Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

sn0le

Sitat fra: MrUnderhill på torsdag 21. august 2014, klokken 10:57
PS: Du bør tenke litt på hvor mye du kjører før du legger mye penger i oppgradering. Du lader 3kW (ca 13km rekkevidde) per time på en vanlig stikkontakt (13A). Så du lader over 150km rekkevidde på en natt (12timer)...
Og en billig og enkel oppgradering er å montere en blå 32A 1-fas kontakt om man har 16A kurs i garasjen.
Da kan man lade på 16A (ca 23% raskere) samt at CEE-kontakten er mye sikrere mtp brannsikkerhet.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

olav69

Hvorfor er det ikke mulig å justere ladestrøm fra iPhone Tesla applikasjonen?

jkirkebo

Sitat fra: olav69 på mandag 25. august 2014, klokken 13:03
Hvorfor er det ikke mulig å justere ladestrøm fra iPhone Tesla applikasjonen?

Ja, det lurer jeg på også. Har irritert meg over det flere ganger da jeg kunne hatt nytte av denne muligheten. Håper det kommer etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olav69

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. august 2014, klokken 13:30
Sitat fra: olav69 på mandag 25. august 2014, klokken 13:03
Hvorfor er det ikke mulig å justere ladestrøm fra iPhone Tesla applikasjonen?

Ja, det lurer jeg på også. Har irritert meg over det flere ganger da jeg kunne hatt nytte av denne muligheten. Håper det kommer etterhvert.

Ja det er irriterende.

Skulle også ønske at push meldinger ble muligjort, slik at applikasjonen kan motta push meldinger om f.eks lading ble avbrutt (spenning på 12V batteri ble for lav, SOC for lav, alarm osv).

Regner med at dette gjelder Android applikasjonen også?

satheesh.net

#739
Sitat fra: olav69 på mandag 25. august 2014, klokken 13:39
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. august 2014, klokken 13:30
Sitat fra: olav69 på mandag 25. august 2014, klokken 13:03
Hvorfor er det ikke mulig å justere ladestrøm fra iPhone Tesla applikasjonen?

Ja, det lurer jeg på også. Har irritert meg over det flere ganger da jeg kunne hatt nytte av denne muligheten. Håper det kommer etterhvert.

Ja det er irriterende.

Skulle også ønske at push meldinger ble muligjort, slik at applikasjonen kan motta push meldinger om f.eks lading ble avbrutt (spenning på 12V batteri ble for lav, SOC for lav, alarm osv).

Regner med at dette gjelder Android applikasjonen også?

Grunnen til at dette ikke foreløpig ikke er mulig er fordi API'et ikke gir støtte for det. Spiller derfor ingen rolle om man bruker iPhone, Android, VisibleTesla eller andre former for kommunikasjon.

Push-meldinger fungerer utmerket hvis man bruker Windows Phone mobilen og Tesla Companion App'en. ;)

Olatho

Burde også kunne løses ved at man feks kjører loggeren fra teslams-prosjektet og så setter opp en eller annen form for varsling (epost, sms eller lignende) selv. Evt installer feks APPen "pushover", så kan du sende deg selv pushmeldinger også.
Litt mer jobb, og kanskje ikke like sexy, men relativt enkelt og veldig fleksibelt.

Dog er jeg enig i at Teslas egen app burde gjort dette allerede.

olav69

>Push-meldinger fungerer utmerket hvis man bruker Windows Phone mobilen og Tesla Companion App'en.

Regner med dette ikke er push meldinger, men "alarmer" som appen selv utløser fordi den overvåker f.eks SOC på bilen og gir alarm når den bryter en grense som defineres i appen.

satheesh.net

Sitat fra: olav69 på mandag 25. august 2014, klokken 15:11
>Push-meldinger fungerer utmerket hvis man bruker Windows Phone mobilen og Tesla Companion App'en.

Regner med dette ikke er push meldinger, men "alarmer" som appen selv utløser fordi den overvåker f.eks SOC på bilen og gir alarm når den bryter en grense som defineres i appen.

Nei, den er koblet via en skytjeneste som poller serverne til Tesla. (På lik linje med VisibleTesla som også har denne funksjonen.) :)

sjokomelk

Sitat fra: P85TMS på fredag 22. august 2014, klokken 18:41
Ser at Zaptec skal løse 230V/32A til 400V/16A problemet, men hva gjør man om man vil andre veien? Jeg har 400V/16A til Model S i dag, men skulle gjerne hatt mulighet for 230V/32A for f.eks. i3. Finnes det en enkel løsning?
Da oppgraderer du til 400V 32A og har en Type2 veggboks. Og så kobler du til i3 eller annen bil som liker 230V 32A på den. Du får ut 230V enfas fra 400V trefas.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Philippo10

Dem på tesla mener at jeg ikke trenger å kjøpe noen ladekontakter når jeg får bilen. Men leser jo her at folk har kjøpt Meneskes osv. Så kan noen informere meg litt her
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

OddB

Tror de er litt for opptatt av å ikke komplisere kundeopplevelsen med for mye tekniske "dippedutter". Å anbefale å ha frunken full av Kirkebøs overganger skjønner jeg at de ikke gjør, men å ikke fortelle om Type 2 kabelen som er europastandarden og helt nødvendig for at du skal få brukt dobbletladeren din er pussig at de ikke gjør.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Philippo10

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Olatho

Type2 er en moderne, driftssikker og trygg kontakt laget for lading av elbil.
Den er egentlig bare en vanlig AC (vekselstrøm)-kabel, men det ligger litt styringselektronikk i "vegguttaket" (eller ladestolpen) som lar bilen og "boksen" kommunisere og fortelle hverandre om hvilke egenskaper de har (spenning osv). Men egentlig er det bare en litt avansert stikkontakt.
Alle disse - rødt adapter, blått adapter, schuko (vanlig husholdningskontakt) og type2 bruker bilens innebygde lader. Og med dobbeltlader får du potensielt ladet med dobbel hastighet.

Så har du andre kontakter (chademo feks), som er bokser som lar deg lade med likestrøm (DC), direkte til batteriet. Da ligger selve ladeelektronikkken i "veggboksen", og strømmen går ikke gjennom laderen i bilen.


Philippo10

Skjønner.
Burde jeg da investere i en Menneskes kabel å ha i tillegg? Den som følger med bilen er jo en type2 kabel som har en verdi på 6600 kr, som jeg vet hverfall.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Olatho

Mennekes er bare en produsent. Du trenger en kabel med type2 i den enden som ikke skal i bilen.
Kabelen som følger med - med "kladd" - er ikke type2. Med type2 sitter altså "kladden" (elektronikkke) innebygget i stolpen eller veggboksen.

Om du kjøper Tesla sin type2-kabel, produsert av Mennekes, eller et annet merke fra feks Salto, Nofuel, Elbilhjelpen eller et annet sted spiller ingen rolle.
Bare sørg for at den har kapasitet til å utnytte dobbeltladeren hvis du har det i bilen.
Men ellers er jo prisen på Tesla sin (Mennekes) av de rimeligste på markedet, så det kan være likegreit å kjøpe den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA