Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Quattro

Sitat fra: Øggen på mandag 10. februar 2014, klokken 16:39
Problemet mitt er å forstå koffor debatten KUN DREIA SEG OM ET PROBLEM I F.... OSLO.
Koffor skal alle evt straffes pga inkompetanse i infrastruktur der nede. I Ålesunds finns hverken kollektivfelt eller bomring(foreløpig) men intensivane vil ej jo ikke tape likevel.
Aller mest irritera det meg at det e Tesla som e problemet for slike som han,spytalen og co.

Hehe, jeg må le av slike innlegg. Hvorfor skal vi i Oslo straffes fordi vi bor her og fordi Oslo ikke har hatt prioritet ved utbygging av infrastruktur....

Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Gladtrd

Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798


VigdisA

#1233
https://www.naf.no/pdf/motor-digital-nr1/#22
Hyggelig lesing av Motor - det står litt om Tesla flere steder, og skjermen på side 22 ser jo også kjent ut..
Liten artikkel om Elon og Tesla på s 63
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

krister461

Sitat fra: VigdisA på mandag 10. februar 2014, klokken 23:19
https://www.naf.no/pdf/motor-digital-nr1/#22
Hyggelig lesing av Motor - det står litt om Tesla flere steder, og skjermen på side 22 ser jo også kjent ut..
Liten artikkel om Elon og Tesla på s 63
Noen som vil sende statsministeren vår videoene til Tesla-Bjørn? Ref. hennes svar i Motor:
Sitat– Vurderer du en elbil når det igjen blir aktuelt med bilkjøp?
– Jeg har sagt at jeg gjerne vil ha elbil når den har kapasitet nok til at jeg kan kjøre på vinterføre over fjellet. Selv med Tesla er vi foreløpig ikke der.

janmb

Kommer jo til hennes forsvar litt an på hvilke fjelloverganger det er hun har behov for å kjøre. Det er jo langt fra alle overgangene som er tilgjengelige med en TMS ennå - og man kan ikke vente at alle synes det er like moro med langturer og omveier som Bjørn :D
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

krister461

Sitat fra: janmb på tirsdag 11. februar 2014, klokken 10:58
Kommer jo til hennes forsvar litt an på hvilke fjelloverganger det er hun har behov for å kjøre. Det er jo langt fra alle overgangene som er tilgjengelige med en TMS ennå - og man kan ikke vente at alle synes det er like moro med langturer og omveier som Bjørn :D
Tja. Hun kommer fra Bergen og jobber i Oslo, så det er nok fjellet mellom disse byene hun snakker om. :)

Anders Heibø

Sitat fra: krister461 på tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:35
Sitat fra: VigdisA på mandag 10. februar 2014, klokken 23:19
https://www.naf.no/pdf/motor-digital-nr1/#22
Hyggelig lesing av Motor - det står litt om Tesla flere steder, og skjermen på side 22 ser jo også kjent ut..
Liten artikkel om Elon og Tesla på s 63
Noen som vil sende statsministeren vår videoene til Tesla-Bjørn? Ref. hennes svar i Motor:
Sitat– Vurderer du en elbil når det igjen blir aktuelt med bilkjøp?
– Jeg har sagt at jeg gjerne vil ha elbil når den har kapasitet nok til at jeg kan kjøre på vinterføre over fjellet. Selv med Tesla er vi foreløpig ikke der.

Ingen problemer med å komme over E139 heller :-)
http://www.varden.no/nyheter/kom-seg-over-fjellet-med-elbil-1.8284727
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Bjoris

Ingen problem med 2 km igjen og det var kaldt ombord kan nok diskuteres:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på tirsdag 11. februar 2014, klokken 11:52
Ingen problem med 2 km igjen og det var kaldt ombord kan nok diskuteres:)
Regner med det var 2km igjen i displayet, og da har han fortsatt 20-30 reelle km igjen :) Men det kan han kanskje presisere selv her på forumet?
Men det er alt for liten margin til at det er komfortabelt. Lunsj/dobesøk/benstrekk ved et 22kW punkt et eller annet sted på ruten hadde løftet bufferen til å være komfortabel.
Og ettersom vi sikkert aldri vil få full SC dekning i Norge er dette et svært godt eksempel på at dobbeltlader er et müst.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

krister461

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2014, klokken 11:59
Og ettersom vi sikkert aldri vil få full SC dekning i Norge er dette et svært godt eksempel på at dobbeltlader er et müst.
Synes ikke den historien dobbeltlader blir noe mer "must" av den historien. Har vi et ladepunkt på veien så vil man med en halvtimes spise/toalett stopp ha 25km margin på turen selv med enkeltlader.

Personlig mener jeg at et chademo-adapter er en bedre investering. Det koster 30% mindre, gir p.t. tilgang til langt flere ladestasjoner og har mer enn doble hastigheten i forhold til en dobbeltlader.

På sikt blir det enda flere SC og kanskje også 50kw DC-ladere for Tesla og da er behovet for dobbeltlader enda mindre.

Don't get me wrong: Dobbeltlader er supert og kanskje et "must" for mange - men langt i fra alle!

(Eventuell videre diskusjon kan vi kanskje ta i egnede tråder, men klarte ikke la den stå uimotsagt) ;)

Øyvind.h

#1241
Sitat fra: krister461 på tirsdag 11. februar 2014, klokken 12:09
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2014, klokken 11:59
Og ettersom vi sikkert aldri vil få full SC dekning i Norge er dette et svært godt eksempel på at dobbeltlader er et müst.
Synes ikke den historien dobbeltlader blir noe mer "must" av den historien. Har vi et ladepunkt på veien så vil man med en halvtimes spise/toalett stopp ha 25km margin på turen selv med enkeltlader.

Personlig mener jeg at et chademo-adapter er en bedre investering. Det koster 30% mindre, gir p.t. tilgang til langt flere ladestasjoner og har mer enn doble hastigheten i forhold til en dobbeltlader.

På sikt blir det enda flere SC og kanskje også 50kw DC-ladere for Tesla og da er behovet for dobbeltlader enda mindre.

Don't get me wrong: Dobbeltlader er supert og kanskje et "must" for mange - men langt i fra alle!

(Eventuell videre diskusjon kan vi kanskje ta i egnede tråder, men klarte ikke la den stå uimotsagt) ;)
Ja du står fritt til å være uenig. Men på slike turer hvor man pusher grensene for rekkevidde er dobbeltlader genialt. Si hva du vil, men 22kW punkter spretter opp i stort antall der jeg ferdes. CHAdeMO not so much. Skal eks til Danmark nå til sommeren. E.on utgår som leverandør, for de leverer bare 11kW på sine punkter.
Clever leverer derimot kun 22kW, og skal sette opp 150 nye stasjoner i løpet av året.
Når jeg tenker igjennom tidsbruk og planlagte stopp så passer 22kW bra. Ila 30 min får jeg den bufferen jeg trenger, og det er tiden det tar å handle mat på veien :) 11kW duger ikke.

I tillegg er det dessverre slik at:
-22kW punkt er svinbillig å sette opp sammenlignet med CHAdeMO
- Svinbillig å drifte sammenlignet med CHAdeMO
- Mao. vil CHAdeMO koste mye mer å bruke enn 22kW. 22kW kan man bare gjøre gratis for kunder
- 22kW er mye enklere i bruk
- CHAdeMO krever et stort og klumpete adapter
- Mange biler kan bruke CHAdeMO – ergo kø på disse laderne
- For ikke å glemme svinaktig verditap på bilen om man dropper dobbeltlader, pga høy ettermonteringskost!
Alternativt mindre kjøpergruppe.
- Og det er ikke slik at man kan tenke enten/eller. Velger du bort dobbeltlader er ettermonterinsprisen så høy at det i praksis er et nei for alltid. CHAdeMO kan alle kjøpe når som helst (når det en gang lanseres).

Jeg har flere planlagte turer på strekninger hvor 22kW AC vil være det jeg kommer til å bruke. Både pga. tilgjengelighet og pris.
Dobbeltlader burde vært standard. At CHAdeMO ikke ble europeisk hurtigladerstandard og kan forsvinne/få dårlig dekningsgrad på sikt har jeg ikke tatt med i vurderingen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

christian1986

Sitat fra: krister461 på tirsdag 11. februar 2014, klokken 11:21
Sitat fra: janmb på tirsdag 11. februar 2014, klokken 10:58
Kommer jo til hennes forsvar litt an på hvilke fjelloverganger det er hun har behov for å kjøre. Det er jo langt fra alle overgangene som er tilgjengelige med en TMS ennå - og man kan ikke vente at alle synes det er like moro med langturer og omveier som Bjørn :D
Tja. Hun kommer fra Bergen og jobber i Oslo, så det er nok fjellet mellom disse byene hun snakker om. :)
Hardangervidden er jo enda et problem...

Sjøhyene

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2014, klokken 12:32
Ja du står fritt til å være uenig. Men på slike turer hvor man pusher grensene for rekkevidde er dobbeltlader genialt. Si hva du vil, men 22kW punkter spretter opp i stort antall der jeg ferdes. CHAdeMO not so much. Skal eks til Danmark nå til sommeren. E.on utgår som leverandør, for de leverer bare 11kW på sine punkter.
Clever leverer derimot kun 22kW, og skal sette opp 150 nye stasjoner i løpet av året.
Når jeg tenker igjennom tidsbruk og planlagte stopp så passer 22kW bra. Ila 30 min får jeg den bufferen jeg trenger, og det er tiden det tar å handle mat på veien :) 11kW duger ikke.

I tillegg er det dessverre slik at:
-22kW punkt er svinbillig å sette opp sammenlignet med CHAdeMO
- Svinbillig å drifte sammenlignet med CHAdeMO
- Mao. vil CHAdeMO koste mye mer å bruke enn 22kW. 22kW kan man bare gjøre gratis for kunder
- 22kW er mye enklere i bruk
- CHAdeMO krever et stort og klumpete adapter
- Mange biler kan bruke CHAdeMO – ergo kø på disse laderne
- For ikke å glemme svinaktig verditap på bilen om man dropper dobbeltlader, pga høy ettermonteringskost!
Alternativt mindre kjøpergruppe.
- Og det er ikke slik at man kan tenke enten/eller. Velger du bort dobbeltlader er ettermonterinsprisen så høy at det i praksis er et nei for alltid. CHAdeMO kan alle kjøpe når som helst (når det en gang lanseres).

Jeg har flere planlagte turer på strekninger hvor 22kW AC vil være det jeg kommer til å bruke. Både pga. tilgjengelighet og pris.
Dobbeltlader burde vært standard. At CHAdeMO ikke ble europeisk hurtigladerstandard og kan forsvinne/få dårlig dekningsgrad på sikt har jeg ikke tatt med i vurderingen.


Et lade alternativ med 22kWh maks hastighet kan aldri bli standard rett og slett fordi det er alt for tregt. Må mye nærmere 100kWh før det har livets rett. Ganske sikker på at det bare er en mellom løsning nå i startet som om 5 år neppe blir brukt i det hele tatt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

#1244
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:44
Et lade alternativ med 22kWh maks hastighet kan aldri bli standard rett og slett fordi det er alt for tregt. Må mye nærmere 100kWh før det har livets rett. Ganske sikker på at det bare er en mellom løsning nå i startet som om 5 år neppe blir brukt i det hele tatt.
Javel.  Det er allerede raskt nok for meg i mange situasjoner? Og pluggen er allerede vedtatt standard :) Den støtter vel opptil 43kW AC, så det er fortsatt mer å gå på.
Men som rekkevidde-forlenger gjør den allerede nytten for meg. 11kW derimot gjør ikke nytten.

At andre ikke har bruk for 22kW er jo helt naturlig, men de er i mindretall.

Om 5 år vil det være et stort antall 22kW stasjoner med god spredning.

(At 100kW over alt hadde vært å foretrekke er jeg ikke uenig i, men kost/kapasitet etc. tyder på at det ikke er realistisk på lang tid.)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA