Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Thor2014 på mandag 15. august 2016, klokken 16:38
Jeg får ikke opp noen kommentarfelt på telefon?
Kanskje telefonen har bullshitfilter. Du går ikke glipp av noe :)

SitatSer at de skriver at Ludioppgradering reduserer rekkevidden. Hvorfor det?
Gjør vel ikke det med mindre klampen er stadig i bånn.

Mao

MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Muffinman

Tips: Sjekk alltid hvem som er forfatter av slike artikler før du leser videre.  Står det Skonhoft er det bare gammelt opptygd vrøvl på repeat som er tilbakevist til det kjedsommelige. Husk at du ikke får tilbake minuttene du bruker på å lese gjennom ;)

fonberg

Sitat fra: Muffinman på mandag 15. august 2016, klokken 21:37
Tips: Sjekk alltid hvem som er forfatter av slike artikler før du leser videre.  Står det Skonhoft er det bare gammelt opptygd vrøvl på repeat som er tilbakevist til det kjedsommelige. Husk at du ikke får tilbake minuttene du bruker på å lese gjennom ;)

Tja, jeg er heller ingen fan av Skontoft, og innleggene hans tidligere der han bl.a. går mot utbygging av fornybar energiproduksjon på Fosen er bare latterlig. Han har jo også bommet grovt på en del "faktaopplysninger" han har lagt frem om elbilkonsept og -forbruk tidligere.
Poengene hans i innlegget det lenkes til overfor, om at fossilbilbruk bør reguleres strengere enn i dag, og elbilbruk også bør reguleres, er jeg tvert i mot helt enig i - slik det er nå med gratis bompassering og mange steder gratis parkering blir det litt for lett å velge elbilen fremfor kollektive alternativer også når de sistnevnte finnes (på meg selv kjenner jeg andre). Dette innlegget er dessuten ikke om Tesla, selv om Skontoft bruker TMS som eksempel på strømkostnad når man kjører en elbil.
Sorry for OT, men følte for å nyansere litt :)
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Espen Hugaas Andersen

http://e24.no/podcast/valebrokk-og-co/elbilsalget-faller-er-det-hydrogenbilen-som-skal-redde-miljoet/

Måtte bare dele denne. De er jo *heeelt* blåst. Skjønner ikke hvordan Løkke har klart å bli konsernskjef når han har så utrolig lite peiling, og Sørensen er jo en fossil, virker det som.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 25. august 2016, klokken 22:20
http://e24.no/podcast/valebrokk-og-co/elbilsalget-faller-er-det-hydrogenbilen-som-skal-redde-miljoet/

Måtte bare dele denne. De er jo *heeelt* blåst. Skjønner ikke hvordan Løkke har klart å bli konsernskjef når han har så utrolig lite peiling, og Sørensen er jo en fossil, virker det som.

haha, komisk podcast. Visste ikke Tesla eiere kjører så pent fordi de må spare på strømmen.  ::)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 26. august 2016, klokken 08:11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 25. august 2016, klokken 22:20

haha, komisk podcast. Visste ikke Tesla eiere kjører så pent fordi de må spare på strømmen.  ::)
Hehe, ja. Det var et ganske overraskende utsagn. Når jeg hørte første halvdel av setningen så følte jeg meg ganske sikker på at han kom til å si at Tesla eiere kjørte forsiktig for å unngå riper/bulker. Men der tok jeg feil.

Det mest bisarre var når Løkke begynte å fantasere om at Musk ville gå over til hydrogen. Det er vel ca like sannsynlig som at Musk er den neste paven.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tiger`n

eisa01

Rimelig merkelig podcast ja. Han blandet kW og kWh, og påstod at oppgraderingsprisen på P100DL tilsa en kost på 660 USD/kW mot 30-60 USD/kW for Hydrogen. Han sammenlignet altså to forskjellige ting (lagringskapasitet vs brenselscelle effekt), og skjønte ikke at en oppgraderingspris er noe annet enn kost. Det er jo public at Teslas kost er <190 USD/kWh i dag.

Når man er så slett med enkle fakta, blir jeg bare mer skeptisk til alt det andre han sier.

Amoss

La meg oppsummere dette med følgende sitat fra podcasten:
Sitat
Jeg skjønner det ikke.

;)
Model S 85D

krl

Emnet ble tydeligvis litt for teknisk for deltagerne i debatten. De har rett og slett lite kunnskap om dette, og da blir resultatet at det sies mye tøv. ELLER har de kanskje en annen agenda?

Hele konseptet virket å være å snakke opp aksjekursen i et selskap som går dårlig. Kursen til NEL er vel mer enn halvert siden desember, og da gjelder det å få opp kursen før man selger seg ut og rømmer!

Hydrogen er så fantastisk ineffektivt som energibærer, sammenlignet med batterier, at det er merkelig at det i det hele tatt vurderes å bruke det i bil. Forbruket blir vel ca. 3x så høgt som med en batteri-elbil i beste fall?

JorgenM

Sitat fra: krl på lørdag 27. august 2016, klokken 16:57
Hydrogen er så fantastisk ineffektivt som energibærer, sammenlignet med batterier, at det er merkelig at det i det hele tatt vurderes å bruke det i bil. Forbruket blir vel ca. 3x så høgt som med en batteri-elbil i beste fall?
Avgiftskåte politikere blir våte i munnen når det snakkes om hydrogen. Det vil gi store inntekter for staten på samme måte som bensin/diesel så ser ikke bort fra at det kommer storsatsning på hydrogen fra statens side. Desverre.
Så får vi håpe folket er smartere enn som så.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Runex

Sitat fra: krl på lørdag 27. august 2016, klokken 16:57

Det stemmer vel ikke helt. Hydrogen er så vidt jeg vet en utmerket energibærer. Forklaringen på forskjell i energibehov er heller at produksjon av hydrogen er svært energikrevende, samt at omgjøring til elektrisk energi i bilen (fuel-cell) pr i dag har lav virkningsgrad.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Runex på søndag 28. august 2016, klokken 12:05Det stemmer vel ikke helt. Hydrogen er så vidt jeg vet en utmerket energibærer. Forklaringen på forskjell i energibehov er heller at produksjon av hydrogen er svært energikrevende, samt at omgjøring til elektrisk energi i bilen (fuel-cell) pr i dag har lav virkningsgrad.
Det er i beste fall en OK energibærer, i raketter.

Energien lagret per kg hydrogengass er i og for seg utmerket, ca 33 kWh/kg. Men det er ekstremt vanskelig å oppbevare denne gassen på en god måte. Den beste teknologien for kjøretøy hittil er lagring ved 700 bar i trykktanker. Da trenger man trykktanker som veier f.eks 87,5 kg i Toyota Mirai, og kan lagre ca 5 kg. Da er energien lagret per kg nede i 1,8 kWh/kg, eller ca 15% av bensin. Tankene tar også opp ett betydelig volum, volumetrisk energitetthet er ca 1,3 kWh/liter, eller ca 13% av bensin. (Og formen på tanken må være sylindrisk/sfærisk, man kan ikke veldig enkelt tilpasse formen til diverse hulrom i en bil.)

Disse tallene tar bare hensyn til lagringen av hydrogen, men der man kan ta ut energi rett fra et batteri, så trenger man i tillegg til trykktankene en brenselcelle for å gjøre om hydrogen til strøm, og et batteri (eller supercap-pakke) for å ta effekttoppene og regenerativ bremsing. Først da tilbyr lagring av energi i hydrogen tilsvarende funksjonalitet.

Som en energibærer i kjøretøy er nok batterier best.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA