Nissan Leaf batteripakke

Startet av Per Øyvind, tirsdag 16. april 2013, klokken 18:14

« forrige - neste »

Per Øyvind

Hei folkens.

Jeg er kun millimeter fra å kjøpe en Leaf. Det som holder meg igjen så langt er varigheten på batteriene. Bilen jeg kanskje kjøper får jeg for 230000kr hos Nissanforhandler. Kjøpte en Peugot 307 for 9 år siden for nesten det samme, det blir ca. 25.000 i året. Hvis batteripakka på Leaf holder i bare 5 år så blir det dyr bil. Nissan sier at batteripakka på Leaf kan skiftes ut bit for bit som hvilken som helst del på en bil etterhvert som de blir dårlige. Jeg finner lite dokumentasjon på dette. Noen som vet noe om dette?

Balrog

Det er fint lite som skulle tilsi at en hel batteripakke må byttes. Med vettig bruk (lade opp til 80% og unngå å tømme helt) kan batteriet holde svært lenge. Men vi vet jo ikke sikkert før disse bilene blir 8-10 år gamle. Skulle levetiden gå ned mot 5 år, er jeg overbevist om at det blir et solid annenhåndsmarked og sannynligvis en teknologiutvikling slik at man kanskje kan retrofit'e (ble litt uheldig på norsk det der...) et 50kW batteri til en overkommelig pris (50.000?) og doble rekkevidden, som er DET ENESTE DRAWBACKET med Leaf. Resten av det vi diskuterer her er pirk og irriterende pirk.

PIP
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

leafer

SitatHvis batteripakka på Leaf holder i bare 5 år så blir det dyr bil.

Fra en annen tråd her på forumet ble det lagt inn en link som viste til at forventet levetid på batteriene i Norge kan være så mye som 16,7 år. Og batteriene ble da regnet som oppbrukt (end of life) med 70% restkapasitet.
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery_Capacity_Loss
Vi får c hva fremtiden bringer...

Roy

Er det noen andre biler med samme batteriteknologi å sammenligne med? Toyota Prius? Think? Renault? Buddy?

Hejduk

Løp og kjøp!

For den som er bekymret:

Her er link til Steve Woodruff som selger batterier til Leaf for ca 150$ stykket. dvs 7200$ for hele pakka.

http://autobeyours.com/2011%20Leaf%20Battery%20Pack.htm
2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Per Øyvind

Takker for tips.....jeg kjøper nok ja...har et tilbud på den "gamle" modellen av Leaf til 220.000 pluss vinterdekk hos Nissan Norge, vet ikke om det er noe poeng i å vente på den oppgraderte versjonen. Ka dokk trur?

Roy

Tilsier ditt bruksmønster at du vil trenge den ekstra batterikapasiteten? (17%).

Til mitt daglige eller litt lengre turer trenger ikke jeg det. Lader hver natt til 80% når den står parkert hjemme eller på jobb.

Selv om det gjør det vanskeligere så vil det antagelig ta 17% lenger tid/km før bilen får for lav kapasitet til at det bør byttes. Men når den tid kommer får du kanskje kjøpt oppgradert batteri til en fornuftig penge eller det er på tide med ny bil. Ikke mange har samme bilen over 12-14 år.

Dj_Devil

slik som leaf sin batteripakke er bygget.
Så skal du ikke se bort fra at om 10 år og mye av den kanskje begynner og feile (nå tror eg det er usansynlig at mye feiler. men en modul eller 2 kanskje 3).
Så er det mulig å kjøpe ny som gir en pakke med 250km+++++.. batteri teknologien endrer seg hele tiden. Så mulig etter selv bare modul bytter som er kompatible om hverandre så økes lengden. who knows.

Elbilen har hatt god nytte av at smart telefoner og bærbare maskiner har eksplodert dei siste årene.
For fokus på bedre batterier har nesten ikke vert høyere dei siste årene enn nå.
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

hkaspenberg

... å bytte til andre celler med større ytelse / annen kjemi etc. medfører at man også må bygge om BMS og lader, muligens også motorstyring og andre ting hvis pakkespenningen økes. Ikke for å være pessimist, men jeg tror ikke at dette vil bli tilgjengelig for en fornuftig pris på Leaf, ihvertfall ikke fra Nissans side.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

tomrh

Som jeg skrev i en annen tråd her så viser tester og erfaringsdata at frykten er sterkt overdrevet her til lands, og det vil også etterhvert tilbys gode brukte batteripakker fra kollisjonskadede Leaf.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sven erik

den nye kan lades fortere og er mer  beregnet å tenkt på senere batteribytte til batterier som er  større  det er en av  forskellene
men hvor har dere fått dette med å lade kunn til 80% fra ? dere vet at det er  minne i disse batteriene  så etter vert vil en ikke få mer en 80% ut av pakka når en  lader sån  og en har en buffert på 10 % i bunnen å ca15% på topp så det er bare å lade de fullt   men det som  er verre er å kjøre for mye på skilpadde  krabbe modus det sliter men ambefalt er å kjøre bilen nesten helt ned å så lade fult opp  ca en gang i uka  å gjør en dette dagen før langtur vil en få  bedre rekkevidde  en klattlading   har  nå kjørt over 47000 med samme batteriene bare i en i-miev

Ladefabrikken

Helt enig at folk i Norge er overnervøse. Tror nok det er litt media skapt. Det blir litt som å være urolig for clutch og motor utgifter når man kjøper seg ny bil.
Nei jeg kjører og koser meg, tenker ikke noe på hvor lenge batteriene holder.
Har nettopp lest en svensk test som har funnet ut at litium cellen kan ha hele 7000 sykluser i en bil. I en bil vil aldri cellen bli utsatt for samme ekstreme ut og opplading som batteriprodusentene  gjør.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Trond Arve

Sitat fra: sven erik på onsdag 17. april 2013, klokken 12:38
men hvor har dere fått dette med å lade kunn til 80% fra ?
Nissan anbefaler 80% for lang levetid på batteriene.

dere vet at det er  minne i disse batteriene  så etter vert vil en ikke få mer en 80% ut av pakka når en  lader sån 
Det skal være minimal minneeffekt i disse batteriene.

Oppsummert på elbilwiki:

Sitat fra: elbil-wikiGenerelt kan man kjøre og lade etter behov. Leaf har moderne batterier og -styringssystem som håndterer opp- og utlading uten at du trenger å bekymre deg:
o Lad bilen når det passer.
o Klattlading er OK.
o Ikke være redd for å lade til 100% (men ikke la bilen stå fulladet over lengre tid).
o Bruk 80% ladeinnstilling dersom det passer ditt bruksmønster.
o Ikke behov for å kjøre batteripakken tom (ingen minneeffekt).

Imidlertid kan man være oppmerksom på følgende:
o Unngå å la bilen stå fulladet over lang tid (flere dager, uker). Bruk gjerne 80% ladeinnstilling for å unngå dette.
o Unngå å kjøre tom. Leaf beskytter batteriene etterhvert som batteriene tømmes, men risikoen for skader er allikevel tilstede.
o Unngå hyppig hurtiglading. Dette skyldes sannsynligvis at battericellene kan bli for varme ved hurtiglading.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

tomrh

Sitat fra: Trond Arve på onsdag 17. april 2013, klokken 15:40
men hvor har dere fått dette med å lade kunn til 80% fra ?
Nissan anbefaler 80% for lang levetid på batteriene.
Sven Erik, med trilling trenger vi ikke tenke på dette. Når vi tror vi lader bilen 100%, lader vi i realiteten ca. 80% fordi BMS'n stopper ladingen på 3,955V og ikke 4,11V som på Leafen. Leaf-eiere må derfor ta ekstra hensyn, men kan til gjengjeld lade opp batteriet endel ekstra de få gangene man virkelig trenger rekkevidden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

eivisa

Har passert 40000km siden november 2011. Har fortsatt samme rekkevidde.
SOC meter viste 98.1% i dag da jeg startet bilen, men var den ferdigladet for ca. 10 timer siden.
Skal ta å sjekke hva SOC er med en gang den er ladet ferdig i morgen. ;)

Sjekker ca.22:00 i kveld, legger inn SOC verdien her:98.9
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA