Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er normalrekkevidde på 2013 Leaf

Startet av Skalmers, torsdag 09. mai 2013, klokken 13:36

« forrige - neste »

Skalmers

Hallois, jeg er splitter ny her, og eier ikke (enda) en Nissan Leaf. Men, jeg og samboerinna har bestemt oss for å kjøpe en  :)
Men vi trenger en kommentar eller 3 om hva vi skal gå for, bare for å sette det litt i perspektiv.

1) Kjøpe en importert USA Leaf uten garanti til 150-70 000?

2) Kjøpe en ubrukt "ny" Leaf, til 245 000, med garanti, fra forhandler her i Trondheim?

3) Vente til den nyeste kommer og kjøpe den største modellen for 280 000? (?Usikker på pris)

Ka du tru?  :)

På forhånd takk for alle svar  8)


Hejduk

Mellom punkt 1 og 2 hadde ikke jeg vært i tvil. Du kan reparere mye for den prisdifferansen....

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min US Leaf.

Vedr punkt 3 må vel hver og en vurdere om prisdifferansen er værdt det. Trenger du ekstra rekkevidde, spesiellt på vinter kan jo 2013/14 mod.
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

TorC

Eller punkt 4: importere selv... Det er enkelt, men det tar jo fort vekk 6-8 uker før du får bilen...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Bjoris

Eller du kan kjøpe en 2011 US med garanti, Sør-Import feks, jeg kjøpte min der og er veldig fornøyd. Det manglet håndbok ved overlevering, men ny kom i posten etter få dager. De kjøper også nye ladere istedenfor å fikse de gamle. Syns det går veldig fint å leve med en US leaf uten app og Navi. Radioen er mest irriterende siden det er så dårlig forhold der jeg kjører... Skal studere nærmere om det er forbedringsmuligheter, men 1000 for en DAB så ikke noe stort problem... Tror nok jeg seriøst ville ventet på Golf som alt til Ny Leaf, ryktes 275 km rekkevidde!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

thoru

Sitat fra: TorC på fredag 26. april 2013, klokken 17:17
Eller punkt 4: importere selv... Det er enkelt, men det tar jo fort vekk 6-8 uker før du får bilen...

Venter ennå på min usa leaf. Begynte i starten av januar å finne ut om leafs. Hele januar gikk bort i en stk på ebay som prøde å selge meg en 2011 med coald wheater package, som viste seg å ikke ha denne pakken. Hevet deretter kjøpet. Deretter prøde jeg meg på ulike andre utenfor ebay. Det samme resultat hver gang. Ingen av forhandlerene ville ha ekstra arbeidet med utlendinger som ikke kunne være der fysisk. Det værste av alt var at disse selgerne tørrpratet lenge før de sa at de ikke ville selge til meg. 1 februar begynte jeg å kommunisere med den jeg endte opp med. Hele februar gikk bort i å bli enige, få betalingen i boks og hente bilen. Deretter ble det litt vente tid før bilen kom seg på båt. Hele mars går bort i båtfrakta. Bilen får jeg rundt 2mai.
så jeg ville nå plusset sammen alt som skal til ved import. 4uker*3= ca 12 uker ville jeg ha sagt.

Ingebrigt

Jeg hadde ingen problemer med å kjøpe Leaf på postordre, det som stjal mest tid i mitt tilfelle var at transportøren rotet til båt bookingen så bilen ble stående i 3(?) uker i Panama før den ble sendt videre. 10 uker gikk da fra bestilling til mottak.

Regnestykket mtp garanti og reperasjoner er veldig avhengig om du skal skru selv, eller ha et verksted til å gjøre jobben.

En annen ting jeg har funnet ut med US utgaven er at det tar votter og vinter å få ny bakfanger etter at noen har kjørt i hekken på deg.

bjoris: har du hatt noen garanti reperasjoner, eller er verdien av bruktimportørens garanti ennå en ukjent størrelse? Ser jo hvordan enkelte problemer (ikke) blir håndtert av Nissan Norge.

TorC

Sitat fra: thoru på fredag 26. april 2013, klokken 18:24
Sitat fra: TorC på fredag 26. april 2013, klokken 17:17
Eller punkt 4: importere selv... Det er enkelt, men det tar jo fort vekk 6-8 uker før du får bilen...

Venter ennå på min usa leaf. Begynte i starten av januar å finne ut om leafs. Hele januar gikk bort i en stk på ebay som prøde å selge meg en 2011 med coald wheater package, som viste seg å ikke ha denne pakken. Hevet deretter kjøpet. Deretter prøde jeg meg på ulike andre utenfor ebay. Det samme resultat hver gang. Ingen av forhandlerene ville ha ekstra arbeidet med utlendinger som ikke kunne være der fysisk. Det værste av alt var at disse selgerne tørrpratet lenge før de sa at de ikke ville selge til meg. 1 februar begynte jeg å kommunisere med den jeg endte opp med. Hele februar gikk bort i å bli enige, få betalingen i boks og hente bilen. Deretter ble det litt vente tid før bilen kom seg på båt. Hele mars går bort i båtfrakta. Bilen får jeg rundt 2mai.
så jeg ville nå plusset sammen alt som skal til ved import. 4uker*3= ca 12 uker ville jeg ha sagt.

Det hørtes ikke ut som noen særlig grei opplevelse. Jeg opplevde andre problemer, men helt andre ting enn det du beskriver (bla. pga min bank i Norge).  Er man usikker så kan man jo alltids bruke en oppkjøper, de får ofte langt bedre priser, men krever naturligvis betaling for jobben. Det finnes jo også firmaer som tar seg absolutt alt av håndtering og betaling. Jeg gjorde mye av jobben selv, og fikk meg en grei LEAF for en billig penge. Fra bilen faktisk var betalt til jeg hentet den i drammen tok det ca 4 uker.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

thoru

Sitat fra: Ingebrigt på fredag 26. april 2013, klokken 19:00
Jeg hadde ingen problemer med å kjøpe Leaf på postordre, det som stjal mest tid i mitt tilfelle var at transportøren rotet til båt bookingen så bilen ble stående i 3(?) uker i Panama før den ble sendt videre. 10 uker gikk da fra bestilling til mottak.

Regnestykket mtp garanti og reperasjoner er veldig avhengig om du skal skru selv, eller ha et verksted til å gjøre jobben.

En annen ting jeg har funnet ut med US utgaven er at det tar votter og vinter å få ny bakfanger etter at noen har kjørt i hekken på deg.

bjoris: har du hatt noen garanti reperasjoner, eller er verdien av bruktimportørens garanti ennå en ukjent størrelse? Ser jo hvordan enkelte problemer (ikke) blir håndtert av Nissan Norge.
Brukte du lenge før du fant det du endte opp med? Import er en fin ting. men det er nok for den tolmodige ;)
Håper bare charge-amps våkner snart. de er dårlige på å svare og jeg trenger jo snart ladekabelen som jeg bestilte for 2 uker siden.

angående reperasjponer. kjøper du delene i usa og så får et verksted til å fikse?

Ingebrigt

Jeg var heldig og fant bil samme dag som jeg bestemte meg, hadde lusket litt på nett i noen uker i forkant da.

Kjøper deler på nett og reparerer selv, billigste måten det. Skaden jeg fikk sendte jeg bare på karosseriverksted for enkelhets skyld, motpartens forsikringsselskap tar jo den uansett.

Charge-amps produserer i partier, jeg ventet 2 -3 måneder på min, og da jeg fikk gikk første mailen fra dem i spam-filteret til gmail ::)


thoru

Sitat fra: Ingebrigt på fredag 26. april 2013, klokken 19:25
Jeg var heldig og fant bil samme dag som jeg bestemte meg, hadde lusket litt på nett i noen uker i forkant da.

Kjøper deler på nett og reparerer selv, billigste måten det. Skaden jeg fikk sendte jeg bare på karosseriverksted for enkelhets skyld, motpartens forsikringsselskap tar jo den uansett.

Charge-amps produserer i partier, jeg ventet 2 -3 måneder på min, og da jeg fikk gikk første mailen fra dem i spam-filteret til gmail ::)
jeg håper de 2-3 månedene har med reservasjonsventing.
satt meg på reservasjon i januar jeg. men fikk jo bestilt for 2 uker siden, men ingen bekreftelse eller noe i ettertid.

Hvilke sider kjøper du deler fra?

Ingebrigt

Det meste var reservasjonsventing ja, fikk ingen bekreftelse etter bestilling jeg heller. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok etter bestilling, så da kan det iike ha vært så lenge.

Har ikke kjøpt deler til leafen ennå, men 'Leafer' her på forumet hadde visst gode erfaringer med http://www.nissanpartswarehouse.com, jeg synes siden var rotete men skal bestille vindusheisbryter der og prøve. Min første 'garatireperasjon'  8)

TorC

Sitat fra: Ingebrigt på fredag 26. april 2013, klokken 20:15
Det meste var reservasjonsventing ja, fikk ingen bekreftelse etter bestilling jeg heller. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok etter bestilling, så da kan det iike ha vært så lenge.

Har ikke kjøpt deler til leafen ennå, men 'Leafer' her på forumet hadde visst gode erfaringer med http://www.nissanpartswarehouse.com, jeg synes siden var rotete men skal bestille vindusheisbryter der og prøve. Min første 'garatireperasjon'  8)

Har du snakket med noen av de som driver paralellimport? Jeg snakket med en av dem for ikke så lenge siden, og han hadde kjøpt et vrak som han hadde i hagen. Kanskje du kan få kjøpt billig vindusheis fra ham?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

bagos

Sitat fra: Skalmers på fredag 26. april 2013, klokken 16:09
1) Kjøpe en importert USA Leaf uten garanti til 150-70 000?

2) Kjøpe en ubrukt "ny" Leaf, til 245 000, med garanti, fra forhandler her i Trondheim?

3) Vente til den nyeste kommer og kjøpe den største modellen for 280 000? (?Usikker på pris)


Jeg gjorde samme vurdering som deg. Jeg endte opp med å bestille en Leaf via NAF tilbudet.
Jeg fant US Leaf med lav Km stand, til ca 190'. hvis jeg plusser på vinterdekk (ca 10'), frakt til Trondheim (ca 3'), service i 3 år (ca 12'), 5 års forsiking (ca 9') fikk jeg nesten samme pris som NAF tilbudet. Da var ikke forskjellen verdt ulempene (navi+carwings+radio) . Får man prisen ned til 150' for US Leaf med lav Km blir regnestykket noe annet.

Når jeg sammelignet den nye "euro" leaf fikk jeg en pris på 44' i tillegg sammenlignet med NAF tilbud. (da med den midterste modellen). Synes ikke det var verdt forskjellen (men 10% mer rekkevidde hadde vært fint).

El-golf med lang rekkevidde blir sikkert bra, men jeg hadde ikke lyst til å vente så mye lengre (vet ikke når den kommer).

Frykter at bruktprisene går ned betydelig til høsten, men jeg planlegger å bruke opp Leaf'en :-)

just my 2 cents
Arild

Elmo

#13
Sitat fra: TorC på fredag 26. april 2013, klokken 20:34
Har du snakket med noen av de som driver paralellimport?

www.elbilsenter.no / ACAR skal ha kampanje på paralellimportert EU-Leaf for 209.000,- inkl vinterhjul snart (sa de da je beskøkte dem på Fornebu idag)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Skalmers

Takk for alle svar! :) Om jeg har blitt noe klokere? hehe :)

Noen som har hørt noe mer eksakt om prisene på den nye modellen? Hva de forskjellige utstyrsnivåene koster?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA