte tidspunkt på døgnet ved hjemmelading... Eller finnes den der allerede ?

Hovedsikring i sikringskapet er på 63A 3 fas, inntaks kabel er 3x 25 kvadrat + jord (skjerm rundt ledningene). Har tenkt å spørre om å bytte hovedsikring til 80A.

Kan jo eventuelt kjøpe 5 leder kabel, aluminium, grave til nærmeste 400 Volt trafo stasjon selv og be e-verket koble meg opp ?  regner med at det 'bare' blir snakk om 300 meter....  ville everket ha gått med på det ?

Kjøp din egen trafo, det er ofte rimelige til salgs på Finn til firesiftrede beløp. Her er f.eks en: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60017950&searchclickthrough=true&searchQuery=trafo

Ja, e-verket kan nekte 1-fase laster over en grense de setter selv.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Hvordan er reglene for plassering av slike trafoer? Ser at enkelte leveres med kabler og skjøtekontakter på begge sider.

stenvik

#828
Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. juni 2015, klokken 09:26


Kjøp din egen trafo, det er ofte rimelige til salgs på Finn til firesiftrede beløp. Her er f.eks en: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60017950&searchclickthrough=true&searchQuery=trafo

Ja, e-verket kan nekte 1-fase laster over en grense de setter selv.

Er ikke koketopper 1-fase ? Flere av disse har laster langt over 16A...

Vil heller ha noratel sin lavtaps skilletrafo... koster mindre i drift i form av lavere strømtap...
Men det sies at det har vært noen problemer med disse lavtaps skilletrafoene

Leif1

Hvilke problemer?

Interessant å vite ettersom jeg har en stående i garasjen.
(For øvrig uten problemer.)
Konvertitt fra S til X

stenvik

#830
funnet noe informasjon om lading av elbil og 1 fas lading av disse bilene. fant et skriv der det står at en må søke om å få installert kurs på over 32A, "over" betyr jo egentlig at en kan installere 0-32A uten å måtte søke...  generelt vanskelig å få noen fornuftig informasjon om hva som er gjeldende praksis på dette feltet.
E-verket kan vel ikke kaste ut en påstand om at en maks kan lade med 16A uten å underbygge påstanden, herunder at de er redd for skjevbelastning på nettet sitt (om alle elbilene lades på samme fase - gjelder jo også om ALLE induksjons toppene er koblet på samme fase).
E-verkene kan heller komme med en annen løsning/info på problemet slik som 'istedenfor 1-fas 32A så kan du heller installere 16kvA skilletrafo med 3x25A 230VAC på primærsiden (inntak) og 3x16A 400VAC på sekundersiden (uttak)'
Skal det være så vanskelig for oss vanlig forbruker å finne relevant informasjon på dette feltet (google) ?

weld77

Sitat fra: stenvik på mandag 01. juni 2015, klokken 10:09

Er ikke koketopper 1-fase ? Flere av disse har laster langt over 16A...


Forskjell på å dra i nærheten av 20A i noen gaske få minutter som er hva som i praksis skjer på en koketopp og lade en elbil med 32A i timesvis.

E_S

Tror det varierer litt fra sted til sted også. Hørte med netteier (Hafslund) der jeg bor (nytt leilighetsbygg i Oslo) og de hadde ingen betenkeligheter med 32A enfas der "så lenge det ikke blir alt for mange"..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Øyvind.h

Sitat fra: E_S på mandag 01. juni 2015, klokken 12:02
Tror det varierer litt fra sted til sted også. Hørte med netteier (Hafslund) der jeg bor (nytt leilighetsbygg i Oslo) og de hadde ingen betenkeligheter med 32A enfas der "så lenge det ikke blir alt for mange"..
"Alt for mange", vil ikke det egentlig løse problemet om man klarer å spre dem noenlunde likt mellom fasene?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elbilertilalle

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. juni 2015, klokken 09:26
Kjøp din egen trafo, det er ofte rimelige til salgs på Finn til firesiftrede beløp. Her er f.eks en: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60017950&searchclickthrough=true&searchQuery=trafo

Ja, e-verket kan nekte 1-fase laster over en grense de setter selv.

Den er fra 400 ned til 230. Men den vil fungere tror jeg: http://www.noratel.com/no/produkter/p/3rt-125-230400-20-3/detail/
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

elbilertilalle

Sitat fra: elbilertilalle på mandag 01. juni 2015, klokken 12:12
Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. juni 2015, klokken 09:26
Kjøp din egen trafo, det er ofte rimelige til salgs på Finn til firesiftrede beløp. Her er f.eks en: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60017950&searchclickthrough=true&searchQuery=trafo

Ja, e-verket kan nekte 1-fase laster over en grense de setter selv.

Den er fra 400 ned til 230. Men den vil fungere tror jeg: http://www.noratel.com/no/produkter/p/3rt-125-230400-20-3/detail/

Eller kan man bruke den i reverse?
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

E_S

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juni 2015, klokken 12:06
Sitat fra: E_S på mandag 01. juni 2015, klokken 12:02
Tror det varierer litt fra sted til sted også. Hørte med netteier (Hafslund) der jeg bor (nytt leilighetsbygg i Oslo) og de hadde ingen betenkeligheter med 32A enfas der "så lenge det ikke blir alt for mange"..
"Alt for mange", vil ikke det egentlig løse problemet om man klarer å spre dem noenlunde likt mellom fasene?

Jo, absolutt, men jeg vil tro det forutsetter at samme installatør monterer alt sammen, evt. at installatøren faktisk bruker hodet litt - i tilegg til en utfordringen medat hver av leilighetene har kun en fase ført frem, ikke alle tre. Dette gjør at f.eks. i hver etasje leilighet 1 bruker L1, leilighet 2 bruker L2 og så videre. Om da tilfeldighetenene gjør at mange "leilighet 2" vil ha 32A 1-fas vil man kunne få en skjevbelastning. Alle kontakter til lading må i sameiet installeres bak  leilighetens egen strømmåler og ikke slik at det går på fellesarealene.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

stenvik

Sitat fra: stenvik på mandag 01. juni 2015, klokken 11:44
funnet noe informasjon om lading av elbil og 1 fas lading av disse bilene. fant et skriv der det står at en må søke om å få installert kurs på over 32A, "over" betyr jo egentlig at en kan installere 0-32A uten å måtte søke...  generelt vanskelig å få noen fornuftig informasjon om hva som er gjeldende praksis på dette feltet.
E-verket kan vel ikke kaste ut en påstand om at en maks kan lade med 16A uten å underbygge påstanden, herunder at de er redd for skjevbelastning på nettet sitt (om alle elbilene lades på samme fase - gjelder jo også om ALLE induksjons toppene er koblet på samme fase).
E-verkene kan heller komme med en annen løsning/info på problemet slik som 'istedenfor 1-fas 32A så kan du heller installere 16kvA skilletrafo med 3x25A 230VAC på primærsiden (inntak) og 3x16A 400VAC på sekundersiden (uttak)'
Skal det være så vanskelig for oss vanlig forbruker å finne relevant informasjon på dette feltet (google) ?

Får en kar fra e-verket på besøk imorgen  :-\  El kontroll på huset - sjekke ladekursen?
Fikk brev i postkassa sist torsdag.
Har gravd ned 50 mm rør fra huset til garasje, lagt 4 kabler i denne 1: 2x16 mm^2+ jord, 5x 6 mm^2 (3 fas, N-leder + jord), knx-bus kabel, nettverks kabel cat 6.
kurs 1: hovedskap/40A vern -2x 16 mm^2 + jord - sikringskap garasje/32A jordfeilbryter - 2 x 6 mm^2 + jord - 32A 2P + jord kontakt Blå.   
kurs 2: hovedskap/25A jordfeilbryter 3x25A (230VAC) - 3x6 mm^2 +jord (N-leder i reserve) , sikringskap garasje 3x16A jordfeilbryter (ikke i bruk) + 16A jordfeilbryter - kurs til garasje (lys, port, stikk).

Har planlagt å installere lavtaps skilletrafo senere, ha denne i huset så varmetapet i denne går til oppvarming av huset, i kjeller.

Spørsmålet er jo hva el kontrollen kommer til å si om at jeg har lagt opp 32A 1-fase lade kurs til elbilen :/  Hva ville dere gjort ?

Øyvind.h

Jeg hadde nylig tilsyn på det ene anlegget mitt. Infratek var det som gjennomførte tilsynet (kontroll av elektrisk anlegg). De skulle kontrollere sikringsskapet hvor kursen til elbilen sitter, og kursen er 32A enfas.

Ingen kommentar på 32A enfas. Så lenge jeg hadde all dokumentasjon i orden (Samsvarserklæring, risikovurdering, kursfortegnelse ++) var alt OK.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: E_S på mandag 01. juni 2015, klokken 12:22
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juni 2015, klokken 12:06
Sitat fra: E_S på mandag 01. juni 2015, klokken 12:02
Tror det varierer litt fra sted til sted også. Hørte med netteier (Hafslund) der jeg bor (nytt leilighetsbygg i Oslo) og de hadde ingen betenkeligheter med 32A enfas der "så lenge det ikke blir alt for mange"..
"Alt for mange", vil ikke det egentlig løse problemet om man klarer å spre dem noenlunde likt mellom fasene?

Jo, absolutt, men jeg vil tro det forutsetter at samme installatør monterer alt sammen, evt. at installatøren faktisk bruker hodet litt - i tilegg til en utfordringen medat hver av leilighetene har kun en fase ført frem, ikke alle tre.
Ja jeg kjenner egentlig til de praktiske utfordringene med å spre lasten mellom faser, folk lader til forskjellige tider etc. Det var bare en interessant tanke ift. at stor brukermasse faktisk kan være en fremtidig løsning og ikke et fremtidig hinder :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA