Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

NilsRo

Kjøper du den fra Tesla med bilen, får du den for 1400,-. Dette er kabelen du trenger i tillegg til den som følger med bilen. Har selv et sett fra Kirkebø, veldig bra. Mest for langturer hvor du trenger overgang til det du finner av uttak.

Prøv å få type2-type2 kabelen med på kjøpet, så slipper du mva.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

F_P

Sikkert nevnt titt og ofte her i tråden, men etter å ha hatt bilen i kun 2 dager kan jeg rimelig bastant skrive under på at man ikke trenger store kursen i det daglige. Jeg har ca. 70km tur/retur jobb + litt småkjøring, og en 16A kurs holder alle dager i året. Med det sagt så kommer det en 32A/230V på veggen snart i tilfelle jeg skulle ha behov for det. Billig forsikring :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

RonnyØ

Sitat fra: F_P på onsdag 01. oktober 2014, klokken 23:25
Sikkert nevnt titt og ofte her i tråden, men etter å ha hatt bilen i kun 2 dager kan jeg rimelig bastant skrive under på at man ikke trenger store kursen i det daglige. Jeg har ca. 70km tur/retur jobb + litt småkjøring, og en 16A kurs holder alle dager i året. Med det sagt så kommer det en 32A/230V på veggen snart i tilfelle jeg skulle ha behov for det. Billig forsikring :)
Støtter den, F_P. Trodde jeg skulle ha større behov, men bilen står mer enn jeg hadde tenkt over :)
Husqvarna Automower 320

Øyvind.h

Sitat fra: RonnyØ på torsdag 02. oktober 2014, klokken 06:25
Sitat fra: F_P på onsdag 01. oktober 2014, klokken 23:25
Sikkert nevnt titt og ofte her i tråden, men etter å ha hatt bilen i kun 2 dager kan jeg rimelig bastant skrive under på at man ikke trenger store kursen i det daglige. Jeg har ca. 70km tur/retur jobb + litt småkjøring, og en 16A kurs holder alle dager i året. Med det sagt så kommer det en 32A/230V på veggen snart i tilfelle jeg skulle ha behov for det. Billig forsikring :)
Støtter den, F_P. Trodde jeg skulle ha større behov, men bilen står mer enn jeg hadde tenkt over :)
Etter å ha hatt bilen i litt over ett år kan jeg si meg enig i at 16A fungerer for de aller fleste (ikke schuko, husholdningsstikk er ikke løsningen for hjemmelading).

MEN jeg har derimot merket at høyere ladeeffekt  er mer behagelig og gir mer fleksibilitet. For å gjøre en lang historie kort: 32A har gitt mer komfortabel buffer når vi har kommet hjem fra langtur og må ut å kjøre litt ekstra etter ankomst. Hadde jeg ikke hatt 32A hadde jeg konsekvent ladet bilen til høyere SOC enn jeg gjør nå.
Og en ting til: bilen lader mer effektivt på 32A enn 16A. Dvs mindre strøm går tapt i prosessen.
Men det er ikke realistisk at alle skal kunne lade med 32A enfas hjemme, og da er 16A med industristikk eller fastmontert veggboks beste løsning :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Asarin

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. oktober 2014, klokken 09:28
Etter å ha hatt bilen i litt over ett år kan jeg si meg enig i at 16A fungerer for de aller fleste (ikke schuko, husholdningsstikk er ikke løsningen for hjemmelading).
...

Hei!

Jeg lurer på om du/noen har litt innspill på hvordan jeg kan løse min ladesituasjon.

Har fellesgarasje, og har _egentlig_ bare en normal schuko tilgjengelig. Er en annen elbil i garasjen, og han bruker en slik: http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444 for å rapportere hvor mye strøm han bruker til borettslaget (som er påkrevd).

Jeg har lov til å gjøre endringer, om jeg betaler for elektriker selv. Ser at flere folk sier at de setter opp blå/rød kontakt, selv om de fortsatt lader på 16A. Kunne gjerne tenkt meg dette selv, men vet ikke hvordan jeg skal rapportere forbruk.. Har ikke lyst til å bruke masser av penger, da jeg vet at schuko i utgangspunktet er mer enn nok for meg (kan også lade på jobb de aller fleste dagene).
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

sn0le

Få en elektriker til å montere opp en blå 32A CEE-kontakt og en måler i en kapsling.
Denne måleren burde funke fint til slikt.
http://www.elektroimportoren.no/maaler-en-fas-1-modul-1-n-32a-tn/8200800/Product.html
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Asarin

---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

petersv

Prøv først samme kombinasjon som han andre du, sikkert bra nok. Sjekk at stikket er bra.

toregrill

Har akkurat hatt elektriker hos meg som har installert en 32A blå industrikontakt. Jeg har ladet på 16A shuko frem til nå. Han hadde nylig vært på kurs angående lading av elbil. Det ser ut til og bli en del forandringer med hensyn til lading fra nyttår. Lading via industrikontakt er ikke heldig da det er fare for lysbue om man skulle glemme seg og dra ut pluggen i veggen før man kobler fra bilen. Lading fra shuko vil det også bli en begrensning på. Det nye blir at man ikke får lov til sikre slike kurser med mer enn 8A. Jeg tror nok ikke dette kan ha noe tilbakevirkende kraft, men burde være et tankekors for oss alle. Han anbefalte sterkt en ladestasjon som fast ladepunkt. Jeg kan være enig, med tanke på lysbue faren. Jeg har stort sett kabelen hengene i garasjen, og plugger ut bilen først, så ser ikke faren for lysbue som så sannsynlig. 
Tore Gran
Tesla Model S P85, Perlemor Hvit, soltak, stereo. Står nå endelig i garasjen og varmer sikringsskapet..

cra

Huh?? Er ikke noe av poenget med industrikontaktene nettopp redusert fare for lysbue da, med ulike lenger på pinnene og hver pinne/kontakt "langt nede i hullet"?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: toregrill på torsdag 13. november 2014, klokken 10:02
Har akkurat hatt elektriker hos meg som har installert en 32A blå industrikontakt. Jeg har ladet på 16A shuko frem til nå. Han hadde nylig vært på kurs angående lading av elbil. Det ser ut til og bli en del forandringer med hensyn til lading fra nyttår. Lading via industrikontakt er ikke heldig da det er fare for lysbue om man skulle glemme seg og dra ut pluggen i veggen før man kobler fra bilen. Lading fra shuko vil det også bli en begrensning på. Det nye blir at man ikke får lov til sikre slike kurser med mer enn 8A.

10A er maks for schuko, men det anbefales å ikke trekke mer enn 8A. 8A sikringer tror jeg ikke finnes engang, og de aller fleste elbilene leveres med 10A ladekabler og ingen justeringsmulighet.

Å på by maks 8A er i praksis å forby lading via schuko siden det betyr innkjøp av ny ladekabel som koster like mye som en ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Man tenker vel på økt fare for lysbue i industrikontakter fordi de finnes i "større" dimensjoner og at de dermed gjerne formidler større strømstyrker. Lysbuens størrelse har nok mer med strømstyrke og spenning å gjøre enn selve utformingen av kontaktflatene vil jeg tro?

8A for lading til elbil vil ha svært begrenset verdi.

toregrill

Jeg gjengir bare det jeg ble fortalt, jeg har ikke lest dette noe sted selv. Jeg ser den med lysbuen. Hvis man trekker ut kontakten når man lader med 32A så vil det oppstå gnist/lysbue. Dette vil i beste fall kun svekke kontaktflatene på pluggen. Helt klart ikke heldig.
Tore Gran
Tesla Model S P85, Perlemor Hvit, soltak, stereo. Står nå endelig i garasjen og varmer sikringsskapet..

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 11:23
Å på by maks 8A er i praksis å forby lading via schuko siden det betyr innkjøp av ny ladekabel som koster like mye som en ladestasjon.
I forbindelse med årets revisjon av forskriftene var det flere som mente at det burde være et slik forbud, men det var for tidlig i forhold til markedet for ladestasjoner.

Et slik forbud er egentlig ikke tilbakevirkende siden det ikke er en montert stikkontakt som sådan som blir ulovlig, men en bestemt bruk av denne stikkontakten etter en bestemt dato.

En bestemmelse som for eksempel sier at etter 1.April 2017 skal elbiler kun lades fra dedikerte ladestasjoner bør derfor være helt greit, men bestemmelsen bør kungjøres så lang tid i forveien at folket får gjordt de nødvendige forberedelser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Å kreve en dedikert ladestasjon (og derved "forby" Schuko) vil dramatisk redusere antallet tilgjengelige ladepunkter, med mindre man fremdeles selger ladekladder med Schuko. (Hvilket er noget ulogisk, hvis man ikke kan lade med dem.)

I Europa (inkl. Norge, selvsagt) har vei helt flotte industrikontakter, som (for mange år siden) burde ha vært brukt i stedet for Schuko.

Det finnes tusenvis av ladepunkter i f. eks. garasjer, arbeidsplasser, osv. i det uendelige. Selvsagt ville det vært flott hvis disse ble omgjort til Type 2, men det er ganske urealistisk. Derimot er det realistisk å skifte ut til en 16 A CEE kontakt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA