Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Per Øyvind, søndag 28. april 2013, klokken 13:57

« forrige - neste »

BE

@eivisa: Det var jo ekstremt interessant! :-)

Det betyr jo i praksis at du har hatt null reduksjon av rekkevidden på 40000km, hvilket er særdeles lovende for våre norske biler :-)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Dj_Devil

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 17. april 2013, klokken 10:49
... å bytte til andre celler med større ytelse / annen kjemi etc. medfører at man også må bygge om BMS og lader, muligens også motorstyring og andre ting hvis pakkespenningen økes. Ikke for å være pessimist, men jeg tror ikke at dette vil bli tilgjengelig for en fornuftig pris på Leaf, ihvertfall ikke fra Nissans side.

;-D Hans

Oppgraderings pakke? :-D (men koster sikkert også. Hehe)
Forstår hva du mener :) Takk for info :D
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

Kryten

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 17. april 2013, klokken 10:49
... å bytte til andre celler med større ytelse / annen kjemi etc. medfører at man også må bygge om BMS og lader, muligens også motorstyring og andre ting hvis pakkespenningen økes. Ikke for å være pessimist, men jeg tror ikke at dette vil bli tilgjengelig for en fornuftig pris på Leaf, ihvertfall ikke fra Nissans side.

;-D Hans

Jeg har forstått det slik at BMSen sitter i cellen på Leaf batteriet, mulig det er feil.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Ladefabrikken

BMSen er en egen enhet som ikke står på battericellen. Det går en ledning til vær enkel celle som måler og balanserer cellene.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

KaiRK

Sitat fra: eivisa på onsdag 17. april 2013, klokken 17:57
Har passert 40000km siden november 2011. Har fortsatt samme rekkevidde.
SOC meter viste 98.1% i dag da jeg startet bilen, men var den ferdigladet for ca. 10 timer siden.
Skal ta å sjekke hva SOC er med en gang den er ladet ferdig i morgen. ;)

Sjekker ca.22:00 i kveld, legger inn SOC verdien her:98.9

Det der virker jo veldig lovende!
Tar du noen spesielle hensyn i forhold til bruk og lading? Eller er det bare "tur å kjør" ?
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

eivisa

Har stillt inn på fast til 80% lading. Lader ca.3/4 av gangene til 80%. Lader nå det passer meg.
Hurtiglading bruker jeg ikke så mye(kansje max 25 ganger i året), da jeg har justerbar ledning 6/10/16Amp. Bruker mest 16A , da får jeg ca. 18-19% i timen. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

gbzdoc

Samme SOC (98,9) som jeg har på min det. Den har gått ca. 24.000 siden desember 2011.

Jeg ladet litt til 80% i starten, men har det siste året kun ladet til 100%. Har på det meste hurtigladet fire ganger på en dag, men bruker ellers hurtiglader veldig sjelden.


sven erik

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 17. april 2013, klokken 17:49
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 17. april 2013, klokken 15:40
Sitat fra: sven erik på onsdag 17. april 2013, klokken 12:38
men hvor har dere fått dette med å lade kunn til 80% fra ?
Nissan anbefaler 80% for lang levetid på batteriene.
Sven Erik, med trilling trenger vi ikke tenke på dette. Når vi tror vi lader bilen 100%, lader vi i realiteten ca. 80% fordi BMS'n stopper ladingen på 3,955V og ikke 4,11V som på Leafen. Leaf-eiere må derfor ta ekstra hensyn, men kan til gjengjeld lade opp batteriet endel ekstra de få gangene man virkelig trenger rekkevidden.
det er rart for det er samme batteriene + +  å det er minne i batteriene  så om de har garanti på 80% vil en om man lader kun til 80% i 2 år vil de ikke få mer   og det er å rart for ved en hurtiglading får dem jo 95 % ca  tror nokk   det ligger inne  sperrer på disse batteriene å  selv på kangoen min fra 2002 ligger det spere på 10% under å Over  er det ikke noe spere på leaf vie jeg ikke  tørt å kjøpe den  da er mye av sikkerheten borte å en kan få brann  men batteripakka er større på leaf ja

Rio

iMiev og Leaf har ikke samme type batterier. Leaf har LiNMC, iMiev (eller noen av dem) har visstnok LiT.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gbzdoc

Forøvrig har jeg også brukt SOC meteret mitt på to forskjellige lånebiler fra BNH. Begge var helt nye.

Den første hadde 99,1% og den jeg har nå har 98,9% SOC ved fullading i romtemperatur. (Garasje)

Mao. har trolig hverken min elle Eivisa sin bil mistet noe som helst. :-)

sven erik

det blir da sakt mye  har bare samenlignet hva som sto av batterier i nistruksjonsbøker  å der sto det dette
men alle batterier har en viss hukommelse

BE

Sven Erik, den minnepåstanden din har jeg ingen tro på. Det strider med all lære om disse batteriene.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

KaiRK

Dette er jo rett og slett en skikkelig "Glad sak!" ;)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA