Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av Leaffen, torsdag 02. mai 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Thorbjorn på fredag 04. oktober 2013, klokken 05:19
Ang 12v i USA virker det ut i fra det jeg kan se at dette er løst for lenge siden. (Unntatt få tilfeller selvfølgelig).
Husk at lading i europa er noe helt annet.

Ja, det virker som om enkelte glemmer at laderen og systemene rundt er helt nye for Europa. De ble designet på ekstremt kort tid, etter at man fant ut av 3-fase kanskje var en god ide alikevel. Alternativt hadde vi fått det mer gjennomprøvde US-systemet, men da kun enfase lading.

Leafen har da hatt sin del av 12V problemer, mange som har stått med død bil på flyplassen der. Alikevel kan jeg ikke huske de samme ramaskrikene. Det problemet ble fikset i software etter en drøyt års tid.

Touranen vår har også hatt mye 12V trøbbel. Jeg trenger mange hender for å telle hver gang jeg ikke fikk start på den og den har fått nytt batteri 3 ganger på 9 år...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

frekri

12V batteriet tømmer seg i ganske mange moderne biler nå for tiden bla. Mondeo. :)

Hadde jeg vært avhengig av bil, så hadde jeg nok ventet med å kjøpe, men det er jeg heldigvis ikke...  ;)
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

kjonix

Dummeste beslutningen du har gjort noen gang, Modelsn!
Har kjørt TMS i 3 uker og ingen Audi, BMW eller Porsche jeg har eid har gitt meg så mye kjøreglede!!! Jeg kan leve med noen småfeil så lenge de blir fikset.

Når du er klar for Tesla tipper jeg du ikke har råd!
Introduksjonstilbudet fra staten varer ikke evig!

Tips: Nettavisene har fine kommentarfelter når du trenger å få ut litt gruff!



TK Askøy

To kommentarer:

  • Hvis du går inn på et stort sykehus og tror at du kan gi en generell beskrivelse av menneskene i verden basert på det du ser der, så har du misforstått helt. Slik blir det å lese listen med feil og mangler og historiene om enkelte som virkelig har problemer. Hvis man velger å se verden på denne måten i stedet for å spørre et representativt utvalg om de er fornøyd med kjøpet sitt, så er jo det fullt lovlig, men ikke særlig smart. De som har jobbet med forretningsutvikling i store organisasjoner kjenner dette fenomenet godt. Kundeservice ringer og sier at "alle kundene ringer om problem x, vi må gjøre noe med en gang". I praksis er det kanskje 100 kunder som har støyet noe voldsomt på telefonen (gjerne med rette), mens de 100.000 andre kundene er kjempefornøyd og tas ikke med i betraktningen.
  • Dette er et splitter nytt og banebrytende produkt. Det er helt naturlig at det oppstår uforutsette feil når det introduseres i nye miljøer det ikke har vært i før. Har selv lang erfaring med prosjektledelse innenfor programvareutvikling, og vet veldig godt at bugs kan oppstå ved kjedereaksjoner det var vanskelig å forutsi. Tesla kunne motvirket dette ved å teste globalt i 3 år før de gikk til markedet med produktet (slik flere av de gamle produsentene gjør). Problemet er at da hadde de gått konkurs i mellomtiden. I stedet satser de på at brukererne tåler noen feil en periode fordi det er nok banebrytende egenskaper ved produktet til å veie opp.

    De som ikke er komfortabel med dette bør IKKE kjøpe en Tesla Model S. Selv er jeg utrolig fornøyd med bilen, og kjøper glatt en liten booster som jeg setter i frunken hvis 12V-feilen ikke blir fikset fort nok for meg. Jeg har heller ingen problemer med å åpne nesen på bilen med et kredittkort. Det glemmer jeg når barna hyler av glede over aksellerasjonen i bilen.

    Dette betyr IKKE at jeg mener Tesla bør slappe av og la humla suse. Den egentlige testen av Tesla er om de makter å gjøre noe med feilene innen rimelig tid. Og da mener jeg rimelig tid til å utvikle, teste og prodsette fixen. Det er ikke gjort på noen formiddagstimer.

90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

t0ffluss

Sitat fra: kjonix på fredag 04. oktober 2013, klokken 06:53
Dummeste beslutningen du har gjort noen gang, Modelsn!
Har kjørt TMS i 3 uker og ingen Audi, BMW eller Porsche jeg har eid har gitt meg så mye kjøreglede!!! Jeg kan leve med noen småfeil så lenge de blir fikset.

Når du er klar for Tesla tipper jeg du ikke har råd!
Introduksjonstilbudet fra staten varer ikke evig!

Tips: Nettavisene har fine kommentarfelter når du trenger å få ut litt gruff!

Alt etter øyet som ser. Jeg er enig på mange av punktene til Modelsn. Dette er alvorlige feil som det rapporteres om i alt for høy frekens.

Jeg må medele at jeg er forsatt en medlem av Tesla menigheten, men jeg hadde tiltet så til de grader hadde jeg stått der på flyplassen eller annen parkeringsplass med en død bil.

Det høres veldig ut som en software sak (håper jeg) og Tesla får bare skynde seg og ansette mer code-monkeys før min skal leveres en gang i mars.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

laumb

Det som er så fint med Model S er at den vekker så mye følelser, sjalusi, glede, sorg - at det ikke bare er "fanboys" som må forsvare kjøpet sitt - nei, selv de som ikke skal ha bilen føler for å måtte tre frem i offentligheten og argumentere for hvorfor de har valgt å ikke kjøpe bilen - og dette samtidig som ingen andre i utgangspunktet bryr seg. Finn en annen bil som vekker slik engasjement!

Nei, makan til feiende flott bil.

Angrer deg vel kanskje litt, Modelsn, siden du søler bort tid her på å anskaffe anerkjennelse av de valgene du har tatt?

GRS

#171
Sitat fra: laumb på fredag 04. oktober 2013, klokken 07:22
Det som er så fint med Model S er at den vekker så mye følelser, sjalusi, glede, sorg - at det ikke bare er "fanboys" som må forsvare kjøpet sitt - nei, selv de som ikke skal ha bilen føler for å måtte tre frem i offentligheten og argumentere for hvorfor de har valgt å ikke kjøpe bilen - og dette samtidig som ingen andre i utgangspunktet bryr seg. Finn en annen bil som vekker slik engasjement!

Nei, makan til feiende flott bil.

Angrer deg vel kanskje litt, Modelsn, siden du søler bort tid her på å anskaffe anerkjennelse av de valgene du har tatt?

Tror menigheten skal ta det litt rolig, og dempe argumentasjonen sin. Elbilforumet er vel ikke bare et sted for å "hylle" Tesla S? Underforumet er vel heller ikke det. Det er et sted å diskutere fordeler, goder, det som er bra OG det som ikke er så bra med merket. Hvis dere ønsker en side der dere sitter og skryter Tesla opp i skyene, både bil og aksjer, så lag en slik side som er lukket, der folk med litt kritisk/avventende holdning blir utestengt og slike innlegg slettes.

Usikker på hvor nyttig et slikt forum ville vært, iallefall for de som vurderer bilen. De bør vite hvilke utfordringer som vil være med kjøpet, eller hva som kreves av kjøper av innstilling og velvilje (om jeg har tolket menigheten rett). Tviler på selgerne informerer om det, eller om de/Tesla faktisk mener det skal være slik.

Dette forumet har mange leser som har kjøpt, som vurderer å kjøpe eller som bare er interessert i elbiler eller kjøretøy generelt. Man gjør ikke Tesla en tjeneste med å skape en "enten er du for, eller så er du imot" holdning.

Hvis noen vil gjøre noe positivt, så start heller en tråd for de som IKKE har hatt problemer med sin bil. Lag klare premisser for at her skal KUN de som er storfornøyd øse ut sin glede. Holdes tråden høyt er det jo positivt. Dør den kan jo folk tolke det som de vil.
TM3P sort/sort

laumb

Helt enig med deg GRS.
Mitt innlegg er ikke myntet på bilen av teknisk art, kjøreegenskaper, produksjon e.l. - kun det følelsesmessige den bringer fram i folk.

Det er ikke til å stikke under en stol at bilen har et enormt følelsesmessig potensiale; Nettopp fordi folk forsvarer sitt kjøp like hardt som man forsøker å forsvare sitt valg om å ikke kjøpe. Innlegget til Modelsn er et glimrende eksempel på samholdet mange ønsker å føle ved bilen, de er ikke bare eier, potensielle kjøpere eller personer som har avbestillt en blikkboks - vi er folk som ønsker å være en del av den "kule gjengen" - enten det er kjøp, eller ikke.

Oppfordringen om å finne en annen bil som vekker slik følelser er reell. Forsøk. Jeg tror det blir vanskelig.

Angående sletting av innlegg: For ordens skyld - jeg sletter aldri innlegg. De flyttes kanskje på - og duplikattråder kan fint stenges, men slettes? Ikke av undertegnede.

På den annen side vil det alltid være problemer med nye bilmodeller. Har du vært på et BMW, Audi, Jaguar e.l. forum i ukene før og etter lansering av en ny modell?
Jaguar XF er en av de bilene som har kommet nærmest Model S følelsesmessig på forumverden - der det jevnt og trutt lages flere "jeg er fornøyd"-tråder enn "noe er galt"-tråder. Ser man tilbake var det motsatt når modellen var ny. Problemer er blitt luket ut i produksjon, fikser ettermontert gratis - noen fikser har folk ordnet på egenhånd. Omtrent sånn man kan forvente.

Cirion

Problemet her kan jo ganske enkelt være at vi som er strålende fornøyd samtidig har opplevd feil. Samtidig er definisjonen av feil helt opp til hver enkelt. Noe som er en bagatell for en person, kan være så totalt ødeleggende for andre at de velger og ikke sette seg i situasjonen og lar være å bestille.

F.eks, forsøk å kjøpe en yoghurt i butikken. Skjeen fulgte ikke med. De fleste tar med seg yoghurten hjem og spiser den der med egen skje. Andre derimot klikker totalt og mener at dette er en helt uholdbar situasjon og lar derfor være å kjøpe yoghurt i framtiden. Så har du ekstremisten som har hørt om andre som har opplevd samme situasjon og velger å la være å sette seg i situasjonen ved å aldri kjøpe yoghurt noensinne. Så kommer spørsmålet, var yoghurten pakningen feilprodusert slik at skjeen ikke var satt på, hadde den falt av, eller var det et bevist valg fra produsenten?

Vi som er strålende fornøyd, ønsker å dele vår opplevelse med Model S både på godt å vondt. Men sier vi noe positivt er vi menighet, melder vi feil blir den blåst opp til å være noe helt annet enn det det var.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

daggad

Kloke ord GRS.
For meg som sitter litt på gjerdet med hva jeg skal foreta meg er slike innlegg som trådstarter kommer med bra for å få en bedre balanse i det jeg skal ta en avgjørelse.
At Tesla S er en fantastisk bil når alt fungerer er det ingen tvil om. Men jeg må innrømme at jeg er svææært skeptisk til kvaliteten på alt amerikanerne skrur sammen selv. På den andre siden så virker det som de aller fleste problemene, selv om de er mange, er langt fra alvorlige.

Uten å kunne dokumentere noe så virker det som Nissan laget en langt mer feilfri bil med Leaf når den kom. Jeg har i alle fall ikke hatt noe feil på min i løpet av de 2 årene og 49000km.
Men så er det heller ikke et beist av en bil som det TMS er, de kan ikke sammenlignes mer enn en Toyota Corolla og en Audi A8.
Jeg tipper på det vil bli en del slitne TMS på veiene om et par år for de som kjører bilen hardt, men kjører man fornuftig og rolig som elbilførere bør så er jo den bygget for å tåle langt mer.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Thomas Parsli

Sitat fra: Modelsn på fredag 04. oktober 2013, klokken 04:33
Jeg tenker at jeg driter i hele forumlesningen fremover.

Du er et av de første trollene jeg har kommet over som faktisk innrømmer at han troller, ihvertfall så tidlig i trollingen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TesLars

For dere som sitter på gjerdet, husk at mye av innholdet på forumet her er relativt subjektivt. Jeg tør å påstå at det er en del TMS eiere som har fått en nærmest feilfri bil og at vi kun hører en brøkdel av dette på forumet, men det samme gjelder folk som har hatt problemer med bilene sine. Det er vel ofte slik at folk skriker ut når noe er feil og holder litt tilbake når alt går på skinner. TMS er en ny bil og barnesykdommer må man regne med. Det er ikke mange biler på markedet som ikke har noe form for feil, i blandt dukker dette først opp etter et par år, kanskje tom. senere. For min del, så føler jeg at det er en del av risikoen med å skaffe meg en TMS, men det er verdt det. Dette er noe dere som sitter på gjerdet må ta stilling til, så det for bli en vurderingssak fra deres side. Lykke til!
Oslo
Black Model S

Oreo

Jeg er oppriktig glad på dine vegner Modelsen. Og dette er ingen ironi.
Om en hadde brukt penger på denne bilen og ikke opplevd den slik du forventet så har sikkert de fleste blitt litt bitter. Mulig du er strålende fornøyd med den bilen du har i dag. Model S passer ikke for alle og i alles nåværende livssituasjon. Jeg for min del er strålende fornøyd, men innrømmer at en del ting krever tilvenning.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

cdabel

Du valgt å gå med store bokstaver altså? Me thinks thou doth protest too much. (Hamlet act iii, sc ii)
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

prophan

Tesla aksjen har gått 4-5 ganger og var på all-time high for ikke så lenge siden.
Virker som det er noen som har shortet Tesla aksjen, og sprer litt negativitet her.

Hvor mange tusen biler har Tesla levert nå (på verdensbasis)? Kjedelig for de som har opplevd feil med bilen, men listen med feil er ikke lang sett mot antall leverte biler. I tillegg viser feillisten som om alle bilene hadde disse feilene, men noen feil er det jo bare 1 bil som har hatt.

Dere som spekulerer i Tesla aksjen, short eller lang posisjoner - hold dere unna trådene som ikke omhandler aksjen. Så kan vi andre heller kose oss med tråder som omhandler bilen.

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA