Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Cookie Monster

#5535
Hvis det var 4wd i seg selv som var problemet skulle man jo sett det på feks at Subaru kom dårlig ut som bare har biler med 4wd sett bort fra Toybaruen BRZ. Men det gjør de ikke.

Subaru er en av merkene som kræsjer og kjører ut minst.
http://www.adressa.no/bil/article591919.ece
http://www.adressa.no/bil/article591923.ece

Er derimot folk i SUV fra Oslo som drar opp snittet ;D
http://www.tv2.no/a/3474763/

SitatSUV-sjåførene som oftest havner i grøfta kommer forresten fra Oslo og oftest gjør de dette på vei til et av vintersportsstedene.
Er som med alt av statistikk man kan vri og vende på hva man måler for få få resultatet man ønsker.

Feks denne undersøkelsen:
https://www.nrk.no/norge/firehjulsdrift-gir-okt-ulykkesrisiko-1.13504068

Der har de sammenlignet bilmodeller av samme type bare med og uten 4wd. Hvem tror vi er de som blir mest brukt på fjellet og under vanskelige forhold? de med 4wd ;) Har de tatt høyde for det i statistikken? Er jo veldig sannsynlig at de som kjøper en Audi eller Volvo med 2wd oftere lar bilen stå de dagene det er vanskelige kjøreforhold eller ikke kjører mye på fjellet. Siden de har valgt modellen uten 4wd.
2015 P85D

OK

Tror nok mye av dette kommer av at mange eiere av biler med 4wd undervurderer underlaget de kjører på og bruker den ekstra sikkerhet bilen har til å tøye strikken. Om en kjører med de samme marginene som om det var en 2wd så skulle en ha en ekstra trygghet med 4wd.
TMS 85D Titanium 18/8-15 – AP1– Premium – Pano – Vinter pakke – Luft – Skinn -  Lyddemping dører/hjulbuer bak – Dashcam - Tilppasset bur – LTE - Div lys.

2015 Kia Soul EV Exklusive

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 30. oktober 2017, klokken 14:07
...mye bra...
Journalister vet ofte ikke forskjellen på korrelasjon og kausalitet :)

M@rtin

2015 Mitsubishi Miev †
2016 VW E-Up †
2016 Mercedes B250e †
2017 Model S75 †
2019 Model 3LR, 467xxx

Tuxedo

#5539
Jeg vet ikke hvor mye jeg skal nerde til denne tråden, men jeg tror jeg går for koko: Det er bare elleve prikker i den tegningen.

(Fasit: Det mangler én)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Cirion

#5540
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/31/195344268/na-kan-elbilene-fa-det-store-gjennombruddet

Når går det opp for dem hvor langt etter de er?
Sitatskal blant annet plassere ut 400 hurtigladere i Europa i løpet av de neste årene.
Med dette går de tyske gigantene for alvor til kamp mot Tesla
Tesla har allerede utplassert 2893 superladere i Europa, 374 av dem i Norge
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

ludwig_holberg

Mulig de taler om 400 hurtigladestasjoner ...?

SurSnasen

Sitat fra: Cirion på onsdag 01. november 2017, klokken 12:16
Tesla har allerede utplassert 2893 superladere i Europa, 374 av dem i Norge

Det er snakk om 400 stasjoner med opptil flere ladere på hver stasjon. Om vi slipper Tesla sin tilnærmelse hvor to og to ladere deler på kapasiteten (100-115 kW), og alle laderene får full pupp, vil jeg langt på vei foretrekke disse 400 stasjonene som skal plasseres ut. Blir det i tillegg 150-350 kW på hver lader, er det helt glimrende.


Espen Hugaas Andersen

#5543
Sitat fra: StianSalG på onsdag 01. november 2017, klokken 12:36Det er snakk om 400 stasjoner med opptil flere ladere på hver stasjon. Om vi slipper Tesla sin tilnærmelse hvor to og to ladere deler på kapasiteten (100-115 kW), og alle laderene får full pupp, vil jeg langt på vei foretrekke disse 400 stasjonene som skal plasseres ut. Blir det i tillegg 150-350 kW på hver lader, er det helt glimrende.
Det er mye bedre med ladere som deler på effekten enn ladere som ikke deler på effekten. Ser man f.eks på en superladestasjon som Nebbenes, så er det 20 ladeplasser og 1,45 MW totalt.

Med 350 kW ladere som ikke deler på effekten ville man da vært nede på 4 ladeplasser. Da vil det være veldig kjipt å komme som bil nr 5 og stå å se på at det står 4 stk e-Golf og lader med 40 kW... (Og *enda* kjipere å komme som bil nr 20, med 15 biler i kø foran seg...)

Jo flere ladeplasser man får fordelt effekten på, jo bedre utnyttelse av nettlinjen får man, og jo mindre ventetid blir det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cirion

Sitat fra: StianSalG på onsdag 01. november 2017, klokken 12:36
Sitat fra: Cirion på onsdag 01. november 2017, klokken 12:16
Tesla har allerede utplassert 2893 superladere i Europa, 374 av dem i Norge

Det er snakk om 400 stasjoner med opptil flere ladere på hver stasjon. Om vi slipper Tesla sin tilnærmelse hvor to og to ladere deler på kapasiteten (100-115 kW), og alle laderene får full pupp, vil jeg langt på vei foretrekke disse 400 stasjonene som skal plasseres ut. Blir det i tillegg 150-350 kW på hver lader, er det helt glimrende.

Igjen, avbildet med 1 stolpe på en stasjon... Opp til flere betyr hvor mange 2, 3, 4? Tipper det er mer sannsynlig snakk om 400x 3i1 stasjoner med Type2, Chademo og CCS da disse ikke kan kalles for en stolpe. Bildet viser garantert feil stolpe, da dette er sannsynligvis en AC stolpe med Type1 og Type2

Tesla bygger nå stasjoner med 20stolper og bygges Rygge er det den første med 40 stolper.
Tesla har allerede 387 stasjoner i Europa, hvor mange er oppe før disse 400 kommer.

Ingen biler produsert i dag vil dra nytte av 150-350kW. Når kommer disse bilene? Desverre begrenser batteriene utnyttelsen av selv dagens hurtiglader stolper.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Jeronan

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 01. november 2017, klokken 12:44
Det er mye bedre med ladere som deler på effekten enn ladere som ikke deler på effekten. Ser man f.eks på en superladestasjon som Nebbenes, så er det 20 ladeplasser og 1,45 MW totalt.

Med 350 kW ladere som ikke deler på effekten ville man da vært nede på 4 ladeplasser. Da vil det være veldig kjipt å komme som bil nr 5 og stå å se på at det står 4 stk e-Golf og lader med 40 kW...

Jo flere ladeplasser man får fordelt effekten på, jo bedre utnyttelse av nettlinjen får man, og jo mindre ventetid blir det.

Completely agree. I rather charge at half speed, then not charge at all and have to wait in a queue more than an hour or longer for a free spot to become available.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Amoss

Sitat fra: Cirion på onsdag 01. november 2017, klokken 12:16
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/31/195344268/na-kan-elbilene-fa-det-store-gjennombruddet

*sjekker dato* Hmmm... Det står faktisk 2017 her. "Sprakk" ikke denne nyheten i 2015 eller.no også?  Den eneste forskjellen fra den gang er vel at de nå har gått opp til 350kW?  Sist snakket de vel om 100 eller 150kW om jeg ikke husker feil?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på onsdag 01. november 2017, klokken 13:19
Det var ihvertfall en «nyhet» også for ett år siden: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/11/Tyske-bilgiganter-bygger-nett-av-superkjappe-ladere

... og når jeg tenker meg om så tror jeg kanskje det også var en "nyhet" i 2014?  Men er ikke helt sikker her...

Missforstå meg rett, ikke noe er bedre enn om de gjør det de sier her, men akkurat nå minner dette mer om årets versjon av "ønskereprisen".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA